handdator

Visa fullständig version : jumpdafuckup


redders
2011-10-15, 00:36
Dags för en journal! Har tidigare tittat in här då och då, tanken är att det ska bli mer frekvent framöver i och med en journal.

Bakgrund: 31 år, 191 cm, ca. 96 kg, spelat fotboll hela livet men gymmet har tagit över mer och mer, har insett att man har blivit för tung och gammal för fotbollen och kommer därför lägga mer fokus på gymträningen nu. I alla fall till gräset är grönt igen, då vet man aldrig vad som händer..

Målsättning: Ställa upp i ett antal fitnesstävlingar framöver. Först ut Athletic Umeå 2011 (om axeln håller) och sedan är förhoppningen att det blir F5 nästa sommar.

Har ingen aning just nu om hur journalen kommer att se ut, förmodligen blir det en massa pass som kommer att radas upp, men även lite tankar kring träning i allmänhet. Ska försöka komplettera med lite bilder nu och då.

Tyvärr är jag paj i ena axeln just nu, en gammal skada som gör sig påmind ibland, inte bra eftersom jag gärna vill köra AU-11 som äger rum om 2 veckor. Hoppas på det bästa, har vilat en vecka helt från överkroppsträning och ska nog ge det ett par dagar till så får vi se..

Slänger upp ett par bilder från diverse pass under sommaren 2011.


84050

84051

84052

ThisIsTheOne
2011-10-15, 07:21
Ser verkligen oförskämt bra ut!

Ska du köra nåt av eventen på Fitnessfestivalen?

redders
2011-10-15, 11:33
Ser verkligen oförskämt bra ut!

Ska du köra nåt av eventen på Fitnessfestivalen?

Ja vi får se, inte helt omöjligt. Lär nog dyka upp där i alla fall, måste ju heja fram dig och de andra deltagarna :) Det kommer bero på hur kroppen mår och om träningen flyter på. Matchvikten är lite väl hög för chins och dips, men kan vara skoj att köra ändå. Måste avvakta lite hur axeln känns och hur det går på AU-11, men visst skulle det vara skoj att ställa upp i någon gren. Återkommer ang. FF framöver.

redders
2011-10-16, 21:11
Taggad som fan på att komma igång igen, men visste inte vad jag kunde förvänta mig av passet med tanke på axelskadan som jag har försökt vila bort.. Värmde upp lite i rodden och bestämde mig för att gå all-in, inte alltid det smartaste men det gick bra! PB 361m!! Sjukt nöjd, vilan har gjort gott. Testade även lite lätta chins och dips och det kändes ok, vågade inte belasta för mycket här.. Avslutade med några extra set triceps. Mycket bra pass och känns helt underbart att axeln är på bättringsvägen. Ska nog inte vara någon fara för AU-11, blir grymt skoj!

ThisIsTheOne
2011-10-17, 19:29
Stabil rodd! Nöt ordentligt fram till AU så kan du säkert plocka några meter till med tävlingstaggning i ryggen.

Vad har du för personbästan i chins och dips?

redders
2011-10-17, 23:09
Stabil rodd! Nöt ordentligt fram till AU så kan du säkert plocka några meter till med tävlingstaggning i ryggen.

Vad har du för personbästan i chins och dips?


Ja, jag är nöjd! Bara testat 5-6 gånger än så länge. Kommer nog inte köra något mer innan AU, kanske lite lugnt till helgen.. Vill inte riskera att axeln blir dålig igen. Svår balansgång, man vill ju samtidigt träna till tävlingen. Men det får bli så här denna gång, det viktigaste för mig är att vara med. Framöver kommer det säkert bli högre målsättningar.

Ang. pb i chins och dips har jag inga klockrena svar eftersom det beror på olika kv och framförallt olika typer av utförande som du vet. Vi kan säga 20 F5-strikta chins på 97kg och dips vet jag faktiskt inte riktigt. Har inte kunnat köra så mycket pga axelproblem, men lite drygt 30 F5-strikta skulle jag tro. AU blir en bra start och värdemätare. Något att utgå ifrån vad gäller dessa delmoment.

