handdator

Visa fullständig version : Snett magparti :/


StarkaUlf
2011-10-19, 11:56
Hallå där,

Någon som har en aning om hur man kan få magpartiet "rakare"?
Som det är nu så är vänster sida på bilden mycket mer "böjd" än höger, som är i princip rak. Står rakt med båda benen ihop, så belastningen ska vara lika (då jag tagit bilden)
Kan själv tro att det kan bero på att jag tidigare har lutat mig mer mot ett ben, vilket jag försöker tänka på nu att inte göra.


Det är inga problem när jag tar kort på ryggen, då ser allting symmetriskt ut.
Bild kommer här, röda linjerna visar ungefär hur kroppen går (dålig bild);

Sundqvist
2011-10-19, 11:59
Deffa :) de är inte magpartiet som är snett, de är du som har kroppsfett :)
eller så har du breda höfter genetiskt!

Vunnis
2011-10-19, 12:00
Deffa :) de är inte magpartiet som är snett, de är du som har kroppsfett :)
eller så har du breda höfter genetiskt!

Det är väl snarare osymmetrin han är fundersam över, eller missförstod jag?

Sundqvist
2011-10-19, 12:01
Jag förstod de som att de buktar ut när han börjar nära sig höfterna ?

StarkaUlf
2011-10-19, 12:03
Det är väl snarare osymmetrin han är fundersam över, eller missförstod jag?

Precis, mer osymmetrin i detta sammanhanget. Förklarade lite väl dåligt kanske :)

Jag förstod de som att de buktar ut när han börjar nära sig höfterna ?

Nädå, det är mer osymmetrin faktiskt. Har faktiskt ganska breda höfter, fast blir ju en deff i vår.

Känns som att kroppen (magen) är sned i princip O.o Det är ju en klart mycket större "böj" på vänster sida, höger är ju nästan rak.

Morrris
2011-10-19, 12:04
Det är asymmetri han är fundersam över.

Vunnis
2011-10-19, 12:07
Det är asymmetri han är fundersam över.

Nej. Osymmetri. :MrT:

Kan det vara som så att obli-Qarna inte fäster riktigt likadant bara? En annan teori skulle ju kunna vara att bäckenet är snett/skolios också, men det verkar det väl inte vara i det här fallet. *jorgen*

StarkaUlf
2011-10-19, 12:11
Nej. Osymmetri. :MrT:

Kan det vara som så att obli-Qarna inte fäster riktigt likadant bara? En annan teori skulle ju kunna vara att bäckenet är snett/skolios också, men det verkar det väl inte vara i det här fallet. *jorgen*

Skulle mer tro på bäckenet då, har aldrig haft problem med skolios eller något annat.
Får kanske bara fortsätta träna och se om det jämnar till sig så småningom *flex*

Morrris
2011-10-19, 12:12
Tippar du bäckenet? HAHAHAHA...

StarkaUlf
2011-10-19, 12:17
Tippar du bäckenet? HAHAHAHA...

*Trumvirvel* :) bytt till "tror"

Edit; kanske får fara till en kiropraktor och kolla upp det.

äppelpaj
2011-10-19, 12:47
Har också sådär, vet dock inte varför eller om det går att fixa.

StarkaUlf
2011-10-19, 13:20
Har också sådär, vet dock inte varför eller om det går att fixa.

Se där, jag är inte ensam :)
Förhoppningsvis så bör det väl gå att fixxa, det gäller bara att få reda på hur :)

Nils.R
2011-10-19, 13:28
Kan ju vara nåt så simpelt att du helt enkelt omedvetet lutar över mer på en fot.
Man står ju ytterst sällan helt jämnt fördelat över bägge fötterna utan tenderar att väga över mer på den ena.

Eddie Vedder
2011-10-19, 13:43
Människor kroppar är inte symmetriska till 100%. Har ni sett bilder på ansikten när man duplicerar en ansiktshalva och sätter ihop ett ansikte med två bilder av samma ansiktshalva? Det finns inget konstigt i den kroppen.

Sheogorath
2011-10-19, 13:47
Det beror alltsom oftast på att man har olika långa ben. Man kan korrigera det med inlägg i ena skon (tillverkas av ortopedtekniska) men har man ingen smärta (yttrar sig som ryggvärk) är det inte att rekommendera. Vänjer man kroppen vid att bäckenet (och därmed ryggen) är rak när man har skor på sig kan det bli så att man får ont i ryggen när man går barfota. Bättre då att alltid vara skev, men alltid smärtfri.

