handdator

Visa fullständig version : Totalt fasta + EAA


Sweety87
2011-10-18, 21:35
Hej, hur mycket muskler tror ni att man skulle förlora om man slutade äta helt förutom kanske 3-5 x 10 g EAA / dag?

Man tränar med låg volym (typ 3x3-5) några gånger i veckan.

derko
2011-10-18, 21:44
Tids nog skulle du förmodligen se ut som en förrymd fånge från Auschwitz.

limenka
2011-10-18, 21:46
tids nog skulle du förmodligen se ut som en förrymd fånge från auschwitz.

+1

Ola Wallengren
2011-10-19, 11:05
Det är nästan så jag kör då och då. Kör även en del proteinpulver och vitamin/mineral.
Brukar gå rätt bra. Man tappar snabbt och enkelt. I allmänhet brukar muskelmassan öka, men det kan bero på mätfel och annat, starkare blir jag i alla fall inte.

werpa
2011-10-19, 11:37
musklelmassan ökar vid svält? fan vad Nice, kommer bli årets trend.

King Grub
2011-10-19, 11:43
musklelmassan ökar vid svält? fan vad Nice, kommer bli årets trend.

Styrketräningens muskeluppbyggande effekter är aminosyreberoende, inte kaloriberoende. På sikt kan man inte öka muskelmassa under svält, men periodvis som Ola beskriver, varför inte.

joko
2011-10-19, 11:46
Det är nästan så jag kör då och då. Kör även en del proteinpulver och vitamin/mineral.
Brukar gå rätt bra. Man tappar snabbt och enkelt. I allmänhet brukar muskelmassan öka, men det kan bero på mätfel och annat, starkare blir jag i alla fall inte.

Ungefär hur mycket tappar du under hur lång period?

Sweety87
2011-10-19, 11:56
Det är nästan så jag kör då och då. Kör även en del proteinpulver och vitamin/mineral.
Brukar gå rätt bra. Man tappar snabbt och enkelt. I allmänhet brukar muskelmassan öka, men det kan bero på mätfel och annat, starkare blir jag i alla fall inte. tack för mkt intressant svar!!!

hur många kcal/dag brukar du sikta på?

samt hur mkt väger du och på vilket fett% när du börjar dieten?

willtjam
2011-10-19, 13:17
Hej, hur mycket muskler tror ni att man skulle förlora om man slutade äta helt förutom kanske 3-5 x 10 g EAA / dag?

Man tränar med låg volym (typ 3x3-5) några gånger i veckan.

Hur länge hade du tänkt äta så? Tänkte du över en längre tid så kom även ihåg EFA. Nu har jag ingen aning om hur länge man klarar sig utan dom men det vet säkert någon annan.

Ola Wallengren
2011-10-19, 14:40
musklelmassan ökar vid svält? fan vad Nice, kommer bli årets trend.

Jag tror egentligen inte den ökar något speciellt, troligen ett mätfel. Men utifrån det kan man kanske gissa sig till att man inte tappar speciellt mycket i alla fall

Ungefär hur mycket tappar du under hur lång period?

Grejen är just den, man håller inte på så länge. Antingen behövs det inte eller så tröttnar man (jag gör i alla fall). Det är trots allt lite slitsamt och ganska socialt handikappande.
Man tappar styrka rätt snabbt, men det mesta kommer tillbaka rätt snabbt när man får äta upp sig lite och fylla på reserverna.

tack för mkt intressant svar!!!

hur många kcal/dag brukar du sikta på?

samt hur mkt väger du och på vilket fett% när du börjar dieten?

Cirka 600-900 kcal/d. Vägt mellan 81 och 112kg de senaste åren men i allmänhet runt 86-92kg. Fettprocenten varierar inte fullt lika mycket.

willtjam
2011-10-19, 14:54
Ett tips till TS är att spana in The Rapid Fat Loss Handbook av Lyle McDonald. Den går ut på precis det: att käka nästan inget annat än protein för att få en så snabb viktnedgång som möjligt. Han förklarar även det viktiga ang. fett, mineraler osv.

kettlebellGuden
2011-10-19, 16:54
Cirka 600-900 kcal/d.

Rätt ordentlig skillnad på att ligga på de 120-200kcal som TS undrar över och 600-900.

Ola Wallengren
2011-10-19, 17:23
Visst är det skillnad. Jag rekommenderar inte att man bara äter 30-50g essentiella aminosyror per dag annat om det enda målet är snabb viktnedgång. Med tanke på innehållet i de vanligaste EAA-produkterna så är detta förmodligen en riktigt dålig idé och potentiellt skadligt om man håller på för länge.

kettlebellGuden
2011-10-19, 17:24
Visst är det skillnad. Jag rekommenderar inte att man bara äter 30-50g essentiella aminosyror per dag annat om det enda målet är snabb viktnedgång. Med tanke på innehållet i de vanligaste EAA-produkterna så är detta förmodligen en riktigt dålig idé och potentiellt skadligt om man håller på för länge.

Måste bara tillägga att jag inte på något sätt motsätter mig VLCD. Ska själv på en två veckors RFL nu snarast. 800kcal / dag fungerar helt utmärkt i 1-2veckor, imo.

Sverker
2011-10-19, 18:23
Visst är det skillnad. Jag rekommenderar inte att man bara äter 30-50g essentiella aminosyror per dag annat om det enda målet är snabb viktnedgång. Med tanke på innehållet i de vanligaste EAA-produkterna så är detta förmodligen en riktigt dålig idé och potentiellt skadligt om man håller på för länge.

För att mycket och snabba aminosyror stör balansen över hjärnan eller är det något annat som spökar ?

Ola Wallengren
2011-10-19, 19:59
Dels det, men även för lite svavelinnehållande aminosyror samt frånvaro av tryptofan. Tillsammans med mycket lågt totalt kväveintag och energiunderskott så tror jag inte det blir nått bra.

watertouch
2011-10-21, 20:35
Styrketräningens muskeluppbyggande effekter är aminosyreberoende, inte kaloriberoende. På sikt kan man inte öka muskelmassa under svält, men periodvis som Ola beskriver, varför inte.

Citerade Grub men dem som vill får svara...

Hur lång skulle denna period tänkas kunna vara?... Försöker droppa en 15kilo fettmassa om det kan göra nån skillnad...

Ligger rätt lågt på kolhydrater just nu nån deciliter havregryn+ tomater grönsaker... När kan "ketos" antas inträffa vid fastan?... Sitter det mesta dagarna framför datorn men köra några styrkepass i veckan, och försöker slänga in lite spinning. (kommer inte det mesta EAA omvandlas till bränsle för hjärnan)???
Antar att man kommer känna nått blodsocker fall vid nått träningspass lr bara rent allmänt mer psykiskt effekt...

Spinningen slutar jag nog med om jag skulle testa denna fasta...

Sen... Den här Anoroxia "euforin" drabbar den alla? nån som vet ungefär när, lr blir det bara att man är totalt orkeslös och inte vill nått...

(Började deffen på 104 kilot och ligger nu på runt 83... Verkar ha nått en platå, lr Engergi +-0... legat där i ca 3 månader, testat vila, kolhydratsladdningar osv... Tror jag lider av sad (sesonal affection dissorder) nu när det blivit mörkare... Så köpt en ljus lampa och äter "högre" doser vitamin D3 ett längre tag... Så meningen skulle va att droppa lite för att få tillbaka motivationen) Tack! :)