handdator

Visa fullständig version : Hacklift överskattad?


Mjölkprotein
2011-10-17, 20:38
Vad är det här för jävla trams... Blir så tokig när folk frågar vad jag böjer, också menar dom i denna skitmaskin!

Vad är det som fått denna skit att bli så populär bland dagens ungdomar? Vad är det för fel på vanlig knäböj egentligen!?

Självklart är denna väl bättre än inget, och om man har någon skada eller jag vet inte vad som gör att denna är superb är det väl en annan sak.. Men varför?
Är det för att man kan dra på 200kg utan att det känns eller vad?

Förstör ju hela nöjet med knäböj! :devil:

Sheogorath
2011-10-17, 20:44
Det finns få övningar jag inkluderar på "gör inte"-listan av övningar (för att vara så anal som jag är, är jag väldigt liberal - go drag-till-hakan liksom), men hacksquat-maskinen hamnar där. Den är dålig för knäna helt enkelt. Säkert bra för quadsutvecklingen om knäna håller, men varför chansa?

Proxy
2011-10-17, 20:46
Tycker du att den är kass oavsett form Sheo? Riktigt djupa Hackar med fötterna en bit fram tycker jag inte alls påfrestar knäna till stor grad. Med lagom vikt då, inte idiot-hackar som man ser många försöka sig på.

Rickard
2011-10-17, 20:47
Det finns få övningar jag inkluderar på "gör inte"-listan av övningar (för att vara så anal som jag är, är jag väldigt liberal - go drag-till-hakan liksom), men hacksquat-maskinen hamnar där. Den är dålig för knäna helt enkelt. Säkert bra för quadsutvecklingen om knäna håller, men varför chansa?

Är den alltid dålig för knäna?
Eller är det bara om man placerar fötterna långt fram?

Sheogorath
2011-10-17, 20:50
Tycker du att den är kass oavsett form Sheo? Riktigt djupa Hackar med fötterna en bit fram tycker jag inte alls påfrestar knäna till stor grad. Med lagom vikt då, inte idiot-hackar som man ser många försöka sig på.

Det är just när fötterna är långt fram som övningen blir olik en knäböj och det blir stora kompressionskrafter i knäleden, krafter som de inte nödvändigtvis klarar av. Samma sak med smith-böj med fötterna fram. Riktigt, riktigt dåligt för knäna om man använder vikter som är utanför rehab-zonen. I en fri böj är en stor del av krafterna som verkar på knäleden skjuvkrafter och för dessa har vi korsband som kan ta emot mycket stryk. Det är därför vi har dem. Hacklift och smith-böj med fötterna fram är artificiella moment som kroppen inte har utvecklat strukturer för att kunna hantera.

Sheogorath
2011-10-17, 20:52
Är den alltid dålig för knäna?
Eller är det bara om man placerar fötterna långt fram?

Precis, när fötterna är långt fram. Men med fötterna långt bak blir det ju dock en jäkligt kort rörelse (eftersom man inte kan fälla i höften), men visst, för att träna styrkan i slutsträcket/blasta vatus medialis funkar det säkert bra. Jag talade om det normala utförandet som maskinen "är gjord för", d.v.s. att sätta sig ner på huk med ryggen vertikal. Det är icke pra och ska undvikas tycker jag....

Knäböj och benspark! Där har man vad man behöver för quadsen. Vill man spicea upp det kan man lägga till benpress och utfall också, och såklart en massa varianter på ovan nämnda övningar.

teo123
2011-10-17, 20:55
Så en sådan här är dålig för knäna om man har fötterna för långt fram? Haha, jag har ju halva foten utanför plattan!

Bör jag byta till knäböj och benpress istället? Den är ju så skön :(

http://csimg.prisvis.se/srv/SE/000003525e0aefd3c405b8b6185dec8001ef1469/T/340x340/C/FFFFFF/url/body-solid-ben-press-hack.jpg

Sheogorath
2011-10-17, 20:59
Så en sådan här är dålig för knäna om man har fötterna för långt fram? Haha, jag har ju halva foten utanför plattan!

