handdator

Visa fullständig version : Fula muskler


energi
2011-10-18, 18:23
Tjena, har tittar på en kille som heter Martin Berkhan. Han har väldigt mycket muskler, men enligt mig är de väldigt fula. Vad beror det på? Och jag menar inget illa menat mot killen, men är bara ute efter ett vettigt svar, han ser på något sätt omänsklig ut, eller är det jag som är ute och cyklar?

Här är en bild: http://2.bp.blogspot.com/-Z1Tuyq1LRWU/ToIM-gB74uI/AAAAAAAABTY/2MeT0o3-A7A/s320/Martin+Berkhan+Leangains.JPG

Vunnis
2011-10-18, 18:24
Vad beror det på?

Han är inte fet.

energi
2011-10-18, 18:32
Det var min misstanke också, är det därför han ser ut sådär för att han har extremt lite bodyfat? men t.ex denna kille: http://bf-1.com/BF1EFit/wp-content/uploads/2009/03/body-builder-luke-guldan-2.jpg

Har han mer bodyfat, eller vad är skillnaden?

willtjam
2011-10-18, 18:33
Ja. Sen ser inte alla människor likadana ut vad gäller formen på musklerna och muskelfästens placering. Alla är olika.

Morrris
2011-10-18, 18:34
Han har mycket mer kroppsfett, ja. Sen har han säkert muskelfästen som uppfattas som snyggare av dig.

Fishey
2011-10-18, 18:34
Det var min misstanke också, är det därför han ser ut sådär för att han har extremt lite bodyfat? men t.ex denna kille: http://bf-1.com/BF1EFit/wp-content/uploads/2009/03/body-builder-luke-guldan-2.jpg

Har han mer bodyfat, eller vad är skillnaden?

Ja han har mer bodyfat :)

EDIT: pucktrea -.-

werpa
2011-10-18, 18:34
Alla som ligger så lågt i BF (kroppsfett) ser lite omänskliga ut:)

energi
2011-10-18, 18:35
Är jag ensamm om att tycka att han har mindre snygga muskler?

Rahf
2011-10-18, 18:38
Nej, du är förmodligen inte ensam om att tycka att han har mindre snygga muskler. Det finns säkert andra som tycker att han har fula muskler. Med största sannolikhet uppfattas hans muskler som mindre attraktiva av vissa. Jag tror säkert att han själv inte tycker han har fula muskler. Du kanske borde fråga honom om han tycker att han har fula muskler?
Tänk om du själv skulle ha mindre snygga muskler.

Herregud...

energi
2011-10-18, 18:42
Har jag gjort nått fel?

Vunnis
2011-10-18, 18:44
Har jag gjort nått fel?

Man kan väl jämföra det med att gå in i en kyrka och kalla Jesus för bög.

Rahf
2011-10-18, 18:44
Det finns smidigare sätt att gå tillväga.

aijou
2011-10-18, 18:47
Snubben på andra bilden har betydligt mycket mer BF. Han har även mindre muskelmassa i förhållande till sin kropp plus att han inte spänner sig lika mycket utöver detta så är det väl främst muskelfästen och benstomme som avgör.

Och nej. Du är nog inte ensam om att tycka så. Dock så tycker jag att Berkhans fysik är MYCKET mer imponerande. Kan dock hålla med om att det ser lite konstigt ut. :)

willtjam
2011-10-18, 18:48
Har jag gjort nått fel?

Vad skulle du säga ifall någon startade en tråd om att dina muskler är fula?

Mastodon
2011-10-18, 18:50
lägg ner drygeriet mot TS, det är uppenbart att det inte fanns nån avsikt att svära i nån kyrka. sjukt onödigt

stridis
2011-10-18, 18:52
Man kan väl jämföra det med att gå in i en kyrka och kalla Jesus för bög.

Det gör man helt enkelt inte. Det är vad man har konfirmationsundervisningen till, att reda ut om Jesus var bög, eller åtminstone fastslå att Josef var det.:D

Woody R
2011-10-18, 18:55
Poseringen är det som gör det.

werpa
2011-10-18, 18:55
Mehh.. grappen på den andra bilden har ju minst dubbla kroppsfetet..

