handdator

Visa fullständig version : Punktförbränning fullt möjligt?


Zoidy
2011-10-17, 16:33
Jag känner på mig att jag förmodligen är väldigt sent ute och totalt missat det här tidigare, men jag såg på www.Stronglifts.com att det går att punktförbränna fett? Stämmer det? Och om det gör det, hur kommer det sig att det bara fungerar om man har relativt låg fettprocent?

Recent research suggests that spot reduction is possible, but not for guys with +15% body fat which is the overwhelming majority. So the good old fashioned fat loss strategies apply: eat less calories than your body burns.

KaptenKnäsvag
2011-10-17, 16:34
Har hört någonstans att punktförbränning är teoretiskt möjligt men i försumbar utsträckning.

PRound
2011-10-17, 16:34
Teoretiskt ja. Men du kommer knappast att märka av det i praktiken.
Så i sort sett är svaret nej.

Eddie Vedder
2011-10-17, 16:49
Är jag blind? Jag hittar inte ditt citat i den länkade texten?

HulkH
2011-10-17, 16:52
Läste någonstans här på forumet att det var möjligt, men bara i sån liten utsträckning så man knappt märker någon skillnad.

mangemani
2011-10-17, 17:12
jepp, king grub vände helt upp och ner på den info som man fått här på brädan under alla dessa år där det har sagts att punktförbränning inte funkar, då han slängde upp en studie som visade att det går.
men som det redan har sagts, inget du kommer märka av i praktiken, så vida du inte är väldigt överviktig.

luderlasse
2011-10-17, 17:53
Funkar alldeles utmärkt att punktförbränna, det är därför alla som försökt med det lyckats med det...

Zoidy
2011-10-17, 18:01
Är jag blind? Jag hittar inte ditt citat i den länkade texten?

Ursäkta, länkade bara till förstasidan, härifrån fick jag det:

http://stronglifts.com/what-to-do-when-you-have-sore-legs-from-squats/

Zoidy
2011-10-17, 18:02
jepp, king grub vände helt upp och ner på den info som man fått här på brädan under alla dessa år där det har sagts att punktförbränning inte funkar, då han slängde upp en studie som visade att det går.
men som det redan har sagts, inget du kommer märka av i praktiken, så vida du inte är väldigt överviktig.

I texten står det ju dock att det går att punktförbränna om man är väldigt smal, men inte annars...? Men jag förstår hur ni menar. Tyckte väl det lät lite mysko att man skulle kunna styra det själv på nåt sätt

King Grub
2011-10-17, 18:06
Laserterapi kanske fungerar http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147050&highlight=punktf%F6rbr%E4nning

mangemani
2011-10-17, 18:07
I texten står det ju dock att det går att punktförbränna om man är väldigt smal, men inte annars...? Men jag förstår hur ni menar. Tyckte väl det lät lite mysko att man skulle kunna styra det själv på nåt sätt

dont ask me, jag vet inte hur det egentligen ligger till då jag inte har prövat, det enda jag har är info, tror varken bu eller bä om det.

Eddie Vedder
2011-10-17, 21:19
Ursäkta, länkade bara till förstasidan, härifrån fick jag det:

http://stronglifts.com/what-to-do-when-you-have-sore-legs-from-squats/

Ja där fanns ju ingen referens. I kommentarsfältet bad någon om referens men han svarade inte. En annan nämnde dock den här studien i kommentarsfältet:

Purpose: It is believed spot reduction, the exercise-induced localized loss of subcutaneous fat, does not occur as a result of an exercise program; however, evidence as a whole has been inconsistent. To reexamine this concept, we compared subcutaneous fat measurements before and after resistance training among 104 subjects (45 men, 59 women).

Methods: Subjects participated in 12 wk of supervised resistance training of their nondominant arm. Magnetic resonance imaging and skinfold calipers examined subcutaneous fat in the nondominant (trained) and dominant (untrained) arms before and after resistance training. Repeated-measures ANCOVA tested for subcutaneous fat differences within and between arms before, after, and from before to after resistance training by gender and measurement technique, with BMI and age as covariates. Simple linear regression compared subcutaneous fat changes before and after resistance training as assessed by MRI and skinfold.

Results: Subcutaneous fat, measured by skinfold, decreased in the trained arm and not the untrained arm in the men (P < 0.01); it was similar in the total sample and in the women (P > 0.05). MRI determinations of subcutaneous fat changes were not different between arms in the total sample and by gender (P > 0.05).

Conclusion: Subcutaneous fat changes resulting from resistance training varied by gender and assessment technique. Skinfold findings indicate that spot reduction occurred in men but not in women. In contrast, MRI found a generalized subcutaneous fat loss independent of gender, supporting the notion that spot reduction does not occur as a result of resistance training. MRI, sensitive to changes along the entire upper arm, detected greater variation in resistance training responses, preventing significant differences between trained and untrained arms. Variation in upper-arm resistance training response was not evident from a single skinfold measurement at the belly of the muscle.

Kostek MA et al. Subcutaneous fat alterations resulting from an upper-body resistance training program. Med Sci Sports Exerc. 2007 Jul;39(7):1177-85.

Och där såg man ju ingen skillnad med MRI. Dock med kaliper men det är ju en mycket sämre mätmetod.