handdator

Visa fullständig version : ska man väga havregrynet kokt eller okokt?


kolozeum
2011-10-16, 11:10
hej kom nyss på att jag har vägt mitt havregryn då det vart färdiglagat (kokt) har tagit en deciliter havregryn vilket okokt är 40gram använder axa fiberhavregryn färdiglagat kan det ligga på 200gram beror på hur mycket vatten jag tillsätter ¨så min fråga är ska jag väga det rakt ur påsen okokt eller ska jag väga gröten då den e färdig kokad?

bulletin
2011-10-16, 11:13
Du äter ju fortfarande 1 dl(40g) havregryn, oavsett hur mycket vatten du tillsätter.

koffein_beroende
2011-10-16, 11:16
Okokt, du ska alltså väga havregrynen innan du kokat dem.

begt
2011-10-16, 12:05
Okokt, du ska alltså väga havregrynen innan du kokat dem.

Japp, det är alltid det okokta värdet som står på förpackningarna. Samma gäller för pasta exempelvis.

Det är väl uttänkt så för att underlätta dosering. Hur som helst vore det nog svårt att uppskatta mängden kokt pasta beroende på hur mycket vatten som runnit av eller dunstat.

Nutrid
2011-10-16, 13:37
Du behöver inte ens väga. Kolla på förpackningen så står det kcal för okokt

Fugly
2011-10-16, 13:39
Kan kroppen bryta ner havregryn som inte är tillagat, t.ex. om jag tar någon dl och stoppar in i munnen eller om det är i en bar?

Zibbe
2011-10-16, 13:46
Kan kroppen bryta ner havregryn som inte är tillagat, t.ex. om jag tar någon dl och stoppar in i munnen eller om det är i en bar?

Mig veterligen så ja!

Fugly
2011-10-16, 14:30
Mig veterligen så ja!

Finns det någon gräns på hur mycket kroppen kan bryta ner?

Eddie Vedder
2011-10-16, 14:46
Finns det någon gräns på hur mycket kroppen kan bryta ner?

Nej inte vad man känner till. Det finns dock teoretiska gränser för upptag av energiämnen per timme men om man skulle provocera det till det yttersta kanske kroppen anpassar sig. Gissningsvis spyr en försöksperson långt innan dess att kroppen slutar ta upp maten om vederbörande skulle testa att trycka i sig för att utforska en potentiell gräns.

Havregryn är för övrigt inte råa om man ska vara korrekt. Det blir gryn genom att ångpreparera och valsa havrekorn så att det överhuvudtaget blivit gryn av kornen innebär per definition att havren inte är rå. Sväljer du ner ett rått havrekorn som ligger inuti sitt skal skiter du nog ut det oförstört.