handdator

Visa fullständig version : Effekter på hälsa utav animaliskt protein


Alzie
2011-10-18, 19:32
Hej!

Tittade just på detta youtubeklipp där en man håller ett föredrag om djurens rättigheter samt veganism:

http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4
(Han börjar tala om animaliskt proteins negativa effekt på kroppen vid 27 minuter~)

Jag äter själv väldigt mycket protein och hävdar inte att denna man har varken rätt eller fel, eftersom att jag inte är så insatt i detta. Det är därför jag vänder mig till er och undrar vad ni tycker om det hela?
Enligt mig så tror jag inte att man får en väldigt objektiv syn på saken då han endast framhäver de negativa effekterna på hälsan av animaliskt protein (?)

Klippet är ganska långt men skulle vara grymt om det i alla fall var några som orkade ta en titt på det och säga vad de tycker.

Alzie

Rodeo
2011-10-18, 21:09
Kollade litegrann och det var en hel del felaktigheter redan efter en minut.

Han påstår att karnivorer har kort tarm så att de kan skjuta ut protein, kolesterol och transfetter. Mycket farliga transfetter i vilda djur eller? Farliga transfetter bildas dessutom bara av fleromättade fettsyror som finns mest i vegetabilier, efter 34 minuter påstår han att transfetter uteslutande finns i animaliska produkter vilket är helt fel (det finns nyttiga transfetter och de säger han är farliga fast att de visats annorlunda i många studier).
Varken karnivorer eller omnivorer (som oss) låter någon större mängd protein gå ut i avföringen, upptaget är dessutom högre för animaliskt än för vegetabiliskt protein. Han får ju gärna förklara hur vi kan ha ett högre upptag av animaliskt än vegetabiliskt protein om vi inte är gjorde för att äta det.

Sedan säger han att allt dietärt kolesterol är dåligt vilket det finns absolut inget stöd för, och om vi var gjorda för att vara herbivorer så hade vi inte haft en funktion för att minska den egna tillverkningen av kolesterol vid dietärt upptag.

Han säger att man kan minska mängden mättat fett i kosten med 95% om man äter veganmat. Förutsatt att man inte äter kokosfett då som har den högsta ration av mättat fett som finns i något livsmedel.

Sen är han igång med att animaliskt protein ger osteoporos och cancer via det där eviga tjatet om att animaliskt protein är "acidic". Det är rent skitsnack och har motbevisats så det står härliga till. Anledningen till att omnivorer har mer calcium i urin är för att kroppen bättre tar upp det från animala källor och det finns flera studier på att omnivorer har bättre benhälsa än veganer och vegetarianer.

Efter det började jag att irritera mig så mycket på fjanten att jag stängde av.

begt
2011-10-18, 21:24
Karnivorer har ju kortare tarmar främst för att animalisk föda är energitätare, medan herbivorers föda innehåller cellulosa och en massa fibrer, vilket kräver en längre tarm för att hinna bryta ned det.