handdator

Visa fullständig version : Brett grepp i sned bänkpress


Määng
2011-10-19, 18:21
Har alltid haft svårt att öka i både sned bänkpress och plan bänkpress när jag hållit greppet så att underarmarna pekar rakt uppåt när jag har stången vid bröstet, det är när jag har lillfingrarna på ringen ungefär.
De omgångar jag har breddat greppet och haft pekfingrarna på ringarna istället har jag ökat bättre i övningarna. Eftersom det är så det ligger till så låter det ju ut ganska logiskt att jag bör hålla ett bredare grepp. Men jag har läst lite överallt att det är skadligt för axlarna att hålla för brett och att det inte sträcker ut bröstmusklerna ordentligt i sned bänk ifall man håller för brett. Därför har jag nött på med mitt sämre grepp i förhoppning att stärka de svaga delarna som gör att jag inte utvecklas lika bra. Det verkar inte fungera så bra tyvärr, ökar väldigt lite.

Är det någon speciell weak point jag har som gör att ett smalare grepp är sämre för mig?
Bör jag ändra till ett bredare grepp eller jobba på att bli bättre med smalare fattning?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

kajjm
2011-10-19, 18:26
Jag är inte helt säker på min sak när jag skriver detta, men såvitt jag har blivit tillsagd är:
Bredare = Mer bröst
Smalare = Tar mer på triceps än bredare


Jag kör iallafall relativt brett, har mitten fingret på ringen och har inte så värst långa armar (är 1.80) så det är ganska brett för mig

Degpekka
2011-10-19, 18:47
Vill du öka vikt på stången eller få en så bra utveckling av bröstmuskulaturen som möjligt?

Godfella
2011-10-19, 19:02
I vanlig bänkpress, så håller jag pekfingret på ringen. I sned så blir det ringfingret. Det känns illgött.

AhmedGrisen
2011-10-19, 20:04
ganska ointressant att veta vart ni sätter händerna om man inte vet hur långa ni är

Määng
2011-10-19, 20:46
Jag är inte helt säker på min sak när jag skriver detta, men såvitt jag har blivit tillsagd är:
Bredare = Mer bröst
Smalare = Tar mer på triceps än bredare


Jag kör iallafall relativt brett, har mitten fingret på ringen och har inte så värst långa armar (är 1.80) så det är ganska brett för mig

Kör du så i både plan och sned bänk?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Määng
2011-10-19, 20:47
Vill du öka vikt på stången eller få en så bra utveckling av bröstmuskulaturen som möjligt?

Prio ligger på det sistnämnda. Men det skulle ju inte skada ifall jag fick lägga på lite mer vikt lite oftare.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Määng
2011-10-19, 20:47
ganska ointressant att veta vart ni sätter händerna om man inte vet hur långa ni är

180cm är jag.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sundqvist
2011-10-19, 20:49
1.77 jag håller lillfingrarna på strecket :)

Määng
2011-10-26, 18:14
Är det ok att hålla brett grepp i sned bänk eller är det lika fel som att köra halvböj?