handdator

Visa fullständig version : promenad alt cykling


manko
2004-01-02, 12:49
Får man ut lika bra förbränning genom att sitta och trampa lungt på en cykel lika länge som man skulle gått?

För jag tänkte först gå, men sen märkte jag hur kallt det var. Så jag tog mina ben och gick till gymmet och satte mig på en cykel istället :)

Och sen som mat efter en promenad är det bra med en dubbel portion gröt och en proteindrink?


Sen kan ni säga synd grabben. För just när jag kom till gymmet så slutade min mp3spelare att funka :D


EDIT: Sen skulle jag vilja veta hur King Grubs HIT (HIIT?) träning efter gympassen ser ut :)

King Grub
2004-01-02, 13:01
Att cykla är lika bra förbränningsträning som promenader. Lägger du cykelpassen senare, när du ätit, kan du, om du vill, trampa på intensivt i stället, så förbrukar du både mer energi och får konditionsträning på köpet.

Och sen som mat efter en promenad är det bra med en dubbel portion gröt och en proteindrink?

Gröt är alltid en bra frukost. Proteinkällan behöver inte nödvändigtvis vara i pulverform, utan all proteinrik mat går bra. Mjölk på gröten och kanske någon frukt.


EDIT: Sen skulle jag vilja veta hur King Grubs HIT (HIIT?) träning efter gympassen ser ut

Trappmaskin, 30 sekunders tokintensitet på maxfart följt av 30 sekunders återhämtningstempo. Upprepas till blodsmak och total utmattning, vilket tar cirka 20 minuter.

manko
2004-01-02, 13:39
Tack grub, du är den bästa :hbang:


Sen så undrar jag om köttfärslimpa med potatis är en bra mat att äta i deff syfte? :)


sen en fråga som jag tänkt också. Angående kreatin. Det är väl inte så bra att gå på kreatin samtidigt som man deffar? för man går ju upp en hel del då och sen är det ju vattensamlande grejjer medans jag tar koffein tabs till förbränningen på morgonen som är vätskedrivande, så dom borde väl +/- 0 varandra?

Så ska jag spara mitt kreatin tills efter deffen?


EDIT: jag väger 85kg hur många kalorier på ett ungefär bör man ligga på? hörde nåt tidigare 50kcal per kg. Men låter gruben säga sitt, för det stämmer alltid :P

King Grub
2004-01-02, 13:44
Sen så undrar jag om köttfärslimpa med potatis är en bra mat att äta i deff syfte?

Kokt potatis är alltid bra. I köttfärslimpa är det gott om fullvärdigt protein, men också ganska rejält med fett, om den är gjort på vanlig köttfärs. Detta spelar mindre roll i sig, men det gör ju att det blir mer kilokalorier per 100 gram, alltså mer energirikt. Så länge köttfärslimpeätandet inte innebär att du stoppar i dig mer energi än du planerat är det bra mat, även under deff.

sen en fråga som jag tänkt också. Angående kreatin. Det är väl inte så bra att gå på kreatin samtidigt som man deffar? för man går ju upp en hel del då och sen är det ju vattensamlande grejjer medans jag tar koffein tabs till förbränningen på morgonen som är vätskedrivande, så dom borde väl +/- 0 varandra?

Vattnet som binds vid kreatinintag brukar hamna i muskulaturen, inte under huden, och alltså blir du inte märkbart pluffsigare av det. Om du går upp i vikt av kreatinet spelar väl ingen roll i sig, om du inte har någon viktklass att kvala in i? Det är väl fettvikt du är intresserad av att skala bort, inte kroppsvikt i allmänhet, vad den än består av?

Koffein minskar kreatineffekten, men inte så pass mycket att det blir tal om +-0.

Jag tror inte det är någon dålig idé med kreatin under deff; snarare får det nog dina muskler att se fylligare ut.

