handdator

Visa fullständig version : Äntligen ska AIK mfl. få betala polisnotan


kettlebellGuden
2011-10-18, 06:55
http://www.dn.se/sport/polisnota-vid-matcher-i-stockholm


Finns det annat att säga än att "det här är verkligen på tiden".

Att det skulle ta död på idrott i Sthlmsområdet är ju roande.. eller har ni inget annat än just fotboll och ishockey där uppe? Och hur klarar sig alla andra idrottsföreningar utan massiva polisinsatser varje gång det är lite tävling?

Nitrometan
2011-10-18, 06:58
Jag hörde om det på nyheterna. Det var ju de arrangörer som var aktiebolag som skulle få betala. De klubbar som inte har "bolagiserats" klarar sig och de som tjänar pengar får betala.

Känns OK. Om det är så oroligt att polisen behöver finnas på plats kan de väl få betala för det.

Sen skulle de inte behöva betala hela summan till att börja med heller. Så de hinner vänja sig vid kostnaden.

Tricce
2011-10-18, 07:05
Som man bäddar får man ligga!

Tryman
2011-10-18, 07:07
Det intressanta är att det är polisen som bestämmer polisinsatsens storlek innan matchen. Då vet de inte veta om det blir lugnt eller stökigt. Klubbarna kan alltså bli skyldiga att betala stora summor för en lugn match. De klubbar som bytt till AB kommer att halka efter ekonomiskt och därefter sportsligt.

kettlebellGuden
2011-10-18, 07:12
Sambon här tyckte att demonstrationståg och andra manifestationer även de skulle få betala för polisinsatser. Lät lite avigt imo.

Nitrometan
2011-10-18, 07:14
Men som det är nu tar de stora polisresurser utan att få betala.

Det är klart att det får konsekvenser att bolagisera en klubb.

Polisen brukar väl vara ganska duktig på att göra rätt insatser vid matcherna? Det kommer väl inte att ändras för att de tar betalt?

kettlebellGuden
2011-10-18, 07:14
Det intressanta är att det är polisen som bestämmer polisinsatsens storlek innan matchen. Då vet de inte veta om det blir lugnt eller stökigt. Klubbarna kan alltså bli skyldiga att betala stora summor för en lugn match. De klubbar som bytt till AB kommer att halka efter ekonomiskt och därefter sportsligt.

Eller så får de helt enkelt låta bli att släppa in bråkiga supportrar på matcherna. :thumbup:

Men visst är det lite konstigt att polisen kan ta in vilka mängder de råkar känna för och sen fakturera där efter. Får väl bli upp till klubbarna att beställa in rätt storlek då, och det är ju bara att låta bli dårå och låta samhället ta smällen ändå.... kanske.

Nitrometan
2011-10-18, 07:16
Sambon här tyckte att demonstrationståg och andra manifestationer även de skulle få betala för polisinsatser. Lät lite avigt imo.

Nej, där tycker jag att åsiktsfrihet, mötesfrihet och rätten att demonstrera är för viktig.

Om AFA eller Reclaimare kommer och slåss på ett MUF-möte t.ex. - vem skulle betala den insatsen då?

kettlebellGuden
2011-10-18, 07:17
Alternativt kanske fotbollsmatcher helt enkelt skulle hållas långt ute i ödemarken.

Nej, där tycker jag att åsiktsfrihet, mötesfrihet och rätten att demonstrera är för viktig.

Om AFA eller Reclaimare kommer och slåss på ett MUF-möte t.ex. - vem skulle betala den insatsen då?

Jo det var ungefär vad jag tyckte med. Hon surblängde mest och sprang iväg till tåget då.

Tryman
2011-10-18, 07:33
[QUOTE=kettlebellGuden;5356657]Eller så får de helt enkelt låta bli att släppa in bråkiga supportrar på matcherna. :thumbup:

Men visst är det lite konstigt att polisen kan ta in vilka mängder de råkar känna för och sen fakturera där efter. Får väl bli upp till klubbarna att beställa in rätt storlek då, och det är ju bara att låta bli dårå och låta samhället ta smällen ändå.... kanske.[/QUOTE
De har de velat göra länge men lagar har gjort att de inte har kunnat få fram identiteten på bråkmakarna.

I förra derbyt var det slagsmål i frösunda. Ska aik betala för polisinsatser så långt bort?

Jag är kluven i frågan.

raQblad
2011-10-18, 07:41
Jag ser en hel del problem med detta.

1. Polisen ær på arrangemanget før att skydda besøkarna.
2. Besøkarna betalar skatt før att bli skyddade.
3. Polisen tar betalt av arrangørerna før att skydda besøkarna som..
4. ...betalat før arrangemanget.

Arrangemanget kommer bli dyrare før att arrangøren måste betala mer till Polisen som redan fått betalt før att gøra sitt jobb (att skydda besøkarna, aka folk - øverallt, nær som helst och vem som helst) av besøkaren som nu måste betala extra før arrangemanget och i teorin æven betala två gånger før en tjænst de skulle fått om de bara betalat en gång.

Så, i slutændan, går det hær bara ut øver mig och alla andra normala mænniskor som bara vill gå på en hockeymatch och redan betalar skatt.

Rahf
2011-10-18, 07:48
Angående demonstrationståg så är de inte vinstdrivande, säg det till din sambo.

Tryman
2011-10-18, 07:52
Angående demonstrationståg så är de inte vinstdrivande, säg det till din sambo.

Nä, de är för förstörelse och förluster :cool:

kettlebellGuden
2011-10-18, 07:53
[QUOTE=kettlebellGuden;5356657]Eller så får de helt enkelt låta bli att släppa in bråkiga supportrar på matcherna. :thumbup:

Men visst är det lite konstigt att polisen kan ta in vilka mängder de råkar känna för och sen fakturera där efter. Får väl bli upp till klubbarna att beställa in rätt storlek då, och det är ju bara att låta bli dårå och låta samhället ta smällen ändå.... kanske.[/QUOTE
De har de velat göra länge men lagar har gjort att de inte har kunnat få fram identiteten på bråkmakarna.

I förra derbyt var det slagsmål i frösunda. Ska aik betala för polisinsatser så långt bort?

Jag är kluven i frågan.

Vettifasiken du. Jag ser många alternativ... eg; att utöka lagen till att täcka även icke-vinstdrivande föreningar, att göra det lättare att identifiera (maskeringsförbud - yes, det inkluderar även burka och solglasögon, bättre kameraövervakning av samhället i stort, straffbarhet bara för man råkar vara i det gänget som ställer till det, chipmarkering av alla svenska medborgare, osv.), separat liga för aktiebolag och icke-vinstdrivande föreningar.

Angående demonstrationståg så är de inte vinstdrivande, säg det till din sambo.

Men om det nu skulle vara en vinstdrivande organisation som får för sig att gå ut och demonstrera?

Rahf
2011-10-18, 07:54
Nä, de är för förstörelse och förluster :cool:

Ja, för de pajaser som väljer att utnyttja organiserade och fredliga demonstrationer. Jävla idioter! Hoppas de åker på rikligt med stryk när det kommer till kritan.

Spinkis
2011-10-18, 08:20
Ja, för de pajaser som väljer att utnyttja organiserade och fredliga demonstrationer. Jävla idioter! Hoppas de åker på rikligt med stryk när det kommer till kritan.

Till skillnad från huliganer på fredliga sportevenemang?

Rahf
2011-10-18, 08:26
Diskussionen vi har just nu är skillnaden mellan vinstdrivande bolag jämte demonstrationståg.

Spinkis
2011-10-18, 08:31
Jag trodde du pratade om idioter som förstörde fredliga demonstrationståg?

kettlebellGuden
2011-10-18, 08:47
Så om SEB får tillstånd att demonstrera för frimarknadskapitalism så ska de stå för polisinsatsen?

Pejij
2011-10-18, 08:48
Så om SEB får tillstånd att demonstrera för frimarknadskapitalism så ska de stå för polisinsatsen?

Gör dom det i vinstsyfte så...

kettlebellGuden
2011-10-18, 08:56
Gör dom det i vinstsyfte så...

SDUs demonstration nu i helgen ... de satsar på att få fler mandat och högre partistöd. alltså vinstsyfte?

z_bumbi
2011-10-18, 09:13
De klubbar som bytt till AB kommer att halka efter ekonomiskt och därefter sportsligt.

Det är snarare så att de under en lång tid har haft en stor förmån i jämförelse med de klubbar som inte blivit bolag eftersom de sluppit en avgift som alla andra företag får betala.

Tryman
2011-10-18, 09:18
Det är snarare så att de under en lång tid har haft en stor förmån i jämförelse med de klubbar som inte blivit bolag eftersom de sluppit en avgift som alla andra företag får betala.

De har haft en förmån ja, mend en förmånen hade ju andra kunnat haft ifall de valt att bolagisera.
Dessutom gör inte det att det jag skrev är fel.


Jag är själv kluven om det är bra eller dåligt.

z_bumbi
2011-10-18, 09:37
De har haft en förmån ja, mend en förmånen hade ju andra kunnat haft ifall de valt att bolagisera.
Dessutom gör inte det att det jag skrev är fel

Antingen har de genomfört världens sämsta bolagisering eller så har de redan tjänat på att bolagisera så de halkar ju inte efter utan det jämnar ut sig när de nu får betala de kostnader som ingår i att ha ett bolag.

Tryman
2011-10-18, 09:44
Antingen har de genomfört världens sämsta bolagisering eller så har de redan tjänat på att bolagisera så de halkar ju inte efter utan det jämnar ut sig när de nu får betala de kostnader som ingår i att ha ett bolag.

Så mycket tjänar de inte på bolagiseringen så att det kommer täcka de kostnader som kommer återkomma år efter år.

Det är ett populistiskt beslut som kastats fram istället för att sätta sig ner och försöka komma till en bättre lösning.

_slipknot1_
2011-10-18, 10:03
Både klubbarna och besökarna betalar skatt men ändå ska de ha betalt för polisinsatser? Trodde man betalade skatt för att få tillgång till polis, sjukhus m.m. Ska bli intressant och se när krogarna får börja betala...

LadyG
2011-10-18, 10:06
Det står i ordningslagen hur polisen ska agera, debitera och vart pengarna ska gå (till statskassan, inte polisen). De arrangörer som anordnar kulturaftnar, festivaler och konserter betalar för sig, förvisso med 75% rabatt fortfarande men de betalar. Varför skulle idrotten vara undantaget lagen?

Varför inte alla polisdistrikt gör likadant däremot förstår jag inte, jag trodde ordningslagen gällde överallt?

Tryman
2011-10-18, 10:09
Det står i ordningslagen hur polisen ska agera, debitera och vart pengarna ska gå (till statskassan, inte polisen). De arrangörer som anordnar kulturaftnar, festivaler och konserter betalar för sig, förvisso med 75% rabatt fortfarande men de betalar. Varför skulle idrotten vara undantaget lagen?

Varför inte alla polisdistrikt gör likadant däremot förstår jag inte, jag trodde ordningslagen gällde överallt?

Skillnaden är att det idrotten kommer inte få rabatt i slutändan.

Vad räknas som AIK´s ansvar, Ulríksdal, helenelund?

z_bumbi
2011-10-18, 10:20
Så mycket tjänar de inte på bolagiseringen så att det kommer täcka de kostnader som kommer återkomma år efter år.

Det är ett populistiskt beslut som kastats fram istället för att sätta sig ner och försöka komma till en bättre lösning.

Varför bolagiserar de om inte kan täcka kostnaderna som kommer varje år?

Det populistiska kan också diskuteras, förslaget har nämnts ganska regelbundet de senaste 20 åren och det har också tagits upp bland elitklubbarna långt innan någon klubb blev ett bolag så det är ingen överraskning.
Hulliganproblemet har också diskuterats under minst lika lång tid som avgifterna och vilka lösningar ser du att klubbarna har fått fram?

Både klubbarna och besökarna betalar skatt men ändå ska de ha betalt för polisinsatser? Trodde man betalade skatt för att få tillgång till polis, sjukhus m.m. Ska bli intressant och se när krogarna får börja betala...

Krogarna betalar redan. De har ordningsvakter på förordnande från polisen men det finns, som tur är, inga ordningsvakter som har utbildning och regelbunden träning för att hantera stora folkmassor på samma sätt som polisen kan göra.

LadyG
2011-10-18, 10:24
Rabatten försvinner för alla, även kulturarrangörer och festivalarrangörer, det fanns nått datum för det där men jag minns det inte i huvudet. Så alla kommer att få betala fullt pris, om det nu var 1 juli 2012 eller när det nu var.

Ansvarsområdena borde väl redan vara klargjorda eftersom klubbarna emellanåt debiteras redan nu? Det borde inte vara något som kommer som en överraskning, polisen har ju flaggat för det här rätt länge och lagändringen trädde faktiskt i kraft 2005.

Om något borde man granska varför det tagit sån jäkla tid för polisen att få tummer ur.

Tryman
2011-10-18, 10:28
Rabatten försvinner för alla, även kulturarrangörer och festivalarrangörer, det fanns nått datum för det där men jag minns det inte i huvudet. Så alla kommer att få betala fullt pris, om det nu var 1 juli 2012 eller när det nu var.

Ansvarsområdena borde väl redan vara klargjorda eftersom klubbarna emellanåt debiteras redan nu? Det borde inte vara något som kommer som en överraskning, polisen har ju flaggat för det här rätt länge och lagändringen trädde faktiskt i kraft 2005.

Om något borde man granska varför det tagit sån jäkla tid för polisen att få tummer ur.

Blir ett hårt slag mot kultur och idrott (de som bolagiserat). Många kommer inte klara sig. En hel del festivaler har ju konkat och snart kommer väl t.ex Hammarby Bandy konka då de redan har dålig ekonomi.

LadyG
2011-10-18, 10:32
Det kommer som sagt inte som en nyhet.

Tacka slappskallarna som använder idrotten som en förevändning för att få slåss, ytterst är det deras ansvar och klubbarna har ju uppenbarligen inte fått kontroll på dem.

Gissningsvis lägger arrangörerna den extra kostnaden på biljettpriset, med baktanken att vill man verkligen gå på konserten/festivalen/arrangemanget betalar man extra. Är man bara intresserad av att slåss finns det billigare sätt att hitta bråk.

