handdator

Visa fullständig version : behöver jag protein kroppsvikt*2 egentligen?


SannaK
2011-10-17, 11:12
jag håller på att definerar. (är tjej, om det ändrar saken)

jag tränar styrka (helkropp) 2 ggr i veckan. ibland, men ytterst sällan något konditionspass. jag tränar inte 5*5. utan höjer vikterna när det börjar bli för lätt och kör så bra jag kan bara.

är det verkligen nödvändigt med SÅ mycket protein?
jag förstår att man aldrig kan få överskott på just protein, ju mer desto bättre. men behöver jag så mycket egentligen när mitt schema ser ut såhär?

Pretorian
2011-10-17, 11:19
2 x kroppsvikten tycker inte jag låter så mycket. Du vill väl behålla så mycket muskler du kan om du ligger på underskott och då behöver du protein och styrketräning så jag tycker inte du ska minska.

Höjer man inte vikterna i 5x5?

Fishtank
2011-10-17, 11:28
2 g /kg är ju inte så mycket och deffar du så behövs det ja

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ponitus
2011-10-17, 11:34
Klart du inte behöver. Men det är rekommenderat.

SannaK
2011-10-17, 11:35
2 x kroppsvikten tycker inte jag låter så mycket. Du vill väl behålla så mycket muskler du kan om du ligger på underskott och då behöver du protein och styrketräning så jag tycker inte du ska minska.

Höjer man inte vikterna i 5x5?

inte?
jag tycker det är supermycket. det är supersvårt tycker jag, och ändå kämpar jag, jag får sällan i mig så mycket, utan brukar hamna runt 80-90, och då har jag verkligen kämpat.
man äter ju inget annat än protein typ.

SannaK
2011-10-17, 11:37
2 x kroppsvikten tycker inte jag låter så mycket. Du vill väl behålla så mycket muskler du kan om du ligger på underskott och då behöver du protein och styrketräning så jag tycker inte du ska minska.

Höjer man inte vikterna i 5x5?

tilläggas att jag inte alls är "stor", utan har fått lite definering bara, precis som jag vill ha det.

det pratas mycket om att träningsmänniskor får i sig FÖR mycket protein och resterande gör inget för kroppen.

willtjam
2011-10-17, 11:53
inte?
jag tycker det är supermycket. det är supersvårt tycker jag, och ändå kämpar jag, jag får sällan i mig så mycket, utan brukar hamna runt 80-90, och då har jag verkligen kämpat.
man äter ju inget annat än protein typ.

Så du äter runt 400 kcal/dag?

begt
2011-10-17, 11:57
inte?
jag tycker det är supermycket. det är supersvårt tycker jag, och ändå kämpar jag, jag får sällan i mig så mycket, utan brukar hamna runt 80-90, och då har jag verkligen kämpat.
man äter ju inget annat än protein typ.

Dricker du 1 L mjölk om dagen? 35 g högvärdigt protein bara där på 450 kcal (mellanmjölk). 400 kcal med lättmjölk.

Äter du ägg? 90 kcal för 7 gram protein.

Äter du kyckling då och då? En väldans massa protein. Samma med kött (håll utkik efter specialerbjudanden på stormarknader; du kan få ett kg kött med ca 20 g protein/100 g för under 40 kr). Fisk, särskilt lax eller motsvarande, innehåller mycket protein det med. Till och med ICAs fiskpinnar kan vara ok i det avseendet.

Om det inte räcker så måste det väl räcka med att du kompletterar med kvarg/kesella för jag antar att du inte är så jättetung.

TheIsh
2011-10-17, 14:09
100 gram protein tar man ju i en måltid om man vill, men jag ska inte döma :)
Du kan ju köpa dig något proteintillskott, ex whey 80. Det mättar egentligen inte mer än vatten i min mening. Drick det i samband med måltid, behöver ju inte vara några mängder ens, en halv skopa pulver vid varje måltid. Jag har inga siffror i huvudet, men det lär ju va iaf 50 gram extra protein om du äter 4ggr om dagen.

Eddie Vedder
2011-10-17, 14:55
man äter ju inget annat än protein typ.

Vad har du för svältdiet om du nästan bara äter protein men ändå inte kommer upp i mer än 80-90 gram?

sinaui
2011-10-17, 15:50
Vad har du för svältdiet om du nästan bara äter protein men ändå inte kommer upp i mer än 80-90 gram?

Så du äter runt 400 kcal/dag?

Tror nog hon snarare menar att allt hon äter är hyfsade proteinkällor, dock överdrivet och lite hafsigt uttryckt.

Silencer
2011-10-17, 17:52
400g kött så är du uppe i över 80 gram protein. Tycker du det är mycket mat för en dag? Du kan ju dricka mjölk annars. Hitta proteinkällor som du tycker smakar gott så är det inga probem.