EDIT: jag väger 85kg hur många kalorier på ett ungefär bör man ligga på? hörde nåt tidigare 50kcal per kg. Men låter gruben säga sitt, för det stämmer alltid :P

Räkna ut din ungefärliga energiförbrukning här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Den stämmer förvånansvärt bra. Och ditt energibehov är omöjligt för mig att uppskatta så där på rak arm, baserat på endast din kroppsvikt, om du inte ligger i sängen hela dagarna. Din aktivitetsnivå är avgörande.

manko
2004-01-02, 13:47
Gruben du är bäst. Du har då svar på allt :)

Jag ska börja med kreatinet på måndag då. Anser du att frontloaden är viktigt eller är det bara att börja köra på det direkt som vanligt? Har kört det förut så.


Sen så är det för mycket om jag tänkt börja

Promenera alt cykling 3-4ggr i veckan på morgonen
HIIT 3-4ggr veckan efter gympasset (inte efter ben)
kanske simma 1-2ggr veckan.

Är det mer än man borde? för vill spara så mycket muskelmassa som möjligt :)

Tack annars, vad skulle man få för svar om inte du fanns grub

King Grub
2004-01-02, 13:52
Jag ska börja med kreatinet på måndag då. Anser du att frontloaden är viktigt eller är det bara att börja köra på det direkt som vanligt? Har kört det förut så.

Jag tycker det är onödigt att ladda. Du får en boost i början, men vid "kurens" slut är resultaten likvärdiga.

Sen så är det för mycket om jag tänkt börja

Promenera alt cykling 3-4ggr i veckan på morgonen
HIIT 3-4ggr veckan efter gympasset (inte efter ben)
kanske simma 1-2ggr veckan.

Är det mer än man borde? för vill spara så mycket muskelmassa som möjligt

Prova. Jag tror inte det är för mycket i muskelnedbrytningshänseende, om du sköter kosten på ett bra sätt. Samtidigt är det ju onödigt att köra mer kondisträning än du behöver. Mer är inte alltid bättre, utan kan mycket riktigt få en negativ effekt. Återigen, sköter du kosten och håller koll på energiintaget skall upp emot 10 konditionspass per vecka inte behövas för att du skall tappa fettvikt i lagom takt.

manko
2004-01-02, 13:56
Okej, tack så mycket igen. Jag har börjat tänka på kosten för nån månad sen. Men ibland så spårar det ur och man äter lite vad som helst ;)

Sen så är ju inte skolans mat den bästa. eller? Så jag har planerat att ta lite mindre mat och mer grönsaker.

Eller skulle jag ta lite mindre mat, lagom med sallad och sen en skål med fil med flingor?

Korgull
2004-01-02, 14:02
Okej, tack så mycket igen. Jag har börjat tänka på kosten för nån månad sen. Men ibland så spårar det ur och man äter lite vad som helst

Sen så är ju inte skolans mat den bästa. eller? Så jag har planerat att ta lite mindre mat och mer grönsaker.

Eller skulle jag ta lite mindre mat, lagom med sallad och sen en skål med fil med flingor?

Fan, jag skulle vilja se dej be mattanten om näringsdeklarationen och sedan dra upp en matvåg inför dina klasskamrater... :laugh:

manko
2004-01-02, 14:08
Originally posted by Evelenin Stalinskaja


Fan, jag skulle vilja se dej be mattanten om näringsdeklarationen och sedan dra upp en matvåg inför dina klasskamrater... :laugh:

Då skulle man nog bli mobbad för matfjanten eller nåt liknande ;)

Everest
2004-01-02, 14:41
Originally posted by manko


Då skulle man nog bli mobbad för matfjanten eller nåt liknande ;)

De tar man igen på beachen:thumbup:

manko
2004-01-02, 14:48
finns då svar på alla saker på detta forumet :cheers:

King Grub
2004-01-02, 15:07
Originally posted by manko
Sen så är ju inte skolans mat den bästa. eller? Så jag har planerat att ta lite mindre mat och mer grönsaker.

Eller skulle jag ta lite mindre mat, lagom med sallad och sen en skål med fil med flingor?

Det mesta som serveras är nog bättre än sallad, fil och flingor.

MunsöHustla
2004-01-02, 15:36
Originally posted by manko


Då skulle man nog bli mobbad för matfjanten eller nåt liknande ;)

eller så flexar man biccen/latsspread och drar i sig lite färgglada piller och ser läskig ut....brukar bli rätt tyst då ;)