Lägger upp en video på mina 20 "rehabdips" från i söndags. Kallar dom rehab eftersom jag körde extremt lugnt tempo och inte fullt djup. Ville bara känna att rörelsen kändes ok för axeln.

Förhoppningsvis kan man slänga upp lite roligare videor framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=oPFuN7uWsnY

ThisIsTheOne
2011-10-18, 14:36
Lägger upp en video på mina 20 "rehabdips" från i söndags. Kallar dom rehab eftersom jag körde extremt lugnt tempo och inte fullt djup. Ville bara känna att rörelsen kändes ok för axeln.

Förhoppningsvis kan man slänga upp lite roligare videor framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=oPFuN7uWsnY

Det utförandet du kör på videodipsen är inte alls långt från det som krävdes på F5-kvalen i Karlskrona och GBG i somras. Lite djupare, men ungefär samma långsamma tempo ville de ha.

20 strikta chins på KV nära tresiffrigt är jävligt stabilt!

dabe0016
2011-10-18, 19:51
Kul att se en till som tränar för AU! Du blir vass i rodden!

redders
2011-10-18, 23:05
Kul att se en till som tränar för AU! Du blir vass i rodden!

Roligt att du tycker det! :) Anser själv att jag är rätt kass på rodden, tror det var en lyckträff sist. De andra gångerna jag testat har bästa resultat varit lite drygt 350. Men vi får se, hoppas man kan prestera på samma nivå på AU.

Tränar inte speciellt för AU utan mer för framtida fitnesstävlingar. Ser AU som en bra start på det hela. Ska du också köra AU? Varit med tidigare år eller liknande tävlingar?

Det utförandet du kör på videodipsen är inte alls långt från det som krävdes på F5-kvalen i Karlskrona och GBG i somras. Lite djupare, men ungefär samma långsamma tempo ville de ha.

20 strikta chins på KV nära tresiffrigt är jävligt stabilt!

Oj! Då snackar vi inga 30+ med det utförandet, kanske 25 på sin höjd. Men jag tycker det är bra med strikt bedömning så ska inte klaga. Ja jag är nöjd med chinsen, men har svårt att se att jag ska kunna öka så mycket där.. Dipsen däremot finns det mycket att hämta innan F5 nästa år. Såg att du har börjat med lite rehabövningar för axeln, kanske testar några framöver. Du får gärna tipsa om du har någon som funkar bra.

dabe0016
2011-10-19, 07:28
hehe, lyckoträffar är det bästa:) Jo, jag ska köra AU. Min första tävling någonsin, så det är ett litet startskott för mig med. Tävlar inte så mycket mot de andra för de är mycket bättre i chins och dips, utan tävlar mot mig själv. Känns som att man måste börja där. Genrep på lördag om du är sugen!

redders
2011-10-19, 22:17
hehe, lyckoträffar är det bästa:) Jo, jag ska köra AU. Min första tävling någonsin, så det är ett litet startskott för mig med. Tävlar inte så mycket mot de andra för de är mycket bättre i chins och dips, utan tävlar mot mig själv. Känns som att man måste börja där. Genrep på lördag om du är sugen!

Sund inställning första tävlingen. Kan tyvärr inte vara med på något genrep, hade varit oerhört nyttigt. Bor i Linköping, men kommer från Övik ursprungligen och är hemma ibland så det är därför jag kommer att vara med i AU. Vi ses på tävlingen!

redders
2011-10-22, 17:34
Inte mycket träning just nu, varit i Köpenhamn och jobbat under större delen av veckan.. Drog igenom ett antal övningar idag i lugnt tempo. Uppvärmning C2-rodd, chins, lutande bänk i smith, lätta latsdrag, dips, stretching. Nytt blandpass imorgon sen får vi se hur veckan blir. Känns sådär inför tävlingen nästa lördag, men jag ska vara med i alla fall. That's for sure! Axeln är ok för att utföra rörelserna i chins och dips, det är det viktiga just nu.

