handdator

Visa fullständig version : Inferiort instabil axel


RandomC
2011-10-20, 08:31
Vilka möjligheter man har att stabilisera en axel som har en instabilitet inferiort och viss sulcus sign enbart genom träning? Man får alltid höra att det är utåtrotationer som gäller. Själv tycker jag det känns lite skevt att enbart fokusera på infraspinatus? Borde inte även supraspinatus och subscapularis spela en viktig roll, och kanske i viss mån även de yttre axelmusklerna?

Upplever att mina besvär även har förvärrats och undrar om IGHL strukturerna kan ha töjts ut eller om det kan gått så illa att jag fått en skada på labrum?

Har vänt mig till ett antal sjukgymnaster med dessa funderingar men samtliga har sett ut som frågetecken och inte kunnat ge några svar.

Ame
2011-10-20, 12:44
Låter väldigt konstigt att du inte fått något svar från sjukgymnasterna, vad frågade du exakt?

Angående instabiliteten så skulle jag sägs att det du behöver är generell träning av musklerna runt axel och skuldra, svårt att säga något exakt utan att ha sett dig.

Ego
2011-10-20, 14:43
Dynamisk träning för att lära kuffen att stabilisera korrekt är inte min kopp av te. Sedan måste man veta vad man skall träna, som du själv nämner så är subscapularis med i matchen och den ansvarar för ca 50% av cuffstyrkan. Du har serratus, nedre traps och övre traps och en del andra muskler runt skapulae som skall kunna tima in rörelse för att inte tala om vara i en optimal längd för att kunna utveckla kraft.

Sulcus sign och inferiort instabilitet säger tyvärr mig inte så mycket för det verkar som att det var några mindre kompetenta sjg som gjorde undersökningen

RandomC
2011-10-20, 15:21
Jag ställde samma frågor jag ställt här bl.a.

Leden glider synbart kanske 5 mm när jag står upp och slappnar av. Dock glider den bara någon enstaka mm ytterligare om man drar i armen nedåt.
Har tidigare gjort en omfattande bankart op på axeln. Gissar på att han tajtade till kapseln en del också. Gjort MRT för knappt halvår sen, visade inget förutom post op förändringar och viss trängsel under acromion.

Dynamisk träning för att lära kuffen att stabilisera korrekt är inte min kopp av te

Varför inte?

Sjukgymnasterna har inte gjort några egna tester utan tittat på min op journal. Träffade läkare för drygt 1 månad sedan dock. Hade då neg shift and load, pos sulcus, pos apprehensiontest, kommer inte ihåg vad han gjorde utöver detta. Är annars stel i utåtrotation.

Läkarna har inte kunnat göra så mycket, de har erbjudit sig att gå in och strama åt kapseln/suga ut bursan (vad nu det skulle göra för nytta?)
Sjukgymnasterna har inte bidragit med något alls... Fått uppmaning att köra utåtrotationer, vilket jag gjort. Har även funderat på att börja träna delts, och resterande rotatorcuffsintervallet på egen hand men känner mig tveksam inför det.

Ego
2011-10-20, 15:43
Finns två olika former av stabilitet: dynamisk och statisk

För mig är statiskt stabilitet - minsta möjliga rörelse och upprätthållning av en viss position medans andra segment rör sig. Dynamiskt stabilitet blir det då, stabilisera whatever rörelsefrihet din mobilitet tillåter utan samtidigt som man kan upprätthålla positionen.

Tränar man den stabiliserande förmågan genom koncentrisk och excentrisk kontraktion så blir musklerna effektiva på att "förkorta" och "förlänga" sig själva, och förmodligen hypertrofierar också, men hur mycket gör det för stabiliteten egentligen? Stabilitetsmuskler måste aktivers snabbt och kontrollera ledrörelsen, mycket snabbare än mer globala muskler.


