handdator

Visa fullständig version : Steroider i proteinpulver?


wumc
2011-10-19, 10:30
Hej!

Jag hade precis bestämt mig för att köpa hem ett proteinpulver när min pojkvän frågade om jag hade kollat så att det var testat för att många företag stoppar i steroider och dylikt i sina pulver. Är detta sant, och hur kan man i så fall få veta vilka produkter detta gäller? Är helt ny inom området.

Silveta
2011-10-19, 10:33
Nej.. De stoppar inte steroider i proteinpulver..

Godfella
2011-10-19, 10:33
Här i Sverige har absolut ingenting att oroa dig över.

prOtotype
2011-10-19, 10:34
Möjligtvis att det kan finnas små mängder av otillåtna/gråzonspreparat i en del konstiga tillskott, men protein kan du köpa helt utan att oroa dig. Varför skulle tillverkarna stoppa i något som kostar dom mycket mer?

När du ändå ska köpa protein så rekommenderar jag kolozzeums eget. Min tjej har börjat stjäla mina påsar med chokladsmak för att hon tycker det är så gott. *grr27*

derko
2011-10-19, 10:34
Nej, det är oerhört osannolikt att något företag skulle stoppa i AAS i deras protte pulver.

Fugly
2011-10-19, 10:34
Tänk såhär: varför skulle företag som vill tjäna pengar stoppa i dyra olagliga droger i billiga pulver?

Det finns alltså inte steroider i protein pulver.

ceejay
2011-10-19, 10:34
Nope. "många" företag gör inte så.
Köp exempelvis från www.kolozzeum.com (webshoppen på detta forum)

wumc
2011-10-19, 10:39
Det låter ju lovande. Han tränade en del för några år sedan och sa att gym osv hade gått ut och varnat för att det förekom bland kändare företags produkter... Och att det inte är så dyrt, det var inte nödvändigtvis steroider (kan ha missuppfattat honom på den punkten) men andra otillåtna ämnen som är bra för muskeluppbyggnaden. De hade sagt på hans gym att de flesta produkterna på marknaden inte är testade för sånt. Kan det ligga något i det tror ni?

Jokester
2011-10-19, 10:44
Det låter ju lovande. Han tränade en del för några år sedan och sa att gym osv hade gått ut och varnat för att det förekom bland kändare företags produkter... Och att det inte är så dyrt, det var inte nödvändigtvis steroider (kan ha missuppfattat honom på den punkten) men andra otillåtna ämnen som är bra för muskeluppbyggnaden. De hade sagt på hans gym att de flesta produkterna på marknaden inte är testade för sånt. Kan det ligga något i det tror ni?

Nej, han snackar skit. Man vinner inget på att blanda ut billigt pulver med dyrare ingredienser.
Vissa PWO kan dock ligga i riskzon för att vara dopingklassade, men proteinpulver behöver du ej oroa dig för.

midwinterholes
2011-10-19, 10:46
Det låter ju lovande. Han tränade en del för några år sedan och sa att gym osv hade gått ut och varnat för att det förekom bland kändare företags produkter... Och att det inte är så dyrt, det var inte nödvändigtvis steroider (kan ha missuppfattat honom på den punkten) men andra otillåtna ämnen som är bra för muskeluppbyggnaden. De hade sagt på hans gym att de flesta produkterna på marknaden inte är testade för sånt. Kan det ligga något i det tror ni?
Det har hänt att produkter i kategorin Fettförbrännare eller Muskelbyggande haft saker i sig som inte stått på etiketten. Eller så har det stått på etiketten men det har ändå varit oklart vad det varit för något.

Samtliga av dessa produkter har inte kommit ifrån Sverige (även om de går att köpa här), och det har alltid varit burkar med flashig etikett och många ingredienser. Om du skulle köpa proteinpulver eller t.ex. kreatin i framtiden behöver du inte tänka på något sånt. Det är produkter som marknadsförs som "hardcore" som det finns en liten, närmast obetydande risk att de kan vara nåt i som det inte borde vara.

Sparven från Minsk
2011-10-19, 10:50
Vet att det finns någon firma på nätet som säljer kosttillskott som har en sådan kallad "vit lista" Där garanterar de att alla produkter är rena och att det ska vara helt säkert att ta dessa i samband med träning alt inför stor tävling. Googla det o se vad du kan finna om du är nojig :)

Fitly
2011-10-20, 19:10
Vet att det finns någon firma på nätet som säljer kosttillskott som har en sådan kallad "vit lista" Där garanterar de att alla produkter är rena och att det ska vara helt säkert att ta dessa i samband med träning alt inför stor tävling. Googla det o se vad du kan finna om du är nojig :)

Är det gym varuhuset du menar? De har en vitlista på protein osv.
Själv var jag orolig från början också men det är ingen fara, tänk så här istället. Av vilka anledningar skulle de kunna stoppa i sådana ämnen i proteinpulver? Det utlovas ingen prestationshöjande eller fettförbrännande effekt utan är bara protein i pulver form. Utan man borde vara mer orolig om man köper prestationshöjare och dylikt, sedan kostar dessa alldeles för mycket för att det ska vara lönsamt att stoppa i en 150 kr påse.

