handdator

Visa fullständig version : Råa ägg i drinken


Demy
2011-10-15, 23:09
Jag har proteinpulver, 3 råa ägg, lite socker/oboy och mjölk för att få i mig protein. Jag vill inte äta äggen så antingen dricker jag drinken med eller utan ägg. Jag gillar att jag får i mig en kcalboost av dem.

Bra eller anus med äggen?

Magganyo
2011-10-15, 23:09
bra

vicarious
2011-10-15, 23:11
Anus.

Ta mer proteinpulver. Använd något annat för att få mer energi. T ex mer oboy eller en skvätt grädde. NEJ, inte olja. Usch vad äckligt.

Beelz
2011-10-15, 23:12
anus.. tror inte kroppen heller klarar av att ta upp allt ifall ägget äts rått(?)

vicarious
2011-10-15, 23:17
anus.. tror inte kroppen heller klarar av att ta upp allt ifall ägget äts rått(?)

Tru dat (protein)

begt
2011-10-15, 23:18
Nej kroppen kan bara ta upp ungefär hälften av proteinet i ägg som inte är tillagade, så det ska absolut undvikas. Ägget måste koagulera genom stekning eller kokning.

vicarious
2011-10-15, 23:20
Plus risken för salmonella.

Demy
2011-10-15, 23:46
Nej kroppen kan bara ta upp ungefär hälften av proteinet i ägg som inte är tillagade, så det ska absolut undvikas. Ägget måste koagulera genom stekning eller kokning.

men det är ju bättre än inget alls?

om vi bortser från salmonellarisken då

mattilainen
2011-10-15, 23:47
men det är ju bättre än inget alls?

om vi bortser från salmonellarisken då

gillar inte iden. ät!

vicarious
2011-10-15, 23:52
men det är ju bättre än inget alls?

om vi bortser från salmonellarisken då

Man kan lika gärna ta mer mjölk, mer proteinpulver, mer grädde, mer oboy.. mer av något annat.

Pipharen
2011-10-15, 23:56
Vem bryr sig.

Demy
2011-10-15, 23:57
Man kan lika gärna ta mer mjölk, mer proteinpulver, mer grädde, mer oboy.. mer av något annat.

Jag vill inte få i mig så mkt kalcium annars hade jag kört på mer protein eller mer mjölk.

Beelz
2011-10-16, 00:16
Jag vill inte få i mig så mkt kalcium annars hade jag kört på mer protein eller mer mjölk.

Vad är det för fel på kalcium?

Demy
2011-10-16, 00:49
Vad är det för fel på kalcium?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2527432&postcount=2

begt
2011-10-16, 07:42
Att inte få i sig det mesta utav näringsämnena i ett livsmedel går verkligen emot all min optinojja :) Inga råa ägg för min del, särskilt om kolesterol har ens en liten negativ effekt på hälsan om det blir flera ägg om dagen.

Silveta
2011-10-16, 07:54
Borde det inte räcka att köra äggen knäckt med lite vatten i micron säg 30 sekunder till 1 minut och sen ner med den i shaken? salmonella om det finns borde ju dö på den tiden, proteinet borde reagera på värmen och lättare tas upp av kroppen etc.

Sverker
2011-10-16, 07:58
Har hela ägget stelnat i micron är ägget säkert.
Inhibitorerna som hindrar oss från att ta upp allt protein är förstörda och både campylobakterna och ev. salmonella är döda.

Silveta
2011-10-16, 08:08
Har hela ägget stelnat i micron är ägget säkert.
Inhibitorerna som hindrar oss från att ta upp allt protein är förstörda och både campylobakterna och ev. salmonella är döda.

som jag trodde då, men man får väl experimentera då och se hur lång tid som behövs för att koka ett ägg i micron då, inte för att jag förstår poängen men ändå :)

Spartansk
2011-10-16, 08:10
som jag trodde då, men man får väl experimentera då och se hur lång tid som behövs för att koka ett ägg i micron då, inte för att jag förstår poängen men ändå :)

Det går väldigt snabbt, och med stor risk för explosion, så passa det noga. :)

Sverkers poäng är att sjukdomsrisken och att man bara får i sig hälften av proteinet är borta om ägget tillagas.

Silveta
2011-10-16, 08:20
Det går väldigt snabbt, och med stor risk för explosion, så passa det noga. :)

Sverkers poäng är att sjukdomsrisken och att man bara får i sig hälften av proteinet är borta om ägget tillagas.

Jag förstod sverkers poäng och det är samma poäng jag försökte komma fram till, misslyckades dock uppenbarligen..

gällande explosionsrisken så minskar den drastiskt om du knäcker ägget först och tillsätter några droppar vatten :)

Dreas
2011-10-16, 08:46
Jag tror det är Bartoll som påstår att det är en myt att hälften av proteinet inte tas upp.