Mersault
2011-10-23, 15:18
Kul att du ska köra AU, ser bra ut i journalen med bla en rodd på över 360m! det kommer att bli en utmärkt debuttävling =) ses på Lördag!

redders
2011-10-23, 20:43
Kul att du ska köra AU, ser bra ut i journalen med bla en rodd på över 360m! det kommer att bli en utmärkt debuttävling =) ses på Lördag!

Roligt att du tycker det! Läste igenom några sidor i din journal och måste säga att du radar upp mycket imponerande pass, ruggigt stark! Det kommer bli grymt skoj att träffa alla och även vara med o köra. Ja vi får se hur rodden kommer att gå, har inte kört så många gånger och den i journalen var pb med rätt många meter. Har åkt på en förkylning nu också tyvärr så det känns allmänt kasst inför lördag, men jag hoppas på det bästa och att jag hinner bli frisk. Axeln får ju i alla fall vila nu när jag är sjuk :) Vi ses på lördag!

redders
2011-10-30, 17:17
Så var debuttävlingen avklarad! Riktigt roligt var det! Förberedelserna har varit katastrofala med axelproblem, flytt och sjuk sista veckan. Kom upp till Övik sent på natten innan tävlingen och sov några timmar sen vidare till Umeå tidigt på morgonen. Lite jobbigt eftersom jag inte är någon morgonmänniska :) Jag tvekade länge innan jag åkte upp mot Övik på fredagen eftersom jag kände mig riktigt dålig när jag vaknade, men är otroligt glad över att jag bestämde mig för att köra. Hade några kompisar som skulle med upp och brorsan skulle också vara med o köra rodden. Det var grymt roligt och lärorikt. Fick helt klart mersmak och ser fram emot kommande tävlingar!

Själva tävlingen då: Jag tävlade i amatörklassen och blev 5:a av tot. 16 pers vilket jag tycker var klart godkänt. Tillhörde de tyngre i startfältet med mina 96 kg och fick iväg 18 chins, 28 dips och 361 m i rodden (tangerat pb). Rodden var riktigt bra och i den grenen kom jag delad trea av tot. 19 pers som rodde (amatör +elit) vilket jag är jättenöjd med. Kände av förkylningen på slutet i rodden, men med lite extra tävlingstaggning så gick det bra ändå. Chinsen är jag inte riktigt nöjd med, men var inte alls vaken i kroppen när det var dags så ändå ok. Dipsen var bra, men fick 3 bortdömda pga för korta stopp i toppläget (väldigt strikt bedömning i denna gren).

Överlag känns det positivt med tävlingen och det känns framförallt grymt bra att det blev av. Det var mycket som talade emot, särskilt sista veckan, men hade ångrat mig om jag hade skippat tävlingen. Nu blir det vila så att man blir frisk igen och sen får vi se vad det blir för satsningar framöver. Återkommer med klipp från tävlingen.

ThisIsTheOne
2011-10-30, 19:29
Grattis till väl genomförd tävling!

Ser fram emot att se klippen.

iPad
2011-10-30, 19:46
Du kanske hört det förr men du ser ut som en riktig viking!

redders
2011-10-30, 23:30
Grattis till väl genomförd tävling!

Ser fram emot att se klippen.

Tack så mycket! Ska fixa klippen nu om en stund. Kollade precis igenom och såg att jag fick en bortdömd i chins också, inte bra.

Du kanske hört det förr men du ser ut som en riktig viking!

Haha, ja det vet jag inte men har hört det. Haha, rolig kommentar!

redders
2011-10-31, 00:28
Chins, 19-1

NF5kgSMDdDM


Dips, 31-3

7z9zd8PMOq0


Rodd, 361 m

rXVU2ugdaMc

apjanne
2011-10-31, 16:48
Riktigt bra första tävling! Kul med videoklipp också :)

ThisIsTheOne
2011-10-31, 18:01
Jävligt roligt att se klippen! Vackert utförande. Blir sporrad att köra själv.

