handdator

Visa fullständig version : Helspänn


Harnold
2011-10-19, 22:06
Tänk er en katt som har klorna från sina bakben djupt nedtryckta i marken samtidigt som den backar med sina framtassar, så att ryggen höjs centimeter för centimeter. En katt som är på helspänn, stressad och rädd...

Det är ungefär så jag känt mig den senaste tiden. Jag går runt och är rädd, stressad och har nerverna på helspänn nästan ständigt, och det tycks bli sämre och sämre för varje dag som passerar. Det är väldigt svårt att förklara den känslan som jag har när jag till exempel sitter på bussen, promenerar bland folk eller helt enkelt är på jobbet. Jag har dock inte alltid varit sådan.

När jag var mindre så var jag ständigt full med energi. När jag gick i årskurs 6så förstod jag inte vad folk menade när dem sa att man kunde spy av nervositet, för nervositet var något främmande för mig. Jag var den typens unge som inte ens blinkade om en explosion skulle ske alldeles bredvid mig. Jag var lugn, sansad och hade en hjärtrytm som var oerhört konstant. Idag så rycker jag till om jag hör en spik falla ner på marken flera meter ifrån mig, oavsett om spiken faller plötsligt eller om samma ljud upprepar sig gång på gång på gång.

Det här är något som jag tänkt på länge, jag har försökt med en hel del men lyckas inte vända på trenden. Så mitt sista hopp är att förhoppningsvis hitta någon som känner samma sak.

Känslan att hela tiden ha nerverna på helspänn är jobbigt, frustrerande och mentalt nedbrytande. För er som sett filmen Fight Club så kan känslan liknas vid det Edward Norton säger efter att startat fighting klubben med Brad Pitt. Efter att slagits ett par gånger så slutar han bry sig om det som händer i hans omgivning på jobbet. Han liknar det vid att "volymen sänks i omgivningen såvida det inte är i fighting klubben".

Tricce
2011-10-19, 22:17
Har du råkat ut för en traumatisk upplevelse nyligen eller?

Harnold
2011-10-19, 22:20
Har du råkat ut för en traumatisk upplevelse nyligen eller?

Nej.

Det här är någonting som skett progressivt under en lång period. Det är dock den senaste tiden som det nått den graden där jag känner att jag helt enkelt inte klarar av det längre.

Herr Oberst
2011-10-19, 22:39
Bryt mönster och testa något nytt.
Börja meditera, få massage, prova floating eller what ever. Om du inte tränar idag så börja. Gymma, boxas, brottas eller liknande.
Ta pauser i din vardag där du stänger ute all skit för en stund. Ägna dig åt något som du bara gillar och njuter av

PS. Egentligen har jag inte en blekaste aning om vad jag skriver. Men så hade jag gjort åtminstone

dupper
2011-10-19, 22:40
Att det tar så kraftiga uttryck signalerar att du borde besöka läkare. Inget snack om saken.

Lellan
2011-10-20, 07:50
Att det tar så kraftiga uttryck signalerar att du borde besöka läkare. Inget snack om saken.


+1

Varför gå runt att ha det så där? Tycker det låter lite som ngn obalans en läkaren kan kika närmare på. Typ ngt med:

http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Livsstilsfaktorer/Stress---temaskrift/Balansen-i-kroppen/Autonoma-nervsystemet/

Synd att få söker vård såvida det inte är ett uppenbart brutet ben etc. Vet exempel på folk som haft överaktiv bukspottskörtel och därav stor ångesproblematik, men haft rädsla för att söka för det då det kan verka "psykiskt". Som om psykiskt inte är på riktigt, el kan ha biologiska orsaker - och oavsett orsak - är möjligt att fixa. Liksom.. varför? :confused:

Mår man inte bra, ringer man till vårdcentralen och bokar en tid. Där förklarar man problemet/problemen och allmänläkaren felsöker. Det är inte lätt, kan ta lite detektivarbete från fler håll.. men kroppen, människan och alltet är komplicerat. Hade jag en bil skulle jag inte ta på mig allt ansvar för när den krånglar, utan gå till ngn som kan felsöka. Så gör man även med sig själv.. schas iväg! :)

Harnold
2011-10-20, 08:22
Bryt mönster och testa något nytt.
Börja meditera, få massage, prova floating eller what ever. Om du inte tränar idag så börja. Gymma, boxas, brottas eller liknande.
Ta pauser i din vardag där du stänger ute all skit för en stund. Ägna dig åt något som du bara gillar och njuter av

PS. Egentligen har jag inte en blekaste aning om vad jag skriver. Men så hade jag gjort åtminstone

Jag gymmar flera pass i veckan. Boxning har jag testat på i över 2 år utan att det hjälpte. Jag tar pauser i min vardag där jag promenerar i skogen helt ensam för mig själv. Det hjälpe tillfälligt men sedan är jag på samma ruta igen.

Meditation eller massage är ingenting för mig så det behöver jag inte ens testa på känner jag. Jag har dock haft tankarna åt det hållet många gånger eftersom många andra slappnar av p.g.a. sådant.

+1

Varför gå runt att ha det så där? Tycker det låter lite som ngn obalans en läkaren kan kika närmare på. Typ ngt med:

http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Livsstilsfaktorer/Stress---temaskrift/Balansen-i-kroppen/Autonoma-nervsystemet/

Synd att få söker vård såvida det inte är ett uppenbart brutet ben etc. Vet exempel på folk som haft överaktiv bukspottskörtel och därav stor ångesproblematik, men haft rädsla för att söka för det då det kan verka "psykiskt". Som om psykiskt inte är på riktigt, el kan ha biologiska orsaker - och oavsett orsak - är möjligt att fixa. Liksom.. varför? :confused:

Mår man inte bra, ringer man till vårdcentralen och bokar en tid. Där förklarar man problemet/problemen och allmänläkaren felsöker. Det är inte lätt, kan ta lite detektivarbete från fler håll.. men kroppen, människan och alltet är komplicerat. Hade jag en bil skulle jag inte ta på mig allt ansvar för när den krånglar, utan gå till ngn som kan felsöka. Så gör man även med sig själv.. schas iväg! :)

Tack för svaret. Det låter helt klart som min kropp aktiverat det sympatiska nervsystemet. Frågan är dock hur mitt sympatiska nervsystem kan aktiveras såpass ofta till så hög grad. Sedan så är frågan hur mycket en läkare eller jag själv kan göra åt något som fungerar helt omedvetet.

Jag kommer kika närmare på hur det fungerar, för jag känner att det passar in ganska bra på hur jag känner mig ute i vardagen.