handdator

Visa fullständig version : delad benträning eller inte?


Diana
2004-01-01, 12:31
alla ni som provat dela upp benträningen i två, framsida o baksida o kört dem separata dagar har ni märkt nån skillnad mot för att köra hela ben på samma dag en gång i veckan? vilket upplägg va bäst? tycker de låter mest logiskt att de skulla va effektivast att dela upp på två dagar så man orkar så tungt som möjligt för både fram o bak.. men ändå kör ju de flesta ben på en dag..?

Officer
2004-01-01, 13:15
Jag kör aldrig hela underkroppen på en dag, dvs lår+vader. Vaderna orkar jag inte köra efter att jag kört ut lår ordentligt.

Jag kör alltså endast framsida+baksida lår på en dag. Börjar alltid med baksidan, eftersom den kräver mindre energi att träna ut, och det kräver inte längre tid än framsida lår att träna (tills jag tycker de är möra).
Har provat dela upp framsida/baksida på olika dagar, det fungerade fint det också men jag gillar inte att kroppen ska behöva pumpa ut massa blod till nedre kroppen flera gånger i träningsveckan.

King Grub
2004-01-01, 13:46
För min egen del passar det överlägset bäst med att dela upp fram- och baksida lår. Jag klarar inte att träna lårbiceps också efter att ha krossat framsidan med 20-25 set innan. Helt otänkbart.

Tränar man enligt någon låg- eller medelsetsprincip tror jag dock inte man tjänar så mycket, om något, på att dela upp lårmuskulaturen på flera pass.

z_bumbi
2004-01-01, 13:50
Originally posted by Diana
men ändå kör ju de flesta ben på en dag..?

Kanske för att de kör knäböj och på sätt inte kan dela upp låret då man redan tränat både fram och baksida i den övningen, kompleterar man någon extra övning för baksidan är ju benen sen ganska möra.
Sen har ju de flesta bara begränsat med tid samt antal dagar kroppen tål att tränas varje vecka, kör man 3-4 dagar per vecka verkar det onödigt att dela upp låren på två dagar.

Big_Vik
2004-01-01, 14:32
Förut hade man kondition för ett hårt benpass + vader.

Nu är man ju slut efter framsidan, inte orkar man speciellt många set heller, fast nu har jag iofs nyss börjat med knäböj och det gör väl sitt antar jag...

Vaderna pallar jag nästan aldrig med nu, så de får jag ta med axlarna och magen dagen efter...

Men ska ta tag i konditionen nu.! :whipped:

Just nu blir det bara 4-5 set sittande bencurl efter framsidan, men skön är den iaf..inga raka mark för de har jag inte orkat ta tag i än.. :angel:

Men jag är övertygad om att det går finemang att träna baksida,framsida och vader hårt i samma pass om man har kondition för det.! vad tycker ni?

Sparrisen
2004-01-01, 15:10
Fram till på måndag har jag det senaste halvåret delat upp min benträning på bak- och framsida. Visserligen fungerade det bra, men eftersom benträningen är väldigt jobbig (minst sagt) så kan det vara bra att klara av den på ett pass. När jag ex körde först framsida lår och därefter triceps, så blev det gärna att man "hastade" sig egenom dessa övningar bara för att sedan få träna den mera lättsamma triceps.

Om ni ska köra både fram- och baksida samma pass så bör ni nog börja med baksidan. Man blir ju då inte lika mentalt trött samtidigt som det inte tär lika mycket på energin. Satsa därefter allt på framsidan och ge järnet, i vetskap om att det sedan är över och man kan gå och vila.

Vaderna kan kanske vara bra att lägga lite separat, ex efter ett bröstpass. Man kan ju ta sin gainer efter sissta setet bröst och sedan köra vaderna, eftersom de ju inte är så energi-krävande.

kör HÅRT!

:D

Diana
2004-01-01, 17:16
ja kom på de att man(iaf jag) får träningsverk även i baksidan lår efter knäböjjen o då brukar baksidan fortfarande kännas lite stel efter tr fyra dar(hur mkt ja än stretchar) så de e väl de negativa me att dela upp.. de flesta ja hört verkar oxå va överens om att de e baksidan man ska börja me om man ska köra båda på ett pass men ja upplever att min rygg hellre vill kröka sej i stela mark om ja börjar me den övningen till skillnad från om ja börjar me tex benböj.. fattar inte varför kanske värmer ja upp korsryggen(?) för dåligt..hmm

z_bumbi
2004-01-01, 17:41
Börjar man med baksidan innan man ska köra t ex böj tappar man en del av stabiliteten i knäna skulle jag tro, alltså inget jag skulle säga är något generellt bra. Trivs man med det så visst men i teorin borde skaderisken öka.

Diana
2004-01-01, 17:50
ja de känns att man e ostabilare i böjjen efter tex stela mark.. då blir de o fortsätta me framsidan först!:bpump: :bpump: