handdator

Visa fullständig version : Vad gäller egentligen angående sista repsen?


Thelder
2011-10-16, 19:50
Känner att det får vara dags att ta reda på vad som egentligen gäller angående de sista repetitionerna?
Ska man köra ostrikt de sista gångerna så att man kan bryta ner de sista muskelfibrerna - eller låta bli?
De flesta versionerna jag hör är att "fuska" när man inte orkar mer, dock läste jag en intressant artikel i tidningen BODY. Jag citerar:

"Tänk på att avbryta seten vid teknisk failure, precis innan du känner att du måste börja fuska för att orka fler repetitioner. Om du skulle ta seten till positiv failure (då du inte kan lyfta vikten alls) eller ännu värre, få hjälp av en stolle i gymmet med någon extra repetition kommer du att bränna ut dig snabbare än en fyverkeripjäs på nyårsafton."


Hur ligger det till?

limenka
2011-10-16, 19:52
Det ligger till så att du kommer skada dig om du håller på och tränar med kass teknik/form bara för att skryta med 3x70kg i bänken istället för 1x70kg.

Thelder
2011-10-16, 19:54
Det ligger till så att du kommer skada dig om du håller på och tränar med kass teknik/form bara för att skryta med 3x70kg i bänken istället för 1x70kg.

Du missförstod nog. Jag menar naturligtvis att man ska börja att köra strikt.
Exempel: 1 set: Kör strikt tio repetitioner, för att sedan gå över till ostrikt två-tre gånger.

mikaelj
2011-10-16, 19:55
"Ostrikt" beror på vilken övning du utför.

Ge exempel på övningsval och vad du menar med strikt resp. ostrikt!

Thelder
2011-10-16, 20:00
"Ostrikt" beror på vilken övning du utför.

Ge exempel på övningsval och vad du menar med strikt resp. ostrikt!

Till exempel pushdowns. Med ostrikt menar jag att man använder i princip hela kroppen i slutet för att "kasta" ner vikten. Var det första exemplet jag kom på :)

mn8eii
2011-10-16, 20:04
Du missförstod nog. Jag menar naturligtvis att man ska börja att köra strikt.
Exempel: 1 set: Kör strikt tio repetitioner, för att sedan gå över till ostrikt två-tre gånger.

Varför tror du det skulle föreligga mindre skaderisk att köra ostrikt i slutet av settet då stabiliserande muskler är uttröttade än i början av settet?

Och som ovanstående är inne på så tycker jag att det beror lite på vilken övning man pratar om hur mycket "ostrikthet" man kan tolerera.

Thelder
2011-10-16, 20:10
Varför tror du det skulle föreligga mindre skaderisk att köra ostrikt i slutet av settet då stabiliserande muskler är uttröttade än i början av settet?

Och som ovanstående är inne på så tycker jag att det beror lite på vilken övning man pratar om hur mycket "ostrikthet" man kan tolerera.

Jag har inte påstått att det skulle vara mindre skaderisk då.

werpa
2011-10-16, 20:56
Tror inte att TS frågade om skaderisken, utan ifall det var bättre ur styrka/massa ökningen att köra så.

Jag tror det kan var bra att köra så ibland, inte nödvändigtvis i varje sett.
Men i sista arbetssettet eller liknande.

limenka
2011-10-16, 20:57
Till exempel pushdowns. Med ostrikt menar jag att man använder i princip hela kroppen i slutet för att "kasta" ner vikten. Var det första exemplet jag kom på :)

Vad tror du kommer själv?

edit: du bygger knappast stora bIkEps för du slänger upp vikterna (tror jag)

werpa
2011-10-16, 21:00
Nä det går inte att köra ostrikt, risk att armen ramlar av och musklerna exploderar:)

mikaelj
2011-10-16, 21:05
Det finns ingen skaderisk i att göra ostrikta pushdowns. :-)

Flerledsövningar typ knäböj, marklyft o dyl. är det däremot värre att fuska i.

Swinga du på, det händer inget.

