handdator

Visa fullständig version : tonfisk, bläää eller gott????


94jeppe
2011-10-17, 17:45
Tja, tja alla tonfisk ätare. Två enkla fråga bara, hur äter ni tonfisken för att den ska bli så god som möjligt och med vad för tillbehör???

Roligt med lite idéer, variation förnöjer ;)

Bjern
2011-10-17, 17:48
Ketchup :D

94jeppe
2011-10-17, 17:52
haha gutt ju ;) måste testa, annars något som jag brukar köra med är tonfisk,majs och en massa svartpeppar på.

Kimkay
2011-10-17, 17:54
bläää.

thethoos
2011-10-17, 17:57
Jag önskar att jag gillade det, men det finns inget recept som kan få mig att gilla bruktonfisk. Färsk filé är en annan sak dock..

94jeppe
2011-10-17, 18:02
så sant, men just därför undrar om de finns någon som testat något gott. de är ju trots allt super att ta med sig överallt om du är hungrig. Synd bara att burktonfisk luktar så fruktansvärt ;)

SiSenior
2011-10-17, 18:03
Konserverad tonfisk eller "vanlig" tonfisk? Antar att du syftar på konserverad. Den blir bara god ihop med en sallad tycker jag.

dramodur
2011-10-17, 18:04
i salad nicoise tycker jag det blir godast, sen blev jag en gång serverad någon slags kalkon toppad med en massa tonfiskröra på en studentmottagning, var en riktigt höjdare men vet itne receptet :(

inweei
2011-10-17, 18:13
Tonfiskstuvning, gör en liten redning, koka upp o släng i tonfisken. Gött med potatis :)

Tacos
2011-10-17, 18:14
Med majonäs och majs, eller soja och sweet chilisås.

Morrris
2011-10-17, 18:17
Stek upp en rödlök i olivolja. Släng i finhackad vitlök, curry, timjan, cayennepeppar och en gnutta socker. I med ett par burkar tonfisk och peppra. Smaka av med något syrligt, typ vinäger eller citronsaft.

Nikodemus
2011-10-17, 18:21
tycker det e najs med typ grön eller röd curry paste.

eller scrambled eggs och lite smält ost på :)

Wormzie
2011-10-17, 18:24
Jag brukar ofta improvisera.. idag blandade jag med keso och remouladsås, var faktiskt gott.. annars så blir det ofta dippsåser som står kvar efter fredagsmyset eller i en paj.

begt
2011-10-17, 18:27
Jag gjorde en stuvning idag med:

1 burk tonfisk
2 dl snabbmakaroner
1/2 dl mellangrädde
lite krossade tomater
salt, peppar och lite muskotnöt

Kokade först upp makaronerna och hällde av allt vatten, sen så tillsatte jag resten, kokade upp det, och rörde om några gånger.

Jag åt upp det direkt ur kastrullen, det blev hyfsat gott i alla fall måste jag säga. Kan tänka mig att lite soya eller något med en bättre smak än tonfisk kunde piffa upp det ännu mer.

salmelarobert
2011-10-17, 18:30
Rökt tonfisk är en rejäl höjdare, dock inget jag sett skymta förbi i hyllorna i Sverige (finns dock säkerligen om man letar).

Annars diggar jag faktiskt den man kan köpa på burk på ÖoB och blanda i lite curry eller annat mysigt tillsammans med en rejäl hög pasta. Duger för mig i tidsmässigt trånga situationer.

Talus
2011-10-17, 18:41
Tja, tja alla tonfisk ätare. Två enkla fråga bara, hur äter ni tonfisken för att den ska bli så god som möjligt och med vad för tillbehör???

Roligt med lite idéer, variation förnöjer ;)

Du kan göra tonfiskröra med majonäs och/eller creme frachie och ha på mackan eller ät med potatis till, du kan göra nån form av gryta med t.ex. krossade tomater, du kan blanda tonfisken med grönsallad och andra grönsaker, ha i lite fetaost och ringla över olivolja, du kan göra tonfiskburgare på samma sätt som du gör vanliga hamburgare. Finns en hel del olika sätt att få tonfisken att smaka bra.

begt
2011-10-17, 18:49
Kokade först upp makaronerna och hällde av allt vatten, sen så tillsatte jag resten, kokade upp det, och rörde om några gånger.



Kan tillägga att jag kokade makaronerna i några minuter innan jag hällde av vattnet.

jenni
2011-10-17, 18:58
tonfiskbiffar
-1 burk tonfisk, ströbröd eller en kokt potatis, ägg och kryddor.
stek på bägge sidorna, ät med valfria tillbehör :)

rajjan_dammit
2011-10-17, 21:00
På förekommen anledning: På pizza!