Bör jag byta till knäböj och benpress istället? Den är ju så skön :(

http://csimg.prisvis.se/srv/SE/000003525e0aefd3c405b8b6185dec8001ef1469/T/340x340/C/FFFFFF/url/body-solid-ben-press-hack.jpg

Jag tror att du riskerar att betala ett dyrt pris på sikt. Förslitningsskador som inte känns sålänge brosket är tillräckligt tjockt, men blir det väl nernött kommer smärtan och stelheten. Det finns så många andra bra övningar man kan göra så att man med fördel kan skita i den maskinen. Vill man ändå köra hacklift kan man ju göra övningen i sitt originalutförande. Helt olik maskinen, men av just den anledningen också skonsam för knäna:

http://www.t-nation.com/img/photos/182hacksquat.jpg

;)

benacii
2011-10-17, 21:04
värm upp ordentligt så ska det inte vara någon fara.

Sheogorath
2011-10-17, 21:08
värm upp ordentligt så ska det inte vara någon fara.

Du får ursäkta min spydighet men du är 18 år och går förmodligen på gymnasiet fortfarande. Jag har svårt att se att du har kunskap nog att göra ett sånt uttalande. Det kan vara utan fara, men det går inte veta på förhand och med tanke på hur många alternativ som finns är det inte en risk värd att ta, tycker jag, som jobbar med det här. Vill du göra övningen är det upp till dig. Du är en vuxen man.

benacii
2011-10-17, 21:10
Du får ursäkta min spydighet men du är 18 år och går förmodligen på gymnasiet fortfarande. Jag har svårt att se att du har kunskap nog att göra ett sånt uttalande. Det kan vara utan fara, men det går inte veta på förhand och med tanke på hur många alternativ som finns är det inte en risk värd att ta, tycker jag, som jobbar med det här.

det kan vara säger du, det kan det ju bli med vanlig böjj oxå.
varför skulle man bygga en maskin som det skulle finnas en sådan hög skaderisk på? som finns på ganska många gym.

vad jobbar du med?

Proxy
2011-10-17, 21:13
det kan vara säger du, det kan det ju bli med vanlig böjj oxå.
varför skulle man bygga en maskin som det skulle finnas en sådan hög skaderisk på? som finns på ganska många gym.

vad jobbar du med?

Krafterna över knäleden är helt annorlunda i en knäböj, sidkraft och axialt laddad kraft över knäleden gör en otrolig skillnad.
Knäleden är byggd för att klara axial kraft, men inte sidkraft i samma utsträckning.

(Nu menar jag sidled som i att knäleden trycks framåt som i en hacksquat, inte att någon slår på knät från sidan, givetvis.)

Finns massvis med "dumma" övningar på gymmet, du kan inte resonera så att en maskin alltid är designad med skador i högsta åtanke.

Sheogorath
2011-10-17, 21:14
det kan vara säger du, det kan det ju bli med vanlig böjj oxå.
varför skulle man bygga en maskin som det skulle finnas en sådan hög skaderisk på? som finns på ganska många gym.

vad jobbar du med?

Jag är sjukgymnast och har gjort biomekaniska beräkningar där jag jämför krafterna i knäleden mellan en böj med fristång och smithböj med 90 graders vinkel i knä och höftled vilket motsvarar utförandet i hacken. Resultatet tillsammans med kunskap om de passiva strukturerna i knäet räcker för att dra slutsatsen att det är en onödig risk i mitt tycke. Det finns alltså goda anledningar att anta att böj med fri stång är bättre för knäna. Inga övningar är utan risk, men man kan vara mer eller mindre dum när man väljer vilka man ska göra.

Edit: mycket väl förklarat, Proxy. Precis så är det.

Krogbyggaren
2011-10-17, 21:14
Hackböj är lätt den bästa benövningen för mig (rent utvecklingsmässigt) Saknar den maskinen.

teo123
2011-10-17, 21:15
det kan vara säger du, det kan det ju bli med vanlig böjj oxå.
varför skulle man bygga en maskin som det skulle finnas en sådan hög skaderisk på? som finns på ganska många gym.

vad jobbar du med?

