handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på mina knäböj?


Jr.
2011-10-17, 17:44
Hej!

Är väldigt ny med knäböj så skulle uppskatta om några kunniga personer här kunde komma med tips och kritik hur det ser ut/vad som kan förbättras.

Det som jag ser är att rumpan böjs ner i slutet, men är det något farligt som man bör undvika?

Vet inte hur man infogar en film, så blir en youtube-länk

http://www.youtube.com/watch?v=8y660kCA8Ow

Tack på förhand! :)

Joe Hardgainer
2011-10-17, 17:51
Tycker att du borde placera stången längre ned. Tyngden hamnar närmre kroppens lodlinje, och du kommer antagligen få mindre flexion i ryggen som du verkar ha nu. D.v.s när du pressar upp komer du inte lyfta med ryggen lika mycket

Jr.
2011-10-17, 18:12
okej, lade också märke till det nu när jag kollade.
har tidigare lagt den ovanpå skulderbladen ungefär, men du tror alltså det är bättre om jag lägger den längre ner. kan man lyckas få så att man är mer lodrät i ryggen när man går ner då?

Mell
2011-10-17, 19:04
Campushallen ftw :).

Du kan ju prova att träna rörlighet så du klarar att gå djupt utan att rumpan trycks innåt och ländryggen böjs. Jag tränar rörlighet för böj "in position", dvs kör en stretchvariant som liknar sheo squat stretch (http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw) fast använder endast en träpinne som jag håller med raka armar framför mig samtidigt som jag försöker gå djupare med bibehållen ryggkurvatur. På så sätt ökar du rörligheten där det behövs, flaskhalsarna stretchas och rörligheten ökar. Denna rutin kör jag 3-4 set * 30 sek varannan dag, innan varje träningspass. Du har säkert sett mig köra den på campushallen nån gång :)

Notera dock att jag inte är nån expert utan har fått ovan råd från en sjukgymnast.

Jr.
2011-10-17, 19:17
där ser man, en till som håller till på campushallen :) jag har sett ett par stycken som håller på med pinnar i gymmet, finns de där eller har ni med er egna? :P

funderade ett tag på att köra sheos stretch men blev att jag körde en annan variant. ska kolla på den igen, vill verkligen kunna köra djupa och bra böjar så småningom :)