Tryman
2011-10-18, 10:36
Det kommer som sagt inte som en nyhet.

Tacka slappskallarna som använder idrotten som en förevändning för att få slåss, ytterst är det deras ansvar och klubbarna har ju uppenbarligen inte fått kontroll på dem.

Gissningsvis lägger arrangörerna den extra kostnaden på biljettpriset, med baktanken att vill man verkligen gå på konserten/festivalen/arrangemanget betalar man extra. Är man bara intresserad av att slåss finns det billigare sätt att hitta bråk.

Här är mitt dilemma, klubbarna har inte pga lagar kunnat få kontroll på dom och sen ska de straffas för det. Om klubbarna ska betala borde de kunna få bestämma hur många poliser som behövs oxå.

LadyG
2011-10-18, 10:41
Var det inte DIF som fick tillåtelse att ha ett register över oönskade element som kan avvisas redan i entrén? Har inte fler klubbar utnyttjat den möjligheten?

För utanför anrenan är de väl den lokala ordningsmaktens problem, inte arrangörens.

Tryman
2011-10-18, 10:44
Var det inte DIF som fick tillåtelse att ha ett register över oönskade element som kan avvisas redan i entrén? Har inte fler klubbar utnyttjat den möjligheten?

För utanför anrenan är de väl den lokala ordningsmaktens problem, inte arrangörens.

Den har ju kommit till under 2010, du sa ju själv att den andra lagen funnits sen 2005.

Hur stort registrer tror du man hinner bygga upp på en säsong. Jag tror att det mest effektiva sättet är att hjälpa klubbarna att stänga ute dessa element med lagar och regler så behöver man inte lika stort polispådrag på matcher. Voila, så kostar det inte så mkt.

_slipknot1_
2011-10-18, 10:46
Varför bolagiserar de om inte kan täcka kostnaderna som kommer varje år?

Det populistiska kan också diskuteras, förslaget har nämnts ganska regelbundet de senaste 20 åren och det har också tagits upp bland elitklubbarna långt innan någon klubb blev ett bolag så det är ingen överraskning.
Hulliganproblemet har också diskuterats under minst lika lång tid som avgifterna och vilka lösningar ser du att klubbarna har fått fram?



Krogarna betalar redan. De har ordningsvakter på förordnande från polisen men det finns, som tur är, inga ordningsvakter som har utbildning och regelbunden träning för att hantera stora folkmassor på samma sätt som polisen kan göra.

Det gör fotbollsklubbarna också kan jag säga, de har ungefär lika många ordningsvakter som poliser på arenorna. Hoppas de struntar att ha några ordningsvakter alls så får polisen sköta det, för klubbarna kommer ändå att få betala dem för att arbeta.

LadyG
2011-10-18, 11:00
Den har ju kommit till under 2010, du sa ju själv att den andra lagen funnits sen 2005.

Hur stort registrer tror du man hinner bygga upp på en säsong. Jag tror att det mest effektiva sättet är att hjälpa klubbarna att stänga ute dessa element med lagar och regler så behöver man inte lika stort polispådrag på matcher. Voila, så kostar det inte så mkt.

De borde rimligtvis ha rätt bra koll på vilka rötäggen är, men visst borde klubbarna fått mer än bara en säsong på sig att agera.

Det var väl i England de tvingade bråkstakarna att befinna sig på en polisstation när somliga matcher startade, så att de definitivt inte kunde vara på plats och bråka? Får de inte göra så här, för det vore väl rätt effektivt här också?

Tryman
2011-10-18, 11:05
De borde rimligtvis ha rätt bra koll på vilka rötäggen är, men visst borde klubbarna fått mer än bara en säsong på sig att agera.

Det var väl i England de tvingade bråkstakarna att befinna sig på en polisstation när somliga matcher startade, så att de definitivt inte kunde vara på plats och bråka? Får de inte göra så här, för det vore väl rätt effektivt här också?

Jag svarar nej på båda.

När folk stökat på arenan och ordningsvakterna lämnat över "buset" till polisen fick polisen inte lämna ut identiteten på de som stökat pga av någon lag. Dessutom fick de inte föra register pga PUL.

Ja, det är ett alternativ jag tycker ska lyftas fram som ett alternativ.

Kultur och idrottsarrangemang är bra för samhället, därför behövs det komma till rätta med stök på t.ex fotbollsarenor och jag tvivlar på att detta är ett effektivt sätt att göra det på.

LadyG
2011-10-18, 11:07
Jag svarar nej på båda.

När folk stökat på arenan och ordningsvakterna lämnat över "buset" till polisen fick polisen inte lämna ut identiteten på de som stökat pga av någon lag. Dessutom fick de inte föra register pga PUL.

Ja, det är ett alternativ jag tycker ska lyftas fram som ett alternativ.

Kultur och idrottsarrangemang är bra för samhället, därför behövs det komma till rätta med stök på t.ex fotbollsarenor och jag tvivlar på att detta är ett effektivt sätt att göra det på.

Om det är PUL som är problemet borde den rättas till, för det är ju för allmänhetens säkerhet ett bus-register borde föras. Så kan buset hållas under uppsikt, fraktas bort eller vad man nu gör med potentiella våldsverkare.

Tryman
2011-10-18, 11:10
Om det är PUL som är problemet borde den rättas till, för det är ju för allmänhetens säkerhet ett bus-register borde föras. Så kan buset hållas under uppsikt, fraktas bort eller vad man nu gör med potentiella våldsverkare.

Det var det som som fick börja göra nu från 2011 (sorry om jag sa 2010 förut). De har inte hunnit fylla på registret ordentligt ännu.

Om Huliganregistret (http://www.dn.se/sport/fotboll/klartecken-till-huliganregister)

z_bumbi
2011-10-18, 11:14
Det gör fotbollsklubbarna också kan jag säga, de har ungefär lika många ordningsvakter som poliser på arenorna. Hoppas de struntar att ha några ordningsvakter alls så får polisen sköta det, för klubbarna kommer ändå att få betala dem för att arbeta.

Den enklaste lösningen är mycket riktigt att företagen struntar i ordningsvakter för då upphör problemen inne på arenorna. Har man ingen publik så blir det inga problem.

Ame
2011-10-18, 11:15
Register över huliganer/bråkstakar borde vara det både effektivaste och kostnadseffektiva sättet att förhindra bråk vid matcher eftersom detta skulle fungera preventivt.
Den största nackdelen är väl att de stackars bråkstakarna måste leva med att finnas i ett register... Jag har svårt att se att det skulle vara någonting jätte hemskt, de får skylla sig själva helt enkelt...

Edit: Man har något liknande i italien, eller vissa klubbar åtminstone.

Tryman
2011-10-18, 11:16
Register över huliganer/bråkstakar borde vara det både effektivaste och kostnadseffektiva sättet att förhindra bråk vid matcher eftersom detta skulle fungera preventivt.
Den största nackdelen är väl att de stackars bråkstakarna måste leva med att finnas i ett register... Jag har svårt att se att det skulle vara någonting jätte hemskt, de får skylla sig själva helt enkelt...

Ungefär så...

Kim1003
2011-10-18, 11:21
Register över huliganer/bråkstakar borde vara det både effektivaste och kostnadseffektiva sättet att förhindra bråk vid matcher eftersom detta skulle fungera preventivt.
Den största nackdelen är väl att de stackars bråkstakarna måste leva med att finnas i ett register... Jag har svårt att se att det skulle vara någonting jätte hemskt, de får skylla sig själva helt enkelt...

Edit: Man har något liknande i italien, eller vissa klubbar åtminstone.

England har det och vad jag vet så är huliganismen på väg tillbaks dit.

Fastback
2011-10-18, 11:31
Ska klubbarna betala för det så ska de ju förfan vara klubbarna som ska bestämma hur många poliser det ska vara där! :) Det behöver ju inte vara en polis per skalle som det är nu på sk. högriskmatcher.. Det enda polisen gör är ju att försöka stoppa bråk ute på gatorna timmar innan och efter match. Väl inne på arenan existerar ju knappt bråk längre så inne på arenorna skulle det knappt behövas poliser alls, iaf inte i den utsträckningen som det är nu. Menar dom då att klubbarna ska betala för bråken som sker ute på gatan? Det är ju helt åt helvete isf..

Jokester
2011-10-18, 11:45
Pinsamt polisen. Katastrof. De hade ju inte överdrivit lite med vad allt kostar heller, herregud. Man dödar ju idrotten totalt, AIK hockey har jag svårt att se hur de ska kunna ha råd med detta med tanke på deras publiksiffror.

Extra illa blir det när polisen helt har struntat i att lyssna på klubbarnas egna lösningar på "problemen". Begår AIK och DIF ett brott om man nu i framtiden struntar i att betala den skatt som skulle ha gått till polisens verksamhet så man i alla fall slipper pröjsa dubbelt?
Och med tanke på vad jävla lite polisen gör och kan göra så är det katastrof att det ska kosta så mycket.

Jag som hade sett fram emot alla hockeyderbyn i år.

Här är en bild jag tog från senaste derbyt i hockeyn, 920 kr/h för att kolla facebook, jo tack:
http://i54.tinypic.com/2qav6e0.png

Jokester
2011-10-18, 11:50
Första gången Madeleine Sjöstedt kommer med något vettigt: http://www.expressen.se/sport/1.2594343/kulturborgarradet-kritisk-mot-polisen

Jokester
2011-10-18, 11:52
Det är inte så värst konstigt att det är lätt att få medhåll från folket i sådana här frågor heller med tanke på att det är väldigt få som faktiskt är engagerade i ett lag.
Speciellt oroande är det att det är människor som inte har en aning om någonting och aldrig ens varit på ett Stockholmsderby som uttalar sig positivt om detta, bara att läsa denna tråden.

Kim1003
2011-10-18, 13:16
Det är inte så värst konstigt att det är lätt att få medhåll från folket i sådana här frågor heller med tanke på att det är väldigt få som faktiskt är engagerade i ett lag.
Speciellt oroande är det att det är människor som inte har en aning om någonting och aldrig ens varit på ett Stockholmsderby som uttalar sig positivt om detta, bara att läsa denna tråden.

Tror nog det är media som står för det mesta med sina "krigs" rubriker i stil med

"Här dör svensk fotboll."
"Här flyr barnfamiljerna för sina liv."

Klart som fan jag aldrig skulle ta med mitt barn på fotboll/hockey så som media målar upp det.

MDMF

young_george
2011-10-18, 14:04
Går väl an, sålänge alla vinstdrivande företag betalar extra när det behövs polis hos dom vid t.ex. ett rån mot SEB eller en misshandel på krogen.

Får man betala extra per km om det blir en lång biljakt eller kör polisen fastpris?

yooii
2011-10-18, 14:14
Är skeptisk till att vi nu har ett läge där polisen kan bestämma omfattningen på sin insats och sedan fakturera den insatsen.

Det torde väl vara något unikt?

joko
2011-10-18, 14:32
Är skeptisk till att vi nu har ett läge där polisen kan bestämma omfattningen på sin insats och sedan fakturera den insatsen.

Det torde väl vara något unikt?

Jag tycker du sätter fingret exakt på varför det är fel, oavsett vad man tycker om att polisen fakturerar för att upprätthålla ordningen. Varför ingen separation of duties i det här fallet?

Pirko
2011-10-18, 14:37
Tycker det är helt fel. Som flera skrivit; ska polisen få extra betalt när dom rycker ut på bankrån, krogmisshandel, blottare på simhall, folk som snor hyrbilar, rån osv?

yooii
2011-10-18, 14:57
Vidare kan man diskutera gränsdragningen när klubbarna blir betalningsskyldiga och när de inte är det. Alltså rent geografiskt.
Det är helt åt helvete om klubbarna tvingas att att betala för störande av ordningen ett flertal kilometrar från arenan.

Jokester
2011-10-18, 15:03
Är så förbannad så jag kokar. Luktar bajs om hela beslutet och hela jävla poliskåren.

Han som har rätt
2011-10-18, 15:19
Det här är ju ett skämt, förstår inte öht syftet. Hur lite brottslighet vi än får på matcherna kommer det komma 13050201 poliser. Inte för att detta kommer sänka brottsligheten, men antar att det är det som är tanken.

Han som har rätt
2011-10-18, 15:26
Den stora frågan är varför det bara gäller Stockholm, den staden som betalar halva Sveriges skatt.

yooii
2011-10-18, 15:29
Den stora frågan är varför det bara gäller Stockholm, den staden som betalar halva Sveriges skatt.
Det gör det ej.
Det är bara polismyndigheten i Stockholm län som beslutat att fakturera.

Det är tyvärr endast en tidsfråga innan det gäller hela landet.

Han som har rätt
2011-10-18, 15:30
Det gör det ej.
Det är bara polismyndigheten i Stockholm län som beslutat att fakturera.

Det är tyvärr endast en tidsfråga innan det gäller hela landet.

Tur det, klarade inte att läsa hela artikeln.

svedberg1
2011-10-18, 15:38
Det är så sjukt! Blir så förbannad! Polisen får betalt genom skatt och nu ska det betalas 920 kr/h och per polis! Fatta vilka kostnader! Varför ska bara idrottsföreningar som bolagiserats betala?

Vilka ska bestämma hur stor en polisinsats ska vara och vem ska bestämma vad en insats "högriskmatch" innebär för klubbarna nu?

Jag anser att våld på läktaren är sällsynt nuförtiden! Du som bor i Malmö har väl antagligen mest våld på läktaren med tanke på Mff - Helsingborg? Tycker det här är diktatur och strider mot konkurrenslagen!

Jokester
2011-10-18, 15:43
Det är så sjukt! Blir så förbannad! Polisen får betalt genom skatt och nu ska det betalas 920 kr/h och per polis! Fatta vilka kostnader! Varför ska bara idrottsföreningar som bolagiserats betala?

Vilka ska bestämma hur stor en polisinsats ska vara och vem ska bestämma vad en insats "högriskmatch" innebär för klubbarna nu?

Jag anser att våld på läktaren är sällsynt nuförtiden! Du som bor i Malmö har väl antagligen mest våld på läktaren med tanke på Mff - Helsingborg? Tycker det här är diktatur och strider mot konkurrenslagen!