Rahf
2011-10-18, 19:03
Bästa med tråden är att jag läste Vunnis signatur precis innan jag kollade på den andra bilden. Ansiktsuttrycket på den killen... :laugh:

energi
2011-10-18, 19:09
Så vissa säger posering, bodyfat och muskelfästen. Vilket är rätt? En blandning utav alla 3? Vad kan han ha för bodyfat% på den bilden? Och jag inser nu att det kanske var lite fel att uttrycka mig med "fula muskler" menar mindra fina muskler, sry återigen.

rajjan_dammit
2011-10-18, 19:13
Det du frågar är alltså egentligen vad det beror på att du tycker att hans muskler är fula?

Woody R
2011-10-18, 19:15
Skulle han stå lika avslappnad som bild 2 skulle musklerna se nästintill likadana ut

energi
2011-10-18, 19:15
Nej, varför de ser "missbildade ut". Grund och botten så är frågan :Det ända killen snackar om är de 3 stora+chins och militärpress. Kmr jag få muskler som honom om jag tränar på det sättet? Fråga inte varför jag inte ställde frågan på detta sett redan från början tack.

Matsa
2011-10-18, 19:22
lägg ner drygeriet mot TS, det är uppenbart att det inte fanns nån avsikt att svära i nån kyrka. sjukt onödigt

Frågan var dock klumpigt ställd så nog tycker jag att TS får skylla sig själv lite även om responsen var en smula överdriven på sina håll. Att nämna någon vid namn och peka ut honom som ful är aldrig trevligt, det hade varit enkelt att i stället fråga varför den ena personen ser annorlunda ut i muskulaturen än den andra personen.

Så vissa säger posering, bodyfat och muskelfästen. Vilket är rätt? En blandning utav alla 3? Vad kan han ha för bodyfat% på den bilden? Och jag inser nu att det kanske var lite fel att uttrycka mig med "fula muskler" menar mindra fina muskler, sry återigen.

Du uttrycker dig inte bättre nu, att kalla någon för mindre fin är bara ett snällt sätt att säga ful. Gör om och gör rätt. Dessutom är det helt och hållet subjektivt, somliga tycker garanterat att det är snyggt att ha oerhört lågt kroppsfett.

Edit:

Nej, varför de ser "missbildade ut".

Nej, det är inte snällt att kalla någon för missbildad heller. Strike tre!

Angående din fråga så är det både muskelfästen, skelettstruktur, posering, kroppsfett samt det faktum att den ena är avslappnad och den andra spänd som skiljer sig. Den största skillnaden ligger dock i fettet (eller avsaknaden utav detta), att Martin flexar förstärker givetvis intrycket.

Ristretto
2011-10-18, 19:38
Tar mig friheten att posta två andra bilder. Hoppas att Martin inte har nåt emot det.

Här är han med mindre muskler och mer fett:
http://3.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/R3Kq8DoWvzI/AAAAAAAAAEs/_M_nTmbHxfw/s1600/modelingdays2.bmp

Och här är en bild från en vanligare vinkel och inte tagen med kameran jättenära.
http://1.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/R3K1-joWv2I/AAAAAAAAAFE/8ziHbw4Bx2s/s320/IFrecompb.bmp

http://www.leangains.com/p/my-transformation.html

Jag tycker att han har väldigt snygg fysik.

Silencer
2011-10-18, 19:39
Är jag ensamm om att tycka att han har mindre snygga muskler?

Nej, det är många som tycker att hans fysik är oestetisk. Men visst är den imponerande ändå.

henrikl
2011-10-18, 19:43
Jag skulle säga att det är dålig posering och lite kroppsfett som gör att det ser lite konstigt ut. Skulle han stå helt avslappnat så tvivlar jag på att du skulle tycka att han har "fula" muskler.

Silencer
2011-10-18, 19:47
Översta bilden i inlägget här ovanför är väl en gammal bild? Och ja, kanske tar han bara fula bilder. Skulle vilja se lite fler vinklar, avslappnad också.

