handdator

Visa fullständig version : Lågintensiv | Högintensiv


Hoffa
2004-01-01, 19:15
Hej!

Jag har länge följt råden och tipsen i Ove Rytters "Effektiv Diet" en riktigt bra bok!
Där står det bla att man ska satsa på "lågintensiv" träning som att gå långa promenader 60-90 min för att då tar kroppen och förbränner mer ur fettdepåerna är om man kör högintensiv (ungeför 75-80% av maxpuls) då tas det tydligen mer ur glykogen depåerna (alltså kolydrater) under en diet har man kanske inte ork eftersom man har skärt ned på kolhydrat intaget och dessutom vill man ju främst förbränna från fettdepåerna på kroppen..dessutom så förlorar man muskelmassa också vilket man vill behålla under en diet..

Men sen när jag var nere på gymmet o satt o läste i en del B&K tidningar så hittade jag en artikel där Fredrik Paulun och någon "doc" billberg listar upp dom 6 vanligaste MYTERNA om fettförbränning.. Och då var den första att "lågintensiv träning förbränner mer fett än högintensiv" eftersom man främst förbränner mer kalorier på högintensiv träning än lågintensiv..

Detta fick mig att fundera..jag menar Ove Rytter är Chefredaktör för B&K och han har ju skrivit boken "Effektiv Diet" där Fredrik Paulun också har skrivit...

Det som kan vara skillnaden är att i "Effektiv Diet" så beskriver Ove Rytter vilken typ av kardio träning som är bäst om man går på en diet och inte har så stora glykogen depåer..
Fredrik Paulun och "doc" billberg eller vad han heter kanske ger tips om man varken går upp eller går ned i vikt..

Hursomhelst! Vad är bäst?? för att förbränna fett främst!

Tack för mig! GOTT NYTT ÅR!

King Grub
2004-01-01, 19:22
Enligt min mening är högintensiv cardio överlägset, dels för muskeltillväxt:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=16978&highlight=cardio+minuter

och dels för förbränning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12687

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10385&highlight=cardio+intensiv

shirunai
2004-01-01, 19:27
Men då ska vi inte glömma att lågintensiv träning äger :thumbup:

edit: enligt mig så är lågintensiv bättre för jag får astma efter några intervaller.

Keirin
2004-01-01, 22:20
Jag tycker också att HIIT är bättre fettförbrännare är lågintensivt.

Själv så kör jag spinning som HIIT. Jag använder pulsklocka och brukar snitta passen på 90%. Jag kör en timme effektivt. Men för mig så tar det 25 min att få total genomströmmning i musklerna. Jag är segstartad som fan. Jag förbränner (som tjej) runt 500 kcal på en timme. (En man brände 700 kalorier under samma pass.)

Sen sommartid så kör jag 30 mil cykel i veckan men jag har lättare att lägga på mig fett om jag bara distanskör och lägger av med HIIT. På mina 10-milssträckor så bränner jag 2000 kalorier.

Så som konditionsidrottare så märker jag att det är lättare att hålla sig smal på HIIT än distans!

Sen så tycker jag att det är effektivare och lättare att träna HIIT stationärt. Tränar jag ute så förbrukar min hjärna 15-20 pulsslag/min till konsentration av trafik och händelser som inte går att undvika.

Men på spinncykel så kan jag använda 100% av energin, och pulsslagen till träningen! Så jag tror att stationära cyklar, löparband, roddmaskiner ger effektivare HIITpass. Än att vara ute. Även om man tränar i motionsspår.

Kero
2004-01-02, 00:33
Originally posted by shirunai
Men då ska vi inte glömma att lågintensiv träning äger :thumbup:

edit: enligt mig så är lågintensiv bättre för jag får astma efter några intervaller.

Det är väl extra viktigt med bra kondis när man är astmatiker?

WHITEFOLKS
2004-01-02, 00:53
jag brukar kora hogintensivt pa trappmaskin i 20 minuter.. enligt maskinerna jag har anvant (nagra olika fabrikat/marken) sa gar det runt 550-700 kalorier for mig da.. vet inte riktigt om det stammer. men foredrar helt klart hogre intensitet.

MunsöHustla
2004-01-02, 15:27
föredarar lågintensivt, främst därför jag gillar morgonpromenader och så har jag inte psyket längre att pressa mig på högintensiva pass....