Bara i Stockholms län detta gäller än så länge. Det är dessutom polisen själva som kommer bestämma hur stor varje polisinsats kommer att vara vilket betyder att de själva bestämmer hur mycket de tjänar på det.

Det hela är helt jävla absurt och stinker skit lång väg.

Fartman
2011-10-18, 15:43
Det känns rent spontant ruttet att polisen typ säger "betala oss en massa pengar, annars får ni inte ha erat evenemang". Fast det är ju en knepig fråga. Är ju samtidigt inte riktigt okej att vinstdrivande företag tjänar en massa pengar på evenemang som behöver en massa polisbevakning för att fungera men inte ska stå för en del av den kostnaden.

Jokester
2011-10-18, 15:45
Det känns rent spontant ruttet att polisen typ säger "betala oss en massa pengar, annars får ni inte ha erat evenemang". Fast det är ju en knepig fråga. Är ju samtidigt inte riktigt okej att vinstdrivande företag tjänar en massa pengar på evenemang som behöver en massa polisbevakning för att fungera men inte ska stå för en del av den kostnaden.

Dessa företag betalar skatt för polisen, bör man slippa denna skatt då i framtiden? De uppåt 30 000 som går på matchen betalar också skatt, ska de också slippa undan den skatten då?

Tricce
2011-10-18, 15:54
Hade ni skött er i publiken hade detta inte kommit upp! *lubbar och gömmer mig*

Andreas Guiance
2011-10-18, 16:00
Vansinnigt beslut.

yooii
2011-10-18, 16:03
Hade ni skött er i publiken hade detta inte kommit upp! *lubbar och gömmer mig*
Det är inte publiken som är problemet. Det räcker gott med den ordningsapparatur som klubbarna står för inne på arenan.
Problemet är stöket på stan och där kan inte 'publiken' eller klubben lastas.

Han som har rätt
2011-10-18, 16:12
Hade ni skött er i publiken hade detta inte kommit upp! *lubbar och gömmer mig*

Vilka är "ni"? Jag har då aldrig gjort något oskötsamt på läktarn, inte heller någon jag känner.

Tricce
2011-10-18, 16:18
Vilka är "ni"? Jag har då aldrig gjort något oskötsamt på läktarn, inte heller någon jag känner.

Ni är alla dom som kastar in smällare på plan och busar och lever om så klart :D
Som får media att gotta sig.

Kim1003
2011-10-18, 16:18
Vilka är "ni"? Jag har då aldrig gjort något oskötsamt på läktarn, inte heller någon jag känner.


Det räcker med att du skriker "hora!" nu för tiden så åker klubben på dryga böter och du klassas som huligan...

Jockefoten
2011-10-18, 16:24
Hockeyn och Fotbollen utanför sthlm är ett skämt både publik och klassmässigt, men nu kommer ingen ha råd att gå på matcherna, dessutom kan DIF och AIK glömma drömmen om Europa.
Det behövs inte mycket insyn för att fatta hur lite polisen gör under en högriskmatch samt hur få människor det är som förstör under matcherna. Klubbarna har stått med bakbundna händer samtidigt som Aftonbladet och Co spytt galla över DIF, AIK och viss mån HIF.

noob76
2011-10-18, 16:25
Detta beslut är rättvist och mycket bra eftersom det endast är klubbar som drivs i form av bolag som skall få betala för de kostnader de själva påför samhället.

Det vore helidiotiskt om detta gällde all idrott eller alla klubbar men det gör det ju inte.

Dessa bolag driver sina lag i vinstsyfte och det de säljer är en PRODUKT i form av :


TV-rättighetern för att sända matcher
Försäljning av läktarplatser
Försäljning av produkter med klubbens logotype
Kontrakt på spelare
All mat och alkoholförsäljning i klubbens bar


Självklart skall inte vi skattebetalare betala bolagens merkostnader de har för att kunna sälja sina produkter !
Nu har dessa bolag lobbat för, och lyckats, bolagisera vissa lag och då får de naturligtvis ta konsekvenserna av att bolagisera ett lag och inte hoppas på att vi skattebetalare skall stå där och betala för poliskostnader.

Hoppas verkligen att detta sprider sig !

Hur bra gick det föresten i England när 95% av alla klubbar bolagiserades ? ;)

Kim1003
2011-10-18, 16:30
Detta beslut är rättvist och mycket bra eftersom det endast är klubbar som drivs i form av bolag som skall få betala för de kostnader de själva påför samhället.

Det vore helidiotiskt om detta gällde all idrott eller alla klubbar men det gör det ju inte.

Dessa bolag driver sina lag i vinstsyfte och det de säljer är en PRODUKT i form av :


TV-rättighetern för att sända matcher
Försäljning av läktarplatser
Försäljning av produkter med klubbens logotype
Kontrakt på spelare
All mat och alkoholförsäljning i klubbens bar


Självklart skall inte vi skattebetalare betala bolagens merkostnader de har för att kunna sälja sina produkter !
Nu har dessa bolag lobbat för, och lyckats, bolagisera vissa lag och då får de naturligtvis ta konsekvenserna av att bolagisera ett lag och inte hoppas på att vi skattebetalare skall stå där och betala för poliskostnader.

Hoppas verkligen att detta sprider sig !

Hur bra gick det föresten i England när 95% av alla klubbar bolagiserades ? ;)


Ja visst men då kan väl du sitta där och se medioker fotboll på en halvtom arena i Södertälje medan resten av fansen inte har råd att gå på matcherna då jag är ganska säker på att biljettpriserna kommer höjas om nu klubbarna ska stå för poliskostnaderna.

noob76
2011-10-18, 16:35
Ja visst men då kan väl du sitta där och se medioker fotboll på en halvtom arena i Södertälje medan resten av fansen inte har råd att gå på matcherna då jag är ganska säker på att biljettpriserna kommer höjas om nu klubbarna ska stå för poliskostnaderna.

Ja jag tror du har rätt i detta ! Och det säger kanske något om det idiotiska i att bolagisera ett fotbollslag och försöka göra vinst på att andra vill betala för att se laget spela men att INTE själv vilja betala alla kostnader som laget drar på sig.

Tänk om bolaget skulle säga att det är OK och betala för polisinsatser men inte för spelarnas shorts eller för elen de dagar de spelar om kvällarna ?

Det blir ju lika knäppt som att de vill betala för allt just utom polisernas insats. Hela situationen är ju sjuk.

Jag tror att detta bolagiserande av fotbollslag INTE är hållbara affärsmodeller helt enkelt, varenda jäkla lag konkursar ju eller ligger på obestånd, det har ju blivit sjuka utgifter för klubbarna där alla försöker bjuda högs för att få de bästa spelarna för lånade pengar men det är dömt att misslyckas då alla inte kan vinna och dra in de stora sponsorpengarna.

Jokester
2011-10-18, 17:08
Detta beslut är rättvist och mycket bra eftersom det endast är klubbar som drivs i form av bolag som skall få betala för de kostnader de själva påför samhället.

Det vore helidiotiskt om detta gällde all idrott eller alla klubbar men det gör det ju inte.

Dessa bolag driver sina lag i vinstsyfte och det de säljer är en PRODUKT i form av :


TV-rättighetern för att sända matcher
Försäljning av läktarplatser
Försäljning av produkter med klubbens logotype
Kontrakt på spelare
All mat och alkoholförsäljning i klubbens bar


Självklart skall inte vi skattebetalare betala bolagens merkostnader de har för att kunna sälja sina produkter !
Nu har dessa bolag lobbat för, och lyckats, bolagisera vissa lag och då får de naturligtvis ta konsekvenserna av att bolagisera ett lag och inte hoppas på att vi skattebetalare skall stå där och betala för poliskostnader.

Hoppas verkligen att detta sprider sig !

Hur bra gick det föresten i England när 95% av alla klubbar bolagiserades ? ;)

Varför betalar du som bor i Linköping skatt i Stockholms län?

Jokester
2011-10-18, 17:11
Ni är alla dom som kastar in smällare på plan och busar och lever om så klart :D
Som får media att gotta sig.

Och vad gör polisen i förebyggande syfte som stödjer de pengar de vill ha? I ena derbyt förra året höll jag på att få en bengal kastad på mig medan polisen stod still och tittade på. Vad är det de vill ha betalt för? Att kolla facebook och stå och småprata?

Hela jävla beslutet stinker skit och människor som inte förstår bättre.

Fartman
2011-10-18, 17:20
Hockeyn och Fotbollen utanför sthlm är ett skämt både publik och klassmässigt, men nu kommer ingen ha råd att gå på matcherna, dessutom kan DIF och AIK glömma drömmen om Europa.
Det behövs inte mycket insyn för att fatta hur lite polisen gör under en högriskmatch samt hur få människor det är som förstör under matcherna. Klubbarna har stått med bakbundna händer samtidigt som Aftonbladet och Co spytt galla över DIF, AIK och viss mån HIF.

Haha! Kan ju berätta att det inte bara drabbar er i STOCKHOLM CITY utan att även tex Luleå hockey får pynta för sina "högriskmatcher"..
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6120389

Oavsett vad så tycker jag dock att det bör ske på lika villkor oavsett vilket polisdistrikt som gäller. Är ju inte riktigt okej om bara vissa klubbar får betala för sin polisbevakning.

noob76
2011-10-18, 17:23
Varför betalar du som bor i Linköping skatt i Stockholms län?

För att du är en tomte som försöker ställa ledande påståenden du inte vet något om. Både jag och min sambo pendlar mellan Sthlm och LKPG ;)

Men struntsamma, bara det finns en risk att det är mina statliga skattepengar och inte de kommunala som går in i systemet för att portitioneras ut till bolag som bedriver verksamhet i fotbollsupplevelseförsäljningsbranshen är illa nog.

Varför skall boende i Sthlm betala skattepengar till privata bolag som hoppas sälja fotbollsmatcher till TV-bolag men själva slippa stå för kostnaden ? Vill du det ? Ring gärna upp klubbarna och berätta att du nu tänker ge hela din lön till dem eftersom du vill ge av våra gemensamma pengar till dem ;)


Och vad gör polisen i förebyggande syfte som stödjer de pengar de vill ha? I ena derbyt förra året höll jag på att få en bengal kastad på mig medan polisen stod still och tittade på. Vad är det de vill ha betalt för? Att kolla facebook och stå och småprata?

Hela jävla beslutet stinker skit och människor som inte förstår bättre.

Att skattebetalarna ska behöva betala för matcher som t.ex. den senaste på råsunda som landade på ca miljonen. Det är helt ok?
Dessutom hade de 287 poliser, 61 bilar, 12 hästar, 6 hundar och 1 polishelikopter som fick arbeta under den matchen som kunde lagt sina resurser och de fyra (!) timmarna på något betydligt viktigare.

Gabriel174
2011-10-18, 17:35
Så utöver att betala för vakter och kontinuerligt arbeta mot huliganism ska Stockholmsklubbarna (som samtliga blöder ekonomiskt) nu även få betala för poliserna - som själva bestämmer hur många som ska närvara. Man tar betalt för poliserna runtomkring arenan och i närområdet. Fantastiskt. Man motarbetar fotbollsklubbarna som tar ett enormt socialt ansvar genom att sysselsätta tusentals tonåringar med något vettigt. Skandalöst.

Fartman
2011-10-18, 17:35
Dessa företag betalar skatt för polisen, bör man slippa denna skatt då i framtiden? De uppåt 30 000 som går på matchen betalar också skatt, ska de också slippa undan den skatten då?

Som sagt, en knepig fråga tycker jag och jag har väldigt svårt att veta vart jag står men i dagsläget funkar det ju inte så bra iaf så polisen bör nog hitta på en smartare taktik istället för att börja ta betalt för den nuvarande.

Gabriel174
2011-10-18, 17:39
Idrottsföreningar som drivs som aktiebolag bör vara undantag från lagen då föreningarna bedriver en ideel verksamhet samtidigt som en elit-verksamhet med vinstsyfte.

Som Hockeyligan skriver på sin hemsida:

"Men den allra största säkerhetsåtgärden är vårt arbete med ungdomar. Den samhällsnytta vi bidrar med genom att sysselsätta ungdomar och fostra dem i goda sportsliga värderingar kan inte mätas i pengar. Många klubbar driver dessutom sociala projekt med lokala organisationer och företag. Denna verksamhet kräver mycket resurser men ger samhället flerfaldigt tillbaka. Det är den typen av förebyggande insatser som vi vill satsa på även i framtiden."

Klubbarna finansierar redan polis,sjukvård och skola genom att betala moms och andra skatter samt att man tar över en stor del av kommun/landstings ansvar på att fostra framtidens medborgare genom aktiviteter, idrott och friluftsliv, förstå vilket arbete staten hade haft annars att bygga 1000 extra fritidsgårdar bara inne i Stockholms län och andra faciliteter/aktiviteter för ungdomar för att undvika "uttråkade" ungdomar som sprayar ner halva staden?

Istället talar man om "problemet" med dessa klubbar och får de mest oinsatta att tycka till vilket driver en ond spiral. En svensk elitverksamhet kan inte bekosta denna verksamhet, det går inte!

Samtidigt så öppnar Polisen för att släppa på sitt monopol, jag menar, varför ska dom kunna bestämma antalet poliser och priset och vi bara acceptera det? På så sätt borde vi kunna hyra ett eget vaktbolag och göra en egen kalkyl på vad som behövs göras? Dessutom så tycker jag alla Stockholms-krogar ska få betala för inkallad polis ifall det skulle uppstå bråk, krogen drivs i vinstsyfte och polisen agerar skyddaren i nöden.


Edit: Skrev det här inlägget i Allsvenskan-tråden för ett tag sedan. Kan vara värt att tänka på:

Efter denna omgångs slut har 128 matcher spelats i Allsvenskan 2011.
Dessa matcher har lockat 1.200.000 besökare.
Under april, maj och juni har 358 277 brott anmälts i Sverige.

23 av dem i samband med Allsvenskan.

Han som har rätt
2011-10-18, 17:41
Ni är alla dom som kastar in smällare på plan och busar och lever om så klart :D
Som får media att gotta sig.

"vi" ska alltså betala 1 miljon per match för att inte få in smällare på planen, som händer någon gång per säsong, som polisen ändå inte gör något åt, eller ens kan göra något åt?

