handdator

Visa fullständig version : Mjölk!


Klinga
2011-10-17, 15:29
Jag är galen i mjölk och dricker väldigt mycket, blir ofta 3 liter mjölk om dagen (ibland mer), vilket innebär ca 100gr protein.
Då är min fråga, är mjölkprotein lika bra som annat protein och kan jag räkna in allt i mitt dagliga proteinintag?
Säg att jag vill få i mig 200gr protein på en dag, har jag då fått i mig 100gr av dem från min mjölk?

/Klinga

Kischen
2011-10-17, 15:30
Japp! Utmärkt protein.

Pepz
2011-10-17, 15:40
bland de bättre proteinkällorna

Klinga
2011-10-17, 15:42
bland de bättre proteinkällorna

Schysst! Då blir det fortsatt mjölkdrickande i massor! :thumbup:

oracas
2011-10-17, 15:46
Schysst! Då blir det fortsatt mjölkdrickande i massor! :thumbup:

Dock oerhört mycket kalcium om du är rädd för det.

Klinga
2011-10-17, 15:51
Dock oerhört mycket kalcium om du är rädd för det.

Hört att magnesium och Vitamin B6 kan motverka detta, något som du vet något om?

Fugly
2011-10-17, 15:57
Går inte att motverka det i syftet om prostatacancer. Jag önskar jag kunde dricka så mycket vanlig mjölk, en liter och det sprutar för mig. :(

Klinga
2011-10-17, 16:08
Går inte att motverka det i syftet om prostatacancer. Jag önskar jag kunde dricka så mycket vanlig mjölk, en liter och det sprutar för mig. :(

Hmm okej det kanske är något att tänka på. Men jag kör på med mjölken nu under bulk iaf, så får vi se om jag sänker dosen sen om jag vill lägga mig på balans. Är 18 år så kanske inte ligger i riskzonen ännu?

Har flera vänner som försöker dricka som jag, slutar alltid med ett antal toabesök och lagom gasig mage. Antar att mina "nordiska gener" hjälper mig här ;)

jenni
2011-10-17, 17:00
jag läste det här idag http://healthyprawn.blogspot.com/2011/10/anledningar-att-undvika-mejerier-del1.html

och undrar om det verkligen är så med mjölkprodukter

Sverker
2011-10-17, 17:16
Då står jag på andra sidan.
Antingen tål man mjölk eller så tål man det inte. Antingen reagerar immunförsvaret på mjölkproteinet eller så gör den det inte.

Det är fel att drämma till med ett helt allmänt påstående att våra immunförsvar reagerar på ett visst protein och alltså bör alla undvika proteinet.

De som får en allergisk reaktion ska inte dricka mjölk.
Vi som inte påverkas kan utnyttja mjölken som ett näringstillskott fullt med fullvärdigt protein, massor av mineraler och viktiga vitaminer som cobolamin / B12.

Laktosen reglerar sig själv. Antingen så mår magen bra eller så passerar laktosen genom kroppen och göder bakteriena i tjocktarmen med smärtor, gaser och diarré som följd. Första åtgärden blir att minska mängden mjök eller gå över till mjölksyrade produkter som fil och youghurt. Fungerar inte det heller så det bli lagrad ost istället. Näringen i mjölken är värdefull:thumbup:

Kryss
2011-10-17, 17:17
jag läste det här idag http://healthyprawn.blogspot.com/2011/10/anledningar-att-undvika-mejerier-del1.html

och undrar om det verkligen är så med mjölkprodukter

Författaren verkar dra längre slutsatser än vad källorna uppger, samt inleder med att det inte skulle vara nyttigt för att en stor del av världens befolkning inte tål laktos - varför skulle det göra det onyttigt för oss vars kroppar klarar av det? Sen undrar jag vad hon menar med "resten av innehållet" i tredje stycket, det verkar vara den viktiga punkten i det hela som trots det inte förklaras (visst förklaras lite senare, men känns som kopplingen helt saknas).

1684_
2011-10-17, 17:40
Mjölk e underbart <3

Silencer
2011-10-17, 17:59
Det blir en hel del socker också. Men troligtvis överväger väl mjölkens alla positiva effekter detta.

Sverker
2011-10-17, 18:57
Socker, i mjölk ?

Klinga
2011-10-17, 18:58
Laktos, mjölksocker

StampChamp
2011-10-17, 19:10
3 liter mjölk låter lite väl mycket, det är väl bara sverige som är helt frälst i mjölken? Staten har väl sett till att den ska vara så bra och populär!

Gillar också mjölk och tycker det är bra, men skulle aldrig dricka några större mängder. Brukar bli två glas för mig per dag!

paatrik
2011-10-17, 19:48
Det blir en hel del socker också. Men troligtvis överväger väl mjölkens alla positiva effekter detta.