NiHa
2011-10-18, 19:52
Är väldigt dumt och konstigt att ens försöka jämföra första bilden med den andra som har 3-4 ggr mer fett och hälften av muskelmassan. De flesta bodybuilder i 70-80kg som har närmare 6% underhudsfett ser ungefär lika ut. Funnits bild på någon som kommit ner till 3% och då sar det betydligt "värre" då ådror och vener var helt synliga och det överallt. De flesta uppfattar den andra bilden som betydligt "sundare" men nu är det som att jämföra en "lite sportig" kille men "en riktigt "rippad" bodybuilder, alltså två skilda världar.

rajjan_dammit
2011-10-18, 19:56
Nej, varför de ser "missbildade ut".
Whut? Du verkar inte särskilt väluppfostrad, du.

Kmr jag få muskler som honom om jag tränar på det sättet?

Du kommer få muskler som du om du tränar på det sättet. Alla är olika.

energi
2011-10-18, 19:57
Tar mig friheten att posta två andra bilder. Hoppas att Martin inte har nåt emot det.

Här är han med mindre muskler och mer fett:
http://3.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/R3Kq8DoWvzI/AAAAAAAAAEs/_M_nTmbHxfw/s1600/modelingdays2.bmp

Och här är en bild från en vanligare vinkel och inte tagen med kameran jättenära.
http://1.bp.blogspot.com/_dtaWqzV6d7M/R3K1-joWv2I/AAAAAAAAAFE/8ziHbw4Bx2s/s320/IFrecompb.bmp

http://www.leangains.com/p/my-transformation.html

Jag tycker att han har väldigt snygg fysik.

varför har han så breda höfter? eller där vi magen, är det för marklyften lr genetiskt?

Rahf
2011-10-18, 20:10
Genetiskt.

Jag föreställer mig TS som en pojke med fascinerade, vidöppna ögon. Inget av det som kommer ut har gått igenom någon sorts filter.

Kiefz
2011-10-18, 20:12
varför har han så breda höfter? eller där vi magen, är det för marklyften lr genetiskt?

Jag tycker inte han har breda höfter men ja det är genetiskt. Storleken på bäckenbenet är det mycket svårt att göra något åt med träning.

energi
2011-10-18, 20:12
Genetiskt.

Jag föreställer mig TS som en pojke med fascinerade, vidöppna ögon. Inget av det som kommer ut har gått igenom någon sorts filter.

Du föreställer mig rätt.

Rahf
2011-10-18, 20:13
Likväl tycker inte jag att han har breda höfter. Däremot har han kanske inte den 'idealiska' getingmidjan som man ser på många modeller.

agazza
2011-10-18, 20:17
Han har endel mindre fördelaktiva muskelfästen enligt mig, jag gillar helt enkelt inte hans ram.

Varför raljerar ni inte när grandmästaren själv hoppar på folks fysik eller är allmänt otrevlig?

Hur gick det fresten i diskussionen om vilken året runt form han hade? Jag hittar inte tråden längre

SteelPulse
2011-10-18, 20:17
Du föreställer mig rätt.Du är sjukt rolig faktiskt, ta vara på det, nästan viktigare än bredden på höfterna. :thumbup:

Silencer
2011-10-18, 20:20
Är man smal sticker bäckenet ut på sidorna, vilket är skitfel. När man lägger på sig mer massa går man ut på bredden och får en manligare V-form. Vissa har dock väldigt markerade höftböjare, men den där fula timglasformen har man bara om man är spinkig eller smal.

energi
2011-10-18, 20:20
Du är sjukt rolig faktiskt, ta vara på det, nästan viktigare än bredden på höfterna. :thumbup:

Haha, på vilket sätt tycker du att jag är rolig?

Jag förstår inte riktigt varför halva forumet sitter och suger av denna martin. Han kan sitta och såga ner på tjockisar och "svaga" hur mycket han vill, men om man säger något om honom, då jävlar händer det grejer..

Inge Enveten
2011-10-18, 20:21
Före detta modell och fortfarande innehavare av en fysik människor runt om i världen aspirerar att uppnå - alla tycker inte att Martin har fula muskler nä.

Sheogorath
2011-10-18, 20:24
Är man smal sticker bäckenet ut på sidorna, vilket är skitfel. När man lägger på sig mer massa går man ut på bredden och får en manligare V-form. Vissa har dock väldigt markerade höftböjare, men den där fula timglasformen har man bara om man är spinkig eller smal.