Har man molvärk i ryggen tillsammans med snedställt bäcken som beror på benlängdsskillnad kan korrigerande inlägg vara väldigt effektivt däremot. Har det själv faktiskt. :)

Eddie Vedder
2011-10-19, 13:51
Det beror alltsom oftast på att man har olika långa ben. Man kan korrigera det med inlägg i ena skon (tillverkas av ortopedtekniska) men har man ingen smärta (yttrar sig som ryggvärk) är det inte att rekommendera. Vänjer man kroppen vid att bäckenet (och därmed ryggen) är rak när man har skor på sig kan det bli så att man får ont i ryggen när man går barfota. Bättre då att alltid vara skev, men alltid smärtfri.

Har man molvärk i ryggen tillsammans med snedställt bäcken som beror på benlängdsskillnad kan korrigerande inlägg vara väldigt effektivt däremot. Har det själv faktiskt. :)

Tycker du också att det ser onormalt asymmetriskt ut?

StarkaUlf
2011-10-19, 13:57
Människor kroppar är inte symmetriska till 100%. Har ni sett bilder på ansikten när man duplicerar en ansiktshalva och sätter ihop ett ansikte med två bilder av samma ansiktshalva? Det finns inget konstigt i den kroppen.

Faktiskt inte, men kan tänka mig att det blir lite annorlunda kanske?

Kan ju vara nåt så simpelt att du helt enkelt omedvetet lutar över mer på en fot.
Man står ju ytterst sällan helt jämnt fördelat över bägge fötterna utan tenderar att väga över mer på den ena.

Det jag också har tänkt, därför försöker jag nu att stå så lika fördelat som möjligt när jag står upp. Kanske blir lite bättre.

Det beror alltsom oftast på att man har olika långa ben. Man kan korrigera det med inlägg i ena skon (tillverkas av ortopedtekniska) men har man ingen smärta (yttrar sig som ryggvärk) är det inte att rekommendera. Vänjer man kroppen vid att bäckenet (och därmed ryggen) är rak när man har skor på sig kan det bli så att man får ont i ryggen när man går barfota. Bättre då att alltid vara skev, men alltid smärtfri.

Har man molvärk i ryggen tillsammans med snedställt bäcken som beror på benlängdsskillnad kan korrigerande inlägg vara väldigt effektivt däremot. Har det själv faktiskt. :)


Okej, lite det jag misstänkte (längdskillnad på ben).
Men jag har ju då ingen värk i ryggen, och har aldrig haft det. Man kanske får acceptera att kroppen är lite skev :)

Eddie Vedder
2011-10-19, 14:06
Faktiskt inte, men kan tänka mig att det blir lite annorlunda kanske?

Ja det blir ett annorlunda utseende. Just för att man är asymmetrisk. Googlade lite och hittade ett exempel:

http://www.moderskeppet.se/photoshop/partytrick/trick1.php

StarkaUlf
2011-10-19, 14:28
Ja det blir ett annorlunda utseende. Just för att man är asymmetrisk. Googlade lite och hittade ett exempel:

http://www.moderskeppet.se/photoshop/partytrick/trick1.php

Spännande. Du har helt klart rätt.

Man får helt enkelt acceptera att man är lite skev :) ska även pröva med att tänka på att stå så "centralt" och jämt fördelat som möjligt ett par månader, och se om det blir någon skillnad alls.

Sheogorath
2011-10-19, 15:34
Tycker du också att det ser onormalt asymmetriskt ut?

Onormalt och onormalt. En viss benlängdsskillnad är "normalt" men TS kan mycket väl ha ett högerben som är +15 mm längre. "Man säger" att det inte behöver korrigeras för skillnader mindre än 20 mm, å andra sidan finns det dem som blivit hjälpta av inlägg och som har mindre skillnad än så.

Men återigen: inga symtom -> ingen åtgärd. Av den anledningen jag skrev är det en stor risk att man skapar ett problem som inte fanns där tidigare om man skaffar sig inlägg av enbart kosmetiska skäl.

Däremot: hade jag haft en patient som jag sett detta på och som sökte för molvärk i ryggen hade jag definitivt haft benlängdsskillnaden med i åtgärdsplanen.