handdator

Visa fullständig version : Isometrisk/KAT-stretching + styrketräning


Jinjonator
2011-10-17, 14:17
Tja! I mitt sökande efter ökad flexibilitet (vill klara split/spagat) har jag sedan ett tag tillbaka implementerat isometrisk stretching (vilket vad jag förstått är detsamma som KAT/PNF) i min rutin. Detta innebär i mitt fall att jag spänner musklerna 5-7 sekunder varefter jag slappnar av och upprepar tills jag känner att jag nått mitt max för stunden. Då spänner jag i 45 sekunder och slappnar sedan av en sista gång. 3-4 set av detta, för spagat på båda benen och split, vilar 2-3 min mellan varje set. Tar väl cirka 40-45 min allt som allt. Detta kör jag då 2-3 ggr/vecka. Min fråga är, då jag även kör tung styrketräning (så jag orkar kring 5 reps, kroppsvikt för tillfället då jag är på resa) 2-3 ggr/vecka, är det kontraproduktivt och kommer orsaka överträning? Borde jag endast utföra statisk passiv ("vanlig") stretching, vilket jag nu gör varje dag utöver den isometriska?

Orsaken till att jag undrar är att jag fått höra att man inte ska göra isometrisk stretching mer än 4 ggr/vecka just för att den anstränger musklerna, och jag tänker då att styrketräningen inverkar på samma sätt och att de tillsammans alltså blir för mycket. Har sökt en del men inte sett någon nämna detta. Borde jag kanske inte köra isometrisk stretching för att jag inte är tillräckligt stark? Skulle inte säga att jag är särskilt stark men har tränat styrketräning, helkroppspass, "halvseriöst" 2-3 ggr/vecka sedan 2.5 år tillbaka så lite styrka har jag väl byggt upp. Även löpning, parkour och kung fu 3-4 ggr/vecka vilka alla är lagda på is pga. skada (hopparknä, varför jag också är extra nojjig för skador). Tack på förhand, ursäkta om det blev rörigt, men ville ge all bakgrundsinfo som kunde tänkas behövas.

Jinjonator
2011-10-19, 03:04
Bump. Vill gärna ha svar då jag är orolig för överträning, ingen som kan hjälpa mig? :(