StampChamp
2011-10-17, 18:45
Du behöver inte, men jag föredrar att ligga på 2g/kgkv, under deff ligger jag högre, men ligger jag på balans eller överskott nöjer jag mig med 2g.

Baha
2011-10-17, 19:25
är skillnadenn stor tycker ni med 1gr /kg mot 2gr/kg

ni som testat båda och utvärderat ngn form av resultat

SannaK
2011-10-17, 20:19
Så du äter runt 400 kcal/dag?

1500. äter massa kvarg, försöker basera maten på protein och inte på kolhydrater, ändå är det svårt.

SannaK
2011-10-17, 20:23
Dricker du 1 L mjölk om dagen? 35 g högvärdigt protein bara där på 450 kcal (mellanmjölk). 400 kcal med lättmjölk.

Äter du ägg? 90 kcal för 7 gram protein.

Äter du kyckling då och då? En väldans massa protein. Samma med kött (håll utkik efter specialerbjudanden på stormarknader; du kan få ett kg kött med ca 20 g protein/100 g för under 40 kr). Fisk, särskilt lax eller motsvarande, innehåller mycket protein det med. Till och med ICAs fiskpinnar kan vara ok i det avseendet.

Om det inte räcker så måste det väl räcka med att du kompletterar med kvarg/kesella för jag antar att du inte är så jättetung.

är det smart att använda sina proteinkcal på flytande ting? mycket kcal för lite mättnad, men jättebra med mer tips, tack. har försökt inliva lite mjölk i kosten.
ägg, finns det något äckligare? men ren och bra protein.
jag älskar kyckling, köper ofta grillad sådan, men nästan så jag börjar tröttna på det och det vill jag verkligen inte, eftersom de är en favvo, men ja behöver no mer tips på hur man kan använda det än att äta det rent me keso och sånt, som jag typ alltid gör när jag köper kyckling så. äter mycket kvarg men det av något är dyrt, så jag vill hitta mer alternativ eller sådant jag kan göra med de bra alternativ som finns, som kyckling och ägg :)

SannaK
2011-10-17, 20:26
100 gram protein tar man ju i en måltid om man vill, men jag ska inte döma :)
Du kan ju köpa dig något proteintillskott, ex whey 80. Det mättar egentligen inte mer än vatten i min mening. Drick det i samband med måltid, behöver ju inte vara några mängder ens, en halv skopa pulver vid varje måltid. Jag har inga siffror i huvudet, men det lär ju va iaf 50 gram extra protein om du äter 4ggr om dagen.

Om man behöver minst 2500 kcal ja är det lätt :P
har funderat på det faktiskt, speciellt eftersom man kan göra så mycket gott av det, hehe :P
why 80 finns väl på hälsokost butiker? 50 gram, det är BRA, kvarg ger ju typ mest efter kött och sådant. jag äter runt 5-6 ggr om dan :)

SannaK
2011-10-17, 20:27
Vad har du för svältdiet om du nästan bara äter protein men ändå inte kommer upp i mer än 80-90 gram?


1500 kcal skulle inte jag kalla svält :P
lååååååååångsam (fett) nedgång :)

SannaK
2011-10-17, 20:28
400g kött så är du uppe i över 80 gram protein. Tycker du det är mycket mat för en dag? Du kan ju dricka mjölk annars. Hitta proteinkällor som du tycker smakar gott så är det inga probem.

ok, men 400 gram kött är hur mycket kcal?

maqan
2011-10-17, 20:46
600-800 kanske. Beroende på fetthalt.

mommy
2011-10-17, 21:42
Om man behöver minst 2500 kcal ja är det lätt :P
har funderat på det faktiskt, speciellt eftersom man kan göra så mycket gott av det, hehe :P
why 80 finns väl på hälsokost butiker? 50 gram, det är BRA, kvarg ger ju typ mest efter kött och sådant. jag äter runt 5-6 ggr om dan :)

Så svårt kan det väl inte vara? Min dag idag: 1011 kcal, 127 g protein. Inga problem att få upp proteinet i de mängderna, bara att välja proteinrikt och lägga till lite grönsaker.

vicarious
2011-10-18, 10:40
är det smart att använda sina proteinkcal på flytande ting?

Nej :)


äter mycket kvarg men det av något är dyrt, så jag vill hitta mer alternativ eller sådant jag kan göra med de bra alternativ som finns, som kyckling och ägg :)

Kvarg är inte dyrt om du köper märket Milbona som säljs på LIDL. Arlas kvarg (Kesella) är däremot dyr, kostar ungefär dubbelt så mycket som Milbona.

Eddie Vedder
2011-10-18, 11:57
1500 kcal skulle inte jag kalla svält :P
lååååååååångsam (fett) nedgång :)

Det har inte jag heller gjort. Du sa att du nästan bara äter protein och får i dig cirka 80-90 gram. Det ger inte 1500 kcal utan 320-360 kcal. Har du 1500 kcal att spela med är det ju enkelt fixat. Och det bevisar ju att du inte alls äter nästan bara protein som du först sa.

cakehole
2011-10-19, 07:14
inte?
jag tycker det är supermycket. det är supersvårt tycker jag, och ändå kämpar jag, jag får sällan i mig så mycket, utan brukar hamna runt 80-90, och då har jag verkligen kämpat.
man äter ju inget annat än protein typ.

