handdator

Visa fullständig version : Vänta med träning efter mat


dnuleddiw
2011-10-17, 16:14
Tjenare! När jag kommer hem från skolan så ställer jag mig och börjar laga mat. Sedan väntar jag ungefär 2h innan jag åker ner till gymmet. Nu undrar jag, är det för lång tid att vänta 2h eller är det bra? Jag vet att vissa väntar 3h och vissa bara 45min. Så var är egentligen optimalt? (Maten jag brukar äta är ca 200g nötfärs eller 250g kyckling, med ris/potatis/pasta till)

vicarious
2011-10-17, 16:16
Det som är optimalt är det som gör att du presterar bäst, oavsett om det är 2 eller 4 timmar. Rent fysiologiskt spelar det ingen roll.

begt
2011-10-17, 16:56
Om du ska springa t.ex. så är 2 timmar en bra tumregel att hålla sig till, men det är upp till dig själv att pröva dig fram för det kan säkert variera lite från individ till individ.

tefached
2011-11-12, 16:27
Som de andra säger spelar ingen direkt roll men kanske inte alltid kul att köra knäböj med nåt kilo mat i magen. Sen är det fördelaktigt att ha tom mage om du använder tillskott som pwo eller EA. Och när du kommer hem är det bra om du är hungrig så du kan äta mycket igen vilket kan vara svårt om du ätit 30mins innan du trännar.
Annars som Vicarious säger gör det som leder till högst prestation.

Sheogorath
2011-11-12, 16:51
Det går alldeles utmärkt att träna styrketräning fastande. Känner man att man presterar dåligt är det i mångt och mycket en vanesak och som de andra sagt finns det kosttillskott som förmodligen används bäst på fastande mage. Har man en begränsad mängd kalorier man får stoppa i sig är det ganska tappat att äta för stor andel av dem innan träning, eftersom det i åtminstone ett viktigt hänseende är efter träning man har bäst nytta av dem för återhämtningens skull: jag tänker framförallt på en adekvat mängd kalorier från kolhydrat. Självklart får man väga detta mot att kunna prestera tillräckligt bra för att få ut maximalt av sin träning.