handdator

Visa fullständig version : Helkropp varannan dag ?


Redhaad
2011-10-18, 17:06
Funderat på en ny metod, om man kör 1-2 övningar på varje muskeldel 3-4 Arbetsset per övning.

T.ex.

Plan Hantelpress, 4 Arbetsset
Plan Bänkpress, 1 Dropset
T-rodd, 4 arbetsset
Marklyft, 1 Total Failure set
Militärlyft, 1 till positive failure set
Smal bänkpress, 1 till positive failure set
Bicepscurl, 1 till total failure set
Knäböj, 4 arbetsset.
Benpress, 1 till total failure set.

Och sen ändra övningar från pass till pass och växla mellan styrka [3-6 Rep] och Volym [8-12 Rep] .

Äta jävla mycket mat, sköta sömn o.s.v.

Kan kroppen verkligen klara av att återhämta sig mellan gympassen om en vecka ser ut såhär:
Måndag: Pass 1
Tisdag: Vila
Onsdag: Pass 2
Torsdag: Vila
Fredag: Pass 3
Lördag: Vila
Söndag: Pass 4
Måndag: Vila
o.s.v.

Vad tror ni ?

Bjern
2011-10-18, 17:09
Finns otaliga trådar om det här, sök och utvärdera vad folk säger. Det är kanske bättre för en nybörjare, men jag tror att man som mer avancerad drar nytta av en 4-5-split istället.

madballz
2011-10-18, 17:30
Finns otaliga trådar om det här, sök och utvärdera vad folk säger. Det är kanske bättre för en nybörjare, men jag tror att man som mer avancerad drar nytta av en 4-5-split istället.

Jag kör Bröst/triceps/axlar måndag, sen Rygg/Ben/Biceps/Mage på tisdag, sen vila onsdag sen kör jag om igen :) Funkar fint för mig, fått mina former sedan jag började med detta, jag körde 4-split innan.

moderato
2011-10-18, 18:48
Jag kör Bröst/triceps/axlar måndag, sen Rygg/Ben/Biceps/Mage på tisdag, sen vila onsdag sen kör jag om igen :) Funkar fint för mig, fått mina former sedan jag började med detta, jag körde 4-split innan.

Tjena! Menar du att du kör Måndag, Tisdag, Vila onsdag, sedan Tors-Fre, Vila lör, Sön-Mån, Vila ...etc??

Crocker
2011-10-18, 19:20
Funkar förmodligen galant, om du äter och sover bra... .Hur länge har du tränat?

CalleP
2011-10-22, 11:04
Jag håller faktist på att testa det just nu :) Sålänge du håller ner volymen på passen så klarar din kropp det.

Ha cirka 3 övningar per muskelgrupp som du vill köra till ex:

Ben:
Knäböj
Rakamarklyft
Marklyft

Axlar:
Millitärpress
Hantelpress
Baksida axlar övning

Rygg:
V-drag
Latsdrag
Enarms rodd

osv

Så roterar du dom varje pass och ena passet så börjar du med börst, andra rygg det tredje ben.

Redhaad
2011-10-22, 11:48
jag har tränat i 3 år, varav 1,5 år nu seriöst och blivit rätt grov och har upptäckt att jag har en kropp som återhämtar sig mycket snabbt både ifrån set och vid träning till träning.

Schemat skulle väl bli liknande:
Måndag: Gym
Tisdag: Vila
Onsdag: Gym
Torsdag: Vila
o.s.v.

Alltså en dags mellanrum mellan passen. Funderingen jag har mest är att jag jagar ju fortfarande trots så nära tävling kroppsmassa än och tränar hårt, alla set blir till positive failure och ofta force reps + på det. Kör 1-4 set per övning och 2-3 övningar per kroppsdel. Ni kan se i min träningsjournal hur mina pass ser ut. Med bara ca. 36-40 timmar mellan passen känner jag mig tveksam till hur stora resultat jag kan vänta mig ifrån en sån intensiv träning även om jag sköter sömn och kost exemplariskt. Men kanske bara är nojjan som sätter in!

Kör alltid helkropp, speciellt nu i början. Jag hade en 1-split, 2-split, 3-split och alla har givit resultat. Men jag känner att jag på färre set jobbar hårdare då jag går in med att varje set räknas och varje set tar mig ett steg framåt istället för att köra 20 set bröst och 10-12 av dem seten är bara pumpset kör jag 10 set bröst och varje set ger jag 100% känns det mer givande och dessutom räcker med med 2-3 övningar istället för 5-6.