Hur lika är dessa sockerarter de från exempelvis läsk? Ser ibland folk skriva äpple=cola och nu du mjölk=läsk. Tycker det är vilseledande då det är desto mer komplext än så.

OT

Kika på Landet brunsås och avsnittet om mjölk (eller ja, alla avsnitt för den delen). Underbart citat av Schyffert i stil med; "Desperata föräldrar som står och stampar utanför 7/11 som tjackpundare, i desperat försök att få loss ett helrör 3 procentigt till frukost" :D

Mjölkprotein
2011-10-17, 20:01
Mjölk är jättegott. Mjölkprotein är kung (VASSLE/KASEIN FTW!!!!) och minimjölk är fejkmjölk.

Punkt slut.

För övrigt så dricker jag mängder av mjölk... Vet inte hur stor del av det jag dricker då men, hemma så köper päronen kanske 9L mjölk när dom handlar på söndag, dom får oftast köpa mer på onsdag för att allt är slut... Ofta lite till på fredag. Och det är ju bara hemma, dricker ju en del på skolan också! Men vet ju inte hur mycket som jag dricker av dom där 9 literna, men det är väl mest jag och brodern som dricker mjölken, päronen dricker mest mineralvatten....
Vi är 4 i min familj. Päron medräknat.

Silencer
2011-10-17, 20:26
Hur lika är dessa sockerarter de från exempelvis läsk? Ser ibland folk skriva äpple=cola och nu du mjölk=läsk. Tycker det är vilseledande då det är desto mer komplext än så.

OT

Kika på Landet brunsås och avsnittet om mjölk (eller ja, alla avsnitt för den delen). Underbart citat av Schyffert i stil med; "Desperata föräldrar som står och stampar utanför 7/11 som tjackpundare, i desperat försök att få loss ett helrör 3 procentigt till frukost" :D

Mjölk är inte läsk. Hälften av kolhydraterna i mjölken är laktos, dvs socker. Den andra hälften är galaktos, som är mer som stärkelse.

Eddie Vedder
2011-10-17, 20:32
Mjölk är inte läsk. Hälften av kolhydraterna i mjölken är laktos, dvs socker. Den andra hälften är galaktos, som är mer som stärkelse.

Fel.

Laktos är en disackarid av 50% galaktos och 50% glukos. Laktos har inte samma metabola effekter som fruktos, alltså inte samma som det man i folkmun kallar "socker" (sackaros).

Silencer
2011-10-17, 20:35
Fel.

Laktos är en disackarid av 50% galaktos och 50% glukos. Laktos har inte samma metabola effekter som fruktos, alltså inte samma som det man i folkmun kallar "socker" (sackaros).

Så var det ja. Sak samma huruvida det är rent socker eller ej, det påminner väl mer om socker än stärkelse.

Eddie Vedder
2011-10-17, 20:38
Så var det ja. Sak samma huruvida det är rent socker eller ej, det påminner väl mer om socker än stärkelse.

Nej det är inte sak samma. Det du skrev var fel helt enkelt. Men nu är det rätt. :)

Silencer
2011-10-17, 21:15
Nej det är inte sak samma. Det du skrev var fel helt enkelt. Men nu är det rätt. :)

Byggning är ett av de få områden i livet där man får slarva med teori, bara man har koll på vad som funkar i praktiken. ;)

Jag tycker man ska basera större delen av matintaget på stärkelserika kolhydrater vid bulk. Mjölk är dock ett fantastiskt livsmedel, dricker 1 liter om dagen själv!

Sverker
2011-10-18, 06:01
Du får nog grotta ned dig i begreppet stärkelse Silencer.

Uttrycket många delar på ett spett passar precis in på stärkelse.
Stärkelse är kedjor av glukos men sedan börjar det spännande med amylos, amylopektin, förklistrad, resistent, extruderad, med eller utan kostfiber X, Y eller Z, falltal, maltodextrin, GI osv, osv:D

Sheogorath
2011-10-18, 06:12
Hur lika är dessa sockerarter de från exempelvis läsk? Ser ibland folk skriva äpple=cola och nu du mjölk=läsk. Tycker det är vilseledande då det är desto mer komplext än så.

OT

Kika på Landet brunsås och avsnittet om mjölk (eller ja, alla avsnitt för den delen). Underbart citat av Schyffert i stil med; "Desperata föräldrar som står och stampar utanför 7/11 som tjackpundare, i desperat försök att få loss ett helrör 3 procentigt till frukost" :D

Sockerarten är inte samma som de i läsk, nej. Läsk består nästan uteslutande av det vi i folkmun kallar socker, sackaros, som är en disackarid med en del glukos och en del fruktos. Sockret i mjölk, laktos, är en disackarid med en del glukos och en del galaktos. Anledningen till att vanligt socker ska undvikas att konsumeras i för stor mängd (förutom det uppenbara med högt kcal-intag) är fruktoskomponenten i sockret och den finns alltså inte i mjölk. Spaghetti är bara långa kedjor med glukos (stärkelse: amylos och amylopektin). Däremot kan det ju finnas andra problem med mjölk, exempelvis är det ganska vanligt att inte magen tål det särskilt bra.

