handdator

Visa fullständig version : Vad menas med lite protein ökar risk för muskelproteinnedbrytning?


puman83
2011-10-19, 15:35
För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning som det står i deff-guiden?*flex*

aijou
2011-10-19, 15:42
Det betyder ungefär att om du inte får i dig tillräckligt med protein så bygger du inga muskler och löper större risk att kroppen bryter ner även muskler istället för att man förbränner bara fett vid kaloriunderskott.

EDIT: Rättelse! att man bryter ner mer muskler än vad man bygger.

willtjam
2011-10-19, 15:42
Protein är som kroppens byggstenar. Utan byggstenar är det rätt svårt att bygga, därav utebliven muskeltillväxt vid underskott av protein.

vicarious
2011-10-19, 15:43
Nedbrytningen och uppbyggnaden av muskelprotein är två processor som pågår konstant i kroppen. Tillför man inte tillräckligt med protein så blir nedbrytningen större än uppbyggnaden.

puman83
2011-10-19, 15:54
Okej, tack. Rättelse. Jag menar vad betyder det som ni säger lite mer ordagrant? Om jag tränar 6 dar i veckan och mina muskler gör ont, är det bättre att inte träna så hårt då?
Vad menas med "bryter ner muskler" har hört frasen 1000 gånger? Vad händer med muskeln?

willtjam
2011-10-19, 15:56
Är det vanlig träningsvärk så är det ingen fara. Det går över med antingen vila eller träning.
Kroppen behöver protein för att fungera och tillför du inget protein så börjar kroppen "äta" upp musklerna (bryta ner) eftersom det finns protein i dom. Du blir alltså svagare eftersom muskeln blir mindre. Enkel beskrivning.

Fugly
2011-10-19, 15:57
Den blir mindre.

Har du ont som i träningsvärk?

puman83
2011-10-19, 16:01
Den blir mindre.

Har du ont som i träningsvärk?

Så om man vill ha mindre muskler och mindre fett samtidigt så är det bra att bryta ner de?

Bwall
2011-10-19, 16:05
Så om man vill ha mindre muskler och mindre fett samtidigt så är det bra att bryta ner de?

Om du vill ha mindre muskler och mindre fett är det bara att äta så lite som du kan.

puman83
2011-10-19, 16:09
Den blir mindre.

Har du ont som i träningsvärk?

Varken träningsverk eller annat. Kroppen är trött bara.

aijou
2011-10-19, 16:09
Så om man vill ha mindre muskler och mindre fett samtidigt så är det bra att bryta ner de?

Väldigt konstig fråga måste jag säga. :D Annars om man vill ha mindre muskler och mindre fett så kan man ju bara sluta träna och lägga sig på kaloriunderskott. Varför man nu skulle vilja det har jag ingen aning om. :Virro

EDIT: Någon annan hann visst före.

Sheogorath
2011-10-19, 16:09
Så om man vill ha mindre muskler och mindre fett samtidigt så är det bra att bryta ner de?

Det är bättre att ta kontakt med en psykolog.

puman83
2011-10-19, 16:11
Väldigt konstig fråga måste jag säga. :D Annars om man vill ha mindre muskler och mindre fett så kan man ju bara sluta träna och lägga sig på kaloriunderskott. Varför man nu skulle vilja det har jag ingen aning om. :Virro

EDIT: Någon annan hann visst före.

Nej det tycker jag verkligen inte. Varför skulle man sluta träna? Måste man vilja ha STORA muskler?

puman83
2011-10-19, 16:14
Det är bättre att ta kontakt med en psykolog.

Är bara intresserad. Vill veta om folk vet vad de pratar om. Jag kan också säga: Ät proteiner det är bra för dina muskler, träna, vila, ät, sov ordentligt, osv. Det är fraser som cirkulerar runt. Det är skillnad på att veta vad man pratar om än att bara veta vad man ska göra!

aijou
2011-10-19, 16:23
Nej det tycker jag verkligen inte. Varför skulle man sluta träna? Måste man vilja ha STORA muskler?

Nej det är självklart inget tvång att man måste sikta på att få STORA muskler. Men man har garanterat inte STORA muskler om man inte redan har tränat någon form av styrka. Men jag kan omformulera om du tycker att det känns bättre.

Om du vill ha mindre fett och mindre muskler (av någon anledning) så är det bara att sluta STYRKEträna. Konditions och rörlighetsträning kan man fortsätta med. Känns dock ganska efterblivet att styrketräna för att bryta ner muskler.

Lychgate
2011-10-19, 17:07
+1 Vicarious.


Träning bryter ner muskelmassan som kroppen sedan bygger upp igen genom kompensation, med för lågt intag av protein kommer uppbyggnaden inte att ske fullt ut och man får mindre muskler. Dock har kroppen svårt att överkompensera "skadan", alltså svårt att skapa fler muskelceller för att vid nästa gång klara av ansträngningen mer, vid kaloriunderskott. Vid deff är huvudmålet att inte tappa någon muskelmassa, eventuellt tillochmed skaffa det lilla extra som går.

