handdator

Visa fullständig version : Hungerkänslor + konstig fråga


Pernam
2011-10-20, 11:12
Jag har varit en duktig ponke och gått ner ca 15 kg och lagt på mig lite muskler. Nu är jag alltså inte lika fet, men fortfarande något av en tjockis. Lustigt nog så är jag hungrigare nu än någonsin, trots att jag egentligen inte längre går på diet. Hur fan kan det komma sig?
Jag funderar på att göra ett ryck till för att bli av med lite fläsk, men det känns som jag kommer att gå bärsärk och överfalla närmsta pizzeria om jag skär ner på maten igen, eftersom jag är så rackarns hungrig som det är!

Sedan till den konstiga frågan, jag upplever att jag fryser mer nu än tidigare. Nån som har nån vettig förklaring till det? Eller är det bara så illa att förlusten av lite ölmage har gjort mig till en vekare individ?

Jokester
2011-10-20, 11:14
Jag fryser som en tok när jag skär ner på kolhydraterna i alla fall.

tho123
2011-10-20, 11:20
Vet inte hur länge du deffat för att gå ner 15 kg men jag känner igen mig, testa ligg på LITET överskott i 2 veckor för att sedan dra av dem sista kilona. För mig var det att jag bytte ut mycket potatis/pasta/ris osv mot grönsaker vilket gjorde att mina portioner blev betydligt större, jag började äta fluff och tillslut blev jag nästan aldrig mätt.. jag började äta mindre portioner och mer fett i några veckor och det funkade bra för mig.

Pernam
2011-10-20, 11:28
Vet inte hur länge du deffat för att gå ner 15 kg men jag känner igen mig, testa ligg på LITET överskott i 2 veckor för att sedan dra av dem sista kilona. För mig var det att jag bytte ut mycket potatis/pasta/ris osv mot grönsaker vilket gjorde att mina portioner blev betydligt större, jag började äta fluff och tillslut blev jag nästan aldrig mätt.. jag började äta mindre portioner och mer fett i några veckor och det funkade bra för mig.

Aha, så vad du säger är att man vant sig med en massa bukfylla i form av grönfoder o dyl.? Och att ist. gå på energirikare käk, men mindre portioner skulle vara klokare? Kan stämma antar jag.
Jag åt lite kolhydrat och mer protein. Och mer grönfoder. Samt nötter och frukt till mellanmål. Nu så har jag börjat äta mer kolhydrater igen, och mer mat överlag, fast jag är lika jäkla hungrig, om inte mer.

knazcandy
2011-10-20, 11:28
Kan ju även vara så att du kanske tränar mer nu (även under dieten) och om du lagt på dig mer muskelmassa så torde väl förbränningen öka i kroppen vilket borde göra att man blir mer hungrig. Om det är så enkelt förstås..

Sen ska man ju försöka lära sig att skilja på sug och riktig hunger. Jag är ständigt sugen på bröd/pasta o andra kolhydrater gärna ihop med fett och helst då i stora mängder men lyssnar inte på suget längre utan ger min kropp det den behöver för att utvecklas optimalt ist.

Kiefz
2011-10-20, 11:39
Hunger upplever jag som något mest psykologiskt och jag inte påstå att jag känt mig hungrigare de perioderjag har deffat/bantat. 4 timmar efter att jag senast ätit så blir jag hungrig, det spelar ingen roll vad eller hur mycket jag åt senast. Jag upplever det som att känslan kommer när magen inte fått något nytt att "jobba med" på ett tag och alltså inte direkt har något med någon faktisk närings- eller energibrist att göra. Personligen brukar jag bara ta en kopp kaffe eller te så släpper hungern. Ett annat alternativ vore att äta mindre och oftare.

begt
2011-10-20, 11:46
När jag går ned i vikt snabbt så fryser jag lätt, så du är inte ensam om det. Jag märker det tydligt om jag skakar hand med någon exempelvis.

tho123
2011-10-20, 12:01
Aha, så vad du säger är att man vant sig med en massa bukfylla i form av grönfoder o dyl.? Och att ist. gå på energirikare käk, men mindre portioner skulle vara klokare? Kan stämma antar jag.
Jag åt lite kolhydrat och mer protein. Och mer grönfoder. Samt nötter och frukt till mellanmål. Nu så har jag börjat äta mer kolhydrater igen, och mer mat överlag, fast jag är lika jäkla hungrig, om inte mer.

