handdator

Visa fullständig version : Behöver lite vägledning (Whey fx och Carbo fx)


Hishulta
2011-10-16, 22:50
hallå!

Min första tråd här*drool*

Nu till saken:

Fick av en kompis ett par påsar Whey Fx samt Carbo Fx.

Har ärligt ingen aning alls om när jag ska använda dessa.
(litar inte till 100% på polaren, ni är nog mera kunniga här).

Om mig:

ca 65kg
ca 180cm

Tränar oftast 4dagar i veckan.

Såhär ser en normal dag ut för mig:

06.45 Vaknar jag
07.00 Försöker (svårt att äta på morgnarna) jag få i mig något, kan vara allt från en tallrik kräm eller en macka (vitt bröd..)
12.00 Lunch. Har med mig matlåda från det jag åt dagen innan, maten varierar (det är inte jag som lagar maten så har inte så står påverkan på vad det blir)
17.00 Slutar jobbet.
17.30 Är jag på gymmet (dom dagarna jag tränar)
ca 19.30-20.00 Äter jag igen.
00.00 Går jag och lägger mig. (Varje kväll typ 15min innnan jag går till sängs så blir jag extremt hungrig och brukar sänga i mig 5st mackor eller 2pkt nudlar.


Vissa dagar äter jag som en häst (jämför med mina andra dagar då jag knappt får i mig något alls).

Vilken tidpunkt ska jag använda mig av dessa tillskott och vilken ska jag använda när?

---------------------------

Värt att nämna är att jag har precis börjat gymma stenhårt nu, har mest kört oseriöst innan, men nu bestämt mig för att ge allt på detta.

tack för svar.

StarkaUlf
2011-10-17, 09:33
Det är tänkt att du ska ta dom direkt efter din träning. Mest troligt så behövs bara Whey fx då.

Du kan även ta dom precis innan passet, om du tränar på fastande mage, för att sedan ta direkt efter passet också.

Hishulta
2011-10-17, 12:06
Det är tänkt att du ska ta dom direkt efter din träning. Mest troligt så behövs bara Whey fx då.

Du kan även ta dom precis innan passet, om du tränar på fastande mage, för att sedan ta direkt efter passet också.

Jaså, okej.
Varför just Whey och inte Carbo? När ska jag ta Carbo då?

Som mellanmål efter lunchen på jobbet kanske?

Vad menar du med att ta dom innnan passet om jag tränar på fastande mage?

Sheogorath
2011-10-17, 13:26
Jaså, okej.
Varför just Whey och inte Carbo? När ska jag ta Carbo då?

Som mellanmål efter lunchen på jobbet kanske?

Vad menar du med att ta dom innnan passet om jag tränar på fastande mage?

Carbo kan ersättas med vanlig mat i form av ris, pasta, potatis, bröd eller annat stärkelserikt. Carbo eller andra kolhydrater i flytande form fyller en funktion efter (eller under) intensiv konditionsträning eller om man har svårt att få i sig tillräckligt med energi genom den vanliga maten. För någon som bara ska ha det efter styrketräning (och som kan äta tillräckligt) fyller det ingen funktion som inte mat gör bättre. Annat än att det är smidigt kanske. Se bara till att äta inom sådär 0-90 min efter avslutat pass så klarar du dig utan Carbo helt enkelt. Whey Fx tar du direkt efter ditt pass, gärna redan i omklädningsrummet. Det är inte fel att ta flytande kolhydrat efter styrketräning, bara det att det inte är nödvändigt för maximal träningseffekt.

Om man tränar på fastande mage (det har gått lång tid sedan man åt sist) kan man ta Carbo innan för att få en liten kick/piggna till. Det behövs inga mängder. 2 msk eller så tycker jag räcker. Jag kör själv Dextropur (vanligt druvsocker) som är likvärdigt.