Du nämner operation, din proprioceptiva förmåga är säkert lite nedsatt. Sedan säger mig de där testerna de gjorde inte ett squat. De kan vara positiva på en stor del av befolkningen utan symtom. De är positiva, okej...vad har de gjort med den informationen? Inte så mycket. Då uppfyller de väldigt lite funktion enligt mig.

Sjukgymnasterna har gjort ett skitjobb där. Du kan hälsa det till de från mig till och med ;)

Ego
2011-10-20, 15:46
Vilken operation btw?

RandomC
2011-10-20, 16:08
Du nämner operation, din proprioceptiva förmåga är säkert lite nedsatt.

Det där är något jag själv också har tänkt på! Har funderat på plyometrisk träning och closed chain övningar av just den anledningen. Som jag sa tidigare vågar jag dock inte experimentera själv.

Tränar man den stabiliserande förmågan genom koncentrisk och excentrisk kontraktion så blir musklerna effektiva på att "förkorta" och "förlänga" sig själva, och förmodligen hypertrofierar också, men hur mycket gör det för stabiliteten egentligen? Stabilitetsmuskler måste aktivers snabbt och kontrollera ledrörelsen, mycket snabbare än mer globala muskler.

Nu är det du som är sjukgymnasten men det finns väl ett flertal studier (av burkhead bl.a.)som visar på att dynamisk styrketräning av rotatorcuffen har mycket goda resultat vid instabilitet. Jag är dock villig att pröva eftersom det aldrig talats om statisk träning när jag fått hjälp tidigare. Vill du ge förslag på övningar eller känns det fel att göra det utan att ha träffat mig?

Sedan säger mig de där testerna de gjorde inte ett squat. De kan vara positiva på en stor del av befolkningen utan symtom. De är positiva, okej...vad har de gjort med den informationen? Inte så mycket. Då uppfyller de väldigt lite funktion enligt mig.

Ok, håller väl inte riktigt med :)
Är dock medveten om att jag bara är en amatör.

Vilken operation btw?

Vet inte riktigt vad du menar. Det var en bankart operation, labrum hade lossnat från ungefär kl 12 till kl 6. Vet inte mer specifikt än så tyvärr

Ego
2011-10-20, 16:32
Det är kanske vad du får göra. Vet dock inte om plyometriska rörelser är steg 1 i ditt fall.

Vet inte om jag skulle kalla det för statisk träning med tanke på att ren statisk belastning är svårt att uppnå och de stabiliserar inte i renodlade statiska positioner. När det gäller övningar är det svårt och lite omoraliskt av mig. Jag kan dock ge råa guidlines. Nummer ett så kan vissa muskler vara redan för starka, medans de andra inhiberade - tränar man allt på samma gång så påverkar man kanske inte så mycket i slutändan. Och innan man ens börjar med styrkan hit och dit måste man se till att man har tillräckliga förutsättningar i aktiv rörlighet - ärrvävnad som kanske inhiberar någon muskel och påverkar balansen osv. Mycket som jag inte kan förutse över internet.

Du haft besvären sedan operationen?

Ego
2011-10-20, 16:51
Jag är inte emot testerna, men oftast görs de bara för att bli gjorda och inget görs med informationen.

RandomC
2011-10-20, 16:51
Det är nästan 18 månader sedan operation. Jag har haft problem sedan dess även om de har ändrat karaktär över tid. Från smärta posteriort i axel ned mot triceps vid utåtrotation och belastning nedåt (typ bära en vikt), till en känsla av instabilitet och smärtor över hela axeln, även framsida/utsida.

RandomC
2011-10-20, 16:56
Både infraspinatus och subscapularis känns iaf starka. Om man ser till det motstånd och de repetioner jag orkar träna på. Däremot är deltoideus ganska kraftigt atroferad, kanske även supraspinatus

Tar du själv emot patienter? Isf har du lust att skicka namn på din mottagning eller liknande via PM?

exevision
2012-04-15, 11:07
Bumpar lite, statisk träning av cuffarna, är det något bra? Och ska man bara hålla stilla vikten i vanlig rotator träning?