Visa fullständig version : Bra frysta grönsaker?
Slartibartfast
2011-10-15, 07:09
Jag har i åratal ätit frysta grönsaker från Euroshopper, som jag tyckt varit bäst kvalitet för pengarna, men har på senaste tiden upptäckt att blomkålsbitarna i påsarna börjat smaka hemskt. Har även testat andra märken, och blomkålen har också där varit dålig. Nån som märkt liknande?
Sen ICA kom med sig basic sortiment så kör jag bara dem.. Sommargrönsaker, broccoli, blomkål.. Bra storlek på buketterna, fin spänst när man kokt dem, smaken är okej (aldrig som färska men du fattar) och det är ett sjysst pris på dem.. Det enda jag i princip inte köper ICA Basic nu är Ärtor, där är det Findus som gäller, finns ingen jag provat hittils som kommer ens i närheten av deras kvalitet på frysta ärtor.
Slartibartfast
2011-10-15, 07:58
Det är också en morot/broccoli/blomkålsmix jag köper, men nu smakar blomkålen anushål och när man slänger dom bitarna stinker dom ner hela lägenheten :(
Frysta grönsaker är så behändigt, bara värma upp i en kastrull tills vattnet är så varmt att man fortfarande kan ha fingret i det, och låt stå några minuter.
Spartansk
2011-10-15, 10:59
Jag gillar de man kan köpa på Lidl. Har aldrig tänkt på vad märket heter, faktiskt.
dramodur
2011-10-15, 11:08
ica basic är omförpackade euroshopper produkter :)
Nikodemus
2011-10-15, 11:56
...nu smakar blomkålen anushål ...
Det låter inte som någon höjdare! Jag tycker också att ICA's grejjer brukar funka bra. Annars är konserver fint, speciellt för oss med liten frys :)
vicarious
2011-10-15, 21:54
Ja jag har märkt samma sak. På sistone har Eldorados broccolimixar smakat ganska dåligt. Kastat många blomkålsbitar som är typ bruna och smakar/luktar dåligt.
När jag äter sånna får jag halsbränna/magkatarr o.O... Jobbigt eftersom det är så grymt gott och bra utfyllnad till måltider :'(
Citygross har bulkförpackningar iaf, typ 4-8kg eller nåt :D
Har dock aldrig upplevt äckliga frysta grönsaker.
EDIT: förutom dom som är äckliga då..
Jag kör på Eldorados wokgrönsaker, tycker jag smakar riktigt bra.
Ristretto
2011-10-16, 00:47
Ni ska börja micra blandningen. Typ 20 min för 500g.
koker alltid alla frysta grönsaker i saltat vatten, tycker det är lättare att justera hur genomkokta de blir på spisen O.o
Ristretto
2011-10-16, 08:13
Jo, det kan väl hända. Broccolin får dock en helt annan smak om man kör den "för länge" i micron. Me gusta.
jag gillar findus, där är grönsakerna alltid fräscha,
Sandra81
2011-10-16, 10:17
micra förstör mycket vitaminer. värm aldrig mat på full effekt de dödar all näring fick jag lära mig av elektrolux. :)
kettlebellGuden
2011-10-16, 10:20
+1 på findus.
LIDLs frysta är aspolut sämsta.
OneManArmy
2011-10-16, 10:49
20 minuter i micron!? måste ju bli stenhårda.
Det räcker ju i stort sett med att koka upp dem i en kastrull för att de ska bli klara på 5 minuter.
Köper euroshopper/ica basic alltid
Slartibartfast
2011-10-16, 11:44
Ja jag har märkt samma sak. På sistone har Eldorados broccolimixar smakat ganska dåligt. Kastat många blomkålsbitar som är typ bruna och smakar/luktar dåligt.
Precis! Bruna, mjuka och smakar illa/beskt. Och bara blomkålen. Resten smakar bra.
Fru_Flisa
2011-10-16, 12:21
Håller med om att Euroshopper började smaka s*** förut men jag litar inte på några grönsaker som inte är ekologiska längre utan kör bara på Garants broccoli och blomkål (ärter ibland) och ica eko gröna bönor.
vicarious
2011-10-16, 15:48
Precis! Bruna, mjuka och smakar illa/beskt. Och bara blomkålen. Resten smakar bra.
Blomkålen kanske har drabbats av nåt. Röta, skadedjur eller nåt? Undra var dessa grönsaker kommer ifrån, knappast Sverige eller vad tror ni? Bara hoppas att det är övergående.
SiSenior
2011-10-16, 15:52
micra förstör mycket vitaminer. värm aldrig mat på full effekt de dödar all näring fick jag lära mig av elektrolux. :)
Verkligen.
Ristretto
2011-10-16, 15:53
20 minuter i micron!? måste ju bli stenhårda.
Det räcker ju i stort sett med att koka upp dem i en kastrull för att de ska bli klara på 5 minuter.
Köper euroshopper/ica basic alltid
Nä, dom blir inte stenhårda.
Lite läsning till dig:
http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/
http://ngruppen.blogspot.com/2009/05/sa-paverkar-tillagning-din-mat-33.html
http://ngruppen.blogspot.com/2010/10/mikro-eller-inte-mikro-om-vitaminer-och.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.