Xtreme-G
2011-11-01, 10:30
Jag hade helt missat att du startat journal här!

Chinsen var som vanligt lite för strikta för min smak. Att din utlåsning kommer med lite spetsig vinkel i dipsen gör ju att du får det extra tufft med bedömningen. Strark rodd, men en roddteoretiker som jag hade velat se lite längre drag, gå fram lite längre tills smalbenen är vinkelräta mot golvet och lite bakåtlut i slutläget. Å andra sidan hade jag kommit i botten med mitt roddresultat ;) Grattis till en väl genomförd tävling och ett fint resultat!

Niwah
2011-11-01, 10:52
Riktigt jäkla snyggt utförande!

redders
2011-11-02, 19:25
Riktigt bra första tävling! Kul med videoklipp också :)

Tack, jag är helt klart nöjd med insatsen! Var nog tyngst i tävlingen också så totalplaceringen var över förväntan. Hade inte tänkt filma men är tacksam för det nu i efterhand. Bra att se vad man kan jobba vidare på.

Jävligt roligt att se klippen! Vackert utförande. Blir sporrad att köra själv.

Tackar! Härligt att kunna sporra dig :) Du ska väl köra på FF nu snart?

Jag hade helt missat att du startat journal här!

Chinsen var som vanligt lite för strikta för min smak. Att din utlåsning kommer med lite spetsig vinkel i dipsen gör ju att du får det extra tufft med bedömningen. Strark rodd, men en roddteoretiker som jag hade velat se lite längre drag, gå fram lite längre tills smalbenen är vinkelräta mot golvet och lite bakåtlut i slutläget. Å andra sidan hade jag kommit i botten med mitt roddresultat ;) Grattis till en väl genomförd tävling och ett fint resultat!

Tack! Det var ju du som först tipsade om denna tävling. Håller med dig ang. utförandet. Chinsen går för långsamt, skyller på vikten :) Dipsen finns mycket potential i, måste bara klura ut ett sätt att träna utan att axeln tar så mycket stryk. Rodden ser inte alls bra ut, kass teknik men tror det blir bättre med lite mer träning. Längre drag ska jag jobba på!

Riktigt jäkla snyggt utförande!

Tack Niwah!

redders
2011-11-08, 23:32
Dåligt med uppdateringar efter tävlingen, behövde ett par dagar med fokus på lite annat än träningen. Har dock hunnit med att köra några blandpass och man börjar komma igång sakta men säkert.

Testade rodden för första gången efter tävlingen och drog till med 196 m på 30 sek! PB med bra många meter, men bara andra gången jag körde på denna tid. Imorgon väntar ett redigt ryggpass :)

redders
2011-11-09, 22:18
Det blev ett rätt lugnt ryggpass, men testade 30 sek i C2-rodden igen och ökade till 197 m. Nära 200 nu!

redders
2011-11-16, 00:10
Fortsatt segt med träningen, några pass har det blivit men inget värt att skriva om. Återkommer! Körde dock rodd häromdagen igen och drog till med pb på 366 m. Testade en ny taktik och finns mycket att hämta här :) Ska knäcka 370 nästa pass! Det blir inget tävlande på FF men däremot åker jag ner över helgen. Hoppas att ett par av er andra här ska tävla!

redders
2011-12-07, 21:14
Var på Fitnessfestivalen i helgen och såg bland annat ThisIsTheOne och ett gäng Umegrabbar reppa på bra i SM-tävlingarna. Sjukt taggad att köra nästa år!

Träningen rullar på rätt ok och kör även inomhusfotboll nån gång i veckan. Bänk igår och körde 1:or upp till 150 och det kändes bra. Avslutade med 5x5 på 120, inga problem. Tänkte köra lite tyngre bänk nu veckorna som är kvar på detta år, sen blir det alldeles för mycket jobb i några månader.. Armar idag och hade mycket högre intensitet än vanligt vilket självklart ledde till en sjuk pump!

