handdator

Visa fullständig version : Mina axlar stål stilla.


getripped
2011-10-18, 15:47
Hej, det är nämligen så att mina axlar står stilla, har kört väldigt länge på lätta vikter utan att öka dvs i reps.

Jag kör en 3 split

Knäböj 4x6
benpress 3x8
vadpress 3x15
crunches 3x15


Hantelpress 4x10
snebänk 3x10
axelpress 3x8
kabel sidolyft 3x10


marklyft 4x6
viktade chins 3x10
kabelrodd 3x8
hyperextensions 3x10

arm övningar brukar jag lägga till, tex triceps efter bröst och biceps efter rygg.

problemet är att jag blir jävligt trött i axlarna efter hantelpress och snebänk och det gör att jag har svårt att köra axlar efteråt. Så vad tycker ni hur kan jag möblera om?

lurre86
2011-10-18, 15:55
Hej, det är nämligen så att mina axlar står stilla, har kört väldigt länge på lätta vikter utan att öka dvs i reps.

Jag kör en 3 split

Knäböj 4x6
benpress 3x8
vadpress 3x15
crunches 3x15


Hantelpress 4x10
snebänk 3x10
axelpress 3x8
kabel sidolyft 3x10


marklyft 4x6
viktade chins 3x10
kabelrodd 3x8
hyperextensions 3x10

arm övningar brukar jag lägga till, tex triceps efter bröst och biceps efter rygg.

problemet är att jag blir jävligt trött i axlarna efter hantelpress och snebänk och det gör att jag har svårt att köra axlar efteråt. Så vad tycker ni hur kan jag möblera om?



ja testa det, flytta om ordningen. Å kör tyngre vikteter å färre reps. Testa dig fram.

getripped
2011-10-18, 15:56
har du några konkreta tips?

vicarious
2011-10-18, 15:57
Sluta köra axlarna efter bröst kanske?

getripped
2011-10-18, 15:59
Sluta köra axlarna efter bröst kanske?

vart kan jag sätta in axlarna då?

vicarious
2011-10-18, 16:01
vart kan jag sätta in axlarna då?

Hursomhelst, närsomhelst. Ändra på din split kanske?

getripped
2011-10-18, 16:06
Hursomhelst, närsomhelst. Ändra på din split kanske?

hur hade du lagt upp det?

Thornblom
2011-10-18, 16:07
Jag kör en 3-split 6 ggr i veckan.

Bröst, Lår
Rygg, Vader
Axlar, Armar
Vila

Repetera

Testa det, fast 3 gånger i veckan om du kör så.

getripped
2011-10-18, 16:08
eller ska jag kanske testa köra militärpress istället för axelpress?

Thornblom
2011-10-18, 16:12
eller ska jag kanske testa köra militärpress istället för axelpress?

Det är inte övningar som ger ökningarna.
Planera, träna, ät, vila.

Gör om splitten istället och kör de övningar du gillar, testa den jag skrev.

Loke
2011-10-18, 16:31
Det är inte övningar som ger ökningarna.
Planera, träna, ät, vila.

Jo, i fallet axlar tycker jag nog att det är övningarna som ger ökningarna. Skälet är att motoriken är klurig i axlarna, det är faktiskt ganska svårt att få axlarna att göra som man vill. Svårighetsgraden på övningar som hantellyft åt sidan är underskattad om man verkligen vill träna mellersta deltamuskeln.

Jag tror för övrigt att det är viktigt att vara stark i hela kroppen så man verkligen kan träna axlarna med pressar. För många nybörjare tror jag pressar över huvudet mest blir någon form av ryggträning.

getripped
2011-10-18, 17:08
kanske dum fråga, men om man kör t.ex bröst och sen ben blir det inte en dålig blodfördelning? xD

tossefar
2011-10-18, 17:10
kanske dum fråga, men om man kör t.ex bröst och sen ben blir det inte en dålig blodfördelning? xD

Kompis, du har blod i hela kroppen.

Arnoldski
2011-10-18, 17:33
Här kommer några tips till. Kanske åtminstone ett av dem kan hjälpa dig.

1) Lägg in åtminstone en av axelövningarna på pass 1. Har du ont om tid kan du nog skippa avdpressen tycker jag. Det passet borde du vara fräsch i axlarna. Se i alla fall till att testa att splitta axelövningarna, så att du kör rpessen på ett pass och sidolyften ett annat. Det kan hjälpa.