PetterHultin
2011-10-18, 06:15
Jag har för mig att du Sheo slängde upp nån rapport som visade att man inte skulle dricka mer än 6 dl om dan för att undvika prostatacancer? Fel/rätt?

Sheogorath
2011-10-18, 07:30
Jag har för mig att du Sheo slängde upp nån rapport som visade att man inte skulle dricka mer än 6 dl om dan för att undvika prostatacancer? Fel/rätt?

Fel (att jag slängde upp den, rapporten kan ju finnas ändå). ;)

Eddie Vedder
2011-10-18, 07:46
Jag har för mig att du Sheo slängde upp nån rapport som visade att man inte skulle dricka mer än 6 dl om dan för att undvika prostatacancer? Fel/rätt?

Nej någon sådan studie finns inte. Däremot finns det säkert studier som har sett att prevalensen var/incidensen blev högre i en grupp som konsumerat den mängden eller mer. Men det är en helt annan sak.

daloatf
2011-10-18, 08:21
Mjölk är jättegott. Mjölkprotein är kung (VASSLE/KASEIN FTW!!!!) och minimjölk är fejkmjölk.

Punkt slut.

För övrigt så dricker jag mängder av mjölk... Vet inte hur stor del av det jag dricker då men, hemma så köper päronen kanske 9L mjölk när dom handlar på söndag, dom får oftast köpa mer på onsdag för att allt är slut... Ofta lite till på fredag. Och det är ju bara hemma, dricker ju en del på skolan också! Men vet ju inte hur mycket som jag dricker av dom där 9 literna, men det är väl mest jag och brodern som dricker mjölken, päronen dricker mest mineralvatten....
Vi är 4 i min familj. Päron medräknat.

Vadå minimjölk är fejkmjölk?

Silencer
2011-10-18, 10:39
Du får nog grotta ned dig i begreppet stärkelse Silencer.

Uttrycket många delar på ett spett passar precis in på stärkelse.
Stärkelse är kedjor av glukos men sedan börjar det spännande med amylos, amylopektin, förklistrad, resistent, extruderad, med eller utan kostfiber X, Y eller Z, falltal, maltodextrin, GI osv, osv:D

Usch, vad jobbigt! Kanske går tillbaka till bara kolhydrater...

Morty
2011-10-18, 11:56
Men 75 gram galaktos på en en dag måste ju ändå vara i överkant? För visst kan galaktos bara lagras i levern, likt fruktos?

Eddie Vedder
2011-10-18, 11:58
Men 75 gram galaktos på en en dag måste ju ändå vara i överkant? För visst kan galaktos bara lagras i levern, likt fruktos?

Jag erinrar mig att det lättare omvandlas än fruktos. Har inte tillgång till källa exakt nu men jag vill minnas det.

Sheogorath
2011-10-18, 11:59
Om någon vet/har källa är jag alla öron! *väntar med viss spänning*

maRRtin
2011-10-18, 12:14
Vadå minimjölk är fejkmjölk?
Nej det är riktigt mjölk.

All mjölk du köper i butik separeras till minimjölk och grädde i separatorn för att sedan återblandas till önskad fetthalt.

Minimjölk = mjölk utan grädde

Mackan58
2011-10-18, 12:24
Nej det är riktigt mjölk.

All mjölk du köper i butik separeras till minimjölk och grädde i separatorn för att sedan återblandas till önskad fetthalt.

Minimjölk = mjölk utan grädde

Förutom gammaldags mjölk om jag inte är ute och cyklar!

Sverker
2011-10-18, 18:29
Jag erinrar mig att det lättare omvandlas än fruktos. Har inte tillgång till källa exakt nu men jag vill minnas det.

Källan blir någon studie med mjölksocker och undersökning av bildad leverglykogen jmf motsvarande mängd sackaros eller maltos.
Teorin är enkel. Galaktosen ombildas till glukos-1-fosfat. Glukos-1-fosfat är den aktiverade glukosen som direkt kan lagras som leverglykogen. Vad som behövs är en insulinsignal som aktiverar glykogensyntetaset.

maRRtin
2011-10-18, 20:12
Förutom gammaldags mjölk om jag inte är ute och cyklar!
Det är du, all mjölk separeras. För att rensa den från flugor, blodceller, halm, hårstrån och annat gôtt.