:thumbup:

noob76
2011-10-18, 17:41
Så utöver att betala för vakter och kontinuerligt arbeta mot huliganism ska Stockholmsklubbarna (som samtliga blöder ekonomiskt) nu även få betala för poliserna - som själva bestämmer hur många som ska närvara. Man tar betalt för poliserna runtomkring arenan och i närområdet. Fantastiskt. Man motarbetar fotbollsklubbarna som tar ett enormt socialt ansvar genom att sysselsätta tusentals tonåringar med något vettigt. Skandalöst.

Men varför blöder klubbarna ? Är det någon annans fel eller är det kanske klubbarna som har en ohållbar affärsmodell ? Man kan ju inte starta ett företag i form av en klubb och sedan driva det företaget med förlust och skylla på andra, tänk om alla snickare eller restauranger gjorde så ?

På vilket sätt sysselsätter klubbarna tusentals tonåringar med något vettigt som de inte skulle kunna fortsätta med utan att ens spela proffsmatcher ? Finns faktiskt klubbar i division 5 som har ungdomsverksamhet - hursomhelst så kan vinstdrivande företag inte komma och kräva att vi skattebetalare skall stå för deras kostnader för att de skall kunna sälja svindyra läktarplatser och TV-rättigheter.

Han som har rätt
2011-10-18, 17:41
Som sagt, en knepig fråga tycker jag och jag har väldigt svårt att veta vart jag står men i dagsläget funkar det ju inte så bra iaf så polisen bör nog hitta på en smartare taktik istället för att börja ta betalt för den nuvarande.

Vad exakt är det som inte funkar så bra?



Att skattebetalarna ska behöva betala för matcher som t.ex. den senaste på råsunda som landade på ca miljonen. Det är helt ok?
Dessutom hade de 287 poliser, 61 bilar, 12 hästar, 6 hundar och 1 polishelikopter som fick arbeta under den matchen som kunde lagt sina resurser och de fyra (!) timmarna på något betydligt viktigare.

Dom kan ju alltid starta en ny dopingshärva.


Alla som varit på ett stockholmsderby vet att polisen är där bara för att dom inte har annat å göra. Jag har varit på tiotals matcher varje år i över 15 år, har aldrig sett polisen ingripa i annat än någon som däckar pga några för många öl.

Fartman
2011-10-18, 17:53
Vad exakt är det som inte funkar så bra?


Dom kan ju alltid starta en ny dopingshärva.


Alla som varit på ett stockholmsderby vet att polisen är där bara för att dom inte har annat å göra. Jag har varit på tiotals matcher varje år i över 15 år, har aldrig sett polisen ingripa i annat än någon som däckar pga några för många öl.

Du svarar väl rätt bra på din egen fråga. Det jag menar är att dagens taktik (massa poliser som "vaktar") är väl inte riktigt vad som behövs för dagens problem (den lilla klicken som ställer till problem, på eller i anslutning till machter).

Jokester
2011-10-18, 17:55
För att du är en tomte som försöker ställa ledande påståenden du inte vet något om. Både jag och min sambo pendlar mellan Sthlm och LKPG ;)

Men struntsamma, bara det finns en risk att det är mina statliga skattepengar och inte de kommunala som går in i systemet för att portitioneras ut till bolag som bedriver verksamhet i fotbollsupplevelseförsäljningsbranshen är illa nog.

Varför skall boende i Sthlm betala skattepengar till privata bolag som hoppas sälja fotbollsmatcher till TV-bolag men själva slippa stå för kostnaden ? Vill du det ? Ring gärna upp klubbarna och berätta att du nu tänker ge hela din lön till dem eftersom du vill ge av våra gemensamma pengar till dem ;)

Att skattebetalarna ska behöva betala för matcher som t.ex. den senaste på råsunda som landade på ca miljonen. Det är helt ok?
Dessutom hade de 287 poliser, 61 bilar, 12 hästar, 6 hundar och 1 polishelikopter som fick arbeta under den matchen som kunde lagt sina resurser och de fyra (!) timmarna på något betydligt viktigare.

De som går på matchen, ser matchen och klubbarna betalar också skattepengar. Jag brukar varken kolla på Stockholmmaraton, varken på plats eller på tv och bryr mig inte ett dugg om det. Varför ska mina skattepengar gå till polisens bevakning av det?

Förstår inte riktigt hur folk som du resonerar när ni menar att man ska betala extra för att polisen ska göra vad de redan har betalt för att göra, nämligen sitt jobb.

noob76
2011-10-18, 18:12
De som går på matchen, ser matchen och klubbarna betalar också skattepengar. Jag brukar varken kolla på Stockholmmaraton, varken på plats eller på tv och bryr mig inte ett dugg om det. Varför ska mina skattepengar gå till polisens bevakning av det?

Förstår inte riktigt hur folk som du resonerar när ni menar att man ska betala extra för att polisen ska göra vad de redan har betalt för att göra, nämligen sitt jobb.


Jag förstår hur du ser på det, själv tycker jag det är bra att diskussionen väcks om huruvida det gemensamt finansierade polisväsendet kostnadsfritt skall backa upp vinstdrivande bolag.

hultman
2011-10-18, 18:18
Så här skrev jag på sportbladet:

Klubbarna beställer inte polisens tjänster, varför ska de då betala för dem? Polisverksamheten är inget vinstdrivande företag utan skattefinansierat av besökare och klubbarna. Där det finns människor, och ytterst risk för våldsamheter, ska polisen befinna sig för att stävja våldsamheter och brott. Det är helt ointressant vilken bolagsform som ligger bakom arrangemanget.

Som vanligt när det gäller sportevenemang så beslutar idioter utan någon som helst inblick i verksamheten och vars åsikter hämtats direkt från tidningar eller andra oinsatta idioter. Samma mentalitet avspeglas rätt tydligt i kommentarsfältet här under. "Huliganproblemet" är ett påhittat problem som, förutom att minska drastiskt de senare åren, inte på långa vägar motsvarar de problem som lika stora folkansamlingar i andra sammanhang skapar. Pöbelmentaliteten kommer att urholka våra fantastiska idrottsevenemang, och det verkar vara precis vad beslutsfattarna eftersträvar.

Andreas Guiance
2011-10-18, 18:33
Så här skrev jag på sportbladet:

Klubbarna beställer inte polisens tjänster, varför ska de då betala för dem? Polisverksamheten är inget vinstdrivande företag utan skattefinansierat av besökare och klubbarna. Där det finns människor, och ytterst risk för våldsamheter, ska polisen befinna sig för att stävja våldsamheter och brott. Det är helt ointressant vilken bolagsform som ligger bakom arrangemanget.

Som vanligt när det gäller sportevenemang så beslutar idioter utan någon som helst inblick i verksamheten och vars åsikter hämtats direkt från tidningar eller andra oinsatta idioter. Samma mentalitet avspeglas rätt tydligt i kommentarsfältet här under. "Huliganproblemet" är ett påhittat problem som, förutom att minska drastiskt de senare åren, inte på långa vägar motsvarar de problem som lika stora folkansamlingar i andra sammanhang skapar. Pöbelmentaliteten kommer att urholka våra fantastiska idrottsevenemang, och det verkar vara precis vad beslutsfattarna eftersträvar.

Givetvis. Hela huliganproblemet är ju ett skämt egentligen. Jag har gått på fotboll, i klacken, sedan 1993 iaf och inte en enda gång har jag varit det minsta hotad (förutom då möjligtvis av polisen). Och allra lugnast har det ju varit sedan firmakulturen etablerades eftersom folk numera inte har det minsta intresse av att slå random snubbe (dvs mig) på käften.

Det finns andra saker som upprör mig mer än att 50 grabbar boxas i någon grusgrop och sedan hjälper upp varandra när någon sida har förlorat.

Oxe
2011-10-18, 19:04
Hade klubbarna bett polisen att vara där hade det varit en sak, nu är det ju polisen som väljer och sen skickar notan...

Men jag tycker om affärs iden jag bestämmer vad ni behöver utan att ni har nåt att säga till om sen får ni betala för det.. Pedagogiskt korrekt i demokratinskölvatten eller

Sen tittar man på matcherna hur många publikvärdar och säkerhetsvakter har dom inte där inne som klubben/klubbarna bestämt att dom behöver och betalar för

noob76
2011-10-18, 20:10
Alternativet jag funderat på är att Polisen aldrig åker ut till arenorna oavsett vilka typer av larm det kommer, det skulle bli liktydigt med att arenorna är laglöst land och att den som befinner sig där gör det på egen risk.

På så vis skulle säkert 50% av de betalande sluta besöka matcherna efter att några större tillbud med dödsfall/misshandel inträffat, sen är det upp till bolagen att fortsätta bedriva sin verksamhet och eventuellt med egen bekostad säkerhet.

Marknaden agerar som en självreglerande problemlösare och bolagen slipper betala för en tjänst de själva inte har valt att köpa. Kanske får vi då se vissa matcher som spelas med polisbevakning som blir mer välbesökta och andra där vänliga huliganer hjälper varandra upp ur gruset efter att ha vevat lite höger och krossat lite käkben.

Men hur kommer försäkringsbolagen att ställa sig till att betala ut vårdpengar till de som drabbas av våld i laglöst land och vill nyttja sin privata sjukvårdsförsäkring ?

Yes
2011-10-18, 20:32
Ah, så om folk slåss utanför, eller rentav inuti, en krog så är det krögarens ansvar?

Vilken idioti.

Pirko
2011-10-18, 20:34
Hoppas gnaget isf får valet att spela utan poliser som närvarar. Skulle bli kul att se reaktionerna.

Jokester
2011-10-18, 20:47
Hoppas gnaget isf får valet att spela utan poliser som närvarar. Skulle bli kul att se reaktionerna.

Det är just det som är det komiska. Det får man inte. Polisen bestämmer när, var och hur många de ska vara och hur mycket det kommer att kosta.

Tycker det liknar hur maffian, hells angels och andra trevliga verksamheter arbetar.

Jokester
2011-10-18, 20:48
Alternativet jag funderat på är att Polisen aldrig åker ut till arenorna oavsett vilka typer av larm det kommer, det skulle bli liktydigt med att arenorna är laglöst land och att den som befinner sig där gör det på egen risk.

På så vis skulle säkert 50% av de betalande sluta besöka matcherna efter att några större tillbud med dödsfall/misshandel inträffat, sen är det upp till bolagen att fortsätta bedriva sin verksamhet och eventuellt med egen bekostad säkerhet.

Marknaden agerar som en självreglerande problemlösare och bolagen slipper betala för en tjänst de själva inte har valt att köpa. Kanske får vi då se vissa matcher som spelas med polisbevakning som blir mer välbesökta och andra där vänliga huliganer hjälper varandra upp ur gruset efter att ha vevat lite höger och krossat lite käkben.

Men hur kommer försäkringsbolagen att ställa sig till att betala ut vårdpengar till de som drabbas av våld i laglöst land och vill nyttja sin privata sjukvårdsförsäkring ?

Du har aldrig varit på en fotbolls/hockeymatch va?

yooii
2011-10-18, 21:13
Alternativet jag funderat på är att Polisen aldrig åker ut till arenorna oavsett vilka typer av larm det kommer, det skulle bli liktydigt med att arenorna är laglöst land och att den som befinner sig där gör det på egen risk.
Du har fel.
Det finns oavsett närvaro av polisenheter en stor och väl fungerande säkerhetsapparatur som är direkt bekostad av klubben upprätthåller ordningen.

Hela detta beslut är en enda stor tankevurpa.

Edit: Talar om stockholmsklubbarna nu.

hultman
2011-10-18, 21:25
Alternativet jag funderat på är att Polisen aldrig åker ut till arenorna oavsett vilka typer av larm det kommer, det skulle bli liktydigt med att arenorna är laglöst land och att den som befinner sig där gör det på egen risk.

På så vis skulle säkert 50% av de betalande sluta besöka matcherna efter att några större tillbud med dödsfall/misshandel inträffat, sen är det upp till bolagen att fortsätta bedriva sin verksamhet och eventuellt med egen bekostad säkerhet.

Marknaden agerar som en självreglerande problemlösare och bolagen slipper betala för en tjänst de själva inte har valt att köpa. Kanske får vi då se vissa matcher som spelas med polisbevakning som blir mer välbesökta och andra där vänliga huliganer hjälper varandra upp ur gruset efter att ha vevat lite höger och krossat lite käkben.

Men hur kommer försäkringsbolagen att ställa sig till att betala ut vårdpengar till de som drabbas av våld i laglöst land och vill nyttja sin privata sjukvårdsförsäkring ?

Är du seriös med dina inlägg? Jag undrar verkligen...

Apropå polisiära insatser och efterfrågan så får de gärna hålla sig borta från mig. Jag har inga problem med att slippa betala för denna tjänst :D

z_bumbi
2011-10-19, 09:23
Så utöver att betala för vakter och kontinuerligt arbeta mot huliganism ska Stockholmsklubbarna (som samtliga blöder ekonomiskt) nu även få betala för poliserna - som själva bestämmer hur många som ska närvara.

Att klubbarna blöder beror på att de inte sköter sin ekonomi och rätt plats att ta upp det är på ett årsmöte. Att ett företag har dålig ekonomi är däremot inget som gör att de inte måste följa lagen eller vad samhället i övrigt bestämmer.
Skillnaden nu är bara att de ska betala för något som de fått gratis men som varit en möjlighet sedan 2005 dvs något som de mycket väl visste om skulle kunna inträffa och det har också förvarnats om att så kommer att ske. Det har t ex varit upp för diskussion inom både hockey- och fotbollsförbundets elitavdelningar, eftersom så många verkar vara aktiva inom föreningarna så antar jag att det är något som ni vet om men väljer att ignorera.

Tryman
2011-10-19, 09:33
Att klubbarna blöder beror på att de inte sköter sin ekonomi och rätt plats att ta upp det är på ett årsmöte. Att ett företag har dålig ekonomi är däremot inget som gör att de inte måste följa lagen eller vad samhället i övrigt bestämmer.
Skillnaden nu är bara att de ska betala för något som de fått gratis men som varit en möjlighet sedan 2005 dvs något som de mycket väl visste om skulle kunna inträffa och det har också förvarnats om att så kommer att ske. Det har t ex varit upp för diskussion inom både hockey- och fotbollsförbundets elitavdelningar, eftersom så många verkar vara aktiva inom föreningarna så antar jag att det är något som ni vet om men väljer att ignorera.