2) Ändra radikalt hur du kör set/reps. Ändra axelövningarna extremt åt det enda eller andra hållet ett tag, och gå sedan tillbaka till det du gör idag med högre vikter efter kanske 5-6 veckor. Exempelvis, istället för axelpress 3x8, kan du köra axelpress 5x5 eller 6x4, eller åt helt andra hållet, 3x15. Detta är ett beprövat knep för att komma förbi platåer.

Lycka till!

getripped
2011-10-18, 17:58
Här kommer några tips till. Kanske åtminstone ett av dem kan hjälpa dig.

1) Lägg in åtminstone en av axelövningarna på pass 1. Har du ont om tid kan du nog skippa avdpressen tycker jag. Det passet borde du vara fräsch i axlarna. Se i alla fall till att testa att splitta axelövningarna, så att du kör rpessen på ett pass och sidolyften ett annat. Det kan hjälpa.

2) Ändra radikalt hur du kör set/reps. Ändra axelövningarna extremt åt det enda eller andra hållet ett tag, och gå sedan tillbaka till det du gör idag med högre vikter efter kanske 5-6 veckor. Exempelvis, istället för axelpress 3x8, kan du köra axelpress 5x5 eller 6x4, eller åt helt andra hållet, 3x15. Detta är ett beprövat knep för att komma förbi platåer.

Lycka till!


Tack för tipsen =)), tips nummer 1 liknar mitt eget förslag

Ben/axlar
Bröst/biceps
Rygg/triceps

vad sägs om den?

cconnyw
2011-10-18, 18:55
Om du kör alla på rad (dvs. mån, tis, ons) så skulle jag gjort såhär.
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben/axlar
Vila
Repeat.

Thornblom
2011-10-18, 18:58
Här kommer några tips till. Kanske åtminstone ett av dem kan hjälpa dig.

1) Lägg in åtminstone en av axelövningarna på pass 1. Har du ont om tid kan du nog skippa avdpressen tycker jag. Det passet borde du vara fräsch i axlarna. Se i alla fall till att testa att splitta axelövningarna, så att du kör rpessen på ett pass och sidolyften ett annat. Det kan hjälpa.

2) Ändra radikalt hur du kör set/reps. Ändra axelövningarna extremt åt det enda eller andra hållet ett tag, och gå sedan tillbaka till det du gör idag med högre vikter efter kanske 5-6 veckor. Exempelvis, istället för axelpress 3x8, kan du köra axelpress 5x5 eller 6x4, eller åt helt andra hållet, 3x15. Detta är ett beprövat knep för att komma förbi platåer.

Lycka till!

Vad gulligt du skriver :)

Silencer
2011-10-18, 18:59
Går utmärkt att köra axlarna efter bröstet. Har jag gjort i minst ett år och axlarna är en av de saker som växer bäst på mig. Se till att äta ordentligt.

Thornblom
2011-10-18, 19:00
Om du kör alla på rad (dvs. mån, tis, ons) så skulle jag gjort såhär.
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben/axlar
Vila
Repeat.

Om han vill satsa på axlar ska han inte köra det efter bröst.

Edit: Visst går det bra, som silencer skriver. Men om han nu ska satsa hårt på axlarna är det bättre att lägga de först i veckan.

cconnyw
2011-10-18, 19:16
Om han vill satsa på axlar ska han inte köra det efter bröst.

Edit: Visst går det bra, som silencer skriver. Men om han nu ska satsa hårt på axlarna är det bättre att lägga de först i veckan.
:smash: på mig själv. Skyller på att jag sitter uppe med många flikar och glömde bort vad tråden handlade om.

getripped
2011-10-18, 19:19
jag kör 3 gånger i veckan , tycker det blir för lite? den är ju nästan samma som z_bumbis fast med lite modifiering.

Thornblom
2011-10-18, 19:27
jag kör 3 gånger i veckan , tycker det blir för lite? den är ju nästan samma som z_bumbis fast med lite modifiering.

Tycker du att det är för lite så kör du mer. Skit i veckoupplägg, välj en splitt, vila, repetera. Sen om du vilar 1 eller tre dagar är upp till dig.

Silencer
2011-10-18, 19:49
Axlarna tränas ju när man kör bröst och rygg. Om man inte kommit långt i sin utveckling känns det väldigt onödigt med en massa specifik axelträning.

Arnoldski
2011-10-19, 21:09
Vad gulligt du skriver :)

:-D

Med Hetfield som avatar vägrar jag ta detta som ironi utan böjer istället huvudet i djup tacksamhet!