handdator

Visa fullständig version : Latsdrag framför eller bakom?


Rullatoralex
2011-10-18, 17:51
Vad anser ni är bäst? Latsdrag framför till bröstet eller bakom till nacken? Eller är det så att man ska köra båda samma pass?

mathsa
2011-10-18, 18:02
Jag kör båda,först framför sen bakom..

Rullatoralex
2011-10-18, 18:03
Kör du chins också?

willtjam
2011-10-18, 18:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2478134&postcount=3

Strand93
2011-10-18, 18:06
Har hört att det är "farligt" att köra latsdrag bakom nacken eftersom det är en onaturlig rörelse för muskulaturen. Vet ej hur det ligger till men när jag körde den övningen blev jag tillsagd att byta till framför... Kan ju dock vara bullshit

Rullatoralex
2011-10-18, 18:09
Har hört att det är "farligt" att köra latsdrag bakom nacken eftersom det är en onaturlig rörelse för muskulaturen. Vet ej hur det ligger till men när jag körde den övningen blev jag tillsagd att byta till framför... Kan ju dock vara bullshit

Jag kör chins på samma pass och latsdrag framför är ju precis samma rörelse som en chin, därför kör jag bakom.

men som du säger har jag hört att det är en onaturlig rörelse så har börjat fundera.

Pjotor
2011-10-18, 18:09
Drag bakom nacken ger kortare ROM om man inte är väldigt rörlig i axlarna. Min rekommendation är att göra drag framför men variera fattning och greppbredd istället.

En annorlunda variant är hänga i ändarna på en hoprullad handduk eller ett rep vars mitt hänger i kabeln. Hardkår!

Rullatoralex
2011-10-18, 18:11
Drag bakom nacken ger kortare ROM om man inte är väldigt rörlig i axlarna. Min rekommendation är att göra drag framför men variera fattning och greppbredd istället.

En annorlunda variant är hänga i ändarna på en hoprullad handduk eller ett rep vars mitt hänger i kabeln. Hardkår!

Jag har kört bådeoch ett tag, men nu när jag kört chins ett tag tycker jag det blir för mycket lats-övningar.

Så det finns alltså inget positivt med att köra bakom nacken?

willtjam
2011-10-18, 18:12
Läste du inlägget jag länkade till?

Sheogorath
2011-10-18, 18:21
Det är en övning man utan krusiduller kan göra ute i naturen så jag kan inte se hur den kan vara onaturlig. Häng dig i en gren, dra upp dig bakom huvudet = motsvarar pullups eller latsdrag bakom nacken. Knappast onaturligt.

Rullatoralex
2011-10-18, 18:22
Läste du inlägget jag länkade till?

Det gjorde jag. Undrar bara om det finns någon fördel med att köra bakom nacken förutom variationen? Tar den på något annat ställe än om man kör framför?

Sheogorath
2011-10-18, 18:27
Det gjorde jag. Undrar bara om det finns någon fördel med att köra bakom nacken förutom variationen? Tar den på något annat ställe än om man kör framför?

Minimala skillnader. Ingenting man behöver tänka på. Välj den som du trivs bäst med eller kör båda/variera dig.

Woody R
2011-10-18, 18:28
Första året jag tränade körde jag bara bakom, men tillslut märkte jag att det inte tog ett skit.
Började då köra bakom och det tar mycket bättre, är nu också starkare när jag kör bakom än framför, lastar hela magasinet x4.
Har inte märkt nå problem med axlarna från att köra bakom, värm bara upp rotator cuffarna i axlarna innan så!

Rullatoralex
2011-10-18, 18:29
Minimala skillnader. Ingenting man behöver tänka på. Välj den som du trivs bäst med eller kör båda/variera dig.

Trivs bäst med bakom nacken eftersom jag alltid kört den och tar även mer i den än framför.

Men nu när jag tänker efter så brukar det allltid knacka i ryggen när jag kör mina första reps, men det gör inte ont, det låter bara.

Kanske borda lägga ner om det knackar eller det är inget farligt?

Sheogorath
2011-10-18, 18:30
Trivs bäst med bakom nacken eftersom jag alltid kört den och tar även mer i den än framför.

Men nu när jag tänker efter så brukar det allltid knacka i ryggen när jag kör mina första reps, men det gör inte ont, det låter bara.

Kanske borda lägga ner om det knackar eller det är inget farligt?