Rahf
2011-10-17, 21:01
Riktig tonfisk kan vara väldigt gott. Konserverad tonfisk kräver att det blandas med någonting.

Pipharen
2011-10-17, 21:02
Direkt ur konserv. Smakar helt ok. Snabbt mellanmål alt. ihop med något annat för att göra det lite mer mättande.

musmatta
2011-10-17, 21:08
Direkt ur konserv. Smakar helt ok. Snabbt mellanmål alt. ihop med något annat för att göra det lite mer mättande.

+1, ska absolut vara i olja och inte i vatten.

begt
2011-10-17, 21:13
+1, ska absolut vara i olja och inte i vatten.

Jag läste nånstans att det följer med mindre Omega-3 vad gäller tonfisk i olja, (för det ska tydligen vara en olja som inte innehåller det) och att det typ binds upp i oljan eller av någon anledning inte tas upp av kroppen. Kan någon bekräfta det?

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:23
Jag läste nånstans att det följer med mindre Omega-3 vad gäller tonfisk i olja, (för det ska tydligen vara en olja som inte innehåller det) och att det typ binds upp i oljan eller av någon anledning inte tas upp av kroppen. Kan någon bekräfta det?

Brukar vara solrosolja.

vicarious
2011-10-17, 21:26
Äter den inte alls. Solrosoljan är väl inte någon toppenbra olja, även om OLW (eller är det Estrella?) vill få det att framstå så.

begt
2011-10-17, 21:26
Brukar vara solrosolja.

Ok, men varför skulle det vara mindre Omega 3 i en burk med olja än en burk med vatten?

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:27
Ok, men varför skulle det vara mindre Omega 3 i en burk med olja än en burk med vatten?

Det har jag aldrig hört. Vem har påstått det? Det skulle väl vara om det är mindre fisk i men jag utgår från att mängden olja är som mängden vatten och att fiskmängden är konstant.

begt
2011-10-17, 21:32
Det har jag aldrig hört. Vem har påstått det? Det skulle väl vara om det är mindre fisk i men jag utgår från att mängden olja är som mängden vatten och att fiskmängden är konstant.

Precis. Det måste ha berott på att jag läste nån sån här skitartikel:

http://aktivtraning.se/kost/kost-och-halsa/fem-daliga-burkar

"tråkiga vegetariska oljor som man kan hälla bort"...

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:34
Precis. Det måste ha berott på att jag läste nån sån här skitartikel:

http://aktivtraning.se/kost/kost-och-halsa/fem-daliga-burkar

"tråkiga vegetariska oljor som man kan hälla bort"...

Att solrosoljan är en billig skräpolja köper jag. Men att den "drar med sig omega-3" när man häller ut den är nog bara något författaren fått för sig. Och i vilket fall som helst är det ju skit samma, ingen äter ju tonfisk i tron att det är en bra källa till omega-3.

begt
2011-10-17, 21:37
Att solrosoljan är en billig skräpolja köper jag. Men att den "drar med sig omega-3" när man häller ut den är nog bara något författaren fått för sig. Och i vilket fall som helst är det ju skit samma, ingen äter ju tonfisk i tron att det är en bra källa till omega-3.

En bra källa är det ju knappast. Då är ju lax eller makrill oändligt mycket bättre. Men om man som jag sällan äter sånt så ger det lite omega 3 i alla fall.

Botte 1992
2011-10-17, 21:39
Ungefär som potatis. Inte äckligt, men inte gott heller. Men fullständigt ätbart. Man äter det bara. Hade det inte varit för protein hade jag lätt dissat tonfisken.
Missförstå mig inte, jag älskar stekt potatis eller hasselbackspotatis. Det är kokt potatis som jag syftar på. :)

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:43
En bra källa är det ju knappast. Då är ju lax eller makrill oändligt mycket bättre. Men om man som jag sällan äter sånt så ger det lite omega 3 i alla fall.

Fast det är ju en kass källa av den simpla anledningen att det nästan är fettfritt. Även om ALLT fett vore omega-3 (vilket det inte är) så vore det ju ändå en dålig källa. Samma med torsk och pollock exempelvis.

begt
2011-10-17, 21:47
Fast det är ju en kass källa av den simpla anledningen att det nästan är fettfritt. Även om ALLT fett vore omega-3 (vilket det inte är) så vore det ju ändå en dålig källa. Samma med torsk och pollock exempelvis.

