handdator

Visa fullständig version : Hur ofta ska man byta antal reps?


Rullatoralex
2011-10-18, 22:22
Jag brukar köra några veckor 3x10 och sedan några veckor 4x6 också håller jag på så om och om igen. Är främst ute efter volym så undrar om det här är ett bra sätt att få ut så mycket volym som möjligt.

Någon som har bra tips hur jag kan lägga upp veckorna och hur många antal set/reps jag ska göra? :)

Degpekka
2011-10-19, 01:40
Jag gör lite vad jag är sugen på, beroende på dagsformen också... Att göra tunga 10or tycker jag är bra mkt mer påfrestande än tunga 6or. Du kommer ju bli bra på det du gör helt enkelt, och variation är ju aldrig fel om du vill bygga muskler.

För mig tycker jag det är viktigare att byta övningar än repsantal. Tycker också att det är svårt att få rätt vikt varje set också, brukar bli svårt att hålla sig till exakt 10or varje set utan det brukar mer pendla mellan 7-13 reppare. Och då försvinner ju genast problemet. :)

Ronn
2011-10-19, 06:07
Det är framförallt vikterna du ska justera och då uppåt, då kommer naturligtvis repsantalet kanske inte vara så högt i början men öka med tiden tills det är dags att justera igen.

Rullatoralex
2011-10-19, 07:01
Jag gör lite vad jag är sugen på, beroende på dagsformen också... Att göra tunga 10or tycker jag är bra mkt mer påfrestande än tunga 6or. Du kommer ju bli bra på det du gör helt enkelt, och variation är ju aldrig fel om du vill bygga muskler.

För mig tycker jag det är viktigare att byta övningar än repsantal. Tycker också att det är svårt att få rätt vikt varje set också, brukar bli svårt att hålla sig till exakt 10or varje set utan det brukar mer pendla mellan 7-13 reppare. Och då försvinner ju genast problemet. :)

Men om vi säger att du ska köra 10or men klarar av 13, då är det bara att höja lite? :) att man försöker få in den vikten så du precis klarar 10or eller 6or.

Om vi te.x säger att du bänkar 100x6, så tar du o kör 85-90 10or, att man bestämmer sig liksom.

Welli
2011-10-19, 09:21
Jag brukar köra 2 månader 5 reps och 2 månader 10 reps. Känns som en lagom period eftersom det tar någon/några veckor att anpassa sig till de nya repsantalen.

robbob
2011-10-19, 09:48
Annars kan du ju köra en variant där du börjar på 6 reps och sedan ökar antalet reps från pass till pass tills du når 10 reps. Då ökar du vikt nästa gång du kör och sänker reps antalet till 6 igen och börjar om. Då skulle du ju kunna få en kombination av båda.