Lite knäpp och knakningar som enda symtom är ingenting man ska hänga upp sig på. Om det är tillsammans med smärta, ledinstabilitet etc är det en annan femma. Men alla knäpper om man bara trycker på rätt ställen. ;)

stridis
2011-10-18, 18:31
Nybörjare kör latsdrag bakom nacken vettigare. Alla andra gör vad faen de vill.

GLC
2011-10-18, 18:34
Tänkte bara flika in och tacka Sheo för bra svar i många intressanta trådar! :thumbup:

Rullatoralex
2011-10-18, 18:38
Men om man kör chins och latsdrag till bröstet, blir det inte lite bulle på bulle då? Jag menar är det inte bättre o köra chins ( om man kör vanliga chins med hakan på stången) och latsdrag bakom nacken för att träffa hela lats området?

willtjam
2011-10-18, 18:39
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBRearPulldown.html
Där kan du jämföra.

Sheogorath
2011-10-18, 18:41
Men om man kör chins och latsdrag till bröstet, blir det inte lite bulle på bulle då? Jag menar är det inte bättre o köra chins ( om man kör vanliga chins med hakan på stången) och latsdrag bakom nacken för att träffa hela lats området?

Visst, så kan man tänka, men det är förmodligen mer teoretiskt än relevant för enskilda individer. Ta två enäggstvillingar och sätt den ena på pullups framför och latsdrag framför och den andra på pullups framför och latsdrag bakom och jag är övertygad om att deras baksidor inte hade skiljt sig ett smack från varandra. Men det är vad jag tror, det finns naturligtvis inga sådana studier gjorda.

Rullatoralex
2011-10-18, 18:44
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBRearPulldown.html
Där kan du jämföra.

Du använder alltså fler muskler framför till bröstet.

När du kör bakom till nacken koncentrerar du alltså latsen mer? Det är ju positivt.

willtjam
2011-10-18, 18:46
Ta det som du vill, men jag skulle ha lyssnat på Sheo.

Sheogorath
2011-10-18, 18:46
Du använder alltså fler muskler framför till bröstet.

När du kör bakom till nacken koncentrerar du alltså latsen mer? Det är ju positivt.

ExRx är bra på mycket men är inget facit. Med det sagt: att fler muskler aktiveras är inte likvärdigt med att de enskilda musklerna tränas mindre. Kom ihåg att man kan hantera en mycket högre vikt när man drar framför. Av den anledningen kan belastningen på latsen mycket väl vara lika stor eller större i latsdrag framför, trots att fler muskler jobbar.

Rullatoralex
2011-10-18, 18:56
ExRx är bra på mycket men är inget facit. Med det sagt: att fler muskler aktiveras är inte likvärdigt med att de enskilda musklerna tränas mindre. Kom ihåg att man kan hantera en mycket högre vikt när man drar framför. Av den anledningen kan belastningen på latsen mycket väl vara lika stor eller större i latsdrag framför, trots att fler muskler jobbar.

Är det konstigt att man tar mer bakom nacken än framför då?

Godfella
2011-10-18, 19:01
Framför, alla gånger!

Sheogorath
2011-10-18, 19:18
Är det konstigt att man tar mer bakom nacken än framför då?

Då tror jag man har en onödigt låst teknik när man kör framför. För att få ut det mesta av latsdrag framför ska man ha mer av ett sådant här utförande:

a3_n2tCJxH4&

D.v.s. man jobbar med bröstryggen bakåt/framåt genom draget, inte bara med skuldra och armar som när man kör bakom nacken.

Rullatoralex
2011-10-18, 19:23
Då tror jag man har en onödigt låst teknik när man kör framför. För att få ut det mesta av latsdrag framför ska man ha mer av ett sådant här utförande:

a3_n2tCJxH4&

D.v.s. man jobbar med bröstryggen bakåt/framåt genom draget, inte bara med skuldra och armar som när man kör bakom nacken.

Tackar för alla bra svar :) vad tror du om att köra bakom ena veckan och framför andra veckan?

Crocker
2011-10-18, 19:26
Det är en övning man utan krusiduller kan göra ute i naturen så jag kan inte se hur den kan vara onaturlig. Häng dig i en gren, dra upp dig bakom huvudet = motsvarar pullups eller latsdrag bakom nacken. Knappast onaturligt.
Det strålar i mina armar och axlar när jag gör latsdrag bakom nacken, någon idé varför?

Problemet är ju att det inte händer när jag pressar eller chinsar bakom nacken.

