handdator

Visa fullständig version : Sned i steget och knäböj


Brunfel
2011-10-17, 14:51
Lade in detta i skadedelen förut, men fick inget svar där, så jag tänkte att jag är lite vågad och skriver på den här delen.
Mitt vänstra ben är vridet några grader utåt. Inget jag lider av, utan det är bara att min avslappnade stå-position innebär högerfot rakt fram och vänster fot vriden en 5 grader ut eller så.
När jag nu börjar röra mig mot tyngre vikter märker jag främst av det här vid knäböj. Jag försöker få en naturlig böjning ner och upp, och det innebär att jag står med ena benet mer vinklat.
Att ha benet rakt fram känns ungefär som att vrida in högerfoten in mot kroppen med motsvarande vinkel. Lite latjo, med andra ord, och känns dessutom lite knasigt i knät när jag pressar upp.

Det låg i skadedelen förut för att jag har en massör via företagshälsovården som hävdar att vridningen beror på min kickboxning i ungdomen, då jag mest använt höger ben för att sparka. Ojämn muskelstyrka, hävdar han alltså, vilket kanske sätter saker i ett annat perspektiv.

Vad tror den allsmäktiga kolo-eliten? Bör kanske nämnas att jag inte riktigt köper massörens förklaring.

EeJay
2011-10-17, 15:07
Mitt förslag är att du ska stå symmetriskt med båda benen för att se till att du inte snedbelastar bäcken och bål. Det är inget fel i att stå "lite utåtvriden" i stancen och inte heller att stå mycket utåtvriden. Skulle nog säga att "lite utåt" är vanligare än folk som står rakt fram med tårna.

Det du ska koncentrera dig på är att du håller knäna över tårna genom hela rörelsen. Det stora skademomentet (förutom ryggens vinkel) ligger i att knäna ofta kommer inåt i arbetsfasen. Knäleden är inte gjord för den typ av belastning.

ceejay
2011-10-17, 15:10
Min högerfot är lite mer pronerad än den vänstra och jag står ett par grader mer utåtvinklad med den foten än den andra. Det är ingenting jag lider av direkt. Men det kanske är värre för dig då du säger att det känns konstigt.

Scratch89
2011-10-17, 15:16
HAR du en styrkeobalans i benen, eller är det något som massören säger? Det kan lika gärna vara så att du helt enkelt är van att använda högersidan mer, och därför är du mer "medveten" om den sidan.

Supermicke
2011-10-17, 15:24
Är du stelare fotleden åt sidan än den andra foten? så är det åt mig och när jag trycker ut knät vrider sig fotleden iväg ibland och knäet följer inte tårnas riktning riktigt. Det kanske kan vara en anledning till varför det känns mysko i knäet som eejay sa.