Eller ja, det är det ser jag nu: http://forum.bartoll.se/showthread.php?86-TMMG-kostillskottschema-nedsatt-insulink%E4nslighet/page2

Svar på detta?

Säg inte att det råkar ligga en gömd tillskottsshop där som jag inte ser nu så jag får en varning.

Sverker
2011-10-16, 10:30
Ska läsa på lite om trypsininhibitorerna i ägg. Återkommer.


Snygg koppling i den amerikanska texten. Ett ägg av 30 000 st ägg innehåller salmonella. Sätt det i ett sammanhang.
Ifall råa ägg skulle vara populärt på Kolozzeum borde någon varje vecka blir salmonellaförgiftad. 52 000 st medlemar som äter några ägg varje vecka. Ifall merparten varit råa skulle det bli någon varje vecka som placeras i karrantän enligt smittskyddslagen.

Ola Wallengren
2011-10-16, 10:31
Det är ingen myt. Det är varken gammal eller dålig forskning som bekräftar det.

Cirka 35-50% av proteinet i råa ägg går förbi tunntarmen. Visserligen så tas en hel del av kvävet senare upp från tjocktarmen när bakterierna gjort sitt, men till vilken nytta är osäkert.

Am J Physiol. 1999 Nov;277(5 Pt 1):G935-43.
Amount and fate of egg protein escaping assimilation in the small intestine of humans. (http://ajpgi.physiology.org/content/277/5/G935.full.pdf+html)
Evenepoel P, Claus D, Geypens B, Hiele M, Geboes K, Rutgeerts P, Ghoos Y.
Source
Department of Medicine, Division of Gastroenterology, Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Louvain, Belgium.
Abstract
Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of (13)C-, (15)N-, and (2)H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available.

PMID: 10564098 [PubMed - indexed for MEDLINE]

J Nutr. 1998 Oct;128(10):1716-22.
Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques. (http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716.full.pdf+html)
Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A, Hiele M, Ghoos Y, Rutgeerts P.
Source
Department of Medicine, Division of Gastroenterology and Gastrointestinal Research Centre, University Hospital Leuven, B-3000 Leuven, Belgium.
Abstract
Egg proteins contribute substantially to the daily nitrogen allowances in Western countries and are generally considered to be highly digestible. However, information is lacking on the true ileal digestibility of either raw or cooked egg protein. The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. A significant negative correlation (r = -0.92, P < 0.001) was found between the 13C-recovery in breath and the recovery of exogenous N in the ileal effluents. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient, albeit incomplete, and that the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment. A simple 13C-breath test technique furthermore proved to be a suitable alternative for the evaluation of the true ileal digestibility of egg protein.

PMID: 9772141 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Eddie Vedder
2011-10-16, 10:41
Jag tror det är Bartoll som påstår att det är en myt att hälften av proteinet inte tas upp.

Ja jag har också läst det. Han svarade att det är en myt och den enda "motiveringen" var att mycket forskning om livsmedel är finansierad av industrin. Trovärdig argumentation. ;)

Ska man nu klaga på de studierna som visar det så bör man ju i så fall ha konkreta exempel på var i studierna det brister. Vad i metoden har man gjort som gör resultaten värdelösa? Och det har jag ännu aldrig fått förklarat för mig av de som ändå dömer ut resultaten.

EDIT: Först nu klickade jag på länken och ser att det var just den tråden. Vad spannmålsindustrin har för egenintresse av att jag hellre ska tillaga mina ägg än att äta dem råa har jag svårt att se.

Dreas
2011-10-16, 11:41
Ja jag har också läst det. Han svarade att det är en myt och den enda "motiveringen" var att mycket forskning om livsmedel är finansierad av industrin. Trovärdig argumentation. ;)

Ska man nu klaga på de studierna som visar det så bör man ju i så fall ha konkreta exempel på var i studierna det brister. Vad i metoden har man gjort som gör resultaten värdelösa? Och det har jag ännu aldrig fått förklarat för mig av de som ändå dömer ut resultaten.

EDIT: Först nu klickade jag på länken och ser att det var just den tråden. Vad spannmålsindustrin har för egenintresse av att jag hellre ska tillaga mina ägg än att äta dem råa har jag svårt att se.Jag är väl inte direkt förvånad över hur han slänger omkring med informationen, men det är ju intressant att det kanske finns saker som säger emot det lite. Själv är jag för inkompetent för att ha någon egentlig aning men det är intressant att se mer kunniga bryta ner det och påpeka felaktigheter osv.

King Grub
2011-10-16, 11:55
det är ju intressant att det kanske finns saker som säger emot det lite

Det gör det väl inte? Vilka saker då? Verkar mer som ett påstående att det skulle vara en myt bara för att man inte vill att det skall vara så.

