handdator

Visa fullständig version : Picnicbog på enkaste/godaste sätt - Ugn? Gryta?


Danne2k
2011-10-16, 14:42
Har 1,5 kg picnicbog som jag tänkte tillaga idag på något vis.

Har tillgång till ugn, stora kastruller, stektermometer, lergryta (ej rund), salt, svartpeppar, grillkrydda, sambal olek.

Den är 5% fett och jag skulle såklart vilja ha den så mör som möjligt, men har ingen lust att göra något 4 timmars långkok.

Jag har sökt på forumet och google utan att bli speciellt mycket klokare.

Är det ugn som gäller? Temperatur? Innertemp. på köttet så jag vet när jag kan ta ut det?
Lutar åt att jag bryner det och sen lägger i en kastrull med några dl vatten i 1-2 timmar.

hehelol
2011-10-16, 15:13
Stek det, häll över en burk Uncle Ben's Sweet & Sour, gör basmati ris till (all ris fungerar)

Tar max 20 min, gott som fan, och ingen ugn behövs!

= WIN!

Magnus N
2011-10-16, 15:22
Som du själv skriver, bryn den sedan bräsera klart den i ugnen eller på panna.

Innertemp är jag inte säker på men runt 70-80grader ?

Danne2k
2011-10-16, 15:33
Fördelar/nackdelar med att köra den i ugnen respektive köra den på spisen i en kastrull med lite vatten?

Borde ju vara någon skillnad..

Magnus N
2011-10-16, 15:37
Fördelar/nackdelar med att köra den i ugnen respektive köra den på spisen i en kastrull med lite vatten?

Borde ju vara någon skillnad..

Ingen aning faktiskt, skillnaden man kan tänka sig direkt är ju att ugnen får du värme runt om medans på platta så kommer det nerifrån, men om det påverkar slutresultatet något kan jag ej svara på.

vicarious
2011-10-16, 15:44
Lutar åt att jag bryner det och sen lägger i en kastrull med några dl vatten i 1-2 timmar.

Det blir bra. Behövs inga 4 timmar för att få den mör, 1-2 funkar. Bryn i smör och släng gärna ner någon lök eller nåt sånt. Blir jättegott.

Danne2k
2011-10-16, 15:56
Tack vänner!

Känns väl rimligt att köra på samma inntertemperatur som med vanligt fläskkött, dvs runt 70-73C, eller?

vicarious
2011-10-16, 16:52
Tack vänner!

Känns väl rimligt att köra på samma inntertemperatur som med vanligt fläskkött, dvs runt 70-73C, eller?

Picnicbog är "vanligt" fläsk/griskött :)

Jag brukar kolla på den här sidan, den är bra http://www.svensktkott.se/gris/bog/

Linus123
2011-10-28, 19:47
jag tycker du ska testa att göra så här. bryn köttet runt, lägg i form och krydda. tex äppelmust lagerblad timjan salt o peppar. sätt ugnen på 75grader och gå o lägg dig , glöm ej lock. dagen efter tar du ut köttet 1 timma innan måltid. häll av fonden och ta bort fettet tillsätt extra fond och eventuellt lite grädde så har du en god sås. servera med vad du vill. så brukar jag göra iaf med olika smaker o tillbehör.

Rickard
2011-10-28, 19:50
Detta sättet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163332

ed1234
2011-11-09, 01:30
Ska det vara riktigt riktigt mört är det att koka som gäller. Jag vill påstå att detta är sättet som innebär minst arbetstid också. Max 5min.

1. Placera steken i en gryta och häll i 3-4cm vatten(nix, köttet behöver inte täckas)
2. Tillsätt ett lagerblad och skär ner en morot och en liten lök
3. Släng i ett par pepparkorn och salta
4. Puttra under lock LÄNGE. Jag rekommenderar minst 3 timmar, men det dubbla går också bra om du vill ha det så mört att det trillar sönder ;) .

Magnus N
2011-11-09, 05:53
Ska det vara riktigt riktigt mört är det att koka som gäller. Jag vill påstå att detta är sättet som innebär minst arbetstid också. Max 5min.

1. Placera steken i en gryta och häll i 3-4cm vatten(nix, köttet behöver inte täckas)
2. Tillsätt ett lagerblad och skär ner en morot och en liten lök
3. Släng i ett par pepparkorn och salta
4. Puttra under lock LÄNGE. Jag rekommenderar minst 3 timmar, men det dubbla går också bra om du vill ha det så mört att det trillar sönder ;) .

Är inte det bräsering du beskriver här, koka gör man i betydligt mer vätska.

ed1234
2011-11-09, 15:03
Uj, jag trodde bräsera betydde bryna sedan koka typ vanligt grytkok.. Men där hade jag fel. Antar att min metod innebär bräsering då. Gillar speciellt att man får hemgjord buljong på köpet att antingen äta till steken eller spara till senare.

Blir det någon skillnad på köttets konsistens/smak om man täcker hela med vatten istället?

Kamp
2011-11-21, 21:16
Tänkte låna tråden lite!
Har ca 1kg ungnöt högrev som jag måste bli av med. Någon som har tips på något gott och enkelt man kan förvandla den till? Har tillgång till både ugn och spis.

Tacksam för svar

vicarious
2011-11-21, 21:18
Tänkte låna tråden lite!
Har ca 1kg ungnöt högrev som jag måste bli av med. Någon som har tips på något gott och enkelt man kan förvandla den till? Har tillgång till både ugn och spis.

Tacksam för svar

Långkok i gryta, antingen hel eller som grytbitar. Minst 2h bör du koka den.

Kamp
2011-11-21, 21:28
Har inte tillgång till gryta, kastrull bör fungera?

Något humm om mängd vatten? Kan tillägga att detta är första gången jag lagar sådant här kött.