handdator

Visa fullständig version : Bakpulver


Magganyo
2011-10-17, 21:42
http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=627

Läste denna artikel, åsikter?

Någon som provat bakpulver förövrigt? :)

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:50
Där har vi en kvinna som läser vår blogg ser jag. :)

Det finns oerhört många olika typer av kosttillskott på marknaden. De lovar ofta guld och gröna skogar utan att ha tillräckligt stort vetenskapligt stöd bakom sig. Det finns dock tre (fyra) tillskott som vi idag vet att de faktiskt fungerar.

Lustigt nog är det just de fyra vi skrivit om och min text om beta-alanin inleds så här:

Du som läser den här bloggen frekvent vet nog att både jag och Jacob är väldigt kritiska mot både tränings- och kostupplägg som lovar guld och gröna skogar. Särskilt om det argumenteras för de olika uppläggen med ovetenskapliga förklaringar och dessutom finns mycket ekonomiska särintressen involverade.

Magganyo
2011-10-17, 21:58
Jaja, hon hade källor iallafall. Kanske samma som era Eddie? :)

Pepz
2011-10-17, 22:26
Jaja, hon hade källor iallafall. Kanske samma som era Eddie? :)

hon hävdar dessutom att koffein är dopingklassat

Magganyo
2011-10-17, 22:56
hon hävdar dessutom att koffein är dopingklassat

Säger inte att något hon säger är rätt eller fel, vill bara ha åsikter och främst då på bakpulvret om någon testat :).

Olaaa
2011-10-17, 23:11
hon hävdar dessutom att koffein är dopingklassat

Jag tror att stora mängder koffein är dopingklassat i tävlingssammanhang. Men kan givetvis ha fel.

Pepz
2011-10-18, 07:21
Jag tror att stora mängder koffein är dopingklassat i tävlingssammanhang. Men jag har givetvis fel.

korrigerade lite :)

Eddie Vedder
2011-10-18, 12:05
Jaja, hon hade källor iallafall. Kanske samma som era Eddie? :)

Nej hon har inga källor mer än två böcker till höger. Så nej det är inte samma som vi, vi undviker i det yttersta att referera till hela böcker. Om om man nu gö det så ska man ju åtminstone sidhänvisa. "Du hittar källan någonstans mellan sida 1 och sida 758" är inte direkt bra refererat. ;)

Jag har den ena av böckerna men vet inte ens om bikarbonat och Beta-alanin nämns där. Får kolla upp det.

Magganyo
2011-10-18, 15:38
Nej hon har inga källor mer än två böcker till höger. Så nej det är inte samma som vi, vi undviker i det yttersta att referera till hela böcker. Om om man nu gö det så ska man ju åtminstone sidhänvisa. "Du hittar källan någonstans mellan sida 1 och sida 758" är inte direkt bra refererat. ;)

Jag har den ena av böckerna men vet inte ens om bikarbonat och Beta-alanin nämns där. Får kolla upp det.

Ja, annars får du knäppa henne på näsan!
Jotack, men jag förstår henne varför hon inte vill referera, det är rätt tråkigt :D.

Olaaa
2011-10-18, 17:05
korrigerade lite :)

Förlåt för OT igen men;

Caffeine is a “controlled or restricted substance” as defined by the International Olympic Committee (IOC). Athletes are allowed up to 12 ug caffeine per milliliter of urine before it is considered illegal. The acceptable limit in sports sanctioned by the National Collegiate Athletic Association (NCAA) in the U.S. is 15 ug/ml urine. These high urinary limits are to allow athletes to consume normal amounts of caffeine prior to competition. A large amount of caffeine can be ingested before reaching the “illegal” limit. For example, if a 70 kg person rapidly drank about 3-4 mugs, or 5-6 regular size cups of drip-percolated coffee (~9 mg/kg bw) one hour before exercise, exercised for 1-1.5 hours and then gave a urine sample, the urinary caffeine level would only approach the limit (12 ug/ml). The odds of reaching the limit through normal caffeine ingestion are low, except where smaller volumes of coffee with very high caffeine concentrations are consumed. Therefore, an illegal urinary caffeine level makes it highly probable that the athlete deliberately took supplementary caffeine tablets or suppositories in an attempt to improve performance.

(http://acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Current_Comments1&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=8630)

Pepz
2011-10-18, 20:18
Förlåt för OT igen men;



(http://acsm.org/AM/Template.cfm?Section=Current_Comments1&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=8630)



"Följande substanser inkluderade i 2011 års Monitoring Program betraktas inte som förbjudna substanser: bupropion, fenylefrin, fenylpropanolamin, koffein, pipradol och synefrin."
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_18310/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

från wadas dopinglista. årets...........