Dreas
2011-10-16, 12:10
Det gör det väl inte? Vilka saker då? Verkar mer som ett påstående att det skulle vara en myt bara för att man inte vill att det skall vara så.Du har rätt, har för mig att jag sett rapporter nämnda på sidan jag länkade för lääänge sen, mitt minne sviker.

Då vet jag verkligen inte vad Bartoll baserar sitt uttalande på, mer än artikeln eller vad det nu är som han citerat.

Sverker
2011-10-16, 13:36
EDIT: Först nu klickade jag på länken och ser att det var just den tråden. Vad spannmålsindustrin har för egenintresse av att jag hellre ska tillaga mina ägg än att äta dem råa har jag svårt att se.



Ännu mer förvånande när spannmålsindustrin kan sälja säd till foderindustrin, som tillverkar hönsfoder;)

Scratch89
2011-10-16, 13:56
T.o.m jag som inte ens har läst särskilt mycket näringslära vet att det i princip är en vetenskaplig sanning med trypsininhibitorer i råa ägg.

Doctor Snuggles
2011-10-16, 14:14
Ska läsa på lite om trypsininhibitorerna i ägg. Återkommer.


Snygg koppling i den amerikanska texten. Ett ägg av 30 000 st ägg innehåller salmonella. Sätt det i ett sammanhang.
Ifall råa ägg skulle vara populärt på Kolozzeum borde någon varje vecka blir salmonellaförgiftad. 52 000 st medlemar som äter några ägg varje vecka. Ifall merparten varit råa skulle det bli någon varje vecka som placeras i karrantän enligt smittskyddslagen.

Finns salmonellan i gulan eller vitan eller båda?

Sverker
2011-10-16, 15:55
Texten är amerikansk. Vi i Sverige har bekämpat salmonella hos kycklingar och värphöns under lång tid. Våra ägg och kycklingar ska vara fria från salmonella.


Bakterierna kommer in från ytan. I vitan finns försvar med lysozymer och antikroppar som hindrar bakterina att komma vidare. Men försvaret tröttas ut och efter en tid når de hela vägen in till gulan som är försvarslös.

Vitan ska alltid ha stelnat medan det går bra att gula fortfarande är flytande. Bakterierna har inte kommit dit...ännu.


Jag söker på Ovomucoid och ovoinhibitorer. Fenema hävdar att försöksdjur som grisar och råttor drabbas av inhibitorerna och deras tillväxt stoppas ifall de får enbart rå äggvita som proteinkälla.
Tydligen så drabbas inte våra enzymer på samma sätt. För att ytterligare komplicera så verkar inhibitorerna klara av vanlig kokning av ägget eftersom temperaturen måste upp till >90°C under flera minuter för att de ska denatureras ordentligt.



Verkar som om Grubb eller Eddie får plocka fram studien om rå äggvita och upptaget av proteinet.

Eddie Vedder
2011-10-16, 19:05
Verkar som om Grubb eller Eddie får plocka fram studien om rå äggvita och upptaget av proteinet.

Ola har ju redan gjort det.

fiskarn
2011-10-16, 20:34
Jag har börjat knäcka i ett rått ägg i gröten när jag kokar den på morgonen. Rör ner det och låter det koka med i kanske nån minut. Räknas ägget som tillagat då eller går man miste om en massa proteiner?

Sverker
2011-10-17, 05:57
Tillagat är ägget när det stelnat ordentligt. Hur det blir i din gröt är inte lätt att veta. Troligen blir det ordentligt varmt;)


Du vinner protein. Proteinet förstörs inte i ägget eller i havre heller. Istället denatureras allt proteinet och upptaget blir bättre.

Sheogorath
2011-10-17, 06:02
Jag har börjat knäcka i ett rått ägg i gröten när jag kokar den på morgonen. Rör ner det och låter det koka med i kanske nån minut. Räknas ägget som tillagat då eller går man miste om en massa proteiner?

Min gröt känns "torr" och inte "slemmig" när jag kokt den färdigt med tre äggvitor. Jag kokar först 2 min, rör sedan om så att "smeten" blir jämn, och sedan in 1,40 till. Att gröten inte är slemmig när den är färdig borde betyda att proteinet är denaturerat (tillagat).

Scratch89
2011-10-17, 11:00
Min gröt känns "torr" och inte "slemmig" när jag kokt den färdigt med tre äggvitor. Jag kokar först 2 min, rör sedan om så att "smeten" blir jämn, och sedan in 1,40 till. Att gröten inte är slemmig när den är färdig borde betyda att proteinet är denaturerat (tillagat).

Jag älskar din detaljonanism. :D