Jag håller med om att man ska följa lagen MEN de idioter till beslutsfattare som kom på den här lagen har ju valt att stoppa huvudet i sanden och skicka över ansvaret på klubbarna istället för att komma med en konstruktiv lösning. Jag vill ha en lagändring och ett bättre förslag.

z_bumbi
2011-10-19, 10:06
Jag håller med om att man ska följa lagen MEN de idioter till beslutsfattare som kom på den här lagen har ju valt att stoppa huvudet i sanden och skicka över ansvaret på klubbarna istället för att komma med en konstruktiv lösning. Jag vill ha en lagändring och ett bättre förslag.

Ansvarets är ju bolagens eller kanske snarare den klubbkultur som bolagen kommer ifrån. Av någon anledning finns det massor av idrottsföreningar som inte kräver polisbevakning vid sina arrangemang och att skylla på lagstiftarna är ju att rejält blunda för att idioterna är starkt förknippade med supporterklubbar som i sin tur har ett direkt samröre med klubben/bolaget. Jag vet att det sker ett preventivt arbete och att de som gör något ofta blir hotade men det finns också väldigt många som inte gör något och som av någon anledning helt väljer att blunda för problemet. Det syns ju inte minst i den här tråden då förnekelsen är stark.

WHITEFOLKS
2011-10-19, 10:10
Vad är det klubbarna ska göra?

Det är inte som att de vill att folk ska bråka i deras namn. Det blir lite som att skicka faktura till Adidas/Fila för att kickers stödjer de.

Bråket sker väldigt sällan i DIREKT samband till matchplatsen.

Tryman
2011-10-19, 10:14
Ansvarets är ju bolagens eller kanske snarare den klubbkultur som bolagen kommer ifrån. Av någon anledning finns det massor av idrottsföreningar som inte kräver polisbevakning vid sina arrangemang och att skylla på lagstiftarna är ju att rejält blunda för att idioterna är starkt förknippade med supporterklubbar som i sin tur har ett direkt samröre med klubben/bolaget. Jag vet att det sker ett preventivt arbete och att de som gör något ofta blir hotade men det finns också väldigt många som inte gör något och som av någon anledning helt väljer att blunda för problemet. Det syns ju inte minst i den här tråden då förnekelsen är stark.

Jag tycker du blundar för den problematik som klubbarna står för. Istället för att skriva en lag som ger klubbarna mer möjligheter att arbeta mot dessa idioter skriver de en lag för att få in mer pengar.

Vilka andra klubbar syftar du på som inte behöver polisbevakning? Sparka boll FF i Div 6?

Jokester
2011-10-19, 10:54
Ansvarets är ju bolagens eller kanske snarare den klubbkultur som bolagen kommer ifrån. Av någon anledning finns det massor av idrottsföreningar som inte kräver polisbevakning vid sina arrangemang och att skylla på lagstiftarna är ju att rejält blunda för att idioterna är starkt förknippade med supporterklubbar som i sin tur har ett direkt samröre med klubben/bolaget. Jag vet att det sker ett preventivt arbete och att de som gör något ofta blir hotade men det finns också väldigt många som inte gör något och som av någon anledning helt väljer att blunda för problemet. Det syns ju inte minst i den här tråden då förnekelsen är stark.

Vilket problem? Jag har gått på fotboll och hockey frekvent i flera år och jag kan allvarligt talat säga att bortsett från ena hockeyderbyt förra året så har det varit sinnesjukt lugnt kring matcherna jämfört med hur det var i slutet av 90- och början av 2000-talet. Ändå verkar folk tro, mest tack vare media, att det bara blir värre och värre.
Paradox är vad det är.
Polisen behövs inte inne på arenan eller arenaområdet överhuvudtaget. Och jag tycker verkligen inte klubbarna ska stå för vad fulla idioter, även om de påstår sig hålla på ett speciellt lag, gör på stan. Det är polisens jobb.
Och om man sätter lite perspektiv på det och jämför hur mycket "skit" som händer kring en fotbolls eller hockeymatch så är det småpotatis jämfört med konserter, festivaler eller andra evenemang där många, ibland berusade personer vistas och där polis kan behövas.

Att belasta klubbarna är bara så fel och det har gjorts så mycket tankevurpor att man bara vill släcka ljuset och inte tända igen.

z_bumbi
2011-10-19, 10:55
Vad är det klubbarna ska göra?

Det är inte som att de vill att folk ska bråka i deras namn. Det blir lite som att skicka faktura till Adidas/Fila för att kickers stödjer de.

Bråket sker väldigt sällan i DIREKT samband till matchplatsen.

Stävja kulturen inom klubben är en bra början.
Att problemet inte förekommer i direkt samband med matcherna får du vara bra naiv för att tro på. Ett enkelt sätt är att kolla mängden föremål som kastas in på en plan under en match. Ett annat sätt vore att plocka bort de vakter och polisen som befinner sig på och runt arenan och se vad som händer då för att vakterna och polisen finns där är ju inte någon slump.

Jag tycker du blundar för den problematik som klubbarna står för. Istället för att skriva en lag som ger klubbarna mer möjligheter att arbeta mot dessa idioter skriver de en lag för att få in mer pengar.

Nej jag blundar inte för problemet vilket vore svårt då jag har pratat med folk som själva blivit mordhotade för att de har jobbat mot hulliganism. Det finns alltså redan andra sätt att jobba mot problemet och har funnits de senaste ca 40 åren dvs under den period då problemet har uppmärksammats. Iom att jag har pratat med sådana personer så har jag däremot lärt mig att det finns ett stort överseende med vissa beteenden (i alla fall inom fotbollsvärlden) och att det i vissa fall är en rejäl uppförsbacke även utan mordhot. Det är inte så lätt att gå ut och fördöma något när det resulterar i negativa kommentarer från delar av styrelser, den officiella supporterklubben etc. Tittar du i den här tråden så är ju kritiken av polisen massiv men kritiken av idioterna saknas i stort sätt helt, någon tycker ju t o m att firmorna är något positivt....
Så att förbjuda vissa inträde till arenor är inte direkt den enda lösningen även om det kan vara ett bra verktyg och utslaget på lite tid kan det bidra till en lösning.

Vilka andra klubbar syftar du på som inte behöver polisbevakning? Sparka boll FF i Div 6?

Välj valfri idrott som inte har hulliganproblem. RF är stort och har massor av stora idrotter som inte har något som ens liknar samma problematik. Det du gör här är däremot ett sätt att säga att det ska vara eller i alla fall är acceptabelt med hulliganproblem eftersom det annars bara handlar om div 6 fotboll.

Jokester
2011-10-19, 11:03
Att jämföra inkastade föremål med huliganism och lägga det under polisens ansvar är väl ändå att ta i? Denna debatt är så jävla skev i media och i detta land överhuvudtaget och det är på tok för mycket folk som inte har någon insyn eller förståelse som får tycka till.

hultman
2011-10-19, 11:13
Att jämföra inkastade föremål med huliganism och lägga det under polisens ansvar är väl ändå att ta i? Denna debatt är så jävla skev i media och i detta land överhuvudtaget och det är på tok för mycket folk som inte har någon insyn eller förståelse som får tycka till.

Precis. De enda som förstår vad media talar om är de som aldrig kollar på storlagsfotboll. Intressant...

WHITEFOLKS
2011-10-19, 12:21
Att AIK eller DIF inte skulle försöka få slut på bråken eller problemen är ju bara skitsnack. Det är som att säga att MTR inte försöker göra något åt klottrandet i tunnelbanan.

noob76
2011-10-19, 13:56
Du har aldrig varit på en fotbolls/hockeymatch va?

Jodå det är klart jag har , mestadels LHC har det väll blivit men där är de tju inga problem med våld utan problem med att ca 45% av besökarna på matcher är berusade, det var en artikel om det i den lokala tidningen. Och ett jävla supande är det helt klart dock inga våldsamheter vad jag sett.



Är du seriös med dina inlägg? Jag undrar verkligen...

Apropå polisiära insatser och efterfrågan så får de gärna hålla sig borta från mig. Jag har inga problem med att slippa betala för denna tjänst :D


Nej inte helt seriös i de inlägg som är väldigt ironiserande.

Jokester
2011-10-19, 14:28
Jodå det är klart jag har , mestadels LHC har det väll blivit men där är de tju inga problem med våld utan problem med att ca 45% av besökarna på matcher är berusade, det var en artikel om det i den lokala tidningen. Och ett jävla supande är det helt klart dock inga våldsamheter vad jag sett.



Och hur kommer du då fram till att det skulle bli en massa dödsfall om polis inte skulle vara närvarande vid matcherna? Att hänvisa till Aftonblaskan är inte ok.

Oioi
2011-10-19, 21:04
Snarare tvärtom, om det kommer ske ett dödsfall i anslutning till arenan så är jag nästan säker på att det är en polis som har mördat någon, med tanke på hur dom kör in i folkmassor, slår med sin batong mot huvudet osv vid derbyna...

Tryman
2011-10-20, 08:04
Nej jag blundar inte för problemet vilket vore svårt då jag har pratat med folk som själva blivit mordhotade för att de har jobbat mot hulliganism. Det finns alltså redan andra sätt att jobba mot problemet och har funnits de senaste ca 40 åren dvs under den period då problemet har uppmärksammats. Iom att jag har pratat med sådana personer så har jag däremot lärt mig att det finns ett stort överseende med vissa beteenden (i alla fall inom fotbollsvärlden) och att det i vissa fall är en rejäl uppförsbacke även utan mordhot. Det är inte så lätt att gå ut och fördöma något när det resulterar i negativa kommentarer från delar av styrelser, den officiella supporterklubben etc. Tittar du i den här tråden så är ju kritiken av polisen massiv men kritiken av idioterna saknas i stort sätt helt, någon tycker ju t o m att firmorna är något positivt....
Så att förbjuda vissa inträde till arenor är inte direkt den enda lösningen även om det kan vara ett bra verktyg och utslaget på lite tid kan det bidra till en lösning.

Välj valfri idrott som inte har hulliganproblem. RF är stort och har massor av stora idrotter som inte har något som ens liknar samma problematik. Det du gör här är däremot ett sätt att säga att det ska vara eller i alla fall är acceptabelt med hulliganproblem eftersom det annars bara handlar om div 6 fotboll.

Jag tror det är fel att utgå att alla klubbstyrelser tänker likadant som de du har info ifrån. Eller har du pratat med flera?

Jag tycker att polisen i många lägen inte agerar som dom ska, precis som patrasket som förstör.


Vilka menar du med stora idrotter?
Hockey har problematik, skillnaden är att det inte skrivs lika mkt.
Handbollen kan jag hålla med om.

LadyG
2011-10-20, 09:27
Är det samma stök på bandy eller speedway?

Tryman
2011-10-20, 09:34
Är det samma stök på bandy eller speedway?

Bandyn har haft lite men inte alls i samma utsträckning som fotboll och hockey. Speedwayen har väl inte alls samma åskådarantal som de andra eller?

Nitrometan
2011-10-20, 09:40
Bandyn har haft lite men inte alls i samma utsträckning som fotboll och hockey. Speedwayen har väl inte alls samma åskådarantal som de andra eller?

Pratar du nationellt eller internationellt nu?

LadyG
2011-10-20, 09:41
Bandyn har haft lite men inte alls i samma utsträckning som fotboll och hockey. Speedwayen har väl inte alls samma åskådarantal som de andra eller?

Om SVT inte har helt fel är speedway dubbelt så stort som bandy, om man bara ser till åskådarsiffrorna 10/11 (09/10).

1 Allsvensk fotboll 6 518 (7 953)
2 Elitseriehockey 6 160 (6 210)
3 Speedway elit 2 664 (3 153)
4 Superettan fotboll 2 572 (1 880)
5 Allsvensk ishockey 2 363 (2 362)
6 Handboll elitserie 1 405 (1 458)
7 Bandy elitserien 1 358 (1 553)
8 Innebandy elit 943 (873)
9 Basketligan 874 (879)
10 Damallsvensk fotb 653 (824)

Tryman
2011-10-20, 09:45
Om SVT inte har helt fel är speedway dubbelt så stort som bandy, om man bara ser till åskådarsiffrorna 10/11 (09/10).

1 Allsvensk fotboll 6 518 (7 953)
2 Elitseriehockey 6 160 (6 210)
3 Speedway elit 2 664 (3 153)
4 Superettan fotboll 2 572 (1 880)
5 Allsvensk ishockey 2 363 (2 362)
6 Handboll elitserie 1 405 (1 458)
7 Bandy elitserien 1 358 (1 553)
8 Innebandy elit 943 (873)
9 Basketligan 874 (879)
10 Damallsvensk fotb 653 (824)

Tack för siffrorna.

LadyG
2011-10-20, 09:57
Hittade ursprungskällan till sist: SVTs granskning (http://svt.se/2.21335/1.2370206/flera_faktorer_bakom_publiktapp)

noob76
2011-10-20, 11:49
Om en curlingmatch helt plötsligt började kosta samhället stora pengar i form av polisinsatser skulle vi då tycka det var ok eller är stora kostnader en rättighet som är förbehållen hockey och fotboll ?

Det finns dock en fara i detta beslut, det är troligt att detta kommer att användas som en möjlighet att stoppa arrangemang som vissa politiker ser som obekväma.

Exempelvis stoppades Majestic 12 här i Östergötland :

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_norrkoping?title=majestiq_12_blir_inte_a v&videoid=2079207

Polisen ville ha 700k för att eventuellt busta några ungdomar som partyknarkat.

hultman
2011-10-20, 12:21
Snarare tvärtom, om det kommer ske ett dödsfall i anslutning till arenan så är jag nästan säker på att det är en polis som har mördat någon, med tanke på hur dom kör in i folkmassor, slår med sin batong mot huvudet osv vid derbyna...

Precis. Har själv fått min beskärda del av batonger, galopperande hästar osv. Kan väl inte påstå att jag hade någon vidare trevlig inställning till blåhattarna redan inne de började fakturera för deras "tjänst". De hetsar, jävlas och beter sig allmänt vidrigt. Att snutar praktiserar sådana arbetsmetoder är förvisso inget nytt men att de ska ta betalt för deras oönskade tjänster är bara så sjukt att jag inte vet om jag ska skratta, gråta eller gå bananas nästa match. Förmodligen det sistnämnda..