Westan
2011-10-16, 21:06
Bara den allra sista reppen som bygger!

Thelder
2011-10-16, 21:33
Vad tror du kommer själv?

edit: du bygger knappast stora bIkEps för du slänger upp vikterna (tror jag)

Varför så dryga kommentarer, Mr. Cool?



Ni andra - tack för seriösa svar! :)

Matsa
2011-10-16, 21:39
Så länge som du fuskar på ett sådant vis att du fortfarande tränar avsedd muskel så blir det som ett slags dropset så frågan är alltså om dropsets är bra. Jag tror att det kan vara det om man inte drar det för långt och undviker att tumma på säkerheten.

limenka
2011-10-16, 23:26
Varför så dryga kommentarer, Mr. Cool?



Ni andra - tack för seriösa svar! :)

Om du är känslig kan jag inte hjälpa. Jag skriver så när jag upplever frågan som lite..konstig.

werpa
2011-10-17, 06:07
det finns fan inget konstigt i den frågan.:smash::smash:
Liknande behandlas var och varann vecka tycker jag.

TS. Det finns olika skolor.

Enligt ena ska man undvika fail, den andra ska man faila.

Vad som är bäst låter jag någon annan svara på.

Men jag kör nästan uteslutande till fail, på grund av att jag gillar det.*cupid*

Anders The Peak
2011-10-17, 06:26
Desto mer tränad(efter ca tre år av progressiv styrketräning som gett goda resultat styrke- muskelmässigt) man blir ju viktigare är att man pressar musklerna fram till positiv failure eller precis innan för att för att kunna få ytterliggare resultat(beroende på intensitet blir det inom olika respintervall). När det gäller fusk så tror jag i de flesta fall att det är bara en illusion av att man klarar mer. Det är bättre att köra till failure med bra teknik då vet man att rätt muskel-/grupper träffas

lurre86
2011-10-17, 07:19
Desto mer tränad(efter ca tre år av progressiv styrketräning som gett goda resultat styrke- muskelmässigt) man blir ju viktigare är att man pressar musklerna fram till positiv failure eller precis innan för att för att kunna få ytterliggare resultat(beroende på intensitet blir det inom olika respintervall). När det gäller fusk så tror jag i de flesta fall att det är bara en illusion av att man klarar mer. Det är bättre att köra till failure med bra teknik då vet man att rätt muskel-/grupper träffas

+1 på det där.

Det jag tycker är bäst är att köra utan "hjälp" å utan att fuska med tekniken.

Det är mkt lättare för mig att följa utvecklingen och se till att jag ökar varje pass. Lätt att veta när jag ska sluta då.

Om jag skulle hjälpa till varje gång så skulle de va svårt att veta till nästa pass hur mkt jag hjälpte till sist.

knivis
2011-10-17, 09:21
det e ju bra med det ostrikta för då kan du använda dig utav det negativa på tillbaka vägen vilket e bra:)

Mastodon
2011-10-17, 09:46
ett tips jag brukar köra själv ibland är att istället för att köra de sista ostrikt så kör jag dom excentriskt. Fuska upp vikten på valfritt sätt och håll sedan emot excentriskt dubbelt så länge. Då kan du sannolikt behålla tekniken och kräma ut lite av det sista, eftersom man är starkare excentriskt än koncentriskt (du kan ha excentrisk styrka kvar att ge när koncentriska är slut). Den excentriska sliter mycket mer på muskeln och "kör slut" på fler fibrer som du säger. ett tips bara.

en annan prinicip är ju också att det sliter mycket på CNS att köra till fail ofta. Det är inte nödvändigtvis dåligt om man gör det smart, dvs kanske inte precis hela tiden.

Johan_P
2011-10-17, 10:00
Till exempel pushdowns. Med ostrikt menar jag att man använder i princip hela kroppen i slutet för att "kasta" ner vikten. Var det första exemplet jag kom på :)

Jag skulle säga att man bör vara strikt med utförandet i flerledsövningar som marklyft och knäböj. Framför allt övningar där man riskerar att ryggen utsätts för ansträngning. I övriga övningar där man bara använder en led (i övningar som t.ex. push-downs, bicepscurls etc.) så kan man släppa på striktheten då skaderisken är mycket lägre. I push-downs kan man i stort sätt lasta på så pass mycket att man precis får ner vikten men att man sen kanske inte jobbar lika mycket med triceps genom övningen, det är en annan femma.

