handdator

Visa fullständig version : Fettets placering på musklerna?


ritte
2011-10-17, 23:34
Hej!
Jag sitter och försöker förstå lite av kroppens anatomi gällande fett och muskler.
Siffrorna i mina exempel är tagna ur luften och må vara helt felaktiga.

En person startar dag 1 med 5 kg muskler och 10 kg fett.
Efter ett tag ökar både muskelmassan och fettmassan med 100%, dvs. han har 10kg muskler och 20kg fett. Han borde rent procentuellt ha lika mycket kroppsfett.

I det senare fallet har han dock ett lager av 20 kg fett. Ifall fettet är placerat ovanpå musklerna bör kroppen se mindre definierad ut.

Ser personen ut att vara tjockare i det senare skedet trots samma kroppsfett?

Vidareutveckling. Ifall kroppsfettet-% är konstant, ser man lika definierad ut hela vägen oavsett hur mycket massa man lägger på sig?

Rahf
2011-10-18, 00:22
Muskler har högre densitet än fett. Jag tror inte den fördelningen är 2:1 heller. Personen kommer se fysiskt större och förmodligen lite fetare ut. Räkna också på att kroppens sammansättning inte är uppdelad i bara muskler och fett, alltså kommer mängden kroppsfett förmodligen ha ökat.

Kortfattat: Personen kommer se fysiskt större och starkare ut, men även fetare.

Nordenator
2011-10-18, 01:34
Hej!
Jag sitter och försöker förstå lite av kroppens anatomi gällande fett och muskler.
Siffrorna i mina exempel är tagna ur luften och må vara helt felaktiga.

En person startar dag 1 med 5 kg muskler och 10 kg fett.
Efter ett tag ökar både muskelmassan och fettmassan med 100%, dvs. han har 10kg muskler och 20kg fett. Han borde rent procentuellt ha lika mycket kroppsfett.

I det senare fallet har han dock ett lager av 20 kg fett. Ifall fettet är placerat ovanpå musklerna bör kroppen se mindre definierad ut.

Ser personen ut att vara tjockare i det senare skedet trots samma kroppsfett?

Vidareutveckling. Ifall kroppsfettet-% är konstant, ser man lika definierad ut hela vägen oavsett hur mycket massa man lägger på sig?

Nej? I så fall måste du ju stiga i övrig kroppsmassa proportionellt mot ökning och fett- och muskelvikt. Att förhållandet mellan fett och muskler är konstant betyder ju inte att fettprocenten är konstant.

Sniggel
2011-10-18, 06:25
Ta även hänsyn till att om man ökar muskelmassan så förändras silhuetten på personen. Man ökar i omfång upptill på kroppen pga mer lats, bröst och övrig ryggmuskulatur, vilket kan synas igenom ett stort fettlager (dock ej som muskeldefinition). Speciellt om personen har en fettfördelning som är utspridd och inte en där det mesta samlas kring buken.
Förhållandet mellan midja och bröstomfång gör väldigt mycket för hur tjock eller biffig personen uppfattas som.