handdator

Visa fullständig version : Att vakna panikslagen och paranoid mitt i natten


Inge Enveten
2011-10-18, 18:01
Har för mig att detta har ett namn. Har också för mig att det är något dem flesta upplevt.

Vad heter fenomenet? Någon som kan berätta mer? Lästips?

Åsberg
2011-10-18, 18:07
Mardröm!

Tricce
2011-10-18, 18:09
Tror vi har trådar om detta där du kan få veta mer, kan bara inte komma på vad jag ska söka på :D

Aight
2011-10-18, 18:17
Händer mig hela tiden, brukar oftast drömma att något läskigt djur typ en orm eller anka är i mitt rum, så vaknar jag och förvirrad som man är fortsätter jag tro det.

Mer än en natt har spenderats inlåst på toan sovande i badkaret på grund av det :D

Färssen
2011-10-18, 18:21
Händer mig hela tiden, brukar oftast drömma att något läskigt djur typ en orm eller anka är i mitt rum, så vaknar jag och förvirrad som man är fortsätter jag tro det.

Mer än en natt har spenderats inlåst på toan sovande i badkaret på grund av det :D

Vad är läskigt med en anka?

Vakna vettskrämd händer då och då för mig, oftast i samband med någon freakig dröm. Brukar somna om efter någon minut.

martinmartin
2011-10-18, 18:24
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169921

Kan det vara något?

Silencer
2011-10-18, 18:28
Händer mig ibland, men jag har också nattliga "anfall" varje natt (i sömnen utan att vakna).

Spinkot
2011-10-18, 18:30
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror

Något liknande?

ByggarBertil
2011-10-18, 18:40
Sömnparalys?

Inge Enveten
2011-10-18, 19:03
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror

Något liknande?

Där har vi det. Något sånt är det ja.

Dem andra länkarna och beskrivningarna passar inte alls.

Dem här upplevelserna har varit riktigt hemska. Det går inte att förstå alls om man inte upplevt det. Jag vet knappt hur jag ska börja med att försöka förklara fenomenet.

Någon form av paranoia, panik och förvirring allt i ett. Man vet inte om det är verkligt. Det känns som om någon annan tar över kroppen och vill göra hemska saker (typ mörda någon som ligger i sängen), men man förstår att det är fel och gör allt man kan för att stoppa det samtidigt som det känns som om man inte har någon kontroll egentligen.

Detta har hänt mig två gånger och inget har egentligen hänt varken den ena eller den andra gången. Förutom att jag nu har ganska otrevliga minnen.

Spinkot
2011-10-18, 19:14
Där har vi det. Något sånt är det ja.

Dem andra länkarna och beskrivningarna passar inte alls.

Dem här upplevelserna har varit riktigt hemska. Det går inte att förstå alls om man inte upplevt det. Jag vet knappt hur jag ska börja med att försöka förklara fenomenet.

Någon form av paranoia, panik och förvirring allt i ett. Man vet inte om det är verkligt. Det känns som om någon annan tar över kroppen och vill göra hemska saker (typ mörda någon som ligger i sängen), men man förstår att det är fel och gör allt man kan för att stoppa det samtidigt som det känns som om man inte har någon kontroll egentligen.

Detta har hänt mig två gånger och inget har egentligen hänt varken den ena eller den andra gången. Förutom att jag nu har ganska otrevliga minnen.

Har en polare som har samma problem, inte alltid kul för hans sambo tyvärr :(

snej
2011-10-18, 20:30
Sömnparalys kanske. Riktigt jääävla vidrigt är det.

Pepparkakssmurfen
2011-10-18, 20:30
Någon form av paranoia, panik och förvirring allt i ett.

Kraftiga PMS-besvär?


:)

Jag har upplevt liknande saker 3-4 ggr. Kännns jävligt förvirrat efter att man vaknat ordentligt.

Fru_Flisa
2011-10-18, 21:08
Nattskräck (på svenska).

Stoltz
2011-10-18, 21:19
Har en polare som har samma problem, inte alltid kul för hans sambo tyvärr :(

Har hans "Night terrors" uttryckt sig mot sambon när han inte har kunnat kontrollerat det?

pbiddy
2011-10-18, 21:33
Händer mig någon gång i månaden. Ofta i samband med att jag sover borta och då vaknar jag helt genomsvettig och inte vet var jag är och måste tända ljuset för att orientera mig. Efter det måste jag nästan alltid gå runt en sväng innan jag lugnar ner mig igen. Har märkt att det händer oftare när jag sover hos någon som har pälsdjur som jag är allergisk mot. Antar att det har något att göra med att jag blir täppt i näsan och får lite svårare att andas eller nåt..

exnm
2011-10-18, 21:44
Jag har skrämt slag på min flickvän flera gånger när jag "vaknat" mitt i natten och börjat gorma panikslaget, ofta om en nyckel av någon anledning... Därefter gråtit mig till sömns för att jag tror att jag är psykiskt störd.
Som du säger så har man ingen kontroll alls och reagerar heller inte riktigt på omvärlden utan har bara någon tanke fixerad.

Men nu har det inte hänt på lääänge:)

Fatalist
2011-10-18, 22:13
Länge sen det hänt, men hände tidigare att jag vaknade 100% förvirrad och undrade vem jag var, var jag var och varför jag var där, samt hallucinerade alla möjliga lustigheter i rummets mörka vråer. Minns dock ej när det hände senast.

