handdator

Visa fullständig version : Hemmaträning


energi
2011-10-15, 11:18
Någon som har något förslag på program för hemmaträning till min kompis? Har 2styckna hantlar på 12kg, 15år och väger 55kg. Hans mål är att bli större och starkare. Han har inte tillgång till gym.

Fugly
2011-10-15, 11:33
Lite svårt blir det då vikterna endast räcker till armar, axlar och lite bröst och då kommer de inte heller att räcka så långt.

energi
2011-10-15, 11:35
Han vill inte vinna mr olympia utan bara förberada sig inför gymmet som han kommer börja med nästa år. :)

Fugly
2011-10-15, 11:36
Så tänkte jag också, men ack vad jag ångrar det. Mina 5 månader på gymmet har jag ökat så mycket mer än i mitt år med hemmaträning.

aijou
2011-10-15, 11:38
Har han tillgång till någonting att hänga i för att göra chins/pull-ups?

energi
2011-10-15, 11:40
Du har säkert helt rätt. Men det ända gymmet han har i närheten tillåter inte honom att träna. Så antingen väntar han ett år igenom att sitta och spela datorspel och inte göra någonting. Eller så hjälper ni med några övningar han skulle kunna göra. Jag själv har tänkt mig typ armhävningar och liknande övningar, duger inte det?

energi
2011-10-15, 11:40
Har han tillgång till någonting att hänga i för att göra chins/pull-ups?

Han finner säkert något träd ute där han kan hänga om det behövs. .)

Spunken
2011-10-15, 11:46
Jag listade några bra kroppsviktsövningar i en tråd tidigare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5316243&postcount=2

En del av övningarna kan verka lite avancerade/tunga till en början, men det finns många bra sätt att skala ner dem till mer rimliga nivåer.

Edit: Finns också många bra statiska övningar som ger väldigt mycket styrka. L-sit är ett bra exempel som kan köras hemma, antingen på golvet eller mellan 2 stolar eller liknande.

hugok
2011-10-15, 12:02
Någon form av enbensböj borde kunna ge rätt hyfsad benträning, eventuellt med vikt. Armhävningar med vikt på ger rätt okej bröstträning och chins (eventuellt med vikt) ger bra ryggträning. Biceps och triceps räcker hantlarna till mycket om han är nybörjare vilket jag förutsätter att han är. Mage finns det hur många alternativ som helst utan tillbehör; situps, dragonflags, plankan mm.

aijou
2011-10-15, 12:05
Förutom övningarna som spunken listade så skulle jag nog rekommendera Chins (pronerat grepp), pull-ups, viktade push-ups, push-ups med fötterna upphöjt, smala push-ups, dips, plankan, crunches och hängande benlyft.

Med hantlarna kan han ju köra lite stående triceps extensions, hantellyft åt sidan, curls och split squats.

Nikodemus
2011-10-15, 12:16
om han är lite lurig kan han nog åstadkomma både marklyft och squats med hantlarna. sen armhävningar, crunches, militärpress etc. sen kan han be pappa rensa ur garaget och köpa lite mer utrustning ;)

energi
2011-10-15, 12:18
om han är lite lurig kan han nog åstadkomma både marklyft och squats med hantlarna. sen armhävningar, crunches, militärpress etc. sen kan han be pappa rensa ur garaget och köpa lite mer utrustning ;)

hmmm... hurdå om jag får fråga? :)

robbob
2011-10-15, 12:18
Kolla på följande sidor efter inspiration av enkel hemmaträning med få redskap eller endast kroppsvikt.

www.beastskills.com och www.rosstraining.com

pTw
2011-10-15, 13:36
två stolar tilllsammans och han tar dipsen klara! bästa triceps övning jag vet om och med en ryggsäck eller påse med vikt hängandes runt magen så är det GG :)

HulkH
2011-10-15, 15:31
Klart det hjälper, men det kommer inte räcka långt.

Men vill han träna, så träna... det ger alltid nått. :)

Fugly
2011-10-15, 15:35
Han kan ju alltid slänga upp någon på ryggen och köra lite djupa böjar.

Nikodemus
2011-10-15, 19:01
hmmm... hurdå om jag får fråga? :)

"scoobys workshop" har en del ganska bra tips om hur man är kreativ då det är snålt med utrustning.

kettlebellGuden
2011-10-15, 19:07
Kör lite kaatsu kombinerat med kroppsvikt så ska du se att du kan få upp bra intensitet.

Lindrian
2011-10-15, 19:08
Du kan göra hur mycket som helst hemma med 2 hantlar...

Curls, extensions, flyes, hantelpress, axelpress, rodd, reversed flyes, sidolyft, frontlyft. Med lite kreativitet kan du köra benspark och lårcurl.

Glöm inte pushups och allt vad det nu är som inte kräver några vikter.