Precis, tror mycket handlar om att man är van vid bukfylla, känner på mig att jag kommer fastna i samma sits igen. Får se vad jag ska hitta på :) Sen att gå på energirikare käk och mindre portioner skulle vara klokare vet jag inte, men jag blev iaf jävligt mätt när jag började dra in mycket fett i maten och även mindre portioner, så blev det en vana och när jag sen skulle testa tex, ett fluff efter 3 veckor så höll jag på att spy efter några skedar för att jag blev så mätt :P

midwinterholes
2011-10-20, 12:01
När jag går ned i vikt snabbt så fryser jag lätt, så du är inte ensam om det. Jag märker det tydligt om jag skakar hand med någon exempelvis.
Eller att man kommer på sig själv med att duscha i tio grader varmare vatten än man brukar :D

Nutrid
2011-10-20, 12:13
Jag har varit/är i samma stadie som dig. Även jag har gått ner ett X antal kilo och nu när jag försöker ligga på ~100-underskott/balans så kan jag vissa dagar känna mig vrålhungrig även efter ett väldigt stort mål mat.

Jag tror det som Knazcandy sa med att du har fått muskler absolut kan ha en inverkan eller åtminstone att du kanske förbrukar mer energi än vad du tror om dagarna.

Några saker som hjälpt mig vid samma problem är att notera vilken tid på dagen det är jag känner så här. För mig var det till exempel ofta på middagstid då det var som värst. Jag käkar alltid fullkornsprodukter när jag väl käkar middag och det är även det målet jag har sparat in mina kalorier till då jag föredrar en stor middag att stå mig på istället för att käka små rätter spritt över dagen.

Anledningen till att du fryser är för att du har förlorat kroppsfett odh då fryser man lättare. Ett tips kan vara att käka mer protein då det har en tendens att ge motsatt effekt :).

Xenomore
2011-10-20, 20:16
Lånar tråden ang. hungerkänslor, vad tusan är problemet när man känner sig hungrigare efter att ha ätit?

Åt kyckling & keso kring 18:00, la mig och vilade, vid 20:00 var jag hungrig och sugen som bara den.
Åt då en skål musli med sojamjölk och är efteråt hungrigare än innan. Ätit kring 2200kcal idag.

Löpsko
2011-10-20, 20:29
Lånar tråden ang. hungerkänslor, vad tusan är problemet när man känner sig hungrigare efter att ha ätit?

Åt kyckling & keso kring 18:00, la mig och vilade, vid 20:00 var jag hungrig och sugen som bara den.
Åt då en skål musli med sojamjölk och är efteråt hungrigare än innan. Ätit kring 2200kcal idag.

Mitt personliga råd är att äta mer fett, det mättar bra. Bättre att äta mer fett och lägga till någon extra kalori än bli panikhungrig och trycka i sig något skit i ett par hundra kcal.

Xenomore
2011-10-20, 20:37
Mitt personliga råd är att äta mer fett, det mättar bra. Bättre att äta mer fett och lägga till någon extra kalori än bli panikhungrig och trycka i sig något skit i ett par hundra kcal.

Tja, det stämmer nog säkert bra, men som mellanmål brukar musli sitta fint för mig, är mest lur på att jag kände mig hungrigare efter att jag ätit än innan.
Brukar oftast bara hända då jag äter pasta, det kan jag äta mängder av och har ändå ett hål i magen efteråt 😁