Andreas Guiance
2011-10-20, 13:06
Alltså det är som är det roligaste med hela den här fotbollsgrejen är ju att alla som kommer med åsikter om att "buhu det är så farligt att gå på fotboll numera:cryout:" är personer som ändå aldrig hade gått på fotboll. Och deras åsikter är ju också helt baserade på vad de läst i kvällspressen.

Ändå är det just de personerna som sätter agendan. Det är lite som Hurril sa om bodybuilding när han var med på vår radio – varför ska man anpassa sporten efter folk som inte gillar den? Finns det alltid ett självändamål i att försöka växa maximalt?
Fotbollen bör rikta in sig på dem som gillar fotboll, inte på griniga 60-åriga politiker som tycker att det låter bra att säga att fotbollen måste "bli en familjefest!!!1".
Man måste också inse att svensk fotboll är fullständigt miserabel, medan svensk läktarkultur håller hög klass (åtminstone på vissa håll). Om någon exempelvis tror att folk går till Söderstadion för att se den vackra fotboll som Hammarby spelar bör ju personen läggas in för en sinnesundersökning. Tar man bort klackkulturen tappar mao svensk fotboll sitt värde. Helt och hållet.

Om man jämför det här:
pU6EQci_d40

med hur Hammarby spelar fotboll inser man rätt snabbt vilken del av "produkten" som är attraktiv och lockande.

hultman
2011-10-20, 13:36
Bra skrivet Andreas. Precis som du konstaterar är svensk fotboll usel och till skillnad från lag i stora ligor kan inte de allsvenska lagen välja sina supportrar. När någon försvinner från läktaren ersätts denne inte av någon annan.

z_bumbi
2011-10-20, 13:36
Jag tror det är fel att utgå att alla klubbstyrelser tänker likadant som de du har info ifrån. Eller har du pratat med flera?

Ja och nej. De jag har pratat med har i sin tur pratar med andra styrelser då det är en del av samarbetet mot hulliganism och dåligt beteende från publiken. Filmen som postas ovan belyser ju också problemet.

Jag tycker att polisen i många lägen inte agerar som dom ska, precis som patrasket som förstör.


Det har jag ingen åsikt om.

Vilka menar du med stora idrotter?
Hockey har problematik, skillnaden är att det inte skrivs lika mkt.
Handbollen kan jag hålla med om.

Innebandy, ridsport, rally etc.

Tryman
2011-10-20, 13:41
Ja och nej. De jag har pratat med har i sin tur pratar med andra styrelser då det är en del av samarbetet mot hulliganism och dåligt beteende från publiken. Filmen som postas ovan belyser ju också problemet.


Innebandy, ridsport, rally etc.

Det enda som man belysas negativt på filmen är att det körs bengaler i publiken annars är det väl en positiv bild av fotbollen som visas i filmen?


Ridsport och rally tycker jag inte går att jämföra med. Innebandy är inte riktigt där ännu även om de växer som publiksport. Jämför med idrotter som har ungefär samma storlek i antal åskådare som fotboll/hockey.

z_bumbi
2011-10-20, 13:45
Att jämföra inkastade föremål med huliganism och lägga det under polisens ansvar är väl ändå att ta i?

wiki
"Huliganism kallas våld från supportergrupper med anknytning till sportevenemang"


Att AIK eller DIF inte skulle försöka få slut på bråken eller problemen är ju bara skitsnack. Det är som att säga att MTR inte försöker göra något åt klottrandet i tunnelbanan.

Vem har sagt att de inte försöker? Frågan är varför deras försök inte ger bättre effekt och det visar sig ju ganska väl i sådan här trådar var en hel del sk fans står i frågan.

Andreas Guiance
2011-10-20, 13:49
Bra skrivet Andreas. Precis som du konstaterar är svensk fotboll usel och till skillnad från lag i stora ligor kan inte de allsvenska lagen välja sina supportrar. När någon försvinner från läktaren ersätts denne inte av någon annan.

Exakt, men det är det ju ingen som fattar. Tom i USA, där ofta en hel delstat kan ha ett enda lag och därmed ett sanslöst befolkningsunderlag, börjar de nu få problem att få in folk på arenorna.
Anledningen är självklar: I USA är ju läktarkulturen fullständigt obefintlig eftersom de gått exakt den väg som politikerna vill göra här med att göra idrottsevenemangen till familjefester. Arenorna är grymt bekväma och pausunderhållningen är till stor del riktad mot alla grupper som traditionellt sett inte är intresserade av att gå på sport. Effekten blir att live-upplevelsen blir exakt som teveupplevelsen, bara mycket sämre eftersom arenan aldrig blir lika bekväm som soffan och man aldrig kan se spelet lika bra som på sin egen 60 tums led-teve – dessutom till en bråkdel av kostnaden. Och resultatet blir givetvis att folk mer och mer stannar hemma och kollar istället.

Det enda sättet att få folk att fortsätta att gå på fotboll här långsiktigt är mao att göra allt för att främja klackkulturen. Ungefär tvärtom mot vad man gör idag alltså.

Andreas Guiance
2011-10-20, 13:53
Vem har sagt att de inte försöker? Frågan är varför deras försök inte ger bättre effekt och det visar sig ju ganska väl i sådan här trådar var en hel del sk fans står i frågan.

Vilka syftar du på när du säger "sk fans" och vilka är isf de riktiga fansen? Folk som inte går på fotboll?

Oxe
2011-10-20, 14:02
Men att bengalerna finns i publiken är ju pga att några gamla strutsar till politiker fick för sig att sånt inte skulle få finnas, kommer ihåg när bengaler var sanktionerat av tifo grupperna och uppställda på plats, det är jävligt pampigt, man säger att det inte får finnas så kommer folk ta saken i egna händer och smuggla in det och det kan bli så att det blir sämre säkerhet...

Angående Firmakulturen så har tom vissa högt uppsatta inom supporterpolisen sagt att det är en positivfläkt på läktarna då dom ser till att det är lugnt inne på arenan dom vill inte att laget skall skadas, firman killar är ytterstsällan dom som gör nåt dumt inne på arenorna och skulle dom göra det så är dom paria stämplade, samma sak med idiotsupportrar gör dom dumt så får dom ofta en åthyvling av grabbar ifrån firma kulturen.

Ev slagsmål som styrs upp är oftast organiserade och försöker placeras så att vanliga personer inte skall drabbas av detta gärna en bit ifrån arena området, frågan är ifall det är bra eller dåligt att polisen stör dessa för dom kommer braka ihop ifall dom bestämt sig för det bara att det kan bli på ett mindre genomtänkt ställe pga polisens inblandning.

Vill polisen stå utan för arenor så skall dom väl få göra det men dom skall inte ha nåt extra betalt ifrån klubbarnaför det är på deras eget bevåg...

Och angående hur läskigt det är runt om så min gamla pensionerade mor bodde ute precis vid råsunda en av de trevligaste sakerna hon tyckte var när det var match dagar och man kunde gå ut och gå bland folket för det var så uppluppen och trevlig stämning..

Jokester
2011-10-20, 14:04
Alltså det är som är det roligaste med hela den här fotbollsgrejen är ju att alla som kommer med åsikter om att "buhu det är så farligt att gå på fotboll numera:cryout:" är personer som ändå aldrig hade gått på fotboll. Och deras åsikter är ju också helt baserade på vad de läst i kvällspressen.

Ändå är det just de personerna som sätter agendan. Det är lite som Hurril sa om bodybuilding när han var med på vår radio – varför ska man anpassa sporten efter folk som inte gillar den? Finns det alltid ett självändamål i att försöka växa maximalt?
Fotbollen bör rikta in sig på dem som gillar fotboll, inte på griniga 60-åriga politiker som tycker att det låter bra att säga att fotbollen måste "bli en familjefest!!!1".
Man måste också inse att svensk fotboll är fullständigt miserabel, medan svensk läktarkultur håller hög klass (åtminstone på vissa håll). Om någon exempelvis tror att folk går till Söderstadion för att se den vackra fotboll som Hammarby spelar bör ju personen läggas in för en sinnesundersökning. Tar man bort klackkulturen tappar mao svensk fotboll sitt värde. Helt och hållet.

Om man jämför det här:

med hur Hammarby spelar fotboll inser man rätt snabbt vilken del av "produkten" som är attraktiv och lockande.

+1, bra skrivet. Tyvärr är det vi som verkligen engagerar oss i ett lag, spenderar pengar, tid och följer i både med och motgång som drabbas av folk som egentligen varken bryr sig eller har någon som alls koll på hur det verkligen är.

Jokester
2011-10-20, 14:08
Folk som är rädda för att gå på fotboll eller hockey, om de nu ens existerar, är folk som aldrig skulle gå på fotboll eller hockey ändå och som troligtvis aldrig varit på en match heller. Jag har stått i DIFs klack i både fotboll och hockey i x antal år och jag har aldrig blivit nedslagen i samband med en match.

Tycker dessutom det är jävligt löjligt att man förbjuder bengaler och knallskott på matcher och att som z_bumbi gör, kalla det för huliganism är bara pinsamt.

Om man haft samma regler i resten av fotbollsvärlden som i Sverige så hade minst 3-4 matcher i EM-kvalet blivit avbrutna, nästan varje match i Serie A och en hel del Champions League matcher.

Här är ett klipp som visar på hur media vridit på sig och fått den oinsatta pöbeln med sig. Notera att man säger att det är härlig stämning och skämtar om att röken ska lägga sig istället för att skrika skandal och avbryta matchen:
HRxyaSMNXxA

Andreas Guiance
2011-10-20, 14:15
Här är ett klipp som visar på hur media vridit på sig och fått den oinsatta pöbeln med sig. Notera att man säger att det är härlig stämning och skämtar om att röken ska lägga sig istället för att skrika skandal och avbryta matchen:
HRxyaSMNXxA

Ett av de fetare tifona i svensk läktarhistoria – det var nästan så man var imponerad även från Södra minns jag;)

Och ja: Hade det gjorts idag hade AIK antagligen fått lägga ner som klubb:D

z_bumbi
2011-10-20, 14:15
Det enda som man belysas negativt på filmen är att det körs bengaler i publiken

Bengaler i en folkmassa är ju inte direkt smart på något sätt förutom att det också kan få matchen stoppad så jag tycker det räcker ganska långt och i det här fallet presenterades det t o m som viktigare än fotbollen.

Ridsport och rally tycker jag inte går att jämföra med. Innebandy är inte riktigt där ännu även om de växer som publiksport. Jämför med idrotter som har ungefär samma storlek i antal åskådare som fotboll/hockey.

Varför går det inte att jämföra med? Åskådarantalet är ju inte så sällan minst lika stort.

Vilka syftar du på när du säger "sk fans" och vilka är isf de riktiga fansen? Folk som inte går på fotboll?

De som inte stödjer laget så pass att de inte kan följa några enkla regler känns ju väldigt avlägset att kalla riktiga fans. Eller tycker du att det är fans som skapar de kostnader som nu bolagen får betala?

z_bumbi
2011-10-20, 14:16
Tycker dessutom det är jävligt löjligt att man förbjuder bengaler och knallskott på matcher och att som z_bumbi gör, kalla det för huliganism är bara pinsamt.

Fast sant.

Tryman
2011-10-20, 14:27
Bengaler i en folkmassa är ju inte direkt smart på något sätt förutom att det också kan få matchen stoppad så jag tycker det räcker ganska långt och i det här fallet presenterades det t o m som viktigare än fotbollen.



Varför går det inte att jämföra med? Åskådarantalet är ju inte så sällan minst lika stort.

Då dessa filmsnuttar togs kunde de nog inte stoppa matchen då det är en riktigt ny regel de tog men ja, jag tycker inte det är särskilt smart heller.

Försöker du få det till att lika många går på innebandy och fotboll?
Siffror från SVT (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5361790&postcount=114)


Andreas har rätt i att om inte stämningen finns på arenan kommer publiken minska för fotbollen är inte något vidare.

Andreas Guiance
2011-10-20, 14:32
De som inte stödjer laget så pass att de inte kan följa några enkla regler känns ju väldigt avlägset att kalla riktiga fans. Eller tycker du att det är fans som skapar de kostnader som nu bolagen får betala?

Går det ens att debattera kring huruvida de är fans? Ett ord som kommer från fanatics? Tror du att deras intresse är mindre än intresset hos folk som följer laget från tevesoffan?

Huruvida de följer regler (som i många fall är helt absurda dessutom) är naturligtvis helt ointressant i frågan. Sedan kan man givetvis argumentera för att det är pantat att bränna av en bengal om det kostar klubben X-antal kronor, men det är en helt annan femma och har ingenting att göra med huruvida de är fans.

Om man ska gå in på de ekonomiska analyserna av fansen beteende för klubbarnas räkning görs ju dessutom dessa alltid av journalister som helt saknar kompetens. Som nationalekonom, och med rätt lång erfarenhet fotbollen, skulle jag vara beredd att sätta en bra slant på att Stockholmsklubbarna gynnats rejält ekonomiskt av sina bengalbrännande fans – böter till trots. Det är ju precis dessa fans som gör att andra småkillar vill gå på matcherna senare, att folk vill köpa souvenirer och i förlängningen att folk vill sponsra lagen. Jag tror tom att en så ökänd gruppering som Firman Boys har gynnat AIK ekonomiskt eftersom AIK blev kända som farliga, något som lockade varenda 12-årig kille i norrort att ta sig till Råsunda. Det kan man naturligtvis aldrig skriva ut officiellt dock eftersom det då verkar som att man stöder huliganism.

För att ta det igen bara för tydlighetens skull: Jag stöder inte att folk slår varandra på käften och jag gör det inte själv. Men däremot hånskrattar jag åt beskrivningen att det här skulle vara något slags stort problem. På 17 år i Hammarbys klack har som sagt ingen ens krökt ett hår på mitt huvud, möjligtvis med undantag av någon brutal kram vid något mål:D

z_bumbi
2011-10-20, 15:19
DFörsöker du få det till att lika många går på innebandy och fotboll?
Siffror från SVT (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5361790&postcount=114)

Nej det är färre som går på innebandy än fotboll men vissa evenemang inom motorsport och hästsport är publikmässigt fullt jämförbara med de flesta andra idrotterna i Sverige. Så varför går det inte att jämföra motorsport och hästsport med fotboll/hockey?