Annars sitter jag och funderar på upplägg inför året som kommer och vilka tävlingar jag ska delta i. Riktigt sugen på Decembercupen (AF), men är tveksam till symmetrironden som inte tilltalar mig alls. Känns som ett onödigt ont, men vi får se. Kanske blir taggad av att börja träna på ett annat sätt. Många områden att förbättra om det ska bli av. Synd att det är ett så avgörande moment. Tycker upplägget på Athletic Umeå är klockrent, längtar redan till nästa års tävling =)

Niwah
2011-12-07, 21:29
Vet du vem som vann Chins/Dips på FF? Jag har inte hittat några resultat just från de grenarna..

redders
2011-12-10, 21:53
Vet du vem som vann Chins/Dips på FF? Jag har inte hittat några resultat just från de grenarna..

Ser att resultaten inte har kommit upp ännu. Marcus Eckerskog vann dipsen på 55 reps, 1 mer än Ako har jag för mig. Chinsen kommer jag inte riktigt ihåg, men har för mig att vinnaren gjorde 28-29 reps. Något att bita i till nästa år ;)

ThisIsTheOne
2011-12-10, 22:23
Ser att resultaten inte har kommit upp ännu. Marcus Eckerskog vann dipsen på 55 reps, 1 mer än Ako har jag för mig. Chinsen kommer jag inte riktigt ihåg, men har för mig att vinnaren gjorde 28-29 reps. Något att bita i till nästa år ;)

Jag kan vara lite behjälplig och bekräfta att vinnaren, Mikael(?) Theander, gjorde 29 chins. Tror tvåan gjorde 25-26 st.

Niwah
2011-12-10, 22:24
Jag kan vara lite behjälplig och bekräfta att vinnaren, Mikael(?) Theander, gjorde 29 chins. Tror tvåan gjorde 25-26 st.

Whine här på kolo kom tvåa vet jag (tror den var delad) och Tekie fyra. Vinnaren har jag då inte hört talas om tidigare :/

ThisIsTheOne
2011-12-10, 22:46
Whine här på kolo kom tvåa vet jag (tror den var delad) och Tekie fyra. Vinnaren har jag då inte hört talas om tidigare :/

Vinnaren kom tvåa ifjol (40 chins då, om än med andra regler förstås) och etta året dessförinnan, så han har nog varit med ett tag. :)

Niwah
2011-12-10, 23:28
Vinnaren kom tvåa ifjol (40 chins då, om än med andra regler förstås) och etta året dessförinnan, så han har nog varit med ett tag. :)

Jaså? Då är det jag som inte har dålig koll med andra ord :D

redders
2012-01-04, 22:33
Yeees, nytt träningsår! Helt underbart! Redan dragit av 3 pass =) Fokus bänk nu ett tag. Mycket jobb under 2 månader, men ska hålla i träningen så bra jag kan. Återkommer med tävlingsplaner för 2012, kommer bli grymt!

redders
2012-01-08, 22:31
En video (suddig som fan men ändå) från dagens pass, axlar o rygg. Filmade när jag körde en gammal favoritövning, blev en 7:a på 43 kg, helt ok!

N3kKniNJXbU


Återkommer med lite mer kvalité framöver ;)

redders
2013-04-22, 23:11
Jahapp, det blev visst ett litet uppehåll här i journalen *grr*

2012 präglades av sanslöst mycket jobb vilket gjorde att det fick bli mindre fokus på träningen tyvärr. Tränade självklart på, men det var inte läge för några satsningar.

Har under början av detta år funderat mer och mer på en satsning mot AF på DC i år. Fortsatt lite skeptisk till fysikronden, men ser ändå AF som den mest intressanta tävlingen. Släpar dessvärre rejält med benen (skyllt på fotbollen under alla år) och tiden är knapp, men ska ge det ett rejält försök så får vi se.

Slänger upp en video från helgens benpass, pb i OHS, 90 kg. Har inte kört denna övning så länge, men gillar den skarpt! En riktigt utmaning för hela kroppen.

6C2WzBb3vbQ

ThisIsTheOne
2013-04-23, 06:05
Lycka till med DC-satsningen! Ser fram emot att följa den.