är det smart att använda sina proteinkcal på flytande ting? mycket kcal för lite mättnad, men jättebra med mer tips, tack. har försökt inliva lite mjölk i kosten.


Ja i ditt fall så kan det väl vara smart/befogat att använda dig av flyttande proteinkällor, eftersom du beskriver hur svårt det är för dig att få i dig mer än 80-90g protein via fast föda. Eller?!

DGARD
2011-10-19, 08:01
Jag kör med eaa för att få upp proteinnivåerna när det behövs. Kan ju typ ta 30gram för kostnaden av en kesella så jag tycker det är kanon att ta till (då inte ta 30gram på en gång utan dela upp under dagen).

Ibland behöver jag inte ta för jag har haft tid att fixa bra mat och ibland får jag ta mer då det blivit sämre med maten.

Tompann
2011-10-19, 08:53
1500. äter massa kvarg, försöker basera maten på protein och inte på kolhydrater, ändå är det svårt.

Massa kvarg? Ett paket från lidl(500g) innehåller ju 13,2g protein/100g lr något sånt om jag minns rätt. Det e 66g protein bara på ett sådant paket^^ Känns som att du underskattar ditt proteinintag.

Timme
2011-10-19, 09:45
inte?
jag tycker det är supermycket. det är supersvårt tycker jag, och ändå kämpar jag, jag får sällan i mig så mycket, utan brukar hamna runt 80-90, och då har jag verkligen kämpat.
man äter ju inget annat än protein typ.

Skämtar du me mig? En 500g Keso ger ju 60g direkt. Äter du 2st på en dag så hamnar du på 120. Hur lätt som helst.

Om du använder vassleprotein så har du ju 30g rakt av i en dl pulver. Tar u en dl före och en efter träning har du 60g bara där

Sparven från Minsk
2011-10-19, 11:03
Tycker 2g/kg är en bra riktlinje sen måste du ju inte om du promt inte vill...du dör inte ;)
Själv ligger jag på runt 2.5-3.0g/kg

EIGuapo
2011-10-19, 12:08
Någon som tror sig märkt skillnad genom att ligga på 2,5g/kg jämfört med ett högre intag?

flashigt
2011-10-19, 18:50
är det verkligen nödvändigt med SÅ mycket protein?
jag förstår att man aldrig kan få överskott på just protein, ju mer desto bättre. men behöver jag så mycket egentligen när mitt schema ser ut såhär?

Man kan visst få överskott av protein, ligger du över 3-4g/kroppsvikt~ under en längre tid belastar det njurarna tex.

Det räcker med 0.8g/kv för att bibehålla din muskelmassa, ifrån det får du dra dina egna slutsatser hur mycket protein/ KV du kanske behöver.

Eddie Vedder
2011-10-19, 19:52
Det räcker med 0.8g/kv för att bibehålla din muskelmassa, ifrån det får du dra dina egna slutsatser hur mycket protein/ KV du kanske behöver.

Inte vid viktnedgång.

Cujo
2011-10-19, 19:55
Inte vid viktnedgång.

finns det några korrekta siffror vid viktnedgång då? *flex*

Eddie Vedder
2011-10-19, 19:57
finns det några korrekta siffror vid viktnedgång då? *flex*

Nej. Och 0.8 gram per kv är inte hugget i sten det heller. EFSA föreslog nyligen 0.83 har jag för mig.

EDIT: Japp så var det:

The Panel considers that the value of 0.66 g/kg body weight per day can be accepted as the Average Requirement (AR), and the value of 0.83 g/kg body weight per day as the Population Reference Intake (PRI), derived for proteins with a PD-CAAS value of 1.0.

http://www.efsa.europa.eu/en/consultationsclosed/call/110712.pdf

TommieS
2011-10-19, 20:24
jag håller på att definerar. (är tjej, om det ändrar saken)

jag tränar styrka (helkropp) 2 ggr i veckan. ibland, men ytterst sällan något konditionspass. jag tränar inte 5*5. utan höjer vikterna när det börjar bli för lätt och kör så bra jag kan bara.

är det verkligen nödvändigt med SÅ mycket protein?
jag förstår att man aldrig kan få överskott på just protein, ju mer desto bättre. men behöver jag så mycket egentligen när mitt schema ser ut såhär?

Det stämmer inte att man aldrig kan få överskott på protein. Kroppen kan inte ta upp för mycket och allt överskott är bara bortkastade pengar. 2 g x kg kroppsvikt räcker gott och väl vid bulk och 3 g x kg kroppsvikt vid deff.