handdator

Visa fullständig version : Stela trapz.


kalaskonrad
2011-10-15, 17:06
Tjenixen, såsom trådtiteln heter så har jag på sista tiden fått otroligt stela trapz., lyckas inte ens utföra shrugövningar rätt nå mer pga detta. Oklart om det riktigt är en skada, möjligen mer bara något som stör mig, hindrar mig i träningen och jag hoppas på att det finns en enkel lösning (stretchning???)

Hade förut inga problem alls att "isolera" översta trapz. i diverse övningar och få grym "kontakt" med den men får numer ingen kontakt alls i denna muskel. De gånger jag bli masserad så påpekas det alltid att jag har enorma mängder knutar just runt muskeln samt vid kanten runt skulderbladen.

Är det möjligen dessa knutar som hindrar mig? Är det mer stretchning som gäller tro?

Bör kanske påpekas att jag inte har speciellt dålig hållning, framåtroterade axlar eller så.

Mvh

Slufsbuk
2011-10-15, 20:18
Tjenixen, såsom trådtiteln heter så har jag på sista tiden fått otroligt stela trapz., lyckas inte ens utföra shrugövningar rätt nå mer pga detta. Oklart om det riktigt är en skada, möjligen mer bara något som stör mig, hindrar mig i träningen och jag hoppas på att det finns en enkel lösning (stretchning???)

Hade förut inga problem alls att "isolera" översta trapz. i diverse övningar och få grym "kontakt" med den men får numer ingen kontakt alls i denna muskel. De gånger jag bli masserad så påpekas det alltid att jag har enorma mängder knutar just runt muskeln samt vid kanten runt skulderbladen.

Är det möjligen dessa knutar som hindrar mig? Är det mer stretchning som gäller tro?

Bör kanske påpekas att jag inte har speciellt dålig hållning, framåtroterade axlar eller så.

Mvh

va fan betyder isolera översta trapz? lägg ner det här jädra bb skiten för fasiken!

axlar/trapz kan tränas oändligt på miljoner vis utan att bli utslitna/övertränade.

träning sker varje dag. anamma det och överlämna dig till det.

olle111
2011-10-15, 20:45
Det går inte helt att isolera övre trapz men det går då fan att koppla bort undre trapz ganska mycket.

Kör hellre på BB skit än SL.

kalaskonrad
2011-10-16, 10:15
va fan betyder isolera översta trapz? lägg ner det här jädra bb skiten för fasiken!

axlar/trapz kan tränas oändligt på miljoner vis utan att bli utslitna/övertränade.

träning sker varje dag. anamma det och överlämna dig till det.

Det jag försökte få fram i alla fall var att jag kunde genomföra en shrugövning och känna kontakten i muskeln, vilket inte längre verkar möligt. Det jag undrar är över det jag skrivit i topicen och jag är inte här för att bli tillrättasagd utav någon internetbyggare som just blivit frälst utav knäböjsracket. Vad är det för jävla HARDCORE MASS XXL DONKEY KONG_3000 attityd som kretsar här på forumet egentligen?

Håll dig till topic eller strunta i att läsa tråden.

Sheogorath
2011-10-16, 10:19
va fan betyder isolera översta trapz? lägg ner det här jädra bb skiten för fasiken!

axlar/trapz kan tränas oändligt på miljoner vis utan att bli utslitna/övertränade.

träning sker varje dag. anamma det och överlämna dig till det.

Med tanke på att övre och nedre traps är varandras antagonister så är det väl ganska uppenbart att man kan isolera den ena delen från den andra. Nedre inhiberas när övre aktiveras för att inte motverka kraftutvecklingen hos respektive. När du kör en shrug kommer inte nedre aktiveras annat än möjligen för att stabilisera kotpelaren. Var kom all attityd ifrån? Att han använde det förbjudna ordet "kontakt"? Ja, det kan jag också gå igång på, men spara på krutet för fan. Du kommer bli kortvarig om du inte kan svara mer balanserat på ett inlägg än sådär.

Rickard Hagman
2011-10-18, 22:31
Har haft flera bekanta som haft liknande problem, dock i andra muskel-områden så som rygg och biceps tex. Ingen kontakt alls hur hårt de än köttat ut muskeln.
Jag hänvisade dem flera gånger till att besöka en kiropraktor för att se ifall det var något som de kunde fixa. Vet ej om de gick dit eller så, dock inte hört så mkt mer av dem ang detta.
Men du nämner ju själv att du har mycket knutar vid trapezious så då kanske det är dags att ta och testa att få ut dem? Kanske är de någon triggerpunkt som ligger där och jävlas :)

Holabandola
2011-10-19, 08:20
....jag kan berätta att jag har hela mitt liv haft stela trapz. Inget som stört men de har alltid varit stenhårda och ömmat när man tryckt på dem.
Jag började stretcha bena, rumpa, höftböjar, vader och hamstring för en tid sedan, på grund av ryggbesvär, och hepp så har mina trapz blivit mjuka och fina!?
Det kan låta märkligt, men allting hänger ihop, alla muskler är connectade med varandra för att hålla en upprätt, har man stela ben så blir man stel hela vägen upp.

det är iallfall mitt bästa tips, börja stretcha ut ben och underkropp rejält och se vad som händer. Kan ta en vecka med daglig stretching.