handdator

Visa fullständig version : Mjölk & multi FX


tomn
2011-10-16, 22:18
Skall lägga iväg en beställning av diverse saker från gv-huset, däribland multi fx. Hade tänkt att man kan ta det i samband med frukosten, där jag alltid tar en shake med mjölk till. Det jag undrar är ifall mjölket hämmar någon vitamin eller mineral från att tas upp?



INNEHÅLL PER TABLETT (Multi FX)


Vitamin A (acetat) 800 mcg
Tiamin (mononitrat) 5 mg
Riboflavin 5 mg
Niacinamid 5 mg
Ca-D-pantotenat 15 mg
Pyridoxin (hcl) 5 mg
Cyanokobalamin 10 mcg
Folsyra 150 mcg
D-biotin 0,20 mg
Askorbinsyra 200 mg
Vitamin D (kolekalciferol) 10 mcg
Vitamin E (acetat) 50 mg
Vitamin K 30 mcg
Jod (kaliumjodid) 50 mcg
Kalcium (karbonat) 60 mg
Kalium (klorid) 31 mg
Koppar (glukonat) 1 mg
Krom(aminokelat) 50 mcg
Magnesium(oxid) 60 mg
Mangansulfat 1 mg
Natriummolybdat 50 mcg
Selen(metionin) 50 mcg
Zink(sulfat) 9 mg


Förövrigt.. är det något annat livsmedel som man bör vara uppmärksam på, vad gäller hämmande effekt?

tomn
2011-10-17, 19:26
Ingen som har någon aning?

Ungrim
2011-10-20, 06:52
Kan inte svara på din fråga men känns det inte lite som överkurs/optinojja??

prOtotype
2011-10-20, 08:13
Jag har hört av en snubbe på gymmet (som är grof!) att koloz produkter har bättre biotillgänglighet, så du borde köpa dom istället.

Du fattar säkert att jag skämtar, men allvarligt, du läser om träning här, frågar om saker här (som den här tråden!), så varför inte handla här också?

tomn
2011-10-20, 20:15
Kan inte svara på din fråga men känns det inte lite som överkurs/optinojja??

Optinojja kan man säkert kalla det men jag försöker förbättra mitt intag av vitaminer och mineraler vilket nästan varit obefintligt förut, så om jag missar något viktigt skulle jag tyckte det var bra att veta. Då kan man ju äta något annat.

Jag har hört av en snubbe på gymmet (som är grof!) att koloz produkter har bättre biotillgänglighet, så du borde köpa dom istället.

Du fattar säkert att jag skämtar, men allvarligt, du läser om träning här, frågar om saker här (som den här tråden!), så varför inte handla här också?

Jag skulle gladeligen köpa här om de var lika billiga som på övriga ställen.

Sverker
2011-10-21, 06:03
Du kan med gott samvete ta tabletten precis när du vill och tillsammans med vad som helst.

Det är inte överdrivet mycket av någonting i tabletten. Osannolikt att några dl mjölk skulle konkurrera ut mineralerna som är med.

Men vill du optimera bör du ta tabletten till någon fet mat så du kan ta upp A,C och E-vitaminerna.


Jag skulle själv inte använda produkten m a p retinolacetatet/A-vitaminet. Bättre att välja någon produkt som innehåller beta-karoten istället. Du vinner antioxidanten och blir av med retinolens ev. negativa effekter på skelettbenen.

Scratch89
2011-10-21, 07:05
Jag skulle säga att det var en dålig tablett. Hälften av det där får du i dig av typ ett glas kranvatten.

Eddie Vedder
2011-10-21, 08:32
mitt intag av vitaminer och mineraler vilket nästan varit obefintligt förut

Drack du mycket mjölk då också? För om du gjorde det så var inte alls ditt vitaminintag obefintligt. Om du dessutom åt ägg och kött så fick du i dig det mesta. Om man adderar lite spenat och broccoli till det så är i princip hela RDI fixat kan jag tro.

Pansartax
2011-10-27, 10:52
Vad är en bra multi/vita/mineral tablett då?

Idefi
2011-10-27, 11:14
Vad är en bra multi/vita/mineral tablett då?

http://www.sharenet.co.za/marketviews/images/Big_pill.jpg

Pansartax
2011-10-27, 11:15
Precis, tack för att du visade min poäng.

Scratch89
2011-10-27, 13:29
En bra tablett är de som innehåller sådant som vi kan ha användning för, och eventuellt riskerar att ha brist av.