handdator

Visa fullständig version : Träning av traps


Bjern
2011-10-18, 10:27
Vart bör träning av traps rätteligen hamna på ett scema utformat såhär;
Bröst/Axlar
Rygg/Nedre rygg/Underarmar
Armar
Ben

Jag kör just nu sist på axelpasset, men funderar lite om dom inte bör ligga på ryggpasset?

Sheogorath
2011-10-18, 10:34
Vart bör träning av traps rätteligen hamna på ett scema utformat såhär;
Bröst/Axlar
Rygg/Nedre rygg/Underarmar
Armar
Ben

Jag kör just nu sist på axelpasset, men funderar lite om dom inte bör ligga på ryggpasset?

Vilket som. Kör du roddar med ganska upprätt ställning kommer övre traps belastas och de belastas alltid vid pressövningar över huvudet. Nedre traps får sin träning främst av chins/latsdrag så det är ett enkelt val i allafall. Vill man träna dem specifikt kan man göra dipshrugs eller bara höja/sänka skulderbladen i en latsdragmaskin.

Godfella
2011-10-18, 10:43
Ryggpasset!

Parachutes
2011-10-18, 10:48
Jag tycker axelpasset blir så kort utan trapsträning :(

Baske
2011-10-18, 11:11
Vilket som. Kör du roddar med ganska upprätt ställning kommer övre traps belastas och de belastas alltid vid pressövningar över huvudet. Nedre traps får sin träning främst av chins/latsdrag så det är ett enkelt val i allafall. Vill man träna dem specifikt kan man göra dipshrugs eller bara höja/sänka skulderbladen i en latsdragmaskin.

Jag håller med helt och hållet.


Skulle jag välja så rygg.

Fartman
2011-10-18, 11:14
I det där schemat skulle jag lagt trapzen på ryggdagen. Drygt annars att köra rygg med träningsvärk i trapz.

Bjern
2011-10-18, 11:18
Vilket som. Kör du roddar med ganska upprätt ställning kommer övre traps belastas och de belastas alltid vid pressövningar över huvudet. Nedre traps får sin träning främst av chins/latsdrag så det är ett enkelt val i allafall. Vill man träna dem specifikt kan man göra dipshrugs eller bara höja/sänka skulderbladen i en latsdragmaskin.

Vilket som som i att de funkar lika bra båda två, eller är de lika dåliga? Borde jag lägga upp det annorlunda? Tack för svar så snabbt!

mattilainen
2011-10-18, 11:43
kör alltid traps sist på min ryggdag. Skivstångsshruggs är det som gäller för mig.

Sheogorath
2011-10-18, 11:57
Vilket som som i att de funkar lika bra båda två, eller är de lika dåliga? Borde jag lägga upp det annorlunda? Tack för svar så snabbt!

Jag har aldrig hört någon som upplevt att deras traps utvecklats bättre/sämre av att de flyttat träningen från en av dagarna till den andra. Det är möjligt att det finns något som är "bäst" men om jag får gissa är det skit samma. Kör man rygg och axlar på två intilliggande dagar får man väl helt enkelt försöka känna efter var man känner av att övre traps får ta mest stryk, och lägga sina shrugs på den dagen.

Thornblom
2011-10-18, 13:30
Eftersom jag kör styrkevändningar och marklyft på ryggpasset blir det naturligt att träna trapz på det passet. Dock så kör jag inga andra övningar för trapz.

aijou
2011-10-18, 13:38
Själv kör jag övre traps på axelpasset och nedre på ryggpasset. Kan inte svara på om det är det optimala. men det känns logiskt för mig.

Fugly
2011-10-18, 14:01
Lånar tråden lite och frågar vilken/vilka övningar tar mest på övre ryggen? Menar alltså inte lats, utan där vid trapsen. Har för mig att det är en massa muskler där och undrar om det finns en-två övningar som tar på alla?

Grotesk
2011-10-18, 14:44
Jag har aldrig hört någon som upplevt att deras traps utvecklats bättre/sämre av att de flyttat träningen från en av dagarna till den andra. Det är möjligt att det finns något som är "bäst" men om jag får gissa är det skit samma. Kör man rygg och axlar på två intilliggande dagar får man väl helt enkelt försöka känna efter var man känner av att övre traps får ta mest stryk, och lägga sina shrugs på den dagen.

Möjligtvis att det kan smaka brunt om man kört trapz jävligt hårt och får en sådan sjuk träningsvärk så att det påverkar övrig träning negativt i en hel vecka! :D

aijou
2011-10-18, 14:46
Lånar tråden lite och frågar vilken/vilka övningar tar mest på övre ryggen? Menar alltså inte lats, utan där vid trapsen. Har för mig att det är en massa muskler där och undrar om det finns en-två övningar som tar på alla?

Jag skulle gissa på ganska upprätt skivstångsrodd. Men det är bara min gissning.

Godfella
2011-10-18, 15:02
Lånar tråden lite och frågar vilken/vilka övningar tar mest på övre ryggen? Menar alltså inte lats, utan där vid trapsen. Har för mig att det är en massa muskler där och undrar om det finns en-två övningar som tar på alla?

T-bar!