handdator

Visa fullständig version : Synpunkter o råd gällande kost önskas!


minde26
2011-10-16, 15:14
Hej! Är nyreggad här på forumet då jag behöver lite synpunkter o råd gällande min kosthållning o träning.

Stats:

Längd: 170 cm
Vikt: 67 kg
Uppskattad BF: 15%

Mål:

Har nu, liksom så många andra, under en längre tid hållit på o dietat för att bli av med en hel del övervikt, dessvärre utan att styrketräna under tiden.
Resultatet är att jag krympt, men fortfarande har en del fett kvar att skala av. Som ni ser är jag redan en liten snubbe, men vill bli av med de där sista
procenten innan jag sätter igång o försöker få lite muskler. Planen är att komma ned till kanske 8% kroppsfett under 9 veckors tid mha rätt kost o träning.

Är detta rimligt?

Kost:

Har tänkt äta ungefär så här, en typisk dag:

Frukost:

Lättmjölk, 4 dl
Knäckebröd, 96g
Smör, 20g
Ost, 40g

Lunch:

Kycklingfilé, 125g
Råris, kokt, 150g
Grönsaker, 150g

Middag:

Kycklingfilé, 125g
Råris, kokt, 150g
Grönsaker, 150g

Mellanmål (utspritt under dagen):

Päron, 3 st
Matolja, 1 msk

Vilket ger totalt:

114.6 g protein, 206.0 g kolhydrater, 42.7 g fett och 1671 kcal

28% protein, 50% kolhydrater, 22% fett

Ser detta någorlunda bra ut? Något ni skulle lägga till, ta bort?

Träning:

Kommer av olika skäl kunna köra enbart 2 styrkepass per vecka. Tror ni detta räcker eller bör jag köra mer?
Min tanke är att lägga all konditionsträning på is så länge, då jag uppfattat (rätt eller fel?) att konditionsträning ofta får negativ inverkan på muskler då man ligger på kaloriunderskott och lågt BF.

Säg till om något är oklart. Tack på förhand.

vicarious
2011-10-16, 15:28
Mer protein. Minst 2g per kilogram kroppsvikt men gärna mer, upp emot 2.5-3g/kg.

Energimängden ser ganska låg ut men jag vet inte hur aktivt liv du lever.

2 styrkepass är tillräckligt, se till att lägga upp dom på ett smart sätt bara.

TommieS
2011-10-17, 06:11
Varför vill du gå ner till 8 % kf för att sedan bygga muskler? Börja bygg nu istället :)

Silveta
2011-10-17, 06:18
Varför vill du gå ner till 8 % kf för att sedan bygga muskler? Börja bygg nu istället :)

Håller med börja bygga direkt och satsa på att långsamt gå ner. Du kommer uppskatta det när du väl kommer ner till 8%

Westan
2011-10-17, 06:23
Håller med ovanstående, men vill du inte det så bör du kanske ändra om lite. Kör på typ 2-300g kyckling och 100g ris istället.

minde26
2011-10-17, 20:04
OK. Tänker som så att om jag ligger runt 15% nu, så kommer jag att ligga väldigt högt när jag väl byggt ett tag... Lär ju dessutom ha lättare att svälla upp igen då jag redan varit fet. Därför vill jag ha en låg startpunkt. Men, vad vet jag - kanske tänker helt galet? Tack för alla synpunkter, btw. Om ni har fler så kör på!