Han är sjukgymnast.

Och pec-deck är inte heller en särskilt vänlig övning mot axlarna, men den finns lite överallt den också vettu

Sheogorath
2011-10-17, 21:19
Hackböj är lätt den bästa benövningen för mig (rent utvecklingsmässigt) Saknar den maskinen.

Det där går lite hand i hand. Ju mer ledbelastning desto mer kommer kroppen vilja skydda leden och det kroppen lättast kan påverka är muskelmassan. Man får göra en avvägning mellan risk och nytta i alla fall. Jag väljer bort hacken av den anledningen.

Krogbyggaren
2011-10-17, 21:24
Det där går lite hand i hand. Ju mer ledbelastning desto mer kommer kroppen vilja skydda leden och det kroppen lättast kan påverka är muskelmassan. Man får göra en avvägning mellan risk och nytta i alla fall. Jag väljer bort hacken av den anledningen.



Eftersom en av mina fotleder är paj efter en olycka så kan jag inte skjuta fram knäna så långt. I hackliften är allt stabilt och mina knän får en bra position utan smärta. Får grym kontakt och allt känns bra.


Tror dock att en 100% traditionell knäböj skulle ge mig mer, med tiden kanske jag kan lära mig att utföra en. Har precis börjat med din stretch.

luderlasse
2011-10-17, 21:25
Tack för en bra förklaring om varför inte hacksquaten är att föredra.

Finns det riska att skjuvkraften blir för stor för korsbanden i en hacklift, tycker det sliter som fan i knäna när man kör den, men klart en underskattad benövning

Proxy
2011-10-17, 21:35
Håller med, hacksquat tar något fruktansvärt på lårmuskulatur, vilket går hand i hand med belastningen över knäleden. Men man får lite resultat därefter också.

Sheo. Jag brukar köra djupa hacksquat med en resulterande kraft på ungefär 50-80kg (i en 45-graders hacksquat så vore det alltså dubbelt så mycket) där ett 1RM i standard knäböj ligger någonstans över 210, med ett utförande mer likt den första bilden än den andra (där man klart och tydligt ser att kraften över knäleden inte är särskilt ergonomisk.)
Småvikter kan man alltså tycka, men är man duktig på att isolera quadriceps och hålla konstant anspänning så tar det bra. Dessutom så ska hacksquat inte utföras tungt.
Har dessutom böjskor på mig. Skjuvkraften känns alltså väldigt låg, och knäna skjuts ju klart framåt och hamnar i en mjuk och fin position när man går djupt.

Vad tycker du om detta utförandet? Förstår att det är sämre för knäna än en traditionell djup böj som är ren knämedicin, men jag tycker att detta utförandet känns helt okej och ger fruktansvärt bra resultat på quadsen.

http://www.hirepgym.com/images/leg%20training/rachel-hack-squat-finish.gif

http://www.muscleandperformancemag.com/assets/drgalleries/133/thumb_HackSquat-B.jpg

Sheogorath
2011-10-18, 07:53
Håller med, hacksquat tar något fruktansvärt på lårmuskulatur, vilket går hand i hand med belastningen över knäleden. Men man får lite resultat därefter också.

Sheo. Jag brukar köra djupa hacksquat med en resulterande kraft på ungefär 50-80kg (i en 45-graders hacksquat så vore det alltså dubbelt så mycket) där ett 1RM i standard knäböj ligger någonstans över 210, med ett utförande mer likt den första bilden än den andra (där man klart och tydligt ser att kraften över knäleden inte är särskilt ergonomisk.)
Småvikter kan man alltså tycka, men är man duktig på att isolera quadriceps och hålla konstant anspänning så tar det bra. Dessutom så ska hacksquat inte utföras tungt.
Har dessutom böjskor på mig. Skjuvkraften känns alltså väldigt låg, och knäna skjuts ju klart framåt och hamnar i en mjuk och fin position när man går djupt.