Som nybörjare bör man dock alltid vara noggrann med rätt utförande och öva upp sin teknik innan man börjar släppa på hur strikt man utför övningar.

Scratch89
2011-10-17, 10:58
Jag skulle säga att man aldrig ska köra helt strikt, förutom i böj och marklyft.

Minimjölk
2011-10-17, 11:04
Denna och många liknande frågor har egentligen alltid samma svar.

Det beror på...

Alla har olika förutsättningar och mål. I vissa lägen av sitt upplägg kan det vara bra att pressa sina muskler lite extra jämfört med vad man kan göra med ett strikt upplägg utan "fusk". Om man sedan gör detta genom cheating, dropsets, längre excentrisk fas etc är upp till utövaren men du skal lvara medveten om att cheating där du längre inte kör med rätt rörelse kan orsaka skada om du gör det i fel övning vid fel tillfälle. Rent allmänt skulle jag undvika att cheata i övningar där cheatingen innebär att du belastar främst ryggen felaktigt.

Jag är förespråkare av både cheating och dropsets men har även en bakgrund där jag mer eller midnre varit konstant övertränad/underpresterande pga för hög belastnig kontra min möjliga återhämtning. Därför blir mitt svar att så länge du har koll på varför du gör vad du gör och du känner att det hjälper snarare än stjälper så go for it.

Dina motiv med träningen är såklart väldigt vikiga med. Det verkar som om många ofta inte tänker på just detta utan bara kör efter ett visst program. Väljer du att konsekvent köra till failure/cheata så kommer du troligtvis köra färre sets/reps totalt per pass och du behöver längre återhämtning mellan passen. Därför skulle ajg vilja säga att i ett skede när du ligger på lägre volym/frekvens etc. så är cheating ett sätt att öka på belastningen.

stockinger
2011-10-17, 11:05
Varför inte bara köra strikt och sen droppet?
Funkar för mig iaf :)

orbing
2011-10-17, 17:08
Som sagt beror nog från övning till övning om det finns skaderisk.
Titta på den här filmen med Dorian Yates (sexfaldig Mr. Olympia för övrigt). Han kommenterar runt 8:40 in i filmen angående "cheata" för att använda styrkan som finns kvar i det negativa momentet av övningen.

Serien den videon är tagen ur var iaf för mig lärorik, checka gärna dom övriga klippen.

http://www.youtube.com/watch?v=y86TYYpaMoA

lurre86
2011-10-17, 17:39
Som sagt beror nog från övning till övning om det finns skaderisk.
Titta på den här filmen med Dorian Yates (sexfaldig Mr. Olympia för övrigt). Han kommenterar runt 8:40 in i filmen angående "cheata" för att använda styrkan som finns kvar i det negativa momentet av övningen.

Serien den videon är tagen ur var iaf för mig lärorik, checka gärna dom övriga klippen.

http://www.youtube.com/watch?v=y86TYYpaMoA


Skitbra klipp:)

Men på bänken säger han 2 uppvärmnings set på ca 10 reps. Hur långt ifrån faliure är dom?

Thelder
2011-10-17, 21:08
Tack för alla svar!

Mats J
2011-10-18, 07:32
Inte läst artikeln, men på sättet det är skrivet så verkar det vara Bartolls som ligger bakom. Jag tycker han ofta är extremt svart eller vit i sina påståenden, och vill få en bild av att det han säger/skriver är det enda rätta.

Jag körde i många är precis alla set med forced reps utan att bränna ut mig eller bli övertränad. Har du tränat i många år är det i ofta ett måste att pressa sig till failur eller mer för att forsätta utvecklas. Ge allt i mindre antal set helt enkelt, kvalite > kvantite.