handdator

Visa fullständig version : Dips - bra kontakt med bröst


SteelPulse
2011-10-19, 14:36
Hej, detta är förstås självklart för många, men för mig som jobbat ganska mycket med att få kontakt i bröstet, i både bänk och hantelpress, så gör det stor skillnad. I både bänk och hantelpress tar ofta främre axel över för mycket, tycker ofta att jag inte känner tillräckligt i bröstet efter dessa övningar, särskilt inte lutande hantelpress, men dips med ett lite bredare grepp, armbågarna lite mer utåt och framlutning så får iaf jag sjukt bra kontakt med bröst. Jag inser att det kan ha att göra med bristande teknik i tex bänken, så jag jobbar vidare med det också. Sen säger en del att kontakt inte är så viktigt, men jag tycker alla övningar blir bra mycket roligare med bra kontakt.

Jag tycker mig läsa att många gillar lutande hantelpress just pga kontakten de får, det verkar vara precis tvärt om för mig. Jag antar att det har att göra med hur man är byggd. Synd att bänkarna inte tillåter lutning så att huvudet hamnar längre ner, man kan ju förstås ställa bänken på nåt.

Nån annan som gjort samma iakttagelse?

Silveta
2011-10-19, 14:40
sen jag började fokusera på att trycka ihop skuldrerna medan jag bänkar och hantelpressar så har jag slutat känna det så mycket i axlarna och mer i bröstet, kanske du helt enkelt skjuter fram axelpartiet för mycket.

Scratch89
2011-10-19, 14:46
Jag tror också att du bryggar för dåligt och att du inte håller ner axlarna tillräckligt i bänken. Däremot är dips faktiskt en väldigt bra övning för bröstet.

SteelPulse
2011-10-19, 14:49
sen jag började fokusera på att trycka ihop skuldrerna medan jag bänkar och hantelpressar så har jag slutat känna det så mycket i axlarna och mer i bröstet, kanske du helt enkelt skjuter fram axelpartiet för mycket.Du skulle bara veta vad jag har tänkt på det. Men självklart kommer jag fortsätta köra bänk, men jag ser väldigt mycket fördelar med dips i mitt fall, ett viktbälte och man kan jobba med rejäl belastning (även om viktbälte tyvärr inte aktuellt för mig i nuläget)

Vilka är nackdelarna med dips?

Scratch89
2011-10-19, 15:04
Vilka är nackdelarna med dips?

Om du har fullgod rörlighet utan axelinstabilitet; inga. Däremot blir det ett rätt så ordentligt sträck i bottenläget, så hellre att man går ner till parallellt med golvet och vänder än att du går så långt du kommer. En riktigt bra övning som man lätt kan variera, göra tyngre eller lättare osv.

SteelPulse
2011-10-19, 15:07
Om du har fullgod rörlighet utan axelinstabilitet; inga. Däremot blir det ett rätt så ordentligt sträck i bottenläget, så hellre att man går ner till parallellt med golvet och vänder än att du går så långt du kommer. En riktigt bra övning som man lätt kan variera, göra tyngre eller lättare osv.Tack, men hur menar du med "parallellt med golvet"?

Scratch89
2011-10-19, 15:10
Att överarmen hamnar parallellt med golvet i bottenläget, det som ungefär brukar vara godkänt läge om man tävlar.

Typ såhär:

4bNiT1qArMM

SteelPulse
2011-10-19, 15:20
Ja djupare än så känns farligt.

