handdator

Visa fullständig version : Ska jag köra bänkpress eller hantelpress?


getripped
2011-10-20, 12:45
Det är så att jag skadade min axel när jag körde bänkpress. Hade tydligen inte dragit skulder bladen bakåt och all belastning gick åt axlarna.

Jag har överrörliga leder, så bänkpress borde passa mig eftersom jag kan inte gå lika djupt så som med hantlarna? Tänker jag rätt?

madballz
2011-10-20, 12:47
Du kan köra båda, se till att bara gå ner så att armarna är i 90 grader så ska du se att axlarna inte tar skada :)

Lindrian
2011-10-20, 12:48
Har du problem med bänk så kör bänk tills det blir bättre. Jag går ofta längre ner i bänk än med hantlar då hantlarna slår i bröstet eller liknande. Överlag är det nog ganska mycket samma sak.

Edit:
Se till att du pressar rätt. Pressar du som 99% av alla gymmande gör så KOMMER du förstöra dina axlar.

Softcore
2011-10-20, 19:59
Hur pressar 99% som gör fel? Bara så att man inte behöver göra det själv.

Wequ
2011-10-20, 20:02
Hur pressar 99% som gör fel? Bara så att man inte behöver göra det själv.

Dom lägger sig slappt på bänken, ingen stabilitet på bänken eller luft i lungorna, ingen brygga o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI

Bra serie att kolla på för att lära sig bänka.

Softcore
2011-10-20, 20:12
Tack för det klippet.
Tänker på att "stå" stabilt med fötterna, trycka in skuldrorna och andas på med spänning i hela kroppen...
Känns rätt, ibland sjunker man ihop och då känner jag det i ena axeln/överarmen.
Men ska kolla in klippet inför passet imon, missade min träning igår och tänkte köra lite bänk inför helgen som bonus i mitt 5x5. Slänger nog in stångrodden med.

Lindrian
2011-10-21, 11:27
Hur pressar 99% som gör fel? Bara så att man inte behöver göra det själv.

Absolut vanligaste är nog axelskador p.g.a att man inte pressar rätt. Överarmarna ska _inte_ vara i en linje där man pressar. Vinns filmer på youtube om hur man pressar korrekt.

Pansartax
2011-10-21, 11:33
Du behöver inte ha SL brygga för att bänka, det går att köra bänk som vanligt folk också.

http://www.youtube.com/watch?v=Aldd5_omlDY&feature=player_detailpage#t=190s

OJ JÄVLAR DET HÄR VAR JU INTE på 2000-TALET AJA DÅ FUNGERAR DET INTE LÄNGRE EFTERSOM DÅ HADE MAN VILJA ISTÄLLET FÖR PERFEKT OPTIMERAD YOUTUBE TEKNIK.

Lindrian
2011-10-21, 11:43
http://www.youtube.com/watch?v=UwRLWMcOdwI
Den förklarar allt. Förvisso för armhävning men samma tips ska appliceras till bänkpress.

Sparven från Minsk
2011-10-21, 11:59
Bägge såklart! Dumt att välja en karamell när man får äta flera st :)

TommieS
2011-10-21, 12:16
Det är en smaksak. Jag föredrar hantelpressar. Men du kan ju köra en av dem ett tag, sedan när du känner för det kan du ju gå över och köra den andra ett tag.

Scratch89
2011-10-21, 12:32
Det är lättare att hålla axlar och armar rätt i bänkpress (tycker jag), så kör på det. Problemet med hantlar är att om man är instabil eller skev så kommer det att bli värre med tiden om man inte ser över tekniken.

Lägg hellre stången lite för långt ner på bröstet än för högt, för att skona axlarna. Håll armbågarna en del in mot kroppen.

svenssonhampus
2011-10-21, 18:07
Smaksak om du frågar mig. Brukar köra bänkpress i tre veckor & sedan byter jag av till hantelpressen för att få lite variation i träningen. Tycker att båda är riktigt bra basövningar & brukar köra 4-5 set på dem. :)