handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång

Septic
2011-10-16, 13:03
Hej!

Jag har problem med en viktuppgång som inte verkar ge med sig trots en strikt diet som jag följer. Det handlar om strax under 1800 kcal/dag med en vikt på 92kg och en längd på 175cm, som jag beräknar från totalt stillasittande, varpå jag äter mer när jag tränar mer.

Visst har jag hört att vikten kan variera från dag till dag, men nu har den haft en stadig uppgång under en längre period än jag är bekväm med ( 1 vecka ). Att den kan ha gått upp ena dagen för att gå ner den andra, köper jag, men jag ser ingen anledning till att den fortsätter peka uppåt.

http://www.abload.de/img/shapeupclub1nffa.png (http://www.abload.de/image.php?img=shapeupclub1nffa.png)

Vikten har alltså gått ifrån 90.7 till 91.6 stegvis på någon vecka. Jag väger mig samma tid varje dag, direkt på morgonen innan frukost.

Till viss del kanske det kan förklaras med att jag var sjuk veckan innan och därför inte styrketränade och på det viset lägger på mig vätska?

Näringsfördelningen per dag ser ut ungefär som så:

175-190g Protein
80-95g Kolhydrater
70-80g Fett

Jokester
2011-10-16, 13:30
Antingen räknar du fel eller så är det vätska.

Septic
2011-10-16, 13:36
Antingen räknar du fel eller så är det vätska.

Att jag räknar fel är uteslutet då jag skriver upp, mäter och väger allt jag äter.

Men jo, vätska misstänkte jag också, men att vätska kan bidra till en pågående viktökning under en veckas tid, hade jag ingen aning om. Det känns ju som att vätska är något som kommer och går, vilket borde leda till en variation både upp och ner, inte enbart en uppgång.

vicarious
2011-10-16, 15:52
Du skämta mig aprillo? 0.9kg är ingenting. Jag kan gå upp eller ner över 2kg på en dag. Vikten fluktuerar. Jag har extremt svårt att tro att du lägger på dig fettvikt av ett dagligt intag av 1800 kcal om du väger 92kg.

Septic
2011-10-16, 15:56
Du skämta mig aprillo? 0.9kg är ingenting. Jag kan gå upp eller ner över 2kg på en dag. Vikten fluktuerar. Jag har extremt svårt att tro att du lägger på dig fettvikt av ett dagligt intag av 1800 kcal om du väger 92kg.

Att gå upp ena dagen för att gå ner den andra är jag van vid, men det är just att vikten stadigt går uppåt utan att "variera" som gör mig lite orolig.

Jag får väl fortsätta hålla koll helt enkelt, för det känns ändå som att jag knappast äter för mycket för att hålla mitt mål på 0.8kg/vecka.

Sheogorath
2011-10-16, 16:00
Att gå upp ena dagen för att gå ner den andra är jag van vid, men det är just att vikten stadigt går uppåt utan att "variera" som gör mig lite orolig.

Jag får väl fortsätta hålla koll helt enkelt, för det känns ändå som att jag knappast äter för mycket för att hålla mitt mål på 0.8kg/vecka.

Går du upp i vikt så äter du för mycket oavsett hur lite du äter. 1800 kcal är en siffra. Du får sänka till 1700 kcal om det fortsätter uppåt. När viktkurvan planar ut eller rent av vänder får du sänka till 1600 kcal. Inga konstigheter.

AtomicPuffin
2011-10-16, 16:50
Ge det lite mer tid än en vecka och var extra uppmärksam på felkällor som kan smyga sig in i bokförandet av kalorier eller kompensation för träning (hur mäter du förbrukad kcal när du tränar tex, felmarginal där?).

Jag väger mig dagligen och kör ett 7-dagars moving average i google docs för att jämna ut tillfälliga effekter (och min kassa våg som nog är +/- 0,5 kg =)). Tittar man på din trendlinje är den tydligt nedåt. Du hade ett brant fall precis innan den uppgång du fått på slutet, vänder du ner snart igen kommer du fortsätta ungefär samma linje.

Septic
2011-10-16, 17:15
Ge det lite mer tid än en vecka och var extra uppmärksam på felkällor som kan smyga sig in i bokförandet av kalorier eller kompensation för träning (hur mäter du förbrukad kcal när du tränar tex, felmarginal där?).

Jag väger mig dagligen och kör ett 7-dagars moving average i google docs för att jämna ut tillfälliga effekter (och min kassa våg som nog är +/- 0,5 kg =)). Tittar man på din trendlinje är den tydligt nedåt. Du hade ett brant fall precis innan den uppgång du fått på slutet, vänder du ner snart igen kommer du fortsätta ungefär samma linje.

Den träningen som jag räknar in varje vecka är i varje fall 3 styrketräningspass på 30-40 minuter styck ( 3 set, 5-12 reps, 40s vila mellan set, 2 min mellan övningar ), som jag räknar att jag förbrukar 100-150kcal, men jag är väldigt osäker och har inte lyckats hitta några bra siffror på hur mycket man förbrukar på ett styrketräningspass.

Den andra delen av träningen är högintensiva pass på en spinningcykel 2 gånger i veckan eller, de dagar jag inte kör styrketräning. 30-40 min per pass, som jag räknar fram till 300kcal. Lördagar och söndagar är vilodagar.

Som jag ser det så har jag satt siffrorna ganska lågt, säkert en bit under vad den egentliga förbrukningen bör ligga på, förutsatt att jag inte räknat fel. Så, om en felmarginal existerar så borde det gå åt motsatt håll.