handdator

Visa fullständig version : Vad gör man med alla äggulor?


kettlebellGuden
2011-10-17, 12:05
Vad finns det att göra med alla äggulor som blir över när man styrt upp en god äggvite-omelett? Bea och majonnäs är ungefär vad jag kommer på... Finns det något mer trevligt?

begt
2011-10-17, 12:11
Äggtoddy, äggröra (inte bara äggulor i vanliga fall men), hollandaisesås, ett antal bakverk som t.ex. Créme brule, glass m.m.

olle lindblad
2011-10-17, 12:16
Sabayonne är alltid trevligt.
Eller bakverk där man använder mycket gulor (chokladfondanter t ex).

Sandra81
2011-10-17, 12:46
Ansiktsmask kan man göra.. det är jättebra för huden. :)

Fishtank
2011-10-17, 12:51
Sandra vad har äggulor för någon positiv effekt på huden?
Ingen sarkasm utan uppriktigt nyfiken på om dom har någon rolig effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sandra81
2011-10-17, 13:09
Sandra vad har äggulor för någon positiv effekt på huden?
Ingen sarkasm utan uppriktigt nyfiken på om dom har någon rolig effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Äggula är rik på lecitin och svavel och sägs vara bra för huden. jag brukar göra ansikstsmask med äggula efteråt blir man alldeles ren och mjuk. bra för torr hud. har man fet hy så ska man använda vitan istället. :)

limenka
2011-10-17, 13:13
Äggula är rik på lecitin och svavel och sägs vara bra för huden. jag brukar göra ansikstsmask med äggula efteråt blir man alldeles ren och mjuk. bra för torr hud. har man fet hy så ska man använda vitan istället. :)

Jag har läst att hudens uppgift är att hålla ute "saker". Alltså: man får ingen effekt av att kleta äggula på sig förutom att det blir kladdigt (antar jag?). Eller?

Morrris
2011-10-17, 13:15
Jag har läst att hudens uppgift är att hålla ute "saker". Alltså: man får ingen effekt av att kleta äggula på sig förutom att det blir kladdigt (antar jag?). Eller?

Isf skulle man ju kunna applicera det utgångsläget på alla hudvårdsprodukter?

Sandra81
2011-10-17, 13:32
Jag har läst att hudens uppgift är att hålla ute "saker". Alltså: man får ingen effekt av att kleta äggula på sig förutom att det blir kladdigt (antar jag?). Eller?

Klart det är lite kladdigt i början men man kan använda pensel.. sen stelnar det. lite obehagligt när det stramar :) men jag tycker det är billigt och bra. handlar aldrig massa dyrt skit på kosmetikabutiker.. känns mer som det är falsk marknadsföring och folk som vill tjäna pengar.. en liten burk 450:- helt galet när det finns massa olika saker man kan använda hemma som är minst lika bra om inte bättre.

samma är det för håret.. jag använder aldrig schampo heller utan enbart balsam. just nu kör jag med euroshoppers och ibland coops egna då det är ett "godkänt balsam" för balsammetoden. men ibland har jag även inpackning för håret .olivolja, äggula osv. toppenbra!:)

limenka
2011-10-17, 13:39
Isf skulle man ju kunna applicera det utgångsläget på alla hudvårdsprodukter?
I guess?

Klart det är lite kladdigt i början men man kan använda pensel.. sen stelnar det. lite obehagligt när det stramar :) men jag tycker det är billigt och bra. handlar aldrig massa dyrt skit på kosmetikabutiker.. känns mer som det är falsk marknadsföring och folk som vill tjäna pengar.. en liten burk 450:- helt galet när det finns massa olika saker man kan använda hemma som är minst lika bra om inte bättre.

samma är det för håret.. jag använder aldrig schampo heller utan enbart balsam. just nu kör jag med euroshoppers och ibland coops egna då det är ett "godkänt balsam" för balsammetoden. men ibland har jag även inpackning för håret .olivolja, äggula osv. toppenbra!:)

Aha ok! Ni som sköter om er hud vet bättre så därför jag frågar :D

jenni
2011-10-17, 13:44
glass

http://www.kokaihop.se/recept/glass-pa-overblivna-aggulor

Cla
2011-10-17, 13:45
ja vad kan man inte göra med ägg gula. Äta dem jätte gott och mättande. Ge dom till hunden om du har någon väldigt bra för pälsen.

Ristretto
2011-10-17, 13:53
På en köttbit är det ju gott med råa.

zeusden1
2011-10-17, 14:00
Klart det är lite kladdigt i början men man kan använda pensel.. sen stelnar det. lite obehagligt när det stramar :) men jag tycker det är billigt och bra. handlar aldrig massa dyrt skit på kosmetikabutiker.. känns mer som det är falsk marknadsföring och folk som vill tjäna pengar.. en liten burk 450:- helt galet när det finns massa olika saker man kan använda hemma som är minst lika bra om inte bättre.

samma är det för håret.. jag använder aldrig schampo heller utan enbart balsam. just nu kör jag med euroshoppers och ibland coops egna då det är ett "godkänt balsam" för balsammetoden. men ibland har jag även inpackning för håret .olivolja, äggula osv. toppenbra!:)

Tror precis att jag blev lite kär i dig nu.

Kalven
2011-10-17, 14:06
Aioli!

Kräver väl mer eller mindre en matberedare, iaf är jag för dålig för att göra utan.. Sjukt gott iaf!

kettlebellGuden
2011-10-17, 15:40
Aioli? Fungerar det att frysa. Kan ju inte precis äta dem som det ser ut nu. Glass och ansiktskräm låter ju grejt. Thx!