Supermicke
2011-10-19, 15:21
också haft samma problem dock har det lösts sig nu. Det jag tror jag gjorde fel var

-att jag tröck ihop skulderbladen men hade samtidigt skuldrorna eleverade, som toppläget i en shrug. Fungerade bättre när jag sänkte skuldrorna så mycket det bara gick och roterande in axelkulan mera. Jag tänker typ, dra ner och ihop skuldrorna. Blev inspirerad av detta inlägg http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5250090&postcount=4382
tycker att det har blivit lite bättre redan genom att applicera det på många övningar. Brösten släpar mindre nu, mindre framåtroterade axlar då jag insett att alla chins inte löser det utan horisontella roddar som jag är väldigt klen i måste jag bli starkare i. Hoppas också ving scapulaen ska minskas med detta sätt.. :) Skrev lite OT också men jaejjae

SteelPulse
2011-10-19, 15:32
också haft samma problem dock har det lösts sig nu. Det jag tror jag gjorde fel var

-att jag tröck ihop skulderbladen men hade samtidigt skuldrorna eleverade, som toppläget i en shrug. Fungerade bättre när jag sänkte skuldrorna så mycket det bara gick och roterande in axelkulan mera. Jag tänker typ, dra ner och ihop skuldrorna. Blev inspirerad av detta inlägg http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5250090&postcount=4382
tycker att det har blivit lite bättre redan genom att applicera det på många övningar. Brösten släpar mindre nu, mindre framåtroterade axlar då jag insett att alla chins inte löser det utan horisontella roddar som jag är väldigt klen i måste jag bli starkare i. Hoppas också ving scapulaen ska minskas med detta sätt.. :) Skrev lite OT också men jaejjaeSkitbra! Du har nog helt rätt, fick lite gratistid med en PT som påpekade, efter ett bänkpresspass, att jag kanske var lite svag i nedre trapezius och rekommenderade första delen i chins som övning för detta.

Sheogorath
2011-10-19, 15:42
Skitbra! Du har nog helt rätt, fick lite gratistid med en PT som påpekade, efter ett bänkpresspass, att jag kanske var lite svag i nedre trapezius och rekommenderade första delen i chins som övning för detta.

Det här var faktiskt första gången sedan jag började hänga på Kolozzeum som jag hört en PT göra en vettig analys och sätta in en anatomiskt relevant åtgärd. Håll hårt i honom för fan.

Du kan testa dipshrugs också: även det en övning för nedre trapezius men med armarna i ett annan läge. Håll toppläget av en dip och släpp ner kroppen mellan axlarna och pressa dig upp igen. Armarna raka hela tiden.

SteelPulse
2011-10-19, 16:14
Det här var faktiskt första gången sedan jag började hänga på Kolozzeum som jag hört en PT göra en vettig analys och sätta in en anatomiskt relevant åtgärd. Håll hårt i honom för fan.

Du kan testa dipshrugs också: även det en övning för nedre trapezius men med armarna i ett annan läge. Håll toppläget av en dip och släpp ner kroppen mellan axlarna och pressa dig upp igen. Armarna raka hela tiden.Jo men han verkar seriös och ha koll, det tycker jag mig ha märkt. Ska testa dipshrugs också.

Ännu lite längre från ämnet: jag har alltid upplevt Larsdagen som vidrig övning där kontakten har varit otroligt diffus, kan detta ha att göra med svag nedre trapz?

Sheogorath
2011-10-19, 16:23
Jo men han verkar seriös och ha koll, det tycker jag mig ha märkt. Ska testa dipshrugs också.

Ännu lite längre från ämnet: jag har alltid upplevt Larsdagen som vidrig övning där kontakten har varit otroligt diffus, kan detta ha att göra med svag nedre trapz?

Eftersom det finns fler muskler som kan utföra sänkning av skuldran är det inte otänktbart även om jag tycker att man ska undvika att dra för stora slutsatser av enbart "kontakt".

SteelPulse
2011-10-19, 16:46
Ok, tack.

orsor
2011-10-19, 16:53
Kör maskindips framåtlutad hög reps 15-20 med förkortad ROM och maximal anspänning hela tiden ingen vila i botten eller toppen 3-4set ger duktigt tryck i tuttarna ska du se.

SteelPulse
2011-10-19, 19:04
Tack för tipset!

tuttarna?

stromming
2011-10-20, 00:42
Tack för tipset!

tuttarna?

Det betyder bröst.