Som alla andra säger, deff med lite protein = förlorad muskelmassa. Man får inte direkt större muskler av att deffa, även om dom syns mer.

vicarious
2011-10-19, 22:53
Jag tror många förväxlar muskler med fett. Tycker man att man själv är för stor på vissa ställen (rumpa och lår verkar vara vanligt) så är det med största sannolikhet så att man har för mycket fett där, inte för mycket muskler. Hur många här inne kan ärligt säga att de har så stora lårmuskler eller så stor gluteus maximus att de vill att just musklerna ska bli mindre?

puman83
2011-10-19, 23:50
+1 Vicarious.


Träning bryter ner muskelmassan som kroppen sedan bygger upp igen genom kompensation, med för lågt intag av protein kommer uppbyggnaden inte att ske fullt ut och man får mindre muskler. Dock har kroppen svårt att överkompensera "skadan", alltså svårt att skapa fler muskelceller för att vid nästa gång klara av ansträngningen mer, vid kaloriunderskott. Vid deff är huvudmålet att inte tappa någon muskelmassa, eventuellt tillochmed skaffa det lilla extra som går.

Som alla andra säger, deff med lite protein = förlorad muskelmassa. Man får inte direkt större muskler av att deffa, även om dom syns mer.

Tack!:)

puman83
2011-10-19, 23:52
Jag tror många förväxlar muskler med fett. Tycker man att man själv är för stor på vissa ställen (rumpa och lår verkar vara vanligt) så är det med största sannolikhet så att man har för mycket fett där, inte för mycket muskler. Hur många här inne kan ärligt säga att de har så stora lårmuskler eller så stor gluteus maximus att de vill att just musklerna ska bli mindre?

jag har bara muskler på mina ben, här om dagen sa en tjej till mig att jag hade killben fast smala.

Jag skulle aldrig vilja ha mindre muskler. Jag tycker det är assnyggt!

Sniggel
2011-10-20, 06:03
Jag tror många förväxlar muskler med fett.

Otroligt många!
Varit i många konversationer där den ena parten nämnt att han råkat ut för att han/hans kompis blev "för stor" för sin sport och därmed slö och osmidig.

Det händer liksom inte om man ser till att vara i form. Personen i fråga har är helt enkelt bulkat upp sig och blivit för tung men tror att "allt är muskler". Det är ju möjligt att all extravikt är muskler men då får man göra sig av med lika mycket fett (många "biffiga" som lätt kan göra av sig med 10 kg fett utan att bli rippade) så kan man se att man inte alls är osmidig och slö.

Eddie Vedder
2011-10-20, 08:35
Jag tror många förväxlar muskler med fett. Tycker man att man själv är för stor på vissa ställen (rumpa och lår verkar vara vanligt) så är det med största sannolikhet så att man har för mycket fett där, inte för mycket muskler. Hur många här inne kan ärligt säga att de har så stora lårmuskler eller så stor gluteus maximus att de vill att just musklerna ska bli mindre?

Det är förmodligen anledningen till att det blir mycket oroande över ansiktet och magen. Samt lår och rumpa för tjejer. Det är helt enkelt områden där det syns tydligare att det är fett. När armarna blir fetare och vaderna blir fetare, axlarna fetare etc. så ser de ju bara större ut. Men mer fett på magen gör inte att rutorna ser större ut, de bara försvinner. ;)

puman83
2011-10-21, 02:33
Jag blir lite förvirrad av alla inlägg här på forumet. Å ena sidan säger folk att muskler väger mer än fett och om man inte går ner i vikt så är det "fel", å andra sidan alla som deffar, gymmar ju järnet och ändå går ner i vikt?

Sheogorath
2011-10-21, 05:38
Jag blir lite förvirrad av alla inlägg här på forumet. Å ena sidan säger folk att muskler väger mer än fett och om man inte går ner i vikt så är det "fel", å andra sidan alla som deffar, gymmar ju järnet och ändå går ner i vikt?

Det är svårt att lägga på sig muskelmassa om man inte äter tillräckligt för att gå upp i vikt. Vi som "gymmar gärnet" under en viktnedgångsperiod gör vårt yttersta för att bygga muskler fast vi anpassat kosten för att gå ner i vikt. Resultatet blir att man behåller de musklerna man har, eventuellt bygger litegrann, men den vikten man tappar är fett, just eftersom styrketräningen ser till att man behåller musklerna.

Styrketräning gör vi alltså inte för att förbränna kalorier utan för att se till att den vikt vi går ner är fett istället för fett och muskler.

Om man ska bygga så mycket muskelmassa som möjligt ska man självklart inte gå ner i vikt. Då gäller det att äta tillräckligt för att gå upp i vikt. Problemet med att gå upp i vikt är att man alltid kommer lägga på sig fett också. Det är därför man i perioder går upp i vikt (bygger) och går ner i vikt (deffar).

Sniggel
2011-10-21, 06:31
Jag blir lite förvirrad av alla inlägg här på forumet. Å ena sidan säger folk att muskler väger mer än fett och om man inte går ner i vikt så är det "fel", å andra sidan alla som deffar, gymmar ju järnet och ändå går ner i vikt?

Skillnaden i vikt mellan muskler och fett är inte så stor som många tror.

"Du borde väga mer, du har mycket muskler"
och "Jag väger mycket (100 kg med kalaskula) men det är för att jag har mycket muskler" får jag alltid höra.