Huruvida de följer regler (som i många fall är helt absurda dessutom) är naturligtvis helt ointressant i frågan.

Självklart är det intressant men jag förstår av många att de inte verkar tycka det.

Om man ska gå in på de ekonomiska analyserna av fansen beteende för klubbarnas räkning görs ju dessutom dessa alltid av journalister som helt saknar kompetens. Som nationalekonom, och med rätt lång erfarenhet fotbollen, skulle jag vara beredd att sätta en bra slant på att Stockholmsklubbarna gynnats rejält ekonomiskt av sina bengalbrännande fans – böter till trots. Det är ju precis dessa fans som gör att andra småkillar vill gå på matcherna senare, att folk vill köpa souvenirer och i förlängningen att folk vill sponsra lagen. Jag tror tom att en så ökänd gruppering som Firman Boys har gynnat AIK ekonomiskt eftersom AIK blev kända som farliga, något som lockade varenda 12-årig kille i norrort att ta sig till Råsunda. Det kan man naturligtvis aldrig skriva ut officiellt dock eftersom det då verkar som att man stöder huliganism.

Att vissa klubbar kan ha tjänat på huliganerna håller jag med om och det är en del av det jag säger dvs att klubbarna har inte varit så intresserade av att stävja problemet. Nu tillkommer bara det lilla faktum att de som bolagiserat sig får börja betala för det så nu kanske det inte är lika lönsamt längre.

För att ta det igen bara för tydlighetens skull: Jag stöder inte att folk slår varandra på käften och jag gör det inte själv. Men däremot hånskrattar jag åt beskrivningen att det här skulle vara något slags stort problem. På 17 år i Hammarbys klack har som sagt ingen ens krökt ett hår på mitt huvud, möjligtvis med undantag av någon brutal kram vid något mål:D

Att du klarat dig genom att hålla dig till de som håller på samma lag är väl inget konstigt (?) men har du provat att ställa dig i en annan klack med samma resultat? Om din långa tid i klacken ska bevisa något så måste du ju också testa motsatsen.

Tryman
2011-10-20, 15:31
Nej det är färre som går på innebandy än fotboll men vissa evenemang inom motorsport och hästsport är publikmässigt fullt jämförbara med de flesta andra idrotterna i Sverige. Så varför går det inte att jämföra motorsport och hästsport med fotboll/hockey?


Jag skulle nog säga att det är skillnad mellan individuell idrott och lagidrott (även om man kan köra lagtävlingar i ridsport också).

Andreas Guiance
2011-10-20, 15:47
Självklart är det intressant men jag förstår av många att de inte verkar tycka det.

Att du klarat dig genom att hålla dig till de som håller på samma lag är väl inget konstigt (?) men har du provat att ställa dig i en annan klack med samma resultat? Om din långa tid i klacken ska bevisa något så måste du ju också testa motsatsen.

1. Nej det är helt ointressant. Annars har man totalt missförstått vad ordet betyder. Det vore som att säga att du inte var svensk om du begick ett brott. "Ja men hur bra är det för Sverige om Bumbi begår brott då?"
Det som avgör om man är fan eller inte är just om man på något sätt är "fanatisk" inför laget, inte om man bryter mot regler eller inte.
Sedan kan man tycka att regelbrytandet är hur idiotiskt man vill, men det är något helt annat.

2. Naturligtvis har jag under de 17 åren även träffat på andra lags supportrar. Helt utan problem.
Att säga att jag ska ställa mig i en annan klack för att bevisa att huliganism inte är ett stort problem är ju absurt. Vad händer om jag ställer mig mitt på ett Ung Vänster-möte och vevar frenetiskt med en Sverigedemokraterna-flagga? Kommer folk att bli glada? Och om inte: Ska vi börja fundera på hur vi ska lagstifta mot huliganproblemet inom politiken?

Oxe
2011-10-20, 16:18
Kommer ihåg en rolig gång när kompisen blev bjuden på match var just aik-hammarby, han hade ju aikmundering på sig träffar upp kompisen och biljetterna är på södraståplatsen, iofs så kom det nåt halvtomt ölglas när har hejade när aik gjorde mål där mot slutet och hammarby inte riktigt kunde vinna...

En annan anekdot var på norra nedre då det var några små killar i djurgårdsdräkt på norra övre, ver ett gäng "småkillar" som började gorma tog inte många sekunder innan två av dom satt i nackgrepp av några av firman killarna som förklarade att ifall inte dom hölltyst skulle dom avlägsna sig ifrån arenan... sen var inte det ett problem längre...

Klart det kommer vara små incidenter ifall man slänger ihop +30000 man i nåt känslodrabbat med tydliga motsättning, men ta det i paritet med nånting annat så kan man ju nästan jämnföra det med en stor kyrkomässa

Gabriel174
2011-10-20, 16:21
"

Polis efter plånbok

Stora evenemang med risk för brottslighet tär hårt på polisens kassa. Det är ett problem som varje samhälle måste klara av att lösa. Men av alla tänkbara lösningar är Stockholmspolisens beslut från i måndags – att ta betalt vid idrottsevenemang som arrangeras av aktiebolag – den sämsta tänkbara.


Utspelet innebär en ny tillämpning av en märklig skrivning i ordningslagen, som fram till i våras lyckats passera ganska obemärkt. Polisens tolkning av lagen innebär ytterligare en tung börda för idrottsklubbar som redan ansträngs hårt av fans som missköter sig. Det är en kollektiv bestraffning, och sådana har hittills fungerat uselt mot supportervåld och läktarstörningar. En betydligt framkomligare väg är att gripa och lagföra de individer som begår brott. För det behövs fler poliser, inte färre.

Men det stora frågetecknet med den nya praxisen rör bestämmelsernas godtycke. ”Om Polisen ska ta betalt eller inte, ska bedömas efter arrangemangets art och syfte”, skriver Rikspolisstyrelsen i ett uttalande från i våras.

Stockholmspolisen tolkar det alltså som att just ägandeformen aktiebolag gör att AIK, Djurgården och Hammarby måste betala för polisbevakning (men bara de sektioner inom klubbarna som har bolagiserats). Samtidigt: Stureplansgruppen som driver halva Stockholms nattliv är också ett aktiebolag. Omsättningen ligger på drygt en halv miljard kronor. Utan restauranger och klubbar skulle misshandeln i centrala Stockholm under småtimmarna, och därmed polisens utgifter, minska avsevärt. Får Stureplansgruppen polis*fakturor?

På andra håll i landet tolkas dessutom bestämmelserna annorlunda. Som Hanna Fahl beskrev i lördagens DN Kultur ställdes rejvfestivalen Majestic 12 i Norrköping in på grund av en kraftig nota från polisen. Uppenbarligen räckte det med att Majestic 12 skulle bedrivas ”i vinstdrivande syfte” för att polisen skulle osäkra faktureringspennan.

Med andra ord: När IFK Norrköping (ideell förening) spelar mot AIK hemma på Nya Parken slipper klubben betala för bevakningen. Men när Majestic 12 vill få Norrköpingsborna att dansa kommer en räkning som gör det hela omöjligt. Och vid returmötet mellan AIK och Norrköping i Solna måste AIK betala Farbror Blå, med hästar och piketer.

Men det blir ännu snurrigare. IFK Norrköping må vara en ideell förening, men klubben måste ändå se till att gå med om inte vinst så i alla fall minst nollresultat, annars riskerar man att förlora den licens som ger klubben rätt att spela fotboll på elitnivå över huvud taget. De flesta klubbar tar till halvprivata bolagslösningar som arenabolag och sponsorpaket. Det tycks räcka för att räknas som folkrörelse och inte bolag. Och därmed slippa polisnotorna.

Förutom att det hela blir godtyckligt snedvrids konkurrensen mellan landets elitklubbar på ett för idrotten fatalt sätt. Man kan också fråga sig vad denna nya praxis innebär för människors lust att dra i gång ett stadsparty, en kulturfestival eller en fotbollsturnering. Tja, det första man får göra är att se till att det inte finns något vinstsyfte, för då kommer polisnotan garanterat att göra det till ett förlustprojekt. Hur rimmar det med alliansregeringens önskan om fler pigga kulturentreprenörer?

Polisens nya lagtolkning ligger dessutom olyckligt i tiden. Nyligen avled Per Unckel, regeringens nationella samordnare mot våld och brott kring idrottsarenor. En ny ska tillsättas och, inom ett par år, lägga skarpa och rättvisa lagförslag mot det idrottsrelaterade våldet. Fram till dess måste regeringen lösa frågan om polisbevakningen på ett hållbart sätt. Varför inte börja uppifrån och ta Rikspolisstyrelsen i örat?

Polisen ska inte ha en faktureringsavdelning. En polischef ska i nödfall kunna stoppa ett evenemang med motiveringen ”vi kan inte upprätthålla säkerheten”. Vad som inte är acceptabelt är svaret: ”Vi kan upprätthålla säkerheten – men det kommer att stå er dyrt.”

DN 19/10 2011

Nitrometan
2011-10-20, 16:24
Vad händer om jag ställer mig mitt på ett Ung Vänster-möte och vevar frenetiskt med en Sverigedemokraterna-flagga? Kommer folk att bli glada? Och om inte: Ska vi börja fundera på hur vi ska lagstifta mot huliganproblemet inom politiken?
Titta på hur mycket poliser som behövdes när SDU ville gå mellan Stora torg och Gustav Adolfstorg i en demonstration nere i Malmö i veckan. Där fanns nog en del politiska huliganer.

Jokester
2011-10-20, 16:35
Bara för att man bryter mot de mest löjliga regler som SvFF hittat på nu på senare tid så betyder inte det att man ska klassas som huligan.
Att kalla en domare för hora må vara onödigt, men att det ska innebära böter för klubbarna är bara så patetiskt feltänkt att den som tänkt ut den geniala planen så uppenbart inte vet vad den sysslar med.

Och att avbryta matcher för bengaler och knallskott är så jävla fjantigt så det inte finns. Tack gode gud för att andra länder inte tar efter våra regler i alla fall, då hade hela jävla fotbollsvärlden brakat ihop.

Jokester
2011-10-24, 11:38
Klockrent inslag i kanon och kalkon på tv4-sporten igår. Vet inte om det går att se i efterhand dock.

Andreas Guiance
2011-10-24, 13:17
Klockrent inslag i kanon och kalkon på tv4-sporten igår. Vet inte om det går att se i efterhand dock.

Haha briljant:D

http://www.tv4play.se/sport/sporten?title=sport_19_30&videoid=2085848

Typ 17 minuter in. (Precis innan kan man dessutom se Hammarbys mål som en extra bonus;))

Oxe
2011-10-24, 13:38
Haha briljant:D

http://www.tv4play.se/sport/sporten?title=sport_19_30&videoid=2085848

Typ 17 minuter in. (Precis innan kan man dessutom se Hammarbys mål som en extra bonus;))

Helt underbart...

hammarbys mål kan vi ju dock diskutera hur kul det var...

Andreas Guiance
2011-10-24, 13:54
hammarbys mål kan vi ju dock diskutera hur kul det var...

Ja det kräver jag inte att ni ska gilla;)

ceejay
2011-10-24, 13:57
kul kalkon

Exdiaq
2011-10-24, 14:39
Och att avbryta matcher för bengaler och knallskott är så jävla fjantigt så det inte finns.

Jag tror inte du hade accepterat att folk slänger bråte samt knallskott mot och på dig när du jobbar. Om det inte upphört och du inte vet vem som gör det är jag rätt säker på att du gått hem.


Tack gode gud för att andra länder inte tar efter våra regler i alla fall, då hade hela jävla fotbollsvärlden brakat ihop.

Håller tummarna på att de gör det. Så kan det lämnas utrymme till lite bättre sporter som inte är fyllda av oroligheter och oreda.

Exdiaq
2011-10-24, 14:49
I övrigt tror jag på fullaste allvar att vanlig rundboll har mycket att lära från amerikansk fotboll. T.ex. möjligheten för domare att "stanna" matchen om de behöver se över ett domslut. Eller att huvudtränaren har möjligheten att utmana ett domslut ett begränsat antal gånger på en match och domslutet ses då över igen. Har domaren fel så ändras det tidigare domslutet.

Sen att många "supportrar" gnäller mer än Lasse 1 år som inte fått suga tutte på 3h om att fotbollen dör ut om de inte finns kvar och får fortsätta agera som de gör är löjligt. Återigen, se på NFL-matcher, där är ett jävla drag och fans sitter blandade över hela stadion utan en massa bråk. Gillar också att "uppladdningen" inför matchen väldigt ofta består av s.k. tail-gate-party där det grillas, snackas m.m. och som ofta i vanlig fotboll; leva rövare, störa samhället i stort, slåss o.s.v.

joko
2011-10-24, 14:59
Det finns väl inte direkt någon tradition av stora bortaföljen på NFL-matcher?

Exdiaq
2011-10-24, 15:09
Det finns väl inte direkt någon tradition av stora bortaföljen på NFL-matcher?

Kan jag inte svara på faktiskt för det vet jag inte hur det är med alla lag, USA är rätt mycket större än Sverige också.

Men när Pittsburgh Steelers spelade borta igår mot Arizona Cardinals hade säkert 30-40% av publiken Steelers-tröjor. Då snackar vi två lag som har 340mil mellan varandra.

Steelers har ca 30-35st olika fan-klubbar av varierande storlek spridda över hela USA.

Tryman
2011-10-24, 15:13
Kan jag inte svara på faktiskt för det vet jag inte hur det är med alla lag, USA är rätt mycket större än Sverige också.

Men när Pittsburgh Steelers spelade borta igår mot Arizona Cardinals hade säkert 30-40% av publiken Steelers-tröjor. Då snackar vi två lag som har 340mil mellan varandra.

Steelers har ca 30-35st olika fan-klubbar av varierande storlek spridda över hela USA.

Pratar vi inte då antagligen om Pittsburganhängare som bor i Arizonatrakten?

Nitrometan
2011-10-24, 15:17
Jag trodde att folk gick på NFL-matcher för att dricka öl, käka snabbmat och snacka skit? Ungefär som att gå på krogen.

joko
2011-10-24, 15:18
Kan jag inte svara på faktiskt för det vet jag inte hur det är med alla lag, USA är rätt mycket större än Sverige också.