Sheogorath
2011-10-18, 20:09
Det strålar i mina armar och axlar när jag gör latsdrag bakom nacken, någon idé varför?

Problemet är ju att det inte händer när jag pressar eller chinsar bakom nacken.

Det skulle kunna vara att du får bak armbågarna längre när du kör latsdrag eftersom du har lägre vikt. Kör man pullups bakom så brukar det ju vara rätt likt vanliga bara det att man fäller fram nacken. Man är inte stark nog att köra dem med samma utförande som i latsdrag helt enkelt. Med armbågarna mer bak kan man tänka sig att man sätter någon nervstruktur på sträck, kanske ulnarisnerven. Det är väl det jag kan tänka mig så här på rak arm.

Sheogorath
2011-10-18, 20:11
Tackar för alla bra svar :) vad tror du om att köra bakom ena veckan och framför andra veckan?

Eller 6 veckor med den ena och 6 veckor med den andra. Det finns ju många sätt att variera sig. Att köra båda i perioder är väl inte fel, även om jag som sagt inte tror att det är nödvändigt. Men omväxling förnöjer, säger dom.

9109
2011-10-18, 22:42
Bara för att inflika, så har jag hört (tyvärr ingen källa på det, ledsen kolo) någon berätta att dom kört latsdrag bakom nacken, där vajern har brustit och eftersom personen i fråga var relativt stark, så har själva stången slagit i nackkotan med full kraft och mer eller mindre blivit förlamad? Som sagt, ingen källa på detta men antar att gemene man förstår att det inte kan vara särskilt hälsosamt i vilket fall som helst! Men detta är någonting som inte bör hända om man inte tränar med utrustning från 50-talet antar jag :D

Matsa
2011-10-18, 23:26
Bara för att inflika, så har jag hört (tyvärr ingen källa på det, ledsen kolo) någon berätta att dom kört latsdrag bakom nacken, där vajern har brustit och eftersom personen i fråga var relativt stark, så har själva stången slagit i nackkotan med full kraft och mer eller mindre blivit förlamad? Som sagt, ingen källa på detta men antar att gemene man förstår att det inte kan vara särskilt hälsosamt i vilket fall som helst! Men detta är någonting som inte bör hända om man inte tränar med utrustning från 50-talet antar jag :D

Hörde att någon körde latsdrag framför huvudet när vajern brast, han krossade sitt struphuvud och dog. Ok jag erkänner, det har jag inte alls hört men det är inte ett omöjligt scenario. Bär skyddsutrustning!

:)

Stoltz
2011-10-19, 08:45
När man läser sådana här trådar får man ibland intrycket av att full rustning och ringbrynja bör tillhöra gemene tränandes outfit :D

von huff
2011-10-19, 09:25
Då tror jag man har en onödigt låst teknik när man kör framför. För att få ut det mesta av latsdrag framför ska man ha mer av ett sådant här utförande:

a3_n2tCJxH4&

D.v.s. man jobbar med bröstryggen bakåt/framåt genom draget, inte bara med skuldra och armar som när man kör bakom nacken.

Det där utförande tycker jag att är bra.Jag tycker att jag får bättre kontakt i alla roddövningar då jag inte låser ryggen, därför tycker jag att latsdrag framför är bättre

312
2011-10-19, 09:32
Latsdrag bakom provade jag förra veckan, älskar den.

Sparven från Minsk
2011-10-19, 10:47
Jag har alltid kört framför, får djupare ROM då och känts bättre för axlarna. Ska testa bakom med någon dag, men trivs som det är :)
Så länge man är nog "vig" i axelleden så är det väl bara o köra på!

Sheogorath
2011-10-19, 10:50
Det där utförande tycker jag att är bra.Jag tycker att jag får bättre kontakt i alla roddövningar då jag inte låser ryggen, därför tycker jag att latsdrag framför är bättre

:thumbup:

Vill man nu isolera latsen (tveksamt om det ger något ytterligare...) kan man ju göra andra övningar än just latsdrag frampå och rodd. Att "låsa" dem övningarna är att förstöra dem. Tycker jag.

von huff
2011-10-19, 14:13
:thumbup:

Vill man nu isolera latsen (tveksamt om det ger något ytterligare...) kan man ju göra andra övningar än just latsdrag frampå och rodd. Att "låsa" dem övningarna är att förstöra dem. Tycker jag.

Absolut.Många vanliga fel som folk gör är t.ex i kabelrodden där man sitter spikrak i ryggen eller stångrodd där folk tränar med 25kg för att inte i missta gunga till med ryggen.