Mjae, så där enkelt är det inte. Man har olika ratio mellan bäckenben och bröstkort och det kommer vara helt avgörande för om man kommer se ut som Zyzz, eller någon som aldrig kommer få göra kalsongreklam hur vältränad han än blir. Är bäckenet brett och bröstkorgen smal kan man, precis som andra, göra fysiken snyggare med träning (hålla kroppsfettet lågt för att undvika love handles, undvika att lägga på sig för mycket massa på obliquerna, satsa på att få upp lats-vidd och bröst-axelparti för att kompensera etc) men det kommer aldrig bli så bra som det kan bli på någon med naturligt smalt bäcken. Faktiskt.

Bounga
2011-10-18, 20:25
Är man smal sticker bäckenet ut på sidorna, vilket är skitfel. När man lägger på sig mer massa går man ut på bredden och får en manligare V-form. Vissa har dock väldigt markerade höftböjare, men den där fula timglasformen har man bara om man är spinkig eller smal.

Där har du väl fel timglasformen beror ju på att höftbenen sticker ut. Vad menar du ska komma för muskler mellan latsens början och höftbenen? På Berkhans senare bilder är ju höftbenen dolda antingen med armarna eller avskurna precis innan höftbenen.

Redhaad
2011-10-18, 20:26
Du föreställer mig rätt.

http://weaselzippers.us/wp-content/uploads/2010/08/wh-double-facepalm.jpg

Vi kan få en bild på dig, namnge dig och kalla dig missbildad. Vad sägs om det ?... Extremt ouppfostrat, oförskämt och rent skrattretande att du stör dig på någons muskler så mycket att du går in på en internet sida och startar en tråd om det.

Han har en grym fysik och är mycket vältränad och stark för både vikt och längd. Väx upp grabben, att störa sig på folks utseenden är rätt omoget.

energi
2011-10-18, 20:26
Mjae, så där enkelt är det inte. Man har olika ratio mellan bäckenben och bröstkort och det kommer vara helt avgörande för om man kommer se ut som Zyzz, eller någon som aldrig kommer få göra kalsongreklam hur vältränad han än blir. Är bäckenet brett och bröstkorgen smal kan man, precis som andra, göra fysiken snyggare med träning (hålla kroppsfettet lågt för att undvika love handles, undvika att lägga på sig för mycket massa på obliquerna, satsa på att få upp lats-vidd och bröst-axelparti för att kompensera etc) men det kommer aldrig bli så bra som det kan bli på någon med naturligt smalt bäcken. Faktiskt.

Har du någon aning på hur många cm som räknas som "smalt" vid bäckenbenet? Svårt att säga en exakt siffra, men ungefär.

Ristretto
2011-10-18, 20:26
Är man smal sticker bäckenet ut på sidorna, vilket är skitfel. När man lägger på sig mer massa går man ut på bredden och får en manligare V-form. Vissa har dock väldigt markerade höftböjare, men den där fula timglasformen har man bara om man är spinkig eller smal.

Det är inte höftböjarna. Iliopsoas ligger inte så ytligt.

Antagligen är det obliquus externus du menar.

Redhaad
2011-10-18, 20:28
Haha, på vilket sätt tycker du att jag är rolig?

Jag förstår inte riktigt varför halva forumet sitter och suger av denna martin. Han kan sitta och såga ner på tjockisar och "svaga" hur mycket han vill, men om man säger något om honom, då jävlar händer det grejer..

Det gör det antagligen att folk säger åt honom på samma sätt som vi säger åt dig. Hur är du bättre för att du anser "om han såger ner tjockisar så kan jag såga ner honom", om du tycker han är dålig så är du ju inte mycket bättre.

energi
2011-10-18, 20:29
Det gör det antagligen att folk säger åt honom på samma sätt som vi säger åt dig. Hur är du bättre för att du anser "om han såger ner tjockisar så kan jag såga ner honom", om du tycker han är dålig så är du ju inte mycket bättre.

Jag är en Robin Hood.

Redhaad
2011-10-18, 20:31
Jag är en Robin Hood.

http://images.memegenerator.net/instances/280x280/7528792.jpg

Matsa
2011-10-18, 20:33
Haha, på vilket sätt tycker du att jag är rolig?