Men när Pittsburgh Steelers spelade borta igår mot Arizona Cardinals hade säkert 30-40% av publiken Steelers-tröjor. Då snackar vi två lag som har 340mil mellan varandra.

Steelers har ca 30-35st olika fan-klubbar av varierande storlek spridda över hela USA.

Ja där kan man ju gissa att det handlar om pittsburgare i exil samt folk som helt enkelt gillar vinnande lag, och inte om en organiserad resa av en skock från Pittsburgh.

Var det inte förresten sjuka upplopp i just Pittsburgh efter de vann 2009?

Tryman
2011-10-24, 15:21
Jag trodde att folk gick på NFL-matcher för att dricka öl, käka snabbmat och snacka skit? Ungefär som att gå på krogen.

Precis som i Basebollen. De ölar, äter och snackar skit med polarna och slänger en glimt åt matchen då och då ;)


Ja där kan man ju gissa att det handlar om pittsburgare i exil samt folk som helt enkelt gillar vinnande lag, och inte om en organiserad resa av en skock från Pittsburgh.

Var det inte förresten sjuka upplopp i just Pittsburgh efter de vann 2009?

Du menar som i Vancouver s nu när Canucks torska finalen senast?

joko
2011-10-24, 15:23
Du menar som i Vancouver s nu när Canucks torska finalen senast?

Ja, jag vill minnas att det brukar bli rätt stökigt efter basketfinaler också.

Nitrometan
2011-10-24, 15:23
Precis som i Basebollen. De ölar, äter och snackar skit med polarna och slänger en glimt åt matchen då och då ;)
Och hockeyn.

Tryman
2011-10-24, 15:24
Och hockeyn.

Låt oss säga Nordamerikansk idrott :thumbup:

Andreas Guiance
2011-10-24, 15:37
Kan jag inte svara på faktiskt för det vet jag inte hur det är med alla lag, USA är rätt mycket större än Sverige också.


Och där har du skillnaden. Amerikansk fotboll är helt överlägset USA:s största sport, och det finns 32 klubbar som spelar 16 matcher var. Detta i ett land med närmare 310 miljoner invånare. Att de lyckas få in folk på arenorna då är...måttligt imponerande. (Jämför med Sverige där 1000 klubbar i 100 olika sporter slåss om samma tio personer som är sportintresserade i landet.)

I NBA exempelvis står arenorna på många håll tomma. Den amerikanska läktarkulturen är mao inte på något sätt framgångsrik för att dra folk, snarare tvärtom.

Dessutom förekommer det en hel del huliganism även i USA som sagt.

Vill man börja blicka utomlands är väl isf Tyskland lämpligast, men jag ser som sagt inte riktigt egenvärdet i att försöka växa sporten till varje pris. (Och det kommer oavsett vilket inte att lyckas om det ska ske genom att kväva läktarkulturen.)
Som jag ser det kommer svensk klubbfotboll alltid att vara värdelös oavsett hur många som går på matcherna. För mig hade det inte inneburit något lyft intressemässigt om AS helt plötsligt höll samma standard som exempelvis den danska ligan. Det är inte så Messi hade börjat överväga att flytta hit bara för att vi lyckades öka intäkterna med 50 procent.
Jag kollar enbart Hammarby, och möjligtvis AIK och Djurgården för att jag gillar att hålla på deras motståndare.

Jokester
2011-10-24, 15:41
Att jämföra amerikanska "supportrar" med europeiska är bara fail.
Om man tar NHL som exempel där man lockar med gratis kalkon för att få extra publik till matcherna. De flesta har ingen jävla koll på någonting utan går på amerikansk fotboll, hockey, baseboll eller basket för att dricka bira och komma ifrån frugan. Och så fort det går dåligt för laget försvinner 70% av publiken, vilket också sker i europa och sverige givetvis men inte alls i lika stor skala då man har fler "riktiga" fans.

Amerikanska fans är inget att eftersträva.

Oxe
2011-10-24, 15:51
Men borde inte den vissentliga frågan vara är det poliser runt dessa evenemang och får klubbarna betala för tjänster som dom inte har efter frågat.. Tänker på USA nu där också klubbarna har ett helt annat ekonomiskt läge jämnfört med svenska klubbar...

Polisen är till för att hålla ett visst lugn, hade det varit så att klubbarna själva kände att det här är en match som kan innebära oroligheter och vi är rädda att ordinarie polis bevakning inte räcker till så vi undrar ifall vi kan hyra in 20 man till och 10 hundar under 3timmar så hade det ju varit en annan femma

Nu är går jag inte på speciellt många matcher längre men när jag gick mycket och de få gånger jag fortfarande går så har det kännts som att det är lite för mycket poliser runt om som inte kan rättfärdigas ekonomiskt. Klubbarna tar ju själva in matchvärdar för att hålla viss ordning inne på arenan och det är ju en jävla skillnad på en tråkigmatch vs ett derby
men det är en utgift som dom får välja...

Control_61
2011-10-24, 19:39
Jag tycker det är ologiskt att skattepengar och enorma resurser ska gå för att hålla säkerheten i ordning när klubbar med uttalat vinstsyfte ska hålla evenemang.
Är det så det fungerar med krogar, konserter, festivaler etc? Ryker inte tillstånd om en arrangör har en rockkonsert och inte klarar av publikkontroll?

Inte ska det behövas "254 poliser, 59 fordon, 12 hästar, 6 hundar" för ett evenemang som varar ett par timmar. Allt för att idioter som antagligen inte ens gillar fotboll ska få svina loss en runda.

Jokester
2011-10-24, 19:59
Jag tycker det är ologiskt att skattepengar och enorma resurser ska gå för att hålla säkerheten i ordning när klubbar med uttalat vinstsyfte ska hålla evenemang.
Är det så det fungerar med krogar, konserter, festivaler etc? Ryker inte tillstånd om en arrangör har en rockkonsert och inte klarar av publikkontroll?

Inte ska det behövas "254 poliser, 59 fordon, 12 hästar, 6 hundar" för ett evenemang som varar ett par timmar. Allt för att idioter som antagligen inte ens gillar fotboll ska få svina loss en runda.

Det gör det inte heller, därför det är så fantastiskt bra uttänkt av polisen att ge klubbarna en nota på något de inte har beställt och något som klubbarna redan betalar för via skattepengar.

Med tanke på hur stor insikt du har i detta ärende känns det minst sagt märkligt att du har en sådan stark åsikt om det, precis som alla andra oförstående svenssons som håller med polisen.

Control_61
2011-10-24, 20:09
Det gör det inte heller, därför det är så fantastiskt bra uttänkt av polisen att ge klubbarna en nota på något de inte har beställt och något som klubbarna redan betalar för via skattepengar.

Med tanke på hur stor insikt du har i detta ärende känns det minst sagt märkligt att du har en sådan stark åsikt om det, precis som alla andra oförstående svenssons som håller med polisen.


Har ingen stark åsikt om det.
Men tycker ilskan borde riktas mot dem som skapar problemet istället för mot polisen.

Vad menar du med att klubbarna redan betalar för det via skattepengar? De betalar väl minimal skatt?
Skatt betalar man väl på vinster, och AIK har väl inte gått med vinst på flertalet år?

Jokester
2011-10-24, 20:10
Har ingen stark åsikt om det.
Men tycker ilskan borde riktas mot dem som skapar problemet istället för mot polisen.

Vad menar du med att klubbarna redan betalar för det via skattepengar? De betalar väl minimal skatt?
Skatt betalar man väl på vinster, och AIK har väl inte gått med vinst på flertalet år?

Vilket problem?

Control_61
2011-10-24, 20:16
Vilket problem?

Vad menar du med att klubbarna redan betalar för det via skattepengar? De betalar väl minimal skatt?
Skatt betalar man väl på vinster, och AIK har väl inte gått med vinst på flertalet år?

Problemet med huliganism och förstörelse?
Du tror alltså det är en konspiration av gamla politiker och att det EGENTLIGEN inte behövs säkerhet eftersom det inte händer något i samband med fotbollsmatcher?

Cilia
2011-10-24, 20:18
Jag tycker det är rätt att dom får stå för kostnaderna. Då har dom också incitament att komma åt problemet.
Idag kan dom skylla på samhället och inte agera.

Däremot tycker jag det är jättekonstigt att det bara är stockholmslagen som ska betala. Att ett enskilt polisdistrikt kan fatta beslut om en annan kostnadsfördelning än övriga distrikt

Jokester
2011-10-24, 20:26
[B]

Problemet med huliganism och förstörelse?
Du tror alltså det är en konspiration av gamla politiker och att det EGENTLIGEN inte behövs säkerhet eftersom det inte händer något i samband med fotbollsmatcher?

Ja, det finns ett problem men det är inte så stort som media vill få det att verka, och huliganbråk är extremt sällsynta numer. Har stått i DIFs klack i fotboll och hockey väldigt länge och aldrig åkt på stryk i samband med en match.
Om det är någonstans polisen kan behövas så är det på stan efteråt, och då kan man knappast tycka att det är klubbarnas ansvar.

Jag tycker det är rätt att dom får stå för kostnaderna. Då har dom också incitament att komma åt problemet.
Idag kan dom skylla på samhället och inte agera.

Däremot tycker jag det är jättekonstigt att det bara är stockholmslagen som ska betala. Att ett enskilt polisdistrikt kan fatta beslut om en annan kostnadsfördelning än övriga distrikt

Tycker du att krogar ska betala för att polisen ska komma också när det blir oroligheter? Ska stockholm maraton och göteborgsvarvet också stå för polisnotan?
Ska politiska partier och andra organisationer stå för polisnotan under demonstrationer?

Andreas Guiance
2011-10-24, 20:29
Vad menar du med att klubbarna redan betalar för det via skattepengar? De betalar väl minimal skatt?
Skatt betalar man väl på vinster, och AIK har väl inte gått med vinst på flertalet år?

Skatt betalar man på löner, biljetter, försäljning på arenan etc etc...så ja – de betalar massor av skatt. Och ja: Staten går klart plus på det hela. Så att klubbarna skulle stå för kostnaderna av den anledningen vetifan.

Och de så kallade huliganproblemen som finns brukar sällan/aldrig vara inne på arenorna. Hur långt utanför ska klubbarnas ansvar sträcka sig? Om en hammarbyare rånar en bank – bör Hammarby finanasiera den polisnotan då också?

Cilia
2011-10-24, 20:31
Tycker du att krogar ska betala för att polisen ska komma också när det blir oroligheter? Ska stockholm maraton och göteborgsvarvet också stå för polisnotan?
Ska politiska partier och andra organisationer stå för polisnotan under demonstrationer?
Om krogar behöver ha poliser på plats för att ha öppet så ja.

Jag tycker inte lag ska betala för polisinsatserna på gatan utan den inne på arenan. Därmed så kommer Stockholm maraton och andra sådana evenamang in där. Men jag tycker inte det skulle kännas helt fel om de stod för en kostnad heller.

Däremot demokratiska auktioner är en helt annan sak

Control_61
2011-10-24, 20:32
Jag tycker det är efterblivet att jämföra fotbollsmatcher med politiska partier.

Har man en konsert och det spårar ur = inget tillstånd året efter

Har man en krog och det missköts = bort med utskänkningstillstånd

Control_61
2011-10-24, 20:34
Skatt betalar man på löner, biljetter, försäljning på arenan etc etc...så ja – de betalar massor av skatt. Och ja: Staten går klart plus på det hela. Så att klubbarna skulle stå för kostnaderna av den anledningen vetifan.


Skatt man betalar på löner, visst.

Det övriga är lite luddigare. Pengar som läggs på försäljning och biljetter hade antagligen lagts på något annat ifall fotbollen ej hade funnits.

Jokester
2011-10-24, 20:35
Om krogar behöver ha poliser på plats för att ha öppet så ja.

Jag tycker inte lag ska betala för polisinsatserna på gatan utan den inne på arenan. Därmed så kommer Stockholm maraton och andra sådana evenamang in där. Men jag tycker inte det skulle kännas helt fel om de stod för en kostnad heller.

Däremot demokratiska auktioner är en helt annan sak

Och det är just inne på arenan polisen är helt onödig och överflödig.
Det här är vad poliser gör inne på arenan under matchen, dvs kollar facebook och småpratar. 920 kr/h.
http://i54.tinypic.com/2qav6e0.png

Jokester
2011-10-24, 20:36
Skatt man betalar på löner, visst.

Det övriga är lite luddigare. Pengar som läggs på försäljning och biljetter hade antagligen lagts på något annat ifall fotbollen ej hade funnits.

De medborgare som går på evenemanget och är de som ska skyddas så att säga betalar också skatt för polisen.

Keyser Söze
2011-10-24, 21:18
Kul med lite entreprenörsanda bland svenska myndigheter! Får bli ett par snutar+bil till polarens svensexa då, eller kanske försvarsmakten kan hitta på nåt roligare?

Går o tittar på AIK några gånger per år och detta känns ju puckat. Ska vi pröjsa för när det är slagsmål inne i stan på matchdag oxå? Numera händer ju inte ett piss inne på Råsunda p.g.a. rädsla över att förlora poäng så där behöver inte polisen vara, det finns andra som håller ordning där dessutom.

Gnaget borde be om offert från flera olika grupper som sysslar med beskyddarverksamhet, undrar om HA kan slå 920:-/h??

hultman
2011-10-24, 22:07
Kul med lite entreprenörsanda bland svenska myndigheter! Får bli ett par snutar+bil till polarens svensexa då, eller kanske försvarsmakten kan hitta på nåt roligare?

Går o tittar på AIK några gånger per år och detta känns ju puckat. Ska vi pröjsa för när det är slagsmål inne i stan på matchdag oxå? Numera händer ju inte ett piss inne på Råsunda p.g.a. rädsla över att förlora poäng så där behöver inte polisen vara, det finns andra som håller ordning där dessutom.

Gnaget borde be om offert från flera olika grupper som sysslar med beskyddarverksamhet, undrar om HA kan slå 920:-/h??

Ha ha! Håller med. Ska bli intressant att se om de kan erbjuda några skattesänkningar i samband med faktureringarna.