Pzorz
2012-05-04, 17:55
Jag har funderar på att börja köra latsdrag bakom huvud. Jag är dock ganska stel i axlar osv så jag tänker bara köra den till ca mitten av huvudets baksida (dvs inte full ROM). Anledningen till att jag vill lägga in den här övningen är att jag finner det lättare att knipa med skulderbladen, en rörelse som jag önskar.

Är det en dum idé som kan resultera i ökad stelhet och skaderisk eller låter det vettigt?

mvh / Pzorz

svenbanan
2012-05-04, 18:28
Då tror jag man har en onödigt låst teknik när man kör framför. För att få ut det mesta av latsdrag framför ska man ha mer av ett sådant här utförande:

a3_n2tCJxH4&

D.v.s. man jobbar med bröstryggen bakåt/framåt genom draget, inte bara med skuldra och armar som när man kör bakom nacken.

Om man skulle ha motsvarande "gung" i en pullup/chin så skulle folk tycka att man borde vara still i kroppen och sluta fuska. Men jag håller med om att det borde se ut ungefär såhär.

svenbanan
2012-05-04, 18:31
Jag har funderar på att börja köra latsdrag bakom huvud. Jag är dock ganska stel i axlar osv så jag tänker bara köra den till ca mitten av huvudets baksida (dvs inte full ROM). Anledningen till att jag vill lägga in den här övningen är att jag finner det lättare att knipa med skulderbladen, en rörelse som jag önskar.

Är det en dum idé som kan resultera i ökad stelhet och skaderisk eller låter det vettigt?

mvh / Pzorz

Jag tror att det på exrx finns en artikel om att press bakom nacken och pullups bakom nacken inte är bra om man har "något visst symptom". Du minns jag inte vad det där symptomet skulle vara, men kanske nåt i still med "forward head posture" eller "kyphos" eller nån överdriven stelhet i axlar/bröstrygg. Det kanske vara värt att kolla upp. Men å andra sidan kan det ju kanske hjälpa upp din rörlighet också...

dluddeckens
2012-05-04, 22:35
Min vänstra axelled hoppar nästan ur läge om jag kör bakom nacken.

Sjukt obehagligt.


Slutsats: jag kör alltid framför mao :)

RassK
2012-05-05, 07:54
Bara för att inflika, så har jag hört (tyvärr ingen källa på det, ledsen kolo) någon berätta att dom kört latsdrag bakom nacken, där vajern har brustit och eftersom personen i fråga var relativt stark, så har själva stången slagit i nackkotan med full kraft och mer eller mindre blivit förlamad? Som sagt, ingen källa på detta men antar att gemene man förstår att det inte kan vara särskilt hälsosamt i vilket fall som helst! Men detta är någonting som inte bör hända om man inte tränar med utrustning från 50-talet antar jag :D

Hörde att någon körde latsdrag framför huvudet när vajern brast, han krossade sitt struphuvud och dog. Ok jag erkänner, det har jag inte alls hört men det är inte ett omöjligt scenario. Bär skyddsutrustning!

:)

Jag smällde mig själv i skallen pga. att vajern gick av när jag körde med mer än kroppsvikt och hängde ner skiten. Blödande jack i skallen och svimmade nästan. Slutsatsen är att detta hade hänt oavsett om jag dragit den framför eller bakom huvudet. Så använd hjälm! (och ev. ringbrynja för stoltz)

Arne Persson
2012-05-05, 08:12
Ni är för söta här...:D

Noob72
2012-05-05, 09:31
För vad jag har hört så ska man undvika lats bakom nacke. Även militärpress då skaderisken är hög. Men alla gör som dem vill.

Kör hårt :-)

Commando1980
2012-05-05, 13:09
Jag har funderar på att börja köra latsdrag bakom huvud. Jag är dock ganska stel i axlar osv så jag tänker bara köra den till ca mitten av huvudets baksida (dvs inte full ROM). Anledningen till att jag vill lägga in den här övningen är att jag finner det lättare att knipa med skulderbladen, en rörelse som jag önskar.

Är det en dum idé som kan resultera i ökad stelhet och skaderisk eller låter det vettigt?

mvh / Pzorz

Sikta istället på att arbeta upp rörligheten och kör med full ROM. Om du efter ett tag märker att du helt enkelt inte får till övningen då får du hålla dig till latsdrag framför.