handdator

Visa fullständig version : förebygga axelskador


Wipflash
2011-10-15, 22:17
Kön: man

Ålder: 18

Längd och vikt. 184cm 109 kg

Träningserfarenhet: antal år

Var gör det ont? Delts
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Djup
Gör det ont någonstans då du trycker? Mer ömt
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Kännt under längre tid
Är smärtan skarp eller mer dov? Än så länge relativt dov
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Mest ont efter bänkpress
Känns det bättre eller sämre efter träning? Bättre
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Pressövningar efter bänkpressen
Var i rörelsen smärtar det? Bottenläge
Hur länge har du haft ont? 2-3 månader av känningar
Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Känningar vid tillbakadragna armar


Vad och hur mycket tränar du? 3-4 ggr i veckan
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Stegrat tyngre i bänkpressen över ett antal månader.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? 0



Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? 0

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: 0

Övrigt: Tänkte höra ifall någon har kunskap om hur jag på bästa sätt förebygger allvarligare axelskador, har än så längre mest känningar vardagligt och blir begränsad som mest precis efter bänkpress. Tränar rotatorcuffarna som uppvärmning på pressdagarna 2x12. Blir trött i axlarna mycker lättare på sistone när jag bär saker t.ex. väskor. Inte tränat axlar specifikt på en längre tid av 2-3 veckor heller. Tänkte köra en deload vecka nu, vilka andra åtgärder kan det tänkas finna, sluta med bänkpress?*cry*

TurningTorso
2011-10-16, 00:54
http://www.google.se/search?q=shoulder+savers

Första träffen...artikelserie av Cressey. Tror inte du blir besviken för den täcker in det mesta.

Wipflash
2011-10-16, 01:14
http://www.google.se/search?q=shoulder+savers

Första träffen...artikelserie av Cressey. Tror inte du blir besviken för den täcker in det mesta.
innehåller lite väl många punkter, lite för ospecifik tycker jag, ska jag pröva alla elr bara några liksom osv.
skulle varit bra att höra åsikter från folk som tränar tungt i bänken ofta, t.ex. sisu elr stefan j, då dem borde ha en del vetskap hur man håller axlarna så skadefria som möjligt

Rickard Hagman
2011-10-18, 22:51
Jag skulle satsa på att köra hantlar istället. Känns det bra utan någon smärta så är det ju kanon. Pressövningar speciellt bänkpress sätter ju en jäkla press på axlarna som för många leder till skador och inflamationer.

Det är viktigt att du ser till att du är varm i axlarna innan du börjar köra igång med. Därför är ju en axeluppvärming toppen. De övningar där du tränar Serratus Anterior tycker jag personligen har hjälpt mig ta bort stor del av den smärta jag upplevt då jag kört press. Likaså är säkert en balans på in-och-utrotationer likaså viktigt att få med.

Hur funkar det att göra hantelflyes åt sidan? smärtar det något?

Wipflash
2011-10-18, 23:42
Jag skulle satsa på att köra hantlar istället. Känns det bra utan någon smärta så är det ju kanon. Pressövningar speciellt bänkpress sätter ju en jäkla press på axlarna som för många leder till skador och inflamationer.

Det är viktigt att du ser till att du är varm i axlarna innan du börjar köra igång med. Därför är ju en axeluppvärming toppen. De övningar där du tränar Serratus Anterior tycker jag personligen har hjälpt mig ta bort stor del av den smärta jag upplevt då jag kört press. Likaså är säkert en balans på in-och-utrotationer likaså viktigt att få med.

Hur funkar det att göra hantelflyes åt sidan? smärtar det något?
jag upplever som sagt inte direkta smärtor, utan mer känningar som känns nära till att bli riktiga skador. Finns bara hantelpressar upp till 42,5 kg så kan inte uppnå den önskvärda belastnigen som i tunga bänkpressar. värmer axlarna innan träningen. övningar för Serratus Anterior är pullovers t.ex.? hur tränas balansen för in-och utrotationer?
Hantelflyes har alltid känns onaturlig, för mycket stretch för axlarna, möjligtvis att det kännts sämre på sistone då jag prövat.
Hur länge ska jag avstå från tyngre lyft i bänken? stegra från lågt till tyngre utan att obehag uppkommer?

Wipflash
2011-10-18, 23:59
känner mig också begränsad rätt mycket i sidolyft med hantlar för axlarna, mer än förr, blir trött att bära saker i en arm mycket lätt också osv.

Rickard Hagman
2011-10-19, 00:18
jag upplever som sagt inte direkta smärtor, utan mer känningar som känns nära till att bli riktiga skador. Finns bara hantelpressar upp till 42,5 kg så kan inte uppnå den önskvärda belastnigen som i tunga bänkpressar. värmer axlarna innan träningen. övningar för Serratus Anterior är pullovers t.ex.? hur tränas balansen för in-och utrotationer?
Hantelflyes har alltid känns onaturlig, för mycket stretch för axlarna, möjligtvis att det kännts sämre på sistone då jag prövat.
Hur länge ska jag avstå från tyngre lyft i bänken? stegra från lågt till tyngre utan att obehag uppkommer?

Det är ju bättre att köra på de 42,5kg hantlarna ett tag tills det blivit bättre iaf. Det du känner är ett vanligt tecken som också ska tas allvarligt. Hade jag varit du hade jag nog gått till en sjukgymnast omgående, men så vet jag dock att de inte alltid ger en så mycket till hjälp alltid.

Jag hade själv samma känning i axlarna efter mycket sidolyft på ett industrijobb jag hade, mycket lyft åt sidan jag gjorde i arbetet vilket orsakade en överträning i "supra spinatus" (muskeln som lyfter armen åt sidan), men jag fortsatte träna ganska ivrigt och det led senare till en inflamation. Ett tag efter det fick jag kortison i min ena axel. Men har kvar problemen och smärtan än idag till och från, mestadels från pressövningar. Vad jag har fått som råd sen dess från sjukgymnaster har varit att jag behövde rehablitera muskeln genom att stärka upp den igen, men sakta. En kiropraktor tyckte att jag skulle fortsätta träna lugnt som innan, undvika pressar med låst grepp då det påfrestar mycket mer. Och gav mig även rådet att stretcha ut axeln regelbundet i kabeldrag, genom att dra armen nerifrån och bakom ryggen.

Kolla in Axons film på axeluppvärmning. Övningen där du pressar axeln framåt är så du tränar Serratus Anterior. http://www.youtube.com/watch?v=AW4qBsP1CFU

Hoppas det hjälper dig något.

Wipflash
2011-10-19, 00:45
ok, kör med hantlar ett tag till och utväderar efter, tack för hjälp med övningarna samt övrigt :)

TurningTorso
2011-10-19, 06:28
innehåller lite väl många punkter, lite för ospecifik tycker jag, ska jag pröva alla elr bara några liksom osv.
skulle varit bra att höra åsikter från folk som tränar tungt i bänken ofta, t.ex. sisu elr stefan j, då dem borde ha en del vetskap hur man håller axlarna så skadefria som möjligt

Allt som står i artikeln gäller ju på ett eller annat sätt. Jag tror det kan vara svårt att hitta en enda övning eller liknande som gör att axlarna blir bra, men det är ju bara att testa sig fram.

MilkmaN
2011-10-22, 14:41
Skall genast läsa Shoulder Savers! Tack för tipset!