Kalven
2011-10-17, 15:45
mm, Äggula, olja, massor av vitlök, lite salt å peppar.

Mixa äggulan å vitlöken ihop, sedan droppar du i oljan medans matberedaren går, blir skitbra!

Har för mig de e 1dl olja/1-2 äggulor i originalreceptet.

Vet faktiskt inte hur de funkar att frysa, möjligt att konsistensen blir lite skum

Sandra81
2011-10-17, 15:49
Tror precis att jag blev lite kär i dig nu.

Varför då? :em:

hehelol
2011-10-17, 16:06
Varför då? :em:

Antagligen för din syn på dyra hårprodukter och dylikt..

Tror nog att huvudorsaken är att du ser sjukt snygg ut.

Im out

1684_
2011-10-17, 17:39
glass, pajer (deg eller fyllning), vaniljsås, bakverk, kakor, använd i matlagning överhuvudtaget bara....

Sandra81
2011-10-17, 17:46
Antagligen för din syn på dyra hårprodukter och dylikt..

Tror nog att huvudorsaken är att du ser sjukt snygg ut.

Im out

Nu rodnar jag och blir generad .. som vanligt :em:

dramodur
2011-10-17, 18:01
Nu rodnar jag och blir generad .. som vanligt :em:

Du ser faktiskt ut som april lavigne på ditt foto, ta det som vad du vill. Känner mig otroligt high på att hitta likheter med andra hos folk idag...

OnT: chokladmousse är en variant, annars kan man göra en extra krämig sats scrambled eggs med en schysst ost i, och bacon till.

Sandra81
2011-10-17, 18:11
Du ser faktiskt ut som april lavigne på ditt foto, ta det som vad du vill. Känner mig otroligt high på att hitta likheter med andra hos folk idag...

OnT: chokladmousse är en variant, annars kan man göra en extra krämig sats scrambled eggs med en schysst ost i, och bacon till.

hehe mjo det har jag fått höra tusen gånger..

kettlebellGuden
2011-10-17, 19:50
glass, pajer (deg eller fyllning), vaniljsås, bakverk, kakor, använd i matlagning överhuvudtaget bara....

Du får det att låta väldigt enkelt. Jag brukar inte precis laga mat med ägg i... de flesta recept jag hittar verkar vilja ha hela ägg och det är väl mer så att jag får äggulor över :)

LadyG
2011-10-17, 20:52
Créme Brulée

Tillagning

(6 personer)

Ingredienser:
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
2 msk råsocker eller strösocker
6 portionsformar á 1½ dl

Gör så här:
* Sätt ugnen på 150 °. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ner fröna i en kastrull och lägg även ner stången.
* Tillsätt grädde, mjölk och ½ dl av sockret. Koka upp under omrörning. Ta kastrullen från värmen.
* Vispa äggulor och resterande ½ dl socker vitt och pösigt.
* Ta upp vaniljstången ur kastrullen. Vispa ner den varma gräddblandningen i äggsmeten.
* Fördela smeten i portionsformar och ställ dessa i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna.
* Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter tills krämen har stannat.
* Låt krämen svalna och sätt in formarna i kylskåp.

Vid servering:
* Sikta över socker och bränn med gasolbrännare tills sockret smält till en gyllenbrun (men inte bränd) karamell.

dramodur
2011-10-17, 21:00
créme brulée

tillagning

(6 personer)

ingredienser:
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl strösocker
6 äggulor
2 msk råsocker eller strösocker
6 portionsformar á 1½ dl

gör så här:
* sätt ugnen på 150 °. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ner fröna i en kastrull och lägg även ner stången.
* tillsätt grädde, mjölk och ½ dl av sockret. Koka upp under omrörning. Ta kastrullen från värmen.
* vispa äggulor och resterande ½ dl socker vitt och pösigt.
* ta upp vaniljstången ur kastrullen. Vispa ner den varma gräddblandningen i äggsmeten.
* fördela smeten i portionsformar och ställ dessa i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna.
* grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter tills krämen har stannat.
* låt krämen svalna och sätt in formarna i kylskåp.

Vid servering:
* sikta över socker och bränn med gasolbrännare tills sockret smält till en gyllenbrun (men inte bränd) karamell.

+1

z_bumbi
2011-10-17, 21:05
Sockerkaka, 3 äggulor motsvarar 2 hela ägg (på ett ungefär).

kettlebellGuden
2011-10-17, 21:24
fan vad najs. creme brulee å sockerkaka får det bli med :) :) :)

Gnusram
2011-10-17, 21:26
Av ren nyfikenhet, blir omeletten godare på bara äggvitor eller finns det nån annan anledning till att de inte åker med där?

kettlebellGuden
2011-10-17, 21:44
Av ren nyfikenhet, blir omeletten godare på bara äggvitor eller finns det nån annan anledning till att de inte åker med där?

Nej de blir inte särskilt goda alls. Jag är inte jätteförtjust i ägg överlag.. iofs blir de kanske lite godare just pga. mindre mängd fett, men njäää..

Anledningen heter http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook, kombinerat med att förra gången blev jag så jävla trött på kyckling så jag tänkte variera med lite alaska pollock och äggvita.

Nils.R
2011-10-18, 06:56
Smörkräm

Äggulor
smör
socker
kakao

grädde om man vill justera tjockheten på krämen

gQLLe
2011-10-18, 07:36
ägggtoooddyyy :D

zeusden1
2011-10-20, 09:29
Varför då? :em:
Det var för det du precis skrev. Du har till skillnad från många andra kvinnor en mer sund inställning till dylika produkter! Inte alla som inser att de faktiskt inte behöver allt möjligt för håret och huden.

Sen att du ser bra ut stjälpte inte i detta fall ;)