Jag förstår inte riktigt varför halva forumet sitter och suger av denna martin. Han kan sitta och såga ner på tjockisar och "svaga" hur mycket han vill, men om man säger något om honom, då jävlar händer det grejer..

Jag tycker inte att det är mer rätt när Martin skriver elaka saker om folk heller och ibland tycker jag att han har en taskig attityd även om han ofta är underhållande, om vi nu ska lägga korten på bordet. Jag tycker att han skriver så intressanta saker att det skulle kunna räcka utan den attityden och bravadon (finns nog av den bland de amerikanska skribenterna så det räcker och blir över åt resterande världen ändå). Många på forumet gillar dock det Martin skriver eller rentav ser upp till honom och därför blir de lite bitchiga när någon sågar honom.

Sheogorath
2011-10-18, 20:33
Har du någon aning på hur många cm som räknas som "smalt" vid bäckenbenet? Svårt att säga en exakt siffra, men ungefär.

Det är ju som sagt i relation till bröstkorgen. Om man är rak eller nästan rak från bäckenet och uppåt, typ såhär:

http://cdn.simplyshredded.com/wp-content/gallery/zyzzz/30865_389813974778_632564778_4118150_4078666_n.jpg

Så skulle jag anse att man har normalbrett eller smalt bäcken. Om det går in tydligt i midjan som på Berkhan (och mig *gah!*) har man bredare bäcken. Det finns såklart inga siffror på det.

Silencer
2011-10-18, 20:36
Mjae, så där enkelt är det inte. Man har olika ratio mellan bäckenben och bröstkort och det kommer vara helt avgörande för om man kommer se ut som Zyzz, eller någon som aldrig kommer få göra kalsongreklam hur vältränad han än blir. Är bäckenet brett och bröstkorgen smal kan man, precis som andra, göra fysiken snyggare med träning (hålla kroppsfettet lågt för att undvika love handles, undvika att lägga på sig för mycket massa på obliquerna, satsa på att få upp lats-vidd och bröst-axelparti för att kompensera etc) men det kommer aldrig bli så bra som det kan bli på någon med naturligt smalt bäcken. Faktiskt.

Alla kan dock, tror jag, med tillräckligt lång träning, få bort den där värsta iögonstickande timglasformen. Jag hade mycket sådan förut, lite mindre nu, och hoppas att den kommer vara helt borta om några år.

EDIT: Som zyzz lär jag dock aldrig se ut. :D

SteelPulse
2011-10-18, 20:38
Haha, på vilket sätt tycker du att jag är rolig? this :D
Jag är en Robin Hood.

Men jag håller med dom som säger att det är lite ouppfostrat att visa en bild på nån och kalla densamme missbildad, jag tycker karln ser cool ut.

Sheogorath
2011-10-18, 20:40
Alla kan dock, tror jag, med tillräckligt lång träning, få bort den där värsta iögonstickande timglasformen. Jag hade mycket sådan förut, lite mindre nu, och hoppas att den kommer vara helt borta om några år.

EDIT: Som zyzz lär jag dock aldrig se ut. :D

Som sagt: alla kan få en snyggare kropp med träning. Men det är ju i slutändan den genetiska ramen som avgör hur resultatet blir vid en viss mängd muskelmassa.

rajjan_dammit
2011-10-18, 20:42
Jag tycker det är onödigt att klanka ner på folks utseende, vare sig man kallar någon "missbildad" eller "oaptitligt fet".

Ristretto
2011-10-18, 20:44
Jag tycker det är onödigt att klanka ner på folks utseende, vare sig man kallar någon "missbildad" eller "oaptitligt fet".

+1
Det finns nog många med snedvriden självbild.

Rickard Hagman
2011-10-18, 22:18
+1
Det finns nog många med snedvriden självbild.

Sen går det diskutera hur den självbilden är om man jämnför en kille på 140kg som sitter på mcdonnalds eller killen på 85kg med 7%bf och fula muskler ;)

lurre86
2011-10-18, 22:35
Haha jag har startat en del konstiga trådar genom året som gått. Men den här tar priset.