Vad tycker du om detta utförandet? Förstår att det är sämre för knäna än en traditionell djup böj som är ren knämedicin, men jag tycker att detta utförandet känns helt okej och ger fruktansvärt bra resultat på quadsen.

http://www.hirepgym.com/images/leg%20training/rachel-hack-squat-finish.gif

http://www.muscleandperformancemag.com/assets/drgalleries/133/thumb_HackSquat-B.jpg

Om man kan göra hacksquat som på första bilden (ställer stort krav på rörlighet i fotleden eller förhöjning under hälen av något slag) är den nog skapligt säker. Jag hade inte avrått från det i alla fall. Det finns ett enkelt sätt att tänka kring det här tycker jag. Om man tänker sig att underlaget man står på är is... Kommer mina fötter då att flyga iväg eller pressa jämt ner så att de är kvar på plats? Om fötterna hade åkt iväg/man hade hamnat på ändan = dålig fotplacering. Fötterna kvar: bra fotplacering.

Landström
2011-10-18, 08:06
Körde ett par set i hackliften igår och när jag skulle kliva ur maskinen så sprakade det till i ena axeln... WTF!? Fortfarande ont i axeln...

Maskinen som Gud glömde! *grr*

mikeni
2011-10-18, 10:14
Hade en skada i ljumsken vilket gjorde att det var den enda benövningen jag kunde köra tillsammans med bencurl. Men då blev ju knäna skadade istället. *gah!*

borjaompanytt
2014-06-02, 06:06
Om man kan göra hacksquat som på första bilden (ställer stort krav på rörlighet i fotleden eller förhöjning under hälen av något slag) är den nog skapligt säker. Jag hade inte avrått från det i alla fall. Det finns ett enkelt sätt att tänka kring det här tycker jag. Om man tänker sig att underlaget man står på är is... Kommer mina fötter då att flyga iväg eller pressa jämt ner så att de är kvar på plats? Om fötterna hade åkt iväg/man hade hamnat på ändan = dålig fotplacering. Fötterna kvar: bra fotplacering.

Is, wow bra och pedagogiskt förklarat.
Vad är skjuvkraft?

pezrulezhaakon
2014-06-02, 09:22
Is, wow bra och pedagogiskt förklarat.
Vad är skjuvkraft?

Skjuvkraft vill få en led att glida i en riktning som i många fall inte är nyttig för ledstrukturen.

borjaompanytt
2014-06-02, 09:30
Okok, tack.

An Iron Soul
2014-12-12, 23:48
Tycker själv att det är en kanonbra benövning. :)
Brukar få en sinnessjuk träningsvärk i quadriceps.
Det händer också att jag får det i mina trapezius efter jag kört flera set i hackliften.
Jag har ingen aning om det är unikt för just mig men så är det..

Kalle40
2014-12-13, 11:45
Hackliften är en mkt bra övning för quads.
Själv sätter jag fötterna längst ned på plattformen för att övningen skall ta rejält på quadsen och stärka muskelfästena. Skulle aldrig köra i närheten av max.
Kör som tjejen på bilden ovan fast ngt mer toe out och djupare. Det ökar även rörligheten förbättrar knäböjen.

De flesta 99% av folk på gymmet kan ju inte köra denna övn ordentligt kommer inte ner ordentligt, får ont i "knäna" osv pga att de inte är tränade för det. övnkngen är inte dålig, människor är dåligt tränade.

Xerxex
2014-12-14, 02:06
Hur är det med maskiner som är hack/benböj då när man ist är vänd framåt?

http://3.bp.blogspot.com/-alyI7ynEQFs/UtOdfEDih2I/AAAAAAAAHeI/9Wo91kmu8FM/s1600/v-squat.jpg

exempel på bilden.

Nästadrag
2014-12-14, 03:15
Fina knäböj
Djupa frontböj
Varför ska man ens ha hacksquat då? det blir ju liksom quads på quads man tränar?