Ja, Omega 3 är ju bundet i det feta- i feta fiskar :)

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:51
Ja, Omega 3 är ju bundet i det feta- i feta fiskar :)

Ja det är fett helt enkelt, vet inte vad du menar med att det är bundet. Och extremt fettsnål innebär lite av allt fett.

Kryss
2011-10-18, 10:33
Färsk

JohPz
2011-10-18, 12:26
Jag brukar blanda den med kvarg. Det blöter upp den annars torra tonfisken och tar bort det sura från kvargen. Spartansk proteinsensation kallar jag det.

Morrris
2011-10-18, 12:34
Jag brukar blanda den med kvarg. Det blöter upp den annars torra tonfisken och tar bort det sura från kvargen. Spartansk proteinsensation kallar jag det.

Det bli extra gott om man slänger in några skopor kaseinpulver och fluffar alltihop.

Sparven från Minsk
2011-10-18, 12:43
Smakar väl sådär. Går att få i sig beroende på märket.

bulletin
2011-10-18, 13:28
Jag brukar ta någon tonfisk som är riktigt sladdrig, lägger sedan in det i munnen och sköljer ner det med mjölk. Får i mig sisådär 45-50g protein per mellanmål då.

daloatf
2011-10-18, 13:32
Känner en spya i halsen vid lukten av tonfisk

Heine
2011-10-18, 13:44
Jag gillar tonfisk - både konserverad och färsk. Den konserverade brukar jag blanda i en hemmagjord tomatsås som jag gör på olivolja, vitlök, gullök, buljong, tomatpuré och krossade/passerade tomater, salt/peppar och rejält med basilika/oregano. Blir mycket gott till pasta. Man bör dock undvika dom billigaste märkena. Icas och Hemköps egna tonfisk i vatten är dock helt ok. Lite större filé-aktiga bitar i dessa.

Fru_Flisa
2011-10-18, 19:58
Tycker tonfisk (i vatten) på burk är ultimat då det inte kräver tillagning!

Tonfisk på burk blandat med mosad banan, salt & peppar, kokt potatis, hackad rödlök och curry *drool*

LillSkalman
2011-10-18, 20:10
Steker min tonfisk i lite olja tills den blir lite gyllene i kanterna, blandar det sedan med en klick ketchup i en djup tallrik och toppar det med en stor klutt keso i hörnet.
Winner Winner tuna dunner! :)

StNicholaus
2011-10-18, 20:54
Tonfisk bör ätas som i väst!

http://http.cdnlayer.com/smoola/00/00/47/28ce49a32e584a49_m.jpg

*drool*

Ungrim
2011-10-19, 09:51
Ur burken, möjligtvis med lite salt.

Ungrim
2011-10-19, 09:52
Tonfisk på burk blandat med mosad banan,

Det där var något helt nytt för mina öron. Hur stor del tonfisk/banan blandar du?

eJohansson
2011-10-19, 09:54
Abbas tonfisk i vatten *cupid*

94jeppe
2011-10-19, 17:48
ni kommer nu alla tycka att detta låter skit äckligt men de ultimata och renaste målet med tonfisk är, blanda tonfisk och gröt in i mikron. vänta innan ni skriver era dumma svar det smakar inte tonfisk när man äter detta, smaken försvinner helt de blir faktiskt skit gutt. testa iallefall :)

Robbmeister
2011-10-19, 18:02
Jag brukar käka det som pålägg på mackor ibland och då är det hårdbröd+ett tjockt lagar tonfisk sen några skinkskivor på det. Det blir ganska gott iallafall :)

Fru_Flisa
2011-10-19, 20:20
Det där var något helt nytt för mina öron. Hur stor del tonfisk/banan blandar du?
Max en burk tonfisk (ca 150g) per banan och rödlök tycker jag är fint, sen om man gillar majonnäs så funkar det till med.
ni kommer nu alla tycka att detta låter skit äckligt men de ultimata och renaste målet med tonfisk är, blanda tonfisk och gröt in i mikron. vänta innan ni skriver era dumma svar det smakar inte tonfisk när man äter detta, smaken försvinner helt de blir faktiskt skit gutt. testa iallefall :)

Vilken bra idé, har du nåt till i övrigt? Ska nog prova göra ett grötbröd av och sen mot jul en pepparkakestek :)

flan
2011-10-19, 20:59
Direkt ur burken, kryddat med "five peppers" :D
Alternativt tillsammans med en påse nudlar (biffsmak), eller tacosås :P