handdator

Visa fullständig version : Fråga om insulinnivåernas påverkan vid deff


TheIsh
2011-10-16, 21:48
Man har ju hört att insulinnivåerna bör hållas jämna och låga. Är det därför man brukar säga att det är bättre att äta fler mindre mål om dagen även om den totala insulinutsöndringen över dagen blir den samma? Att det finns mindre insulin i blodet vid en given tid?

Exempel: Dela upp 100 gram ris på två tillfällen istället för ett. Äter man 100 gram ris går det åt X mängd insulin, och Y mängd om man delar på det, där Y givetvis är mindre, men samma om man hade ätit allt på en gång?

Bakgrunden till varför jag frågar är för att jag försöker reda ut varför jag inte verkar bli av med något fett trotts mer än tillräckligt lågt kaloriintag. Jag förstår principen om kalori in vs ut och hela den biten, men nu har det verkligen stått still känns det som. Räknar jag ut att jag tappat 8kg på den tiden jag deffat så blir det ca 0,58kg/vecka. Och det låter ju bra. Men saken är den att 6 av dem var de första 3 veckorna. Och jag har legat mellan 12-1500 kcal om dagen ända sen 5:e Juli. Jag har räknat slaviskt. Det är inte första gången jag försöker bli av med överflödet, men det är första gången det har hänt något ens på vågen (kanske för att jag räknar), så jag har ingen lust att ge upp nu.

Mattematiskt sett är ju en deff simpel. Men i praktiken verkar någonting inte stämma riktigt. Jag kör ca 100 armhävningar om dagen, i övrigt ingen träning.
Promenerar i princip aldrig, och tar bilen till utbildningsorten. Så jag bör väl ha en hyggligt hög resistans till insulin eller? Jag har ingen lust att gå en timme om dagen om det inte gör någon skillnad. Om jag positivt visste att det är det som skulle göra skillnaden skulle jag gå två :Virro

Någonting saknas i ekvationen känns det som, och det borde inte vara kalorierna. Jag har ingen ämnesomsättningsrubbning mig vetande. Hela min familj har struma, så för ett par år sedan blev jag testad för det, men det var negativt. Vissa säger att man mer eller mindre måste äta ett visst antal kalorier för att korppen skulle vara snål på att släppa ifrån sig fettet, svält och hela den biten (som känns väldigt ologiskt på alla sätt). Jag går aldrig hungrig, och äter oftast bacon, ägg, kyckling, ost, hårt bröd, ris osv. I princip inga grönsaker. Mycket fett och protein. Kolhydrater blir mest till frukost för att få igång skallen :Virro

Har ni några idéer, utöver "du äter mer än yada yada".. Hur lågt ska man behöva gå känner jag.. Just nu har jag 1200 som lägre och 1500 som övre gräns, men har funderat på om jag ska testa äta lite mer. Fast svält i den benämningen är ju en myt har man hört. Börjar bli riktigt jobbigt nu då jag inte gick upp i vikt när jag åt som jag gjorde normalt, och då vara spagetti med köttfärssås i stora lass och gärna med bearnaise på. Den typen av mat 3-4 ggr om dagen + lite annat hip hap säkert.

Har typ 1 diabetes, så därför frågar jag specifikt om insulinnivåerna i blodet.

Oh, and *gah!*

Nu blir det att skalla kudde :naughty:

Jag tar 5 omega 3 kapslar (1000mg, EPA 180 mg, DHA 120 mg, Vitamin E 1mg) till de måltider som jag själv anser saknar vettiga fetter.

LeBron
2011-10-16, 22:40
Startvikt: 78 Kg (2011.07.05 ~18,1%bf)
Senaste mätning: ?? Kg (2011.09.02) ~14,9%bf)

Facepalm.

TheIsh
2011-10-17, 00:09
Det har vad att göra med min frågeställning?

LeBron
2011-10-17, 00:40
Det har vad att göra med min frågeställning?

"Bakgrunden till varför jag frågar är för att jag försöker reda ut varför jag inte verkar bli av med något fett trotts mer än tillräckligt lågt kaloriintag."

Du har ju tappat nästan 4%?

Sverker
2011-10-17, 06:13
Klart att motion gör nytta.

Du som har diabetes typ 1 får jättetydliga svar genom att promenera. Blodsockret kommer att sjunka. Inte bara direkt efter promenaden utan säkert hela dygnet efter också.

Lägre blodsocker betyder att du behöver mindre insulin;)

Men 1500 kcal låter lite kalorier. Kan inte vara bra för dig eftersom levern rimligen borde konstant vara tom på leverglykogen och möjligheten att buffra blodsockret mindre:(

TheIsh
2011-10-17, 13:59
"Bakgrunden till varför jag frågar är för att jag försöker reda ut varför jag inte verkar bli av med något fett trotts mer än tillräckligt lågt kaloriintag."

Du har ju tappat nästan 4%?
Jo, jag är medveten om det. Det står inte där men sist jag mätte stod det på 14,4 (alltså ännu mindre). Och även om jag garanterat tappat fett så försvann det som sagt den första månaden, eller så känns det som hur som helst. Mätning och vägning har jag inte lagt så stor vikt på då jag planerar att hålla överflödigt kroppsfett borta, det är ingen "komma i from" -deff det här, I'm in it for the long haul :) Jag kanske är för ivrig?

Klart att motion gör nytta.

Du som har diabetes typ 1 får jättetydliga svar genom att promenera. Blodsockret kommer att sjunka. Inte bara direkt efter promenaden utan säkert hela dygnet efter också.

Lägre blodsocker betyder att du behöver mindre insulin;)

Men 1500 kcal låter lite kalorier. Kan inte vara bra för dig eftersom levern rimligen borde konstant vara tom på leverglykogen och möjligheten att buffra blodsockret mindre:(
Kan du dumma ner det fetstilta en smula? Jag förstår inte vad du menar :smash:

Jag vill inte verka ohövlig eller så, men frågan handlade mer om ifall mängden insulin i blodet spelar in på fettförbränningen (eller kanske mer korrekt inlagringen). Det låter ologiskt på ett sätt, eftersom man ändå ligger på kaloriminus så borde ju kroppen inte lagra något i längden?
Att fysisk aktivitet sänker blodsocker och ökar insulinkänsligheten är jag väl medveten om.

Jag ska öka till 16-1700 undre/övre tak idag tänkte jag, det blir ca -5-600 enligt caloriesperhour.com :)

Jag kommer hur som helst att mala på. Mitt mål är att komma ner till 62 innan Februari, alternativt så lågt jag behöver gå, det kan ju bli en högre vikt än 62.
Jag siktar iallafall på att vara nära klar då. Vägde mig igår för första gången på ett bra tag, och då låg jag på ca 70,2 med kläder på och mat magen.

Sverker
2011-10-17, 17:35
Det betyder att:

När du går ned i vikt ökar din insulinkänslighet och risken för lågt blodsocker ökar. Normalt reagerar kroppen med glukagon och justerar upp blodsockret en bit mellan måltiderna. Har du små förråd av leverglykogen kommer blodsockret inte att justeras upp lika lätt utan riskan för hypoglykemi ( lågt blodsocker ) ökar.

TheIsh
2011-10-17, 20:56
Aha ok, då vet jag vad du menar. Aldrig hört det i de termerna förut.