Johan_P
2011-10-20, 19:42
Det låter ju lovande. Han tränade en del för några år sedan och sa att gym osv hade gått ut och varnat för att det förekom bland kändare företags produkter... Och att det inte är så dyrt, det var inte nödvändigtvis steroider (kan ha missuppfattat honom på den punkten) men andra otillåtna ämnen som är bra för muskeluppbyggnaden. De hade sagt på hans gym att de flesta produkterna på marknaden inte är testade för sånt. Kan det ligga något i det tror ni?

Det kan vara Jungle Warfare han har hört talas om. Det var uppe på tapeten för några år sedan. Man har hittat en anabol androgen steroid i den produkten vid tester.

http://www.dopingjouren.se/sv/Faq/2010/6/jungle-warfare/

Efedrin har förekommit i viktnedsättande kosttillskott också.

http://www.dopingjouren.se/sv/Faq/?filterId=814

Men i allmänhet tillsätts det inga steroider i kosttillskott på den svenska marknaden, och det är inget man behöver vara orolig för.

Mjölkprotein
2011-10-20, 20:33
Hahaha :laugh:

Och du tror/trodde på det? ...

Lite får man väl för fan tänka själv.

Finns säkert nåt sånt där, men knappast något KÄNT märke som har det.
Proteinpulver är ju tänkt för att öka muskeluppbyggnaden, protein är ju trots allt murens(musklernas) stenblock ;)

mini
2011-10-20, 20:37
Hahaha :laugh:

Och du tror/trodde på det? ...

Lite får man väl för fan tänka själv.

Finns säkert nåt sånt där, men knappast något KÄNT märke som har det.
Proteinpulver är ju tänkt för att öka muskeluppbyggnaden, protein är ju trots allt murens(musklernas) stenblock ;)

Det är inte helt ovanligt med kontaminerade kosttillskott. Kolla upp lite hur det ser ut och återkom med rapport.

Pepz
2011-10-20, 20:57
Det är inte helt ovanligt med kontaminerade kosttillskott. Kolla upp lite hur det ser ut och återkom med rapport.


inte ovanligt men jag har aldrig sett ett kontaminerat proteintillskott på den här sidan pölen.

edit: de kontaminerade produkterna är oftast amerikanska. ergo köp svenskt

mini
2011-10-20, 21:00
inte ovanligt men jag har aldrig sett ett kontaminerat proteintillskott på den här sidan pölen.

edit: de kontaminerade produkterna är oftast amerikanska. ergo köp svenskt

Visst är det så, men jag tycker att man ska vara försiktig att peka och skratta åt andra om man inte har på fötterna själv.

NiHa
2011-10-21, 10:01
Som Pepz skriver så är det kontaminerade produkterna oftast amerikanska och ALLA proteinpulver innehåller alla möjliga konstigheter MEN det är på riktig djup analysnivå, alltså helt oväsentligt för oss användare. De som har haft spår får ofta en eller flera anmärkningar av FDA och det åtgärdas troligtvis direkt annars är nog den tillverkaren nedlagd då FDA helt enkelt stoppar försäljningen i USA vilket här ska ses som VÄRLDEN.

Silencer
2011-10-21, 10:20
Amerikanska tillskott kan innehålla små mängder av diverse tveksamma saker. Ni ska inte vara så snabba att hacka ner på andra när ni inte vet ett skit själva.

Som redan sagts så är risken dock obefintlig om det är svenska produkter.

Robbmeister
2011-10-21, 10:28
Hahaha :laugh:

Och du tror/trodde på det? ...

Lite får man väl för fan tänka själv.

Finns säkert nåt sånt där, men knappast något KÄNT märke som har det.
Proteinpulver är ju tänkt för att öka muskeluppbyggnaden, protein är ju trots allt murens(musklernas) stenblock ;)

Och det var nödvändigt att håna TS? Lite får man fan tänka själv..

Och jag har märkt att det är vanligt att folk antar/tror att det finns anabola i proteinpulver, kreatin osv. Så länge man köper svensktillverkade kosttillskott så är det ingen fara.