Nej, hederliga basövningar för benen säger Jag bara

Riktiga byggare
2014-12-14, 06:32
Jag blev inspirerad av en kille på gymet att testa hacklift med stång häromdan. Jag fastnade strax över knävecket och har tydligen omöjliga vinklar för det. Däremot fick jag till det i smithen med grym känsla i framsidan som följd. Är säker på att den övningen kommer hjälpa mig att öka vikten i mina ytterst blygsamma knäböj.

Sheogorath
2014-12-14, 09:51
Jag blev inspirerad av en kille på gymet att testa hacklift med stång häromdan. Jag fastnade strax över knävecket och har tydligen omöjliga vinklar för det. Däremot fick jag till det i smithen med grym känsla i framsidan som följd. Är säker på att den övningen kommer hjälpa mig att öka vikten i mina ytterst blygsamma knäböj.

Har man baksida lår på sina ben kommer stången att fastna om man inte pressar stången bakåt när man lyfter. Skulle säga att det ingår i själva tekniken för hacklift. Ett alternativ, förutom smithen, är att ha hälarna rejält upphöjda (typ stå på en tjock Eleiko-25:a); då kan man ha stången fixerad i skinkvecket genom hela lyftet och torson helt upprätt. :)

Arne Persson
2014-12-14, 10:05
Denna Hackliftvariant från germanska LK är ytterligt skonsam mot knäna speciellt jmf med hackliftar i standardutförande.

Nästadrag
2014-12-14, 11:28
Denna Hackliftvariant från germanska LK är ytterligt skonsam mot knäna speciellt jmf med hackliftar i standardutförande.

Det finns fortfarande ingen anledning att välja denna maskin, om man redan kör olika knäböjs-varianter med fria vikter!

Front squat är skonsammare och tränar quads lika bra

svenbanan
2014-12-14, 12:23
Denna Hackliftvariant från germanska LK är ytterligt skonsam mot knäna speciellt jmf med hackliftar i standardutförande.

Vad gör denna skonsammare? Den är ju väldigt lik "vanliga" hackliftar tycker jag det ser ut som.

Sverker
2014-12-14, 12:26
Den typen av maskin är faktiskt riktigt sköna att köra. Belastningen är inte lika "jämn" i rörelseintervallet som traditionell hacklift. Den är lättare i botten och tyngst ungefär när låren är böjda 65 grader. Upplevs skonsam mot knäna.

Kanske inte bättre.......men annorlunda....

Arne Persson
2014-12-14, 13:13
Vad gör denna skonsammare? Den är ju väldigt lik "vanliga" hackliftar tycker jag det ser ut som.

Den har i princip inget gemensamt med den "klassiska" hackliften med sin linjärt styrda bana.

Xerxex
2014-12-14, 13:21
Den ser ut som maskinen jag länkade till. Fast där använda tjejen den frammåtvänd istället. ÄR det samma?

Dessa är ok för knäna då? Rörelsen är icke linjär då hela överdelen viks ned i mer av en bågrörelse....

Chenoa
2017-01-03, 11:14
Bumpar denna tråden...

Eftersom jag har artros i mina knän och en fotled som är väldigt stel efter en olycka med tillhörande operationer i min ungdom så är Hacklift en av de övningar jag KAN köra för benen.

Vanliga knäböj är omöjliga pga smärta i knäna, gäller även frontböj, men Hacklift med fötterna placerade långt fram fungerar perfekt.
Naturligtvis handlar det om väldigt moderata vikter.

Jag brukar först köra GVT (10 x 10) med bensparken, väldigt strikt utförande med fotkuddarna långt framskjutna så att knäleden inte böjs för mycket (annars gör det ont).
Sedan kör jag ett antal femmor eller sexor med Hackliften, lägger på max 30 kg och kör så strikt jag bara kan.

Kan också tilläga att benpress funkar ibland och ibland inte, detta pga smärta i knäna.
Och de ggr jag kan köra benpress är det riktigt strikt utförande och moderata vikter.