handdator

Visa fullständig version : upplägg under deff


hatelix
2011-10-16, 17:52
hej! jag är ny här på forumet, detta är min första tråd. nu är det så att jag är sugen på att börja deffa! och vill ha lite tips om kost och motion.

lite om mig:
jag är 18 år,styrketränat i ca. 2 år
vikt 87-88 kg
längd 183-184 cm
nuvarande tränings schema

måndag: biceps och triceps
tisdag: ben
onsdag: vila
torsdag: bröst och triceps
fredag: rygg
lördag: axlar och biceps
söndag: vila

jobbar 06:30-16.00 vardagar, kliver upp 05:15 och lägger mig runt 21:00-21:30.

nuvarande kost/matchema:

05:15 1,5 dl havregrynsgröt med några skeda keso i, 30ml vimi pro och 2 st kre alkalyn mega caps

09:30 1 dl whey-80

10:30 ca. 400g kycklingfile med ris eller lax file med potatis

15:30 ca. 400g kycklingfile med ris eller lax file med potatis

17:00 1 dl whey-80

18:00 3 skopor crack eller jack3d och 2 st kre alkalyn mega caps

(18:30 GYM) aminosyra under träning och 2 dl gainer pro efter träningen

20:00 all husmanskost

21:00 sova.


jag har räknat ut mitt energibehov med Harris & Benedictekvationen.
dag vila: 2679,7576 kcal
dag träning: 3092:028 kcal

hur mycket kalori underskott ska man ligga på för att inte förlora muskler?
bästa motionen jogga eller gå?
när och hur ofta bör jag motionera?
hur ofta ska jag äta under deffen?
hur mycket fett och kolhydrater behöver man under deffen?
bra och dålig mat?

vicarious
2011-10-16, 18:41
hur mycket kalori underskott ska man ligga på för att inte förlora muskler?
bästa motionen jogga eller gå?
när och hur ofta bör jag motionera?
hur ofta ska jag äta under deffen?
hur mycket fett och kolhydrater behöver man under deffen?
bra och dålig mat?

1. Beror på hur fet man är. Desto fetare, desto större underskott kan man ligga på utan att förlora muskler. Runt -500 till -1000 kcal är väl rimligt för de flesta. När man börjar komma ner i ensiffrigt kroppsfett så kan det vara klokt att lägga sig på ett lägre underskott.

2. Gå är bäst om man ska vara petnoga. Detta på grund av att konditionsträning motverkar muskeluppbyggnaden.

3. När du vill. Behövs inte alls.

4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

5. Kolhydrater behöver man inte alls. Fett är däremot essentiellt men det finns ingen sådan fastslagen siffra så länge man får i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna.

6. Bra mat = proteinrika och mättande livsmedel. Dålig mat = gainer och andra former av flytande kalorier.

levels
2011-10-16, 22:41
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

LeBron
2011-10-16, 22:46
Ta bort gainern. Mättar inte, onödiga kalorier. Ersätt med en dos EAA :)

StampChamp
2011-10-17, 00:20
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

Du har fel, det går lika bra att äta 3 måltider som 10 måltider. Det är kalorierna som avgör om du går ner i vikt, inte hur ofta du äter.

Sheogorath
2011-10-17, 05:49
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

Varför skriver du saker som är fel?

joelduva
2011-10-17, 06:06
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

Broscience alert!!

Silveta
2011-10-17, 06:16
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

Källa på det?

Had to be done

vicarious
2011-10-17, 07:40
4. Antal måltider spelar ingen roll om kaloriintaget är detsamma.

Klart det gör! Det hjälper att hålla igång förbränningen och även öka förbränningen.. Äter man för få måltider så registrerar kroppen det och sparar fettreserver = Man blir fet.

Fler måltider men behåll ett kaloriintag som ligger på ett underskott.

Kul med ett extra trollkonto vid sidan av?

Är du mot förmodan seriös med ditt inlägg så kika gärna på

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9155494
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19943985

hatelix
2011-10-17, 09:49
Tack för svar! Men blir man inte trött och sliten om man inte äter några kolhydrater?

daloatf
2011-10-17, 10:32
Tack för svar! Men blir man inte trött och sliten om man inte äter några kolhydrater?

I början då du är ovan.

Sheogorath
2011-10-17, 10:53
Tack för svar! Men blir man inte trött och sliten om man inte äter några kolhydrater?

Man behöver absolut inte utesluta kolhydrater helt. Försök behålla åtminstone din kroppsvikt i kg x 1-1.2 (väger du 70 kg så 70-85) gram kolhydrat efter träning, t.ex. pasta, potatis, ris etc. Måste man skära ner mer än så för att gå ner i vikt så måste man, men jag skär då hellre ner på fettet ytterligare (man klarar sig på ganska lite fett om man är mer noggrann med fettkällorna).

levels
2011-10-17, 23:04
så det är ingen skillnad på att äta 3000 kcal i en måltid per dag eller kör frukost mellis lunch middag? det är inte så att kroppen sparar mer fett när den vet om att den måste gå 24 timmar mellan måltider? Kroppens förbränning är alltid densamma och går endast att förändra via träning och inte alls genom kosten? Jag trollar inte, jag kanske uttrycker mig slarvigt då jag skriver i hast för det mesta.. Men i stort sett allt jag säger kommer från en doktorand i näringsfysiologi.

StampChamp
2011-10-18, 00:05
så det är ingen skillnad på att äta 3000 kcal i en måltid per dag eller kör frukost mellis lunch middag? det är inte så att kroppen sparar mer fett när den vet om att den måste gå 24 timmar mellan måltider? Kroppens förbränning är alltid densamma och går endast att förändra via träning och inte alls genom kosten? Jag trollar inte, jag kanske uttrycker mig slarvigt då jag skriver i hast för det mesta.. Men i stort sett allt jag säger kommer från en doktorand i näringsfysiologi.

Det är gammal fakta och en myt bara, du kan äta hur många och hur få måltider som helst så länge du håller dig på rätt sida av din kaloribudget.

DroopySWE
2011-10-18, 01:25
Tack för svar! Men blir man inte trött och sliten om man inte äter några kolhydrater?

O andra sidan så kan du ju äta hur mycket kolisar du vill när du deffar så lämge du ligger på ett energiunderskott. Jag äter jättemycket kolisar och deffar.