Är väl de sömngivande substanserna i skallen som fortfarande har effekt trots att man råkar vara vaken antar jag? Some strong shit.

Spinkot
2011-10-18, 22:36
Har hans "Night terrors" uttryckt sig mot sambon när han inte har kunnat kontrollerat det?

Ja, hotfullt/irrationellt betéende t ex kväva med kudde eller slänga iväg alla täcken och kuddar och liknande. Det går ju över så fort han vaknat till ordentligt men de där sekunderna kan tydligen vara nog så läskiga.

Crippa90
2011-10-18, 23:05
Hände mig senast i somras. Vaknar upp helt panikslagen och vet inte riktigt vart man är. Lägger mig ner och är livrädd i ca 1 minut, sen har man lugnat ner sig igen.

Kryss
2011-10-19, 07:52
Händer mig titt som tätt, i perioder av stress än oftare. Brukar vakna och få för mig att någon är ute efter mig, nuförtiden kontrollerar jag det bättre men i tonåren hände det en gång att jag rusade ut från lägenheten - ner för trappan - och ut mitt på gården kl5 på morgonen.

En och annan vän har undrat vad fan man sysslar med genom åren, en gång drämde jag min huvudkudde strax ovanför min kompis huvud när hon sov. Inte alls uppskattat.

Danne2k
2011-10-19, 11:57
Där har vi det. Något sånt är det ja.

Dem andra länkarna och beskrivningarna passar inte alls.

Dem här upplevelserna har varit riktigt hemska. Det går inte att förstå alls om man inte upplevt det. Jag vet knappt hur jag ska börja med att försöka förklara fenomenet.

Någon form av paranoia, panik och förvirring allt i ett. Man vet inte om det är verkligt. Det känns som om någon annan tar över kroppen och vill göra hemska saker (typ mörda någon som ligger i sängen), men man förstår att det är fel och gör allt man kan för att stoppa det samtidigt som det känns som om man inte har någon kontroll egentligen.

Detta har hänt mig två gånger och inget har egentligen hänt varken den ena eller den andra gången. Förutom att jag nu har ganska otrevliga minnen.

Sjukt. Brorsan hade det där när han var yngre, relativt ofta i perioder.

Han kunde vara "vaken" sitta upp i sängen och vara jätteledsen och rädd, prata om olika konstiga saker och ropa "mamma? mamma?" som om han inte visste var hon var, trots att hon satt brevid honom i sängen hela tiden.

Det konstiga med det här, som jag kom på när jag läste din berättelse, är att han ALLTID sa att han inte kom ihåg någonting alls dagen efter, trots att "nattskräcken" kunde pågå 15-20 minuter ibland. Jag förstår nu att det är mycket möjigt att han helt enkelt ljög för att han trodde det var konstigt/onormalt eller något..

Till slut lugnade han sig sakta men säkert.

Hängde ofta ihop med jobbiga perioder i skolan som jag minns det.

Har det hänt att ni som haft detta inte minns något öht. morgonen därpå, men att någon annan märkt av det?

Danne2k
2011-10-19, 12:09
Edit: Jag kanske hade fel.. från wiki:

The symptoms also tend to be different, with the child being unable to recall the experience.

Minimjölk
2011-10-19, 12:29
Intressant, verkar finnas väldigt många olika stadier man kan uppnå mellan dröm och vakenhet som alla anses normala och ofarliga.
Om man under natt-terror skulle misshandla sin sovpartner lite lätt, hur skulle detta hålla i rättegång? Jag menar om en person av någon anledning inte är vid sina sinnes bruk är det ingen ursäkt om man själv drogat sig men vad gäller sömn, finns det någon lag?

Inge Enveten
2011-10-19, 12:58
Intressant, verkar finnas väldigt många olika stadier man kan uppnå mellan dröm och vakenhet som alla anses normala och ofarliga.
Om man under natt-terror skulle misshandla sin sovpartner lite lätt, hur skulle detta hålla i rättegång? Jag menar om en person av någon anledning inte är vid sina sinnes bruk är det ingen ursäkt om man själv drogat sig men vad gäller sömn, finns det någon lag?

Skulle kunna falla under "psykisk störning" som även innefattar temporära tillstånd. Frågan är dock hur bevisningen skulle gå till. Hur ska man kunna bevisa att man befunnit sig i något sånt här tillstånd?

Danne2k
2011-10-19, 23:05
Borde fråga våran lärare som är Sjukgymnast och expert inom neuroanatomi och hjärnan. Känns som att vissa delar av hjärnan/nervsystemet är på medans andra är av (sover).

Samma med folk som går i sömnen. Det autonoma nervsystemet (som styr musklerna) är ju bevisligen på, eller åtminstone delvis på, eftersom personen kan röra sig och aktivera musklerna medans resten verkar avslaget.

Oerhört intressant. Blir att maila en fråga till läraren, kan säkert lära mig något nytt vilket inte skulle vara fel med tanke på att jag har tenta i detta om en vecka.

Minimjölk
2011-10-20, 08:07
Sömnparalys är väl egentligen raka motsatsen. Knoppen är "klar" men kroppen avstängd och förbered för drömmar. Det gemensamma är ångesten och att man känner sig hotad samt saknar kontroll.