handdator

Visa fullständig version : Kritik på mitt upplägg


Ballt
2011-10-17, 21:35
Hej allihopa!

Eftersom jag är lite osäker om jag har lagt upp träningen på ett "okey sätt" så tänkte jag posta det här så får ni säga vad ni tycker och tänker om det!

dag1: Bröst & triceps, Bänkpress, hantelpress, lutande bänk, cable cross flyes. Dips, smalbänk, pushdowns, liggande triceps press, cable triceps ovanförhuvudet press (ingen aning vad övningen heter)

dag2: Biceps & rygg, Chins, hantelrodd, latsdrag till bröst, latsdrag bakom huvud, marklyft. Hammercurl, hantelcurl, koncentrationscurl & stångcurl

dag3 Ben & mage, Knäböj, vadpress i smith, benpress, vadpress i benpress, lårcurl. Crunch maskin & situp på lutande bänk.

dag4 Axlar, traps & underarmar, Militärpress, sittande hantelpress, skivstångspress i smith, hantellyft åt sidan. shrugs. omvända curls med skivstång, handledscurl.

Sen fortsätter jag med dag 1 och kör så ca 6-7 gånger i veckan, hur låter det?

kom gärna med förslag!

Degpekka
2011-10-17, 23:05
Glöm inte bort att axlarna har en baksida också... och jag skulle nog lagt till något ytterliggare för ryggen, för att få balans mellan framsida axlar/bröst och ryggen.

Sen kör du ju betydligt mindre ben än överkropp... någon tanke med det eller?

Pjotor
2011-10-18, 09:00
Uppdelningen är helt okej. I övrigt är det på tok för många övningar. Fem (!) tricepsövningar och fyra curlvarianter kommer att bli slitsamt, påverka prestationerna i de tre-fyra sista övningarna och framför allt inte ge särskilt mycket. Det finns också många övningar som är i princip identiska: latsdrag framför/bakom huvudet, bänkpress/hantelpress, tricepsövningarna, curlvarianterna, vadpressarna, militärpress/sittande hantelpress/skivstångspress i smith.

Summa summarum så tror jag att du bör hålla dig till ett av de färdiga och beprövade programmen som finns. Om du vill träna så mycket som 6-7 gånger i veckan kommer du antagligen att behöva minska vikten eller antalet set. Med tredagarssplitten i den klistrade tråden kan du träna tre dagar och vila en.

Ballt
2011-10-18, 09:18
Sen kör du ju betydligt mindre ben än överkropp... någon tanke med det eller?

Om du syftar på antalet benövningar så är det mest för att jag blir så fruktansvärt slut efter att ha kört 4-6 set knäböj, och efter att ha pressat de sista jag har i benpressen så kan man ju knappt stå upp, så det känns som att det får räcka då.

Pjotor
2011-10-18, 15:04
Om du syftar på antalet benövningar så är det mest för att jag blir så fruktansvärt slut efter att ha kört 4-6 set knäböj, och efter att ha pressat de sista jag har i benpressen så kan man ju knappt stå upp, så det känns som att det får räcka då.

Varför tror du att detsamma inte gäller eller borde gälla för överkroppsövningarna?

Crocker
2011-10-18, 19:32
Nog tusan kan man inte säga att